sa
door sannek Oct 17, 2007 om 19:22
Geldzaken & recht

Incassokosten eneco

Eigenlijk heb ik 2 vragen:

1:Elke keer als ik te laat ben met betalen komt er bij de eneco 15 euro administratiekosten bij per rekening. Nu is het zo dat ik na een aanbieding mijn gas water en licht koop van de nuon, maar omdat het transport vog via de eneco loopt, doen hun de facturering. Dit levert maandelijks twee rekeningen op. 1 van 49 euro voor gas water licht en 1 van 9 euro voor transport kosten. Als ik nu te laat ben met betalen, krijg ik telkens 2x 15 euro erbij. Sowiso vindt ik 15 euro al aan de hoge kant, maar ja moet ik maar op tijd betalen, maar 2 keer 15 euro...terwijl ik niet om twee rekeningen vraag. Kan dit zomaar?

2:Uit frustratie heb ik een aantal keer die kosten niet betaald, stom, maar nu ligt het dus bij een incassobureau, vesting finance. Ik heb direct de hoofdsom overgemaakt. Maar het ging om een hoofdsom van 129,00 euro, waar ze 62,00 buitengerechtelijke kosten over berekenen. Ik vindt dit erg veel en weiger dit te betalen. Nu dreigt het incassobureau met afsluiten van de energie? Kan dit? Mijn inziens zijn die buitengerechtelijke kosten een bedrag wat ik verschuldigd ben aan het incassobureau en niet aan eneco. Als ze het willen hebben moeten ze daar toch voor naar de kantonrechter?

Alvast dank voor het antwoord

2523 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Het staat in de leveringsvoorwaarden  die je destijd zelf voor accoord getekend hebt.

Je zult dus op tijd moeten betalen, en ook de kosten van het incassoburo, je hebt de termijn overschreden dus met betalen van de hoofdsom ben je nu te laat.

Incassoburo dreigt je namens hun klant waarschijnlijk met afsluiting, ze handelen enkel in opdracht van- en opdrachtgever bepaald hoe hij het geregeld wil zien, dus kans is groot dat je afgesloten zult worden, daarvoor is ook geen (kanton)rechter nodig dat regelt eneco zelf....... en daarmee ben je nog niet van de kosten gevrijwaard want het openstaande bedrag blijft openstaan en vermeerd gewoon met rente en zal uiteindelijk hogerop gaan en dan heb je een deurwaarder op de stoep.......

Dus alles even afbetalen en volgende keer via autom. afschrijving dan ben je nooit meer te laat......

Succes,

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor alle duidelijkheid Eneco vordert niet alleen de hoofdsom maar ook alle bijkomende kosten. Het incassobureau handelt slechts namens hun opdrachtgever Eneco. Als u niet betaalt dan zal men inderdaad overgaan tot het afsluiten van de energie en de vordering via de deurwaarder bij u gaan verhalen. Voortaan automatisch betalen is geen verkeerd advies en deze openstaande schuld maar snel voldoen.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2007 om 00:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik mis eigenlijk de belangrijkste derde vraag. En die zou als volgt kunnen zijn: Was dit ook allemaal gebeurt als ik op tijd betaald had? Het antwoord op de derde vraag is, nee dan was er niets gebeurt.

U moet altijd betalen. En als u niet op tijd betaald dan volgen er sancties. Simpel en helder. Dus vlug alles betalen want anders wordt het heel koud en erg donker.

Succes, Poltol

ve
door verwijderd - Oct 18, 2007 om 00:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste man, ik heb net een universitaire studie afgerond. Zoals algemeen bekend is het als student moeilijk rondkomen. Ik ben intelligent genoeg om te begrijpen dat je rekeningen moet betalen, maar soms kan dit simpelweg even niet.

Ik stel mijn vragen uit nieuwsgierigheid en verwacht daar ook een serieus antwoord op. Betweterigheid is niet iets waar ik op zit te wachten.

Gelukkig ben ik er inmiddels zelf achter dat er zoiets bestaat als een staffel, waarin door de kantonrechters een maximum bedrag is vast gelegd voor incassokosten. Zoals ik al vermoede rekent het incassobureau een bedrag drie keer hoger dan toegestaan.

Maar goed dat niet iedereen als makke lammeren bij de eerste de beste dreigementen van een incassobureau "gewoon betaald".

ve
door verwijderd - Oct 18, 2007 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een incassobureau werkt niet voor niets, het bureau rekent incassokosten. Dat kan een vast bedrag zijn of een percentage van de schuld. Deze kosten worden bij u als schuldenaar in rekening gebracht.  Dat u de incassokosten betaalt is niet altijd vanzelfsprekend. Er bestaan namelijk geen duidelijke regels over het in rekening brengen van incassokosten  (staffel = richtlijn ! )

Redenen om bezwaar te maken tegen incassokosten kunnen zijn; de incassokosten zijn erg hoog.

 Als richtlijn geldt meestal 15% van de hoofdsom plus de wettelijke rente Kennisring recht en regel

Sommige bedrijven procederen echter altijd !!

E 62,00 – staffel 44,03 = E 17.97 extra kosten

Jouw kosten zijn niet onredelijk hoog, dus dat je dit zal winnen als rechter het toetst betwijfel ik,er  zullen dan alleen nog maar meer kosten bij komen als incassoburo procedure start………. Succes

ve
door verwijderd - Oct 18, 2007 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u (veel) te laat bent met betalen dan mag een leverancier of zijn incassobureau u incassokosten in rekening brengen. In de wet staat niet hoeveel. Wel moeten incassokosten altijd 'redelijk' zijn

Het Juridisch Loket

ve
door verwijderd - Oct 18, 2007 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Sannek,

Je hebt een goede punt aangedragen die even ontzien is:

... Dit levert maandelijks twee rekeningen op. 1 van 49 euro voor gas water licht en 1 van 9 euro voor transport kosten. Als ik nu te laat ben met betalen, krijg ik telkens 2x 15 euro erbij. Sowiso vindt ik 15 euro al aan de hoge kant, ...

.. ben intelligent genoeg om te begrijpen dat je rekeningen ...

Voor zover is er geen relevante informatie te vinden op http://prive.eneco.nl/contact/brochures_voorwaarden.asp

Indien niemand eea hierover weet, kun je het beste een brief naar Eneco schrijven met daarin opheldering. Je kunt Eneco vragen om restitutie van het ene bedrag. Het is het proberen waard.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2007 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste sannek,

Het feit dat u een studie heeft gedaan doet niets af aan het feit dat u altijd betalen moet. Ook als u student bent en af en toe krap bij kas zit. Sommige dingen horen bij uw basis behoeftes, zoals wonen, electra, gas en water. Maar dat wist u natuurlijk allang. U heeft immers gestudeerd. Begin vooral een rechtszaak en laat uw schuld rustig oplopen. Eneco en het incasso bureau lachen hierom. U komt toch aan het betalen en wel alles. De hoofdsom en ook de almaar oplopende buitenrechtelijke kosten. Veel succes.

Poltol

ve
door verwijderd - Oct 19, 2007 om 00:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

je zegt:  Dit levert maandelijks twee rekeningen op. 1 van 49 euro voor gas water licht en 1 van 9 euro voor transport kosten..... maar 2 keer 15 euro...terwijl ik niet om twee rekeningen vraag. Kan dit zomaar?

Ja mijn beste, dit kan zomaar; je hebt ZELF gekozen om van energielevarancier te veranderen, aan je netwerkbeheerfder (transporteur) blijf je echter vastzitten.

Dat eneco de nota int ten behoeve van NUON, is een afspraak tussen NUON en Eneco. Als Eneco dat niet zou hebben gedaan (de rekening voor NUON innen) dan had je dus elke maand een rekening van NUON ontvangen en een van eneco, en dan had je aan NUON én Eneco elke maand de aanmanigskosten meoten betalen.

Eneco moet elke maand de door jou betaalde gelden overdragen aan  NUON, als jij te laat betaalt, dan moet eneco ook te laat de gelden doorbetalen en heeft daarmee kosten die eneco op jou verhaalt (boete, rente derving, aanschrijfkosten tbv NUON noem maar op.

Je hebt zelf voor deze constructie gekozen, dus moet je ook de gevolgen aanvaarden, of je het leuk vind of niet.

Linda

ve
door verwijderd - Oct 19, 2007 om 08:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Mijn inziens zijn die buitengerechtelijke kosten een bedrag wat ik verschuldigd ben aan het incassobureau en niet aan eneco. Als ze het willen hebben moeten ze daar toch voor naar de kantonrechter?"

Eneco heeft het incassobureau ingeschakeld omdat je de administratiekosten niet hebt betaalt. Het incassoburea int nu dus de factuur van Eneco, voor Eneco, en hier zijn kosten aan verbonden. Deze kosten moet het incassobureau ook ergens op verhalen en de afspraak is dat dat bij de schuldenaar wordt gehaald. Als deze niet worden verkaald op de schuldenaar zal het incassobureau bij Eneco moeten aankloppen, maar deze zegt natuurlijk: alles moet betaald worden en indien dit niet gebeurt, dan sluiten we gewoon de boel af.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jan 27, 2008 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vesting finance gewoon niet betalen daar financieren ze de arctic race challenge ofzo van. En al helemaal niet naar pol pot luisteren die werkt er waarschijnlijk. Ik kreeg ook een belachelijk hoog incassobedrag van ze maar nadat ik hier via de kredietbank over heb geklaagd hoefde ik dit ineens niet meer te betalen. Het is misschien even moeilijk maar hou vol.