jovi198_1
door jovi198_1 Nov 6, 2013 om 22:37
Geldzaken & recht

Incassokosten op klein bedrag

Hallo,

Na een tandarts bezoek wordt er een gedeelte vergoed maar blijft er een restant achter van 12 euro dat wij zelf moesten betalen. De rekening van Fa-med blijft wat langer liggen dan normaal. Hij wordt betaalt maar tegelijkertijd volgt er een brief waarin vertelt dat wij incassokosten van 40 euro dienen te betalen.

Ik vindt dit niet in verhouding met het toenmalig openstaande bedrag en weiger te betalen. nu komt incasso Credios om de hoek en sommeert mij alsnog om dit incassobedrag alsnog over te maken. In de tussentijd weigert onze tandarts elke mogelijke verdere behandeling omdat de kosten nog niet betaalt zijn?

Principieel vindt ik het niet kloppen. Hoofdsom 12 euro, incasso 40 euro. Ik heb het vermoeden dat ze het erom doen om deze extra kosten te innen. Maar trek ik aan het kortste eind of niet.

Grt, John

13920 19 Rapporteer

door 14peter - Nov 6, 2013 om 23:01
567 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is idd veel, maar sinds vorig jaar is er een wet waarin staat dat incassokosten minimaal € 40 bedragen. Voordat er incassokosten in rekening mogen worden gebracht moet de schuldeiser eerst een aanmaning sturen met een betalingstermijn van minimaal 14 dagen.

Meer leest u hier

mahadma
door mahadma - Nov 6, 2013 om 23:32
11720 Antwoorden / 52 Vragen

Uit de voorwaarden van Fa-med: "•Indien wij niet binnen 14 dagen na de datum van de betalingsherinnering uw betaling hebben ontvangen, bent u in verzuim. Vanaf dat moment brengen wij kosten in rekening. De extra kosten bedragen een maximaal percentage van 15% van het notabedrag met een minimum van € 40,00 plus de wettelijke consumentenrente."

"Principieel vindt ik het niet kloppen. Hoofdsom 12 euro, incasso 40 euro. Ik heb het vermoeden dat ze het erom doen om deze extra kosten te innen. Maar trek ik aan het kortste eind of niet."

Om de laatste vraag te beantwoorden: U trekt aan het kortste eind, u moet betalen.

Bron: Klik hier

valerius-2
door valerius-2 - Nov 6, 2013 om 23:36
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het gaat om de kosten, die hebben altijd een bepaalt bedrag.

mahadma
door mahadma - Nov 6, 2013 om 23:36
11720 Antwoorden / 52 Vragen
ju
door justice4all - Nov 7, 2013 om 14:24
41 Antwoorden / 0 Vragen

U hoeft de incassokosten niet te betalen als u geen 14-dagen brief* heeft ontvangen. Sterker zelfs: als ze u dwingen, zonder dat u een 14-dagen brief heeft ontvangen, de incassokosten wel moet betalen, begaan ze een onrechtmatige daad en mag u EUR 40,00 aan kosten bij Fa-Med in rekening brengen. U moet daarvoor wel eerst Fa-Med wijzen op de onrechtmatige daad en hen sommeren binnen 14 dagen de onrechtmatige kosten in te trekken. (een ingebrekestelling is niet nodig (6:83 lid b BW is van toepassing))

Dat alles gezegd hebbende is het WEER Fa-med die weigert zich aan de wet te houden en WEER Bosveld gerechtsdeurwaarders en Incasso uit Amersfoort.

[CREDIOS is door hen opgericht nadat ze door kregen dat ze tuchtrechtelijk aan te spreken waren op hun illegale praktijken als incassobureau]

Verder kunt u het beste ook in de brief zetten dat u de incassokosten niet gaat betalen, dat verdere incassomaatregelen zinloos zijn en dat u, indien zij het hier niet mee eens zijn, eist dat ze de zaak aan de kantonrechter voorleggen.

Stuur van deze brief ook een afschrift naar uw tandarts!

*de 14-dagen brief is een aanmaning waarin u een termijn moet krijgen van 14 dagen om alsnog (zonder kosten) te betalen. Waarin u verder gemeld wordt dat er kosten in rekening zullen worden gebracht en hoe hoog deze kosten zullen zijn. ((zie artikel 6:96 lid 6 BW)

jovi198_1
door jovi198_1 - Nov 7, 2013 om 15:01
8 Antwoorden / 11 Vragen

Dank allen voor jullie reacties. Ik ga de correspondentie van de afgelopen periode nog even nakijken.

Vooralsnog weigert onze tandarts elke verdere hulp aan bijvoorbeeld mijn kinderen en vrouw omdat 'de' rekening nog niet is voldaan. Dat is niet correct aangezien de rekening van de tandarts wel is betaald (die 12 euro). Dan kan de tandarts toch geen verder consult weigeren of wel...

Grt,
John

Jonne11
door Jonne11 - Nov 7, 2013 om 15:16
87 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien tijd voor een klantvriendelijkere tandarts?!!

aurora1
door aurora1 - Nov 7, 2013 om 19:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor mij zou de houding van deze tandarts reden zijn om een andere tandarts te zoeken, maar ik ken de relatie tussen uw gezin en deze tandarts niet en weet ook niet of er misschien vaker strubbelingen zijn geweest over rekeningen.

pi
door pieterwolters - Nov 8, 2013 om 09:34
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De hoeveelheid werk die moet worden verricht om het bedrag te incasseren is onafhankelijk van het te betalen bedrag. Dus dat het nu uit verhouding lijkt komt door een verkeerde interpretatie van de cijfers.

vr1944
door vr1944 - Nov 8, 2013 om 11:40
1210 Antwoorden / 5 Vragen

De rekening van Fa-med blijft wat langer liggen dan normaal

Ja dat is je eigen schuld,dus er hier over zeuren heeft weinig zin.
Je hebt een maand +14 dagen de tijd voor gehad om een rekening te betalen.
Als je dan nog niet betaald hebt is het logisch dat er kosten bijkomen.
Noem die extra kosten dan maar lesgeld

labren
door labren - Nov 8, 2013 om 12:30
862 Antwoorden / 0 Vragen

je bent helemaal niet verplicht om incassokosten te betalen , je betaalt gewoon de orginele rekening en daar is de kous mee af

labren
door labren - Nov 8, 2013 om 12:32
862 Antwoorden / 0 Vragen

en ik zou gewoon even een andere tandarts gaan zoeken

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 8, 2013 om 16:43
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Famed houd helaas geen rekening met de betrouwbaarheid van Post NL die vaak niet of verkeerd bezorgde.

Zoek een andere tandarts die de rekening zelf maakt en de kans bestaat dat als vele patiënten weg lopen de tandarts dit ook doet.
Mijn tandarts print zelf de rekening en meestal met incasso aan het einde maand voor het te betalen bedrag.
Nooit problemen mee, dus boycot leveranciers die een dergelijke firma zo snel en duur inschakelen.

mahadma
door mahadma - Nov 8, 2013 om 18:46
11720 Antwoorden / 52 Vragen

Bij onze tandarts krijg je ook inderdaad de rekening na bezoek mee met of betaling direct cash/pin of binnen 30 dagen per bank. Daarvoor hadden wij ook een Fa-med type. Dat was dus een éénmalig bezoek. Ik probeer zoveel mogelijk Fa-med factureerders te boycotten.

alfatrion
door alfatrion - Nov 8, 2013 om 19:31
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U hoeft inderdaad de incassokosten niet te betalen, omdat er na het in verzuim raken geen kosteloze aanmaning is verstuurd. U moet wel de contractuele of wettelijke rente vergoeden.

=mahadma schreef op woensdag 6 nov 2013, 23:32: Uit de voorwaarden van Fa-med: "•Indien wij niet binnen 14 dagen na de datum van de betalingsherinnering uw betaling hebben ontvangen, bent u in verzuim."[/quote
=art. 6:96 lid 6 BW: De vergoeding volgens de nadere regels kan indien de schuldenaar een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, eerst verschuldigd worden nadat de schuldenaar [u]na[/u] het intreden van het verzuim, bedoeld in artikel 81, onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling, waaronder de vergoeding die in overeenstemming met de nadere regels wordt gevorderd, vruchteloos is aangemaand tot betaling binnen een termijn van veertien dagen, aanvangende de dag na aanmaning.

Het toverwoord is hier verzuim. Na het intreden van verzuim moet Fa-med een aanmaning versturen. Voor het versturen van deze aanmaning mogen geen kosten inrekening worden gebracht. Er moet een betalingstermijn van 14 dagen worden gehanteerd. De betalingstermijn moet de dag in gaan nadat deze is ontvangen. En er moet op correcte wijze worden gewezen op de gevolgen van niet-betaling. Pas nadat aan al deze voorwaarden is voldaan mogen er 40 euro aan incassokosten inrekening worden gebracht. Als de schuldeiser niet BTW-plichtig is dan mag dit worden verhoogt met de BTW.

ch
door charley-8 - Nov 25, 2013 om 00:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zij weten dat elke rechtsbijstand onder een bepaald bedrag elke vorm van de te ondernemen stappen zal afraden en zelf doet zo'n bijstand dan ook niks. Het bedrag is te klein. En om dan toch flink te scoren staat zo'n vordering in geen verhouding. Dit zien zij dan ook als compensatie voor de deurwaarder, incassobureau, voor de genomen moeite.
Klinkt misschien niet leuk maar we zullen nooit weten komen waarom zulke vreemde acties genomen worden.

jovi198_1
door jovi198_1 - Nov 25, 2013 om 13:59
8 Antwoorden / 11 Vragen

Iedereen bedankt voor het beantwoorden en suggesties.

Wij hebben Fa-med/Credios schriftelijk op de hoogte gebracht dat ze in gebreke zijn gebleven en dat wij niet voornemens zijn om de (buitensporige) incassokosten te betalen. De wettelijke rente van 5 eurocent hebben we wel overgemaakt.

Jammer genoeg hebben ze bij Credios een plaat voor hun kop want afgelopen weekend kregen wij een 'concept dagvaardiging' in de bus. Een giller, want een dagvaardiging mag alleen een gerechtelijke deurwaarder uitschrijven.

We blijven afwachten....
Grt, John

mahadma
door mahadma - Nov 25, 2013 om 14:02
11720 Antwoorden / 52 Vragen

Leuk, houdt ons op de hoogte.

j.
door j.tas - Jan 3, 2014 om 13:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook zoiets lopen met Famed. Famed maakt de fout direct ("interne kosten van de schuldeiser zelf") de maximale incassokosten (€ 40,-) voor zo'n klein bedrag in rekening te brengen (Dat dit een minimaal bedrag is is niet waar, het is maximaal 15% met een minimum van € 40; het maximale bedrag is dus voor kleine bedragen 40,-). Daarmee hebben ze geen stok meer achter de deur behalve een beetje wettelijke rente (alleen over hoofdsom). Hoeveel kosten ze verder ook gaan maken, ze kunnen niet meer dan die € 40,- in rekening brengen tot de wettelijke rente over de hoofdsom zo hoog oploopt dat het bedrag boven de € 2500 uitkomt.
Ik heb ze behalve de hoofdsom € 5,- kosten betaald (voor 2 automatische herinneringen rijkelijk betaald). Ik heb ze geschreven: "zoals jullie misbruik maken van de wet, kan ik het ook". Ze kunnen nu eigenlijk niets meer, na een paar telefoontjes houdt het op.
Dus in het algemeen met Famed: betaal de hoofdsom + wettelijke rente + (optioneel) iets van de kosten.
Officiele besluit: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2012-141.html