ma
door mark1962 Aug 26, 2005 om 08:38
Geldzaken & recht

Inbeslagname als ik inwonend ben?

Hoi hoi,

Ik ben na een uithuiszetting en daarna onder bedreiging en verkrachting uit huis gevlucht en ondergedoken. Na ongeveer een jaar ben verhuisd naar een vriend die mij wou helpen. Ik ben dus inwonenend bij deze vriend. Hij huurd het huis van iemand anders en ik ben inwonend. (huurcontractje van gebruik slaapkamer en keuken en badkamer) Kan een deurwaarde toegang krijgen tot zijn woning om bij mij te komen? Hij zegt dat het zijn woning is en niemand toegang verleend om binnen te komen. Als een deurwaarde komt met papieren voor inbeslagname staan die op mijn naam en niet op zijn naam zegt hij. En met die papieren heeft hij geen toestemming om in zijn huis te komen. Klopt dit?

Groetjes P.

4171 7 Rapporteer

vladja
door vladja - Aug 26, 2005 om 09:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee dit klopt niet. Als er een officiële deurwaarder (dus geen
incassobureau) komt moet de vriend toegang verlenen tot uw kamer. Daar
kan die dan beslagleggen op spullen. De deurwaarder kan geen beslag
leggen op spullen van de vriend, maar wel op uw spullen.

Staat u op dat adres ook ingeschreven bij de Burgerlijke Stand.

Vladja

ma
door mark1962 - Aug 26, 2005 om 10:02
11 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn vriend staat ingeschreven als hoofdbewoner en ik als inwonend bij de gemeente. Omdat ik bijna alles kwijt ben geraakt heb ik zowat niks meer. en de meeste spullen die in mijn slaap/woonkamer staan zijn nog niet eens van mij. Van een kale kip kun je je geen veren plukken maar nog wel een poot uitdraaien.

Bedankt voor je reactie.

Groetjes P.

vladja
door vladja - Aug 26, 2005 om 10:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zeker als je op dat adres bij de Burgerlijke Stand staat ingeschreven
kan een deurwaarder - al dan niet met behulp van de sterke arm - zich
toegang verschaffen in de woning van de vriend.

Hij mag echter niet alles in beslag nemen. Kleren, bed, stoel, tafel
behoren tot de dagelijkse benodigdheden. Omdat je alles al kwijt bent,
waarom zet je dan het huurcontract niet om naar het huren van een
gemeubileerde kamer, zodat de spullen van de vriend zijn. Vermeld dan
wel zaken als een tv, ijskast, etc. in het huurcontract als onderdeel
van de meubilering. Voor een computer wordt dat wat lastiger.

Vladja

ma
door mark1962 - Aug 27, 2005 om 08:36
11 Antwoorden / 12 Vragen

Lijkt het u verstandig om de schuldeiser die dreigt met inbeslagname om die op de hoogte te brengen van mijn situatie? Dus hem te vertellen dat ik inwonend ben en een 2 gemeubileerde kamers huur met mijn zoontje met gebruik van douche, wc en keuken en verder geen spullen heb?

vriendelijke groetjes,

P.

vladja
door vladja - Aug 27, 2005 om 10:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als u de schuldeiser laat weten dat u twee gemeubileerde kamers huurt
(met bijvoeging van een kopie van het huurcontract) denk ik dat hij
geen tijd gaat verspillen om beslag te leggen. Beslaglegging kost weer
geld. Mocht hij toch een poging willen ondernemen, dan kunt u die
kosten bij de rechtbank (als het zover komt) bestrijden als volstrekt
overbodig gemaakt.

Vladja

cassandra_1
door cassandra_1 - Aug 28, 2005 om 01:27
117 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even een aanvulling op de reactie van Vladja: als u op dat adres staat ingeschreven kan de deurwaarder in beginsel beslag leggen op alles wat hij in de woning aantreft met uitzondering van de reeds genoemde zaken zoals bed, kleding enz. Als uw vriend wil voorkomen dat zijn spullen in beslag worden genomen moet hij kunnen aantonen dat ze van hem zijn; de mededeling alleen is niet voldoende. In de praktijk blijkt het bijzonder moeilijk dit met bewijzen aan te tonen (bonnen kwijt enz.). Het omzetten van het contract heeft ook alleen maar zin wanneer het gedeelte van de woning dat u gebruikt zodanig van de rest is afgescheiden dat dit gezien kan worden als een zelfstandige woonruimte.

ma
door mark1962 - Aug 31, 2005 om 08:45
11 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Vladja en Cassandra,

In dit geval is het niet zo moeilijk (hoop ik) omdat mijn gedeelte van het huis dmv een gang (helaas zonder deur) is gescheiden van de keuken, douche en badkamer wat we gezamenlijk gebruiken. Haar zoon slaapt op de kamer van mijn zoontje boven het gedeelte wat P huurt. Ik heb haar in huis genomen omdat ze diep in de shit zat/zit en nergens heen kon behalve naar haar zogenaamde vriend. Ik heb dit huis gehuurd omdat ik zelf met een scheiding bezig ben en de overige ruimte niet gebruik. Maar hier zit ik eigelijk ook niet op te wachten. Nu ben ik bezig om een huis te kopen want ook mijn leven gaat verder. Ik wil best P meenemen en haar zoon naar mijn nieuwe woning maar ben vreselijk bang voor de consequenties. Maar haar hier achter laten kan niet ivm te hoge huur en op straat zetten is natuurlijk uit den boze. Ik ben nu inderdaad heel erg bang dat mijn spullen in beslag worden genomen terwijl ik aan het werk ben. Terwijl ik totaal geen schuld heb of debet ben aan haar schuld en problemen.

Groetjes Mark