ma
door mark1962 Nov 11, 2005 om 09:02
Geldzaken & recht

Intrum justitia

Ik heb niet zo'n grote rekening open staan en betaal zoveel mogelijk af. De eerste keer 80 euro de volgende keren rond de 50 euro. Dat doe ik elke 4 weken zodra mijn salaris gestort is en ik weet wat ik over heb. Nu wordt ik toch gedreigd door Intrum Justitia met een dagvaarding. Mogen ze dat zomaar doen terwijl ik met de aflossing bezig ben? En 150 euro incasso kosten is dat een normaal bedrag op een incassobedrag van 554 euro?

met vriendelijke groet, Mark

500 4 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Nov 11, 2005 om 09:13
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Mark,

Eerst even een wedervraag. Heb je de betalingsregeling, zoals je die omschrijft zwart op wit staan (maandelijks 50 euro) of is dit eigen initiatief?

In het eerste geval hoef je niets te vrezen. Je hebt dan immers een betalingsregeling getroffen.

In het tweede geval heb je een probleem. Er blijft immers nog steeds een schuld open staan, die je moet inlossen. Voor het incassobureau is het niet duidelijk wanneer je die dan inlost. Neem dan zo snel mogelijk alsnog contact op met hen om een betalingsregeling zwart op wit te laten zetten.

Het is ook belangrijk om de schuld zo spoedig mogelijk in  te lossen, anders gaat de rente ook aardig oplopen. Dit kan aardig misselijkmakend werken.

Tenslotte, een incassobureau is vrij om te vragen wat zij willen aan incassokosten.

Brynnar

ma
door mark1962 - Nov 11, 2005 om 10:00
11 Antwoorden / 12 Vragen

de eerste afbetaling was rond de 80 euro. daarmee gingen ze accoord als afbetalings regeling. Ik heb hun een brief gestuurd dat dit geen aflossingsvoorstel was van mijn kant, maar dat ik zoveel mogelijk zou afbetalen als in mijn vermogen lag.

Een dagvaardiging brengt ook geen oplossing dichterbij het verhoogd onnodig mijn schuldenlast. Ik betwist de schuldvraag ook niet. Vind het alleen heel raar dat Intrum Justitia deze stap neemt. Ik betaal wat ik kan en doe mijn best ervoor.

brynnar
door brynnar - Nov 11, 2005 om 10:11
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Mark,

Helaas is er dus geen sprake van een betalingsregeling en I.J. handelt hier dan ook naar. Je belofte (en ongetwijfeld goede intentie) om te betalen wat je kan, biedt simpelweg te weinig zekerheid. Dit kan volgende maand misschien wel niets zijn, omdat de kerst straks ook kosten met zich meebrengt.

Ik raad je aan om wel zo snel mogelijk een regeling te treffen met I.J., al is het maar voor 25 of 50 euro per maand, zoveel a;s dat ej kunt missen. Laat hierover iets op papier zetten. Dit kan een rechtsgang en verdere verhoging van de kosten besparen.

Brynnar

ma
door mark1962 - Nov 11, 2005 om 10:33
11 Antwoorden / 12 Vragen

Ook al heeft een incassobureau totaal geen wettelijke macht behalve als spreekbuis te zijn voor een schuldeiser. Ze hebben wel de macht om onbeschoft veel incassokosten te vragen en een schuldenaar voor de rechter dagen, waar de schuldenaar voor moet opdraaien terwijl de vonnis ook iets is waar een incassobureau niks aan heeft. (een deurwaarder wel. Eigelijk zou alleen een gerechtsdeurwaarder gemachtigd moeten zijn om dagvaardingen uit te vaardigen)