ma
door mark1962 Sep 5, 2005 om 09:54
Geldzaken & recht

Inbeslagname

Wat gebeurd er als er onaangekondigd een deurwaarde voor je deur staat met een politieagent (verplicht volgens de wet) en er is niemand thuis? Mogen ze dan met geweld binnenkomen of moeten ze eerst een aankondiging sturen dat ze lang komen om beslag te leggen? Ik woon bij iemand in en huur van hem een gemeubileerde kamer.

groetjes P.

3483 4 Rapporteer

xandor020
door xandor020 - Sep 5, 2005 om 10:21
180 Antwoorden / 8 Vragen

Een deurwaarder komt NOOIT onaangekondigt MET een politie agaent.

Eerst komt de man met "exploot' om aan te geven op welke dag er beslag zal worden gelegd. Als u niet thuis bent schuift hij waarschijnlijk een door hem getekend briefje onder de deur of in de brievenbus.

Als hier verder niet op wordt gereageerd, zal op de dag van 'beslaglegging'  de deurwaarder onder bescheming van een agent en met een Sleutelsmid voor u deur staan. Bent u niet thuis, dan zal de deurwaarder zich toegang verschaffen m.b.v. die sleutelsmid, welke kosten natuurlijk weer voor uw rekening komen!!!

xandor020
door xandor020 - Sep 5, 2005 om 10:24
180 Antwoorden / 8 Vragen

Nogmaal ten overvloede, Er is echt al meerdere malen een waarschuwing van de deurwaarder geweest voor hij met Politie en Sleutelsmid voor de deur staat.

diertjes
door diertjes - Sep 5, 2005 om 11:26
299 Antwoorden / 3 Vragen

De deurwaarder zal enige tijd geleden al een dwangbevel op uw adres hebben betekend en kennelijk is ook nadien niet voldaan aan de verplichting tot betaling. Beslaglegging op goederen is dan de volgende stap. Het bezoek kan dus ook geen verrassing zijn. Wanneer de bewoner niet thuis is, mag de deurwaarder "breken". Dit betekent dat hij zich in tegenwoordigheid van de burgemeester en met hulp van een slotenmaker toegang tot de woning mag verschaffen. De burgemeester mag zich laten vertegenwoordigen door een politie-ambtenaar die tevens hulpofficier van justitie is. Eenmaal binnen wordt een proces-verbaal opgemaakt van de goederen waar beslag op ligt. Bij vertrek wordt de deur van een nieuw slot voorzien. De sleutel kan worden opgehaald op het kantoor van de deurwaarder of het politiebureau. De kosten van het breken zijn voor rekening van de schuldenaar.

Een en ander valt na te lezen in artikel 444 van het Wetboek voor burgerlijke rechtsvordering (www.overheid.nl). Groet, M@rtin

vladja
door vladja - Sep 5, 2005 om 11:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Stuur een brief naar het deurwaarderskantoor met een kopie van het
huurcontract, zodat bij de deurwaarder duidelijk is dat u slechts een
kamer huurt. Of nog beter ga bij de deurwaarder langs met het
huurcontract. Leg de deurwaarder uit welke kamer u in het huis huurt.
Zet dit alles op schrift en laat die brief achter bij de deurwaarder.

De deurwaarder weet dan dat hij alleen de spullen in beslag mag nemen,
die zich in die kamer bevinden. Nu het allemaal al zo ver gevorderd is,
kan je beslaglegging niet meer tegenhouden. En zoals door de andere
reeds gezegd, de deurwaarder mag het huis betreden.

Vladja