ja
door janski83 Mar 13, 2009 om 11:08
Geldzaken & recht

Incasso bureau

Hallo,

Afgelopen woensdag is er bij mij in de brievenbus een brief gevallen van een incassobureau. Deze is geadresseerd aan een ander persoon dan mij, maar wel met mijn adresgegevens. Omdat op de buitenkant er geen adresgegevens stonden heb ik deze opengemaakt om te zien wat er mee aan de hand was. Nu blijkt dus iemand een pakketje besteld te hebben vorig jaar juli en deze zijn 'vergeten' te betalen. Aangezien ik niet via internet kleren bestel weet ik gewoon dat dit niet voor mij is.

 Ik heb vanochtend gebeld met dit incassobureau. Ik heb hen doorgegeven deze persoon niet te kennen en geen enkel idee te hebben wie dit is. De enige die op dit adres woont ben ik en ik heet niet zo. Ook heb ik aangegeven dat ik er niet van gediend ben om straks de gevolgen van deze actie te krijgen. In hoeverre kunnen ze dit toch op een deurwaarder aan laten komen? Want ik heb weinig zin om straks thuis te komen en te zien dat mijn spullen weggehaald zijn. Zijn er bepaalde procedures voor om hier gelijk korte metten mee te maken? Graag een reactie. Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten,

Kim

1525 12 Rapporteer

ja
door janski83 - Mar 13, 2009 om 12:09
9 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor het antwoord.

Voor het gemak hebben ze dus ook de dagvaarding bijgesloten die na gebrek van betaling doorgestuurd wordt naar de deurwaarder. Ik zal dan automatisch bericht krijgen indien er een vonnis wordt uitgesproken? Is het niet een omgekeerde wereld dat ik moet aantonen dat die persoon er niet woont?

Wat ik wel raar vind is dat eerdere aanmaningen etc. nooit bij mij in de bus gevallen zijn. Ik krijg ineens een envelop met inhoud en niets vooraf. Als ze dat namelijk gedaan hadden had ik al eerder kunnen reageren dat die persoon er niet woont.

Groeten, Kim

empyria
door empyria - Mar 13, 2009 om 12:17
504 Antwoorden / 3 Vragen

Je hoeft je helemaal nergens druk om te maken. De brief is toch niet aan jou als persoon gericht, maar aan iemand anders die waarschijnlijk beweert op jouw adres te wonen? Mocht dat incassoburo naar de rechter willen dan zullen ze dat op naam aangaan en niet op adres.

vladja
door vladja - Mar 13, 2009 om 12:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een incassobureau heeft geen enkele macht. Het is zoiets als uw buurman, die zegt geld van u te willen.

Wil die firma echt incasseren, dan zullen ze een gerechtsdeurwaarder moeten inschakelen. En die gerechtsdeurwaarder zal dan eerst de zaak voor de rechter moeten brengen. In die rechtszaak kunt u verweer voeren voordat er een oordeel wordt uitgesproken. Van de rechtszaak krijgt u altijd bericht.

Bovendien zal de deurwaarder de Gemeentelijke Basis Administratie raadplegen en dan blijkt wie er op uw adres ingeschreven staat.

Het incassobureau is niet meer dan een gemuilkorfde blaffende hond. Dus daarover hoeft u zich geen enkele zorg te maken.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 13, 2009 om 12:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een incassobureau kan geen officiele dagvaarding opmaken, dat kan alleen een gerechtsdeurwaarder. Dit is gewoon een onderdeel van hun intimidatie technieken om geld binnen te halen.

Stuur het incassobureau een brief (mogelijk beter aangetekend) waarin u stelt dat die persoon niet op uw adres woont en dat u verder verschoond wenst te blijven hun post. Behoud een kopie. Verdere post van hun terugsturen met de medeling geopend wegens gebrek aan retouradres op de envelop. Zet niet uw eigen naam op de brief als ze die nog niet hebben. Gewoon Jan Jansen of zo.

Als er echt een rechtszaak komt, wordt er een officiele dagvaarding uitgebracht door een gerechtsdeurwaarder. Dan is het zaak gelijk te reageren en niet te wachten tot er een vonnis wordt uitgesproken. Zonder verdediging wordt er een verstekvonnis gewezen (je hebt verstek laten gaan bij de rechtszaak) waarin de vordering wordt toegewezen, omdat de claim niet betwist is.

Woont u al lang op dot adres? Ook ten tijde van de bestelling van die andere persoon?

Vladja

ja
door janski83 - Mar 13, 2009 om 13:55
9 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,

Ik ben sinds maart vorig jaar woonachtig op dat adres. Ook de bewoners voor mij ( het is een huurwoning) heten niet zo. Het speelt zich af in juli 2008, toen ik daar al woonde. Vandaar dat ik het ook zo raar vind dat er niet eerder iets van een aanmaning of zo in de bus is gevallen.

Mijn naam heb ik vanochtend wel telefonisch doorgegeven. Dit zodat ze bij de gemeente kunnen nagaan wie er op dat adres woont. Tevens heb ik ook kunnen 'inloggen' met een wachtwoord op hun site om het document te bekijken. Daar heb ik ook bezwaar aangetekend wegens het feit dat deze persoon niet woont op mijn adres. Daar heb ik een kopie van gemaakt en ik zal dat ook nog eens per aangetekende brief doen.

Hoe kan ik achterhalen waar dat vonnis uitsproken gaat worden? Dan kan ik eventueel via de rechtbank dit gelijk doorgeven voordat er een vonnis komt. Als ik dan toch een brief schrijven ga kan ik net zo goed een kopie hiervan naar de desbetreffende rechtbank zenden.

Groeten, Kim

vladja
door vladja - Mar 13, 2009 om 14:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Administratie, dat hebben alleen gerechtsdeurwaarders. Onder de incassobureaus zitten heel veel “cowboy-firma’s”, die van alles en nog wat in de strijd gooien om geld binnen te halen: leugens/intimidatie/namaak etc.

Ik weet niet hoe de dagvaarding, die ontvangen heeft, eruit ziet. Zie op onderstaande site een voorbeeld (kies modeldagvaarding). Daarin moet dus alles ingevuld zijn als de datum .. , de tijd Incassobureaus hebben (net als u en ik) geen enkele inzage in de Gemeentelijke Basis... te verschijnen voor + naamplaats rechtbank, adres, etc.

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rechtbanken/Roermond/Over+de+rechtbank/Rechtsgebieden/Civielrecht+handel/Dagvaardingszaken.htm

Als die dingen er niet in staan, is het nep (wat ik vermoed).

Een dagvaarding wordt bezorgd door een gerechtsdeurwaarder en - bij niet thuis zijn - in de brievenbus gedaan. Op de envelop staat zoiets als: ambtelijk stuk, onmiddellijk openen en de afzender (gerechtsdeurwaarder) vermeld. Dus niet per post met een brief in een envelop van een incassobureau.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 13, 2009 om 14:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De 1e regel is weggevallen. Die is:

Incassobureaus hebben (net als u en ik) geen enkele inzage in de Gemeentelijke Basis

ja
door janski83 - Mar 13, 2009 om 15:01
9 Antwoorden / 2 Vragen

Vladja, bedankt voor de link.

Ik heb net even gekeken naar de modeldagvaarding en daar staat verder geen tijd/datum/ plaats in van deze dagvaarding. Wel het adres van de eiser en dan de gegevens van die persoon met mijn adres. Dat houdt dan eigenlijk in dat ik niet weet wanneer nu precies waar de zaak voor de rechter komt. Wel zo gemakkelijk.....

Als dit dus nep blijkt te zijn, is dan het incassobureau ook lid van die cowbowbende of handelen deze uit goeder trouw? Kan ik dit dan melden bij een instantie zodat tegen deze praktijken wat gedaan wordt? Ik ben vast niet de enige die op een andere naam op het woonadres van dit soort geintjes binnenkrijgt lijkt mij.

vladja
door vladja - Mar 13, 2009 om 15:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Incassobureaus hebben (net als u en ik) geen enkele inzage in de Gemeentelijke Basis Administratie, dat hebben alleen gerechtsdeurwaarders. Onder de incassobureaus zitten heel veel “cowboy-firma’s”, die van alles en nog wat in de strijd gooien om geld binnen te halen: leugens/intimidatie/namaak etc.

Ik weet niet hoe de dagvaarding, die ontvangen heeft, eruit ziet. Zie op onderstaande site een voorbeeld (kies modeldagvaarding). Daarin moet dus alles ingevuld zijn als de datum .. , de tijd ... te verschijnen voor + naamplaats rechtbank, adres, etc.

Is de goede tekst, die ik neer had willen zetten. Is een beetje een rommeltje geworden.

Als in de door jou ontvangen dagvaarding geen datum, tijd en rechtbank genoemd worden (verplicht om te vermelden), is het nep. Ook al door de manier van bezorgen.

Tegen dit soort cowboy-incassobureaus is niets te beginnen. Ik kan een bordje op de deur spijkeren en een incassobureau beginnen. Alleen even inschrijven bij de Kamer van Koophandel, meer niet. Dit is dus een vorm van intimidatie/bangmakerij, in de hoop dat men maar betaalt uit angst. Binnen is binnen, snel verdient terecht of onterecht.

Vladja

ja
door janski83 - Mar 13, 2009 om 15:29
9 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de reacties,

Ik ga in dit geval een brief sturen met daarin nogmaals uitgelegd dat ik hier verder niets mee van doen heb. De persoon ken ik niet en wil ik ook niet kennen. Verder ga ik aangeven dat als hier onkosten uit voortvloeien ik dit incassobureau aansprakelijk hiervoor stel. Ook wil ik mijn gegevens uit het dossier verwijderd hebben. Uiteraard zal dit aangetekend verstuurd gaan worden, daarin neem ik geen risico. Wel jammer van het bedrag, maar dan hebben ze zeker die brief.

Is er ergens nog een voorbeeldbrief die ik kan sturen naar ze? Verdere post zal inderdaad retour gezonden worden door mij en ik zal van alles wat gestuurd is ook een kopie bewaren voor eventuele correspondentie.

Groeten Kim

vladja
door vladja - Mar 13, 2009 om 16:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je kunt zelf niet opvragen wie erop jouw adres staan ingeschreven. Raar maar waar.

Je kunt een gewone brief aan de gemeente schrijven, waarin je zet dat je de laatste tijd post ontvangt voor : XXXXXXXXXXXX.

Stuur een kopie van het huurkontrakt mee ten teken dat het jouw woning is en verzoek de gemeente om de hr.mv XXXXXXXX van het adres te verwijderen, mocht hij daarop ingeschreven staan, aangezien dit niet correct is.

Mocht het ooit nog hoog oplopen en de zaak inderdaad naar een deurwaarder gaan, dan is de deurwaarder erplicht om de GBA te radplegen. Hij kan dan zien dat XXXXXX daar niet woont en niet ingeschreven behoort te staan. Vraag aan de gemeente een bevestiging van dit verzoek en de ondernomen actie door de gemeente.

Vladja

johanpc
door johanpc - Mar 13, 2009 om 16:39
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ga snel naar de gemeente.

Mijn dochter in apeldoorn heeft megemaakt dat ze thuis kwam van haar werk en een deurwaarder met politie en sloten expert bezig was haar woning open temaken om beslag te leggen.

Daar bleken drucs dealers op haar adres ingeschreven testaan.

Met politieraport  en gemeente hulp zijn die uit eindeelijk uitgeschreven op haar adres, maar dat gaat niet zomaar zonder meer. dus enige spoed is echt wel geboden.

succes hans