riedon
door riedon Dec 17, 2021 om 16:01
Geldzaken & recht

IND immigrate service - garant staan voor partner

Beste,

Zojuist gebeld met de IND, weer een costumerservice waarbij mensen achter de telefoon zitten die geen verstand hebben van der eigen voorwaarden en regels van de services die ze aanbieden.

gebeld over de documenten om garant te staan om een partner naar nederland te halen.
daarbij ben ik in loondienst en werk ik daarnaast voormezelf, zoals op de website vermeld mag je beide inkomen bij elkaar berekenen om aan de minimale inkomsten eis te voldoen.
mijn loondienst contract is van een buitenlands bedrijf. en hier zit het probleem.
tijdens het telefoon gesprek heb ik gevraagt hoe ik de loonstroken en het contract aanlever. de orginele of een vertaling van een van de 4 beschikbare talen zoals op de website vermeld. tot mijn grote verbazing kreeg ik te horen dat loondienst in een buitenlands bedrijf niet meegerekend mag worden.
en dit terwijl ik bij de belastingaangifte dit loon op moet geven als inkomen + daarnaast daar gewoon nederlandse belasting en alles over betaal. daarnaast word dit geld ook meegerekend voor toeslagen en verekeningen op alle vlaktes binnen het nederlands belastingsstelsel.

ik vroeg de vrouw aan de andere kant van de telefoon lijn, waar in het protocol dit aangegeven staat. en op nieuw to mijn grote verbazing vertelde ze mij dat ze het zo 1.2.3 niet kon vinden. emails sturen heeft ook geen nut. de afgelopen 3 keer dat ik dit heb gedaan duurde het steeds 8 weken voordat ik een antwoord email kreeg.

nu vraag ik mij af, of de IND het recht heeft om niet mijn buitenlandse inkomens mee te rekenen. (ze vertelde dat dit in het verleden wel werd gedaan, maar nu niet meer). tevens kan ik het nergens op de website vinden en de vrouw aan de telefoon haar zelf ook niet.

ik hoor graag van u.

4372 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 17, 2021 om 16:31
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn eerste reactie is: leg dit voor aan de Nationale Ombudsman https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres en een andere optie is het benaderen van een advocaat die bekend is met dit soort zaken. Eventueel te vinden via Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  Ik zie inmiddels deze info van het Juridisch loket waarin o.a.  wordt gemeld dat uw inkomenkomen voldoenfde moet zijn en dat kunt u, als afte leiden uit uw vraag/melding ook aantonen. https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/buitenlandse-partner-of-gezin/buitenlandse-partner/  En zoals ik uit een kruisende andere reactie zie: schriftelijk is ook mogelijk maar indien dat antwoord onvoldoende is mijn eerdere tips..

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 17, 2021 om 16:36
7226 Antwoorden / 3 Vragen

Schriftelijk contact is in
de regel beter:

https://ind.nl/contact/Paginas/E-mail.aspx

sira
door sira Dec 17, 2021 om 17:14
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Dan heb je het ook gelijk zwart op wit.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 18, 2021 om 18:46
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Grens werkers in Duitse of Vlaamse firma  is dit vaak geen probleem,
wel een vast dienstverband of  voldoende geld op bankrekening als garantstelling nodig of Hypotheekvrije woning....

U haalde iemand hier naartoe  en moet garant staan voor alle schade als niet of niet voldoende verzekerde schade ontstaat.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 18, 2021 om 20:57
2120 Antwoorden / Vragen

De stelling "waarbij mensen achter de telefoon zitten die geen verstand hebben van der eigen voorwaarden en regels van de services die ze aanbieden" wordt nergens onderbouwd en is ook onwaar. Dit gaat gewoon over ambtenaren die niet flexibel zijn en als er nou één ding is dat niet van ambtenaren verwacht wordt, is het dat ze flexibel zijn. Daar mag je best over klagen maar dat is als klagen dat het regent, daar gaat het niet minder van regenen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 20, 2021 om 10:22
1389 Antwoorden / 10 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage. Let hier op aub!]

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 20, 2021 om 11:04
1796 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Riedon,

Ik raad u aan om een advocaat in te huren, die gespecialiseerd is in migratierecht.

Google maar even.

Vraag om een gratis kort intakegesprek.

Let op : vaak is telefonisch advies niet gratis.

ro
door ronny530 - Dec 20, 2021 om 11:31
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Ik kan bij de inkomenseis nergens terug vinden dat een loondienst inkomen uit het buitenland niet meegeteld mag worden. M.i. kunt u een aanvraag tot verblijf van uw partner indienen omdat u een aantoonbaar regelmatig en een duurzaam inkomen heeft. Bij telefonische vragen gaat er wel vaker iets niet helemaal zoals het zou moeten gaan omdat niet helemaal helder is wat u precies wil weten. Mocht er na de aanvraag toch nog aanvullende informatie noodzakelijk zijn dat wordt ook helder hoe u die informatie aan kunt leveren.

om
door omatine - Dec 20, 2021 om 11:34
8 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn eerste advies: bel morgen opnieuw. Dan krijg je iemand anders aan de lijn die misschien wel weet hoe het zit. Helaas soortgelijke ervaring als jij: als je 3 keer belt met dezelfde vraag, krijg je 3 keer een ander antwoord. Als je daar wat over zegt, worden ze boos. Laatste advies wat ik kreeg: aanvraag gewoon indienen en hopen dat die bij iemand op het bureau komt die naar het totale plaatje kijkt voor wat betreft jouw financiele situatie. Want dat zijn ze verplicht (Chacroun arrest). Succes!

mo
door mof - Dec 20, 2021 om 12:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit zult u bij een juridisch adviespunt of een advocaat moeten aankaarten. Net zoals u zegt: uw inkomen is de som van buitenlands inkomen en Nederlands inkomen. Afhankelijk van bilaterale verdragen die NL evt. met uw buitenkandse belastingen heeft betaalt u al dan niet in NL belasting en bouwt u al dan niet ww en aow op over uw buitenlands inkomen. Mij lijkt het vreemd dat buitenlands inkomen niet wordt meegeteld, tenzij het om een niet betrouwbare werkgever of buitenlandse regering gaat, bijv. Noord Korea.
danwel, dat ind de inkomsten en zekerheid daaromtrent niet kan verifieren.
voor de belasting is dat laatste minder een punt: u geeft uw inkomen op en betaalt belastingen. Dan hebben zij hun geld.

Be
door Bessel Dekker - Dec 20, 2021 om 14:28
24 Antwoorden / Vragen

U hebt de website bekeken, en u zult dus ongetwijfeld bekend zijn met deze passage:

“Wat telt mee voor het salariscriterium?

De IND telt de onkostenvergoedingen en vaste toeslagen (zoals een dertiende maand) mee. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

  • De vergoedingen en toeslagen staan in het contract.
  • De vergoedingen en toeslagen worden elke maand overgemaakt naar een bankrekening op naam van de kennismigrant of de houder van de Europese blauwe kaart.

De volgende loonbestanddelen tellen niet mee:

  • Vakantietoeslag.
  • De waarde van in natura uitgekeerd loon.
  • Onregelmatig loon waarvan niet zeker is dat het wordt uitbetaald. Bijvoorbeeld: overwerkvergoedingen, fooien en uitkeringen uit fondsen.”

(https://ind.nl/Paginas/normbedragen-inkomenseis.aspx)

Die kennismigrant heeft er niets mee te maken, maar het gaat mij hier om de inkomenscriteria. Ik hoop dat mijn redenering klopt. Hieruit blijkt volgens mij niets over buitenlands inkomen — tenzij dat buitenlands inkomen in uw geval wordt beschouwd als “onregelmatig loon waarvan niet zeker is dat het wordt uitbetaald”.

Maar ik onderschrijf het advies om een advocaat vreemdelingenrecht in de arm te nemen. Ja, dat kost geld; maar ik neem aan dat uw relatie u dat waard is. En de procedure is best een beetje ingewikkeld, zoals u wel zult weten. Mocht u inderdaad een advocaat zoeken, kan dat dan via recommendatie? Kent u anderen die in deze situatie hebben verkeerd en een advocaat hebben geraadpleegd die zij u kunnen aanbevelen?

ne
door neodutchio - Dec 20, 2021 om 14:32
5173 Antwoorden / 12 Vragen

De IND heeft niets met de belastingdienst te maken. Het zijn verschillende partijen die geen connectie met elkaar hebben. Wat de IND wil weten is of u kapitaal krachtig genoeg bent om hier een partner te onderhouden. Daarvoor geldt het inkomen uit Nederland. En waarom alleen uit Nederland? Omdat u hier woont en uw partner ook naar Nederland wil laten komen. Als er een verbintenis is met het thuisland, dan kan dat betekenen dat mensen hier voor de lusten komen en niet voor de lasten. Zodoende worden die inkomsten niet meegerekend.