ING App van de ene op de andere dag niet meer bruikbaar op oudere mobiel
Vandaag kom ik er ineens bij toeval achter (ik wilde een betaling doen met iDeal) dat de ING App door een update niet meer werkt omdat de vereisten zijn veranderd. In feite komt het erop neer dat de ING me dwingt een nieuwe mobiel aan te schaffen.
Ik vraag me af of ik nu de enige ben die hierdoor een probleem heeft. Ik bedoel, dit was niet aangekondigd en gebeurt van de ene op de andere dag. Hierdoor kan ik dus geen betalingen doen en zelfs niet mijn rekening raadplegen, bijv. hoeveel geld er nog op staat.
Dus tot dat je een nieuwe mobiel aanschaft of van de ING de alternatieve "scanner" aanvraagt, is er niks te doen met die rekening. Belachelijk systeem. Eerst dwingen ze je een app te installeren terwijl ik geen bankzaken op mijn telefoon wil. Je kan niet online bankieren op een computer zonder de app op de telefoon voor de bevestigingen. Vervolgens komt ING nu met deze "grap" van sorry, je hebt een nieuwer toestel nodig.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Dat is niet van de ene op de andere dag. Daar heb je bericht van gehad.
Overigens is het niet meer dan logisch dat op enig moment oudere OS niet meer ondersteund worden. Dat heet uifaseren.
Je kunt nog altijd via een laptop of tablet bij ING inloggen.
Nee, dat laatste kan niet zonder mobiel of scanner.
Dat weet ik, maar we hoeven toch niet alles voor te kauwen. Als TS de reacties leest dan heeft hij kunnen lezen dat hij een e-dentifier kan aanvragen. Er is voor iedereen altijd zoiets zal enige zelfredzaamheid.
Op dit moment is minimaal iOS 15 of Android 8 nodig om de app te kunnen gebruiken.
Dus dan moet je wel een oude telefoon hebben als het niet meer werkt.
Overigens krijg je hierover ruim van te voren een bericht van de bank.
En het is voor je eigen veiligheid, anders ben je misschien al je geld kwijt.
U geeft niet aan welke mobiel met welke leeftijd en Android versie u gebruikt. Indien mogelijk graag een reactie hierop. Na een x aantal jaren komen er ook geen updates meer.
Er zijn namelijk bepaalde app's zo groot qua "plek" en "functies" dat uw (mogelijk oude(re)) niet met elkaar kunnen samenwerken.
Qua processor/geheugen heeft de app ook de ruimte nodig. Ergo, het is zeer goed mogelijk dat uw smartphone "verouderd" is.
Gelet op de huidige prijzen en de verwachting dat uw telefoon verouderd is, zeg ouder als een jaar of 5 a 6, terwijl die meestal op 2 jaar vervangen worden, zou ik (op mijn vermoedens) adviseer om eens naar een Bol of MM te gaan, daar heeft u met een beetje goede wil voor 100 tot 200 een beste keus kunt maken en u weer voor een 4 tot 6 jaar vooruit kunt.
Dat u veiligheid "Belachelijk" vindt en uw rekening zou worden geplunderd, zou u ook niet blij zijn. Per slot rijden er ook minder stoomlocomotieven tegenwoordig.
"terwijl die meestal op 2 jaar vervangen worden"
Nou, dat is dan voor die groep mensen die geld genoeg hebben om hem elke 2 jaar te vervangen.
Er zijn ook mensen, die dit niet kunnen, net zo min als elke 2 jaar een nieuwe auto kopen.
Eerst dwingen ze je een app te installeren terwijl ik geen bankzaken op mijn telefoon wil. Je kan niet online bankieren op een computer zonder de app op de telefoon voor de bevestigingen.
Hier klopt echt helemaal niets van.
Ik doe mijn bankzaken ook op de pc en ik heb geen app op de telefoon, maar een scanner (e-dentifier) van de ING.
Klopt met scanner kan ook, maar die heeft hij niet. En voordat hij in deze tijd vh jaar wel een scanner heeft, is hij zo weer een week verder.
Toen ik de scanner aanvroeg, werd me gezegd dat het of/of was. Met de scanner kon je geen app gebruiken en met de app geen scanner.
Dat klopt helemaal, maar hij heeft nu geen mobiel meer in gebruik. ING kan gebruikers vlg mij niet verplichten de rest van hun leven een mobiel te blijven gebruiken. Zal regelmatig voorkomen dat ouderen er op een gegeven moment niet meer mee om kunnen gaan.
@mabelle: je onderschat ouderen. De enige ouderen die hier niet mee om kunnen gaan zijn degenen die toen ze nog jong genoeg waren alles aan zich voorbij hebben laten gaan. Thuis bankieren via een computer is al mogelijk sinds 1986 en ca. 10 jaar later werd het mainstream. Iemand die nu 80 is was toen pas 53. Als je op die leeftijd begint en je blijft gewoon de ontwikkelingen volgen, zoals heel veel ouderen gewoon gedaan hebben, is er niets aan de hand. En als het je niet meer met een smartphone lukt dan redt je het ook niet met een andere 2FA optie zoals een scanner of e-dentifier en heb je gewoon hulp nodig. Ook helemaal niets mis mee.
Ik heb mijn (inmiddels overleden) oom op 91-jarige leeftijd nog met de pc leren omgaan. Een afdankertje van mij.
Dagelijks ontving ik vele telefoontjes van hem over problemen waar hij tegenaan liep of documenten die hij kwijt was. Maar na een verloop van tijd deed hij voor diverse mensen in het dorp de belastingaangifte op een hypermoderne pc. Zo kan het dus ook.
Zelf ben ik in 1981 begonnen op een Wang tekstverwerker en vanaf 1982/1983 op een Commodoor computer met Matrix printer.
Het enige dat ik uit die tijd nog heb is de Commodoor muismat :-))
Ik sprak gister mijn vader die enthousiast vertelde hoe makkelijk hij kon betalen via de app. De man is 85 en helemaal bij. Zijn leven is een stuk makkelijk dan al die andere mede bejaarden die het allemaal maar 'te moeilijk vonden', 'eng' of 'zinloos'. In zijn eigen woorden, als je niet probeert bij te blijven dan ga je achterlopen en wordt je leven een stuk moeilijker.
Gelukkig heeft hij dan ook een hippe zoon die hem graag wat dingen bij brengt ;)
De enige ouderen die hier niet mee om kunnen gaan zijn degenen die toen ze nog jong genoeg waren alles aan zich voorbij hebben laten gaan. Thuis bankieren via een computer is al mogelijk sinds 1986 en ca. 10 jaar later werd het mainstream. Iemand die nu 80 is was toen pas 53. Als je op die leeftijd begint en je blijft gewoon de ontwikkelingen volgen, zoals heel veel ouderen gewoon gedaan hebben, is er niets aan de hand.
@rjw: Ben het helemaal eens met je hoor. Maar er zijn helaas toch veel ouderen (jaren ouderen wegwijs gemaakt - of geprobeerd wegwijs te maken - op pc/smartphone) die zo'n 30 jaar geleden hebben gedacht: weer zo'n nieuwigheidje daar doe ik niet aan mee. Waait vanzelf weer over. En het heeft ook met interesse / leergierigheid te maken en ook met niveau algemene ontwikkeling.
Ik dacht bij mijn eerdere opmerking meer aan lichamelijke beperkingen als slechtziendheid, reuma e.d.
In zijn eigen woorden, als je niet probeert bij te blijven dan ga je achterlopen en wordt je leven een stuk moeilijker.
Precies! En je blijft zolang mogelijk onafhankelijk van anderen. Ik heb zelfs een paar 50+ers in kennissenkring die helemaal niets van digitalisering en het gemak ervan willen weten. Zeg ik altijd: als je nu 90 was, alla maar jij gaat steeds meer vast lopen de komende 30 jaar die je nog ongeveer te gaan hebt. Maar ook die woorden maken geen indruk. Tja, dan houdt het voor mij op.
Zodra het besturingssysteem van uw telefoon zodanig verouderd is dat de fabrikant geen veiligheidsupdates meer geeft, zal elke bank ook terecht de toegang via een telefoon met dat besturingssysteem blokkeren. Simpelweg omdat de bank verantwoordelijk is voor een veilige data-omgeving en die veiligheid met uw verouderde besturingssysteem niet gegarandeerd kan worden.
En nee, dit is niet belachelijk. Het is een uitstekende zaak dat banken de digitale veiligheid een veel hogere prioriteit geven dan de gebruikerservaringen van een enkeling met een sterk verouderde mobiele telefoon.
Als u een bankkluis zou huren en daarin veel geld bewaart, dan zou u het waarschijnlijk ook niet zo'n goed plan vinden als de bank uw kluisje vergendelt met een hangslotje wat voor een paar euro bij de bouwmarkt verkocht wordt en 's nachts de deuren van het bankgebouw niet afsluit.
Uw verouderde telefoon is zo 'veilig' als het goedkope hangslotje.
En ja, er gaan wel degelijk waarschuwingen rond dat verouderde software geen veiligheidsupdates krijgt en ook dat daardoor diensten waarbij veiligheid van groot belang is waarschijnlijk geweigerd worden bij gebruik van verouderde software.
Het lijkt mij (ook) dat er iets aan u is ontgaan. Afgezien van het feit dat u mogelijk wel eerder bericht heeft gehad van uw bank zijn er ook meldingen op andere bronnen geweest.
Afgezien daarvan, u heeft uw telefoon helemaal niet nodig om bankzaken te doen. Dat kan op de bekende wijze via pc of laptop. U geeft zelf aan dat u de telefoon wilde benutten voor een betaling met iDealh, u geeft nita bene zelf aan zie https://www.ing.nl/particulier/betalen/ideal waarin o.a. deze tekst
De nieuwe iDEAL betaalpagina
We bestellen en betalen steeds vaker online. En dat willen we steeds sneller en makkelijker doen. Daarom gaat iDEAL vernieuwen.
De eerste stap is de iDEAL betaalpagina waar je je bank kiest. De betaalpagina heeft straks één webadres: https://pay.ideal.nl/. Het afrekenen zelf verandert niet. Let op! Je ziet de pagina alleen als je in het iDEAL betaalproces zelf zit.
Je komt ‘m niet meteen overal tegen, want webwinkels bepalen zelf wanneer ze overstappen naar de vernieuwde pagina. Bekijk hieronder hoe de nieuwe iDEAL betaalpagina eruitziet. en zie https://www.pay.nl/betaalmethoden/internetbankieren/ideal met aantekenuiing dat kennelijk het in bovenstaande genoemde adres https://pay.ideal.nl/ niet correct werkt. (Gaf bij mij een fout, de link die ik u nu geef is wel goed)
Afgezien daarvan, u heeft uw telefoon helemaal niet nodig om bankzaken te doen. Dat kan op de bekende wijze via pc of laptop.
Klopt niet wat je schrijft. Ook om in te loggen bij ING op laptop/pc heb je een mobiel nodig. Net zoals je een mobiel nodig hebt om overboekingen te bevestigen. (Enige andere optie is een scanner, maar die heeft hij niet.)
De rest van je verhaal heeft helemaal niets met de vraag te maken.
Dus het klopt wel wat hij zegt. Het KAN op een andere manier. Dat iemand daar niet voor kiest betekent niet dat de mogelijkheid niet bestaat.
@MABELLE, dank voor uw alweer negatieve reactie terwijl u kennelijk zelf niet weet wat wel of niet juist is. En laat de 'rest van het verhaal'nu juist ook de onderbouwing zijn die op het i-net is te vinden en wel degelijk relevant. En neem de moeite om toch dan ook dit te lezen m.b.t. ALLE mogelijkhedeen dus ook zonder mobiel: https://www.seniorweb.nl/artikel/online-met-ideal-betalen
@Ozymandias: Kreeft heeft het over 'op de bekende wijze enz.'. Kreeft weet dus helemaal niet dat daarvoor dan wel een scanner nodig is. En voordat TS in deze decembertijd een scanner in huis heeft, is hij gauw een week verder. Dus voorlopig kan TS NIETS, behalve zsm een nieuwe mobiel kopen.
En nee, Kreeft, voor de vraag is de rest van je verhaal helemaal niet relevant. En ik gebruik zelf ING dus ik weet precies hoe de procedure is voor inloggen, overboeken, betalingen enz.
En blijkbaar is het je nog niet opgevallen dat veel mensen jouw reacties regelmatig corrigeren.
Wat mij wel opgevallen is, is dat jouw afscheid 1 grote komedie was...
Daarom heb ik vanaf het begin niet de app gebruikt, maar de scanner aangevraagd ( was gratis).om gewoon op de computer te kunnen blijven bankieren. Gaat uitstekend. Had toen niet eens een telefoon. Als ik u was zou ik die scanner aanvragen en gewoon op de computer blijven bankieren. Voor de mobiele app moest het men tancodes. De scanner is net zo iets.
Ik heb geen idee of u de enige bent. Ik ben niet in het bezit van een mobiele telefoon, laat staat app, maar ik had wel degelijk een boodschap van ING in mijn box: dat ING apps zijn veranderd. Zijn automatische berichten. Ik kan gelukkig nog steeds de scanner gebruiken, niet echt simpel of snel, maar goed, dat is nu eenmaal mijn keuze geweest. Dus als u geen nieuwe telefoon o.i.d. wil aanschaffen: scanner aanvrager. Dan is Kees klaar. En kunt u weer zien wat eraf gaat en bijkomt en overmaakt.
Dus tot dat je een nieuwe mobiel aanschaft of van de ING de alternatieve "scanner" aanvraagt, is er niks te doen met die rekening.
De keuze is dus aan jou. Of morgen een nieuwe smartphone kopen of wachten op levering van een scanner. De reden waarom de ING zeer oude Android versies niet meer ondersteunt, is door anderen al uitgelegd. Android 8 is trouwens ook al oud, want we zitten inmiddels op Android 14.
U bent nergens toe gedwongen want het gebruiken van de app is uw keuze geweest omdat u ook een scanner aan had kunnen vragen.
Uw telefoon is zeker al ruim voor 2017 toen android 8 geintroduceerd werd aangeschaft en is dus hopeloos verouderd.
Daarbij de app is een toevoeging die u op uw telefoon kunt installeren net zoals andere apps en dat maakt dat de telefoon een multifunctioneel apparaat is waar u ook mee kunt bellen.
De kortste weg is vraag in uw vrienden of kennissenkring eens of er nog een ongebruikte telefoon beschikbaar is of koop een tweedehands telefoon bij een lokale kringloop/bel winkel.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Retourtermijn bij C&A webshop minder dan 28 dagen
C&A adverteert op haar website met een retourtermijn van 28 dagen. Op zich prima, vergelijkbaar met het europese herroepingsrecht - je moet bij een online bestelling binnen 14 dagen na ontvangst schriftelijk melden dat je iets retourneert en hebt dan nog 14 dagen het product te retourneren. Bij elkaar 28 dagen.
C&A hanteert niet 14 dagen voor de herroeping + 14 dagen voor verze
...
Lees meer
Houtworm in TV meubel
Begin dit jaar via een officiële mango houten winkel een tv meubel gekocht van mango hout. Echter merkte ik op dat er elke keer "zaagsel" lag in de binnenkant van het meubel. Eerst niets achter gezocht maar nu ik ook gaatjes opmerkte ben ik er achter gekomen dat er houtworm in het meubel zit. Ik heb met het betreffende bedrijf contact gezocht hierover en zij kwamen met de volgende oplossing - ... Lees meer
Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast
Ik woon in een appartement met een CV van Feroli dit gekoppeld is aan een WarmteTerugWin unit die de woning ventileert. Om precies 19.00 uur start het ventileren op niveau storm. Je voelt een koude luchtstroom. Dit stop om 23.00uur. De instalateur kan niets vinden. Maar die komt ook niet op het tijdstip dat het gebeurt. Volgens de instalateur zit er geen klok in de WTW en ook buiten de appartement ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer