ma
door martijnfc May 21, 2010 om 08:46
Geldzaken & recht

Invoer rechten van internet aankopen

Ik wil wil via internet een aankoop doen bij een Duitse internetwinkel. Het gaat om een bedrag van ca. 350 euro. Moet ik daarover inklarings en omzet belasting betalen? En dat geld overmaken naar een Duitse bankrekening, kost dat geld?
Dank voor jullie antwoord.
Martijn.

5381 15 Rapporteer

bosbess
door bosbess - May 21, 2010 om 09:20
354 Antwoorden / 40 Vragen

Er bestaat vrij verkeer van personen, goederen en diensten binnen de EU.

Als je met internet bankieren geld overmaakt naar het buitenland, heeft je bank daar een speciaal item voor. Klik op Buitenland betaling (of zoiets, afhankelijk van bank) en vul behalve het bankrekening nummer ook BIC code en IBAN nummer van de buitenlandse bankrekening in (die moet je dus wel weten en zonodig opvragen bij de duitse internetwinkel). Vink "Kosten delen" aan (niet vergeten!). Op deze manier is de overschrijving gratis. Op de site van je bank staat dit ongetwijfeld allemaal ook te lezen.

vladja
door vladja - May 21, 2010 om 09:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Vink "Kosten delen" aan (niet vergeten!). Op deze manier is de overschrijving gratis.

Als kostenoptie is SHA (Shared=delen) bijna altijd de goedkoopste. Shared betekent dat u betaalt alsof u een binnenlandse bankrekening betaalt, en de ander betaalt alsof het een binnenlandse rekening is waarvan het geld ontvangt. Wanneer binnenlandse betalingen in beide landen gratis zijn, is de Shared-betaling in theorie ook gratis.

Ik zou eerst even informeren of dit inderdaad zo is in Duitsland. Mocht de bank toch bepaalde kosten in rekening brengen (en dat zou me niets verbazen, de banken kennende), dan moet je alsnog een tweede geldovermaking doen voor de kosten + nog eens de kosten van de bankbetaling.

Vladja

mi
door miffy53 - May 21, 2010 om 10:12
67 Antwoorden / 3 Vragen

Overmaken naar Duitsland met IBAN en BIC is gewoon gratis hoor, heb het al talloze keren gedaan en er zijn geen kosten berekend door mijn bank (Rabobank). Ik ga ervan uit dat de ontvanger ook het totale bedrag heeft binnengekregen want ik heb nooit bericht ontvangen dat het niet zo was, of dat ze kosten moesten betalen aan hun Duitse bank.

ma
door martijnfc - May 21, 2010 om 10:56
49 Antwoorden / 29 Vragen

Allen dank!
Ik weet voldoende.
Martijn.

bosbess
door bosbess - May 21, 2010 om 10:57
354 Antwoorden / 40 Vragen

Als je aan alle door mij genoemde voorwaarden voldoet, mogen banken binnen de EU geen kosten rekenen. Ik heb dit ooit "ergens" gelezen, dus vraag mij niet waar het staat. Dat weet iemand anders misschien. Ik heb dezelfde ervaring als Miffy53 maar dan met Frankrijk.

frans75
door frans75 - May 21, 2010 om 12:15
202 Antwoorden / 0 Vragen

LEESVOER

Kosten voor een transactie binnen de EU moeten gelijk zijn aan de binnenlandse kosten. Dit geldt voor een bedrag tot €50.000.

Nog meer info

bosbess
door bosbess - May 21, 2010 om 12:51
354 Antwoorden / 40 Vragen

Dank je wel, Frans, twee goede links. Artikel 3 van de verordening is duidelijk. Toch weet ik zeker, dat ik ergens heb gelezen dat banken (onder genoemde voorwaarden, plus dat het bedrag in euro's moet zijn) geen kosten mogen rekenen, maar ja, nu ik niet meer weet waar, heb ik geen recht van spreken, zeker als het niet waar blijkt te zijn. Ik heb zelf alleen ervaring met franse banken, die voor iedere zucht al kosten in rekening brengen. Maar voor het ontvangen van een "grensoverschrijdende betaling" (per internet) rekenen ze niets. Dat heb ik althans nog nooit gemerkt, zeg ik er nu voor de voorzichtigheid maar bij.

le
door leolouwers - May 21, 2010 om 13:11
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo MartijnFC,
Voor een betaling naar het buitenland, binnen de EU hoef je niets te betalen mits je aan de volgende voorwaarden voldoet (geldt ook voor de ontvanger):
- Het maximumbedrag is € 50.000,-
- Het bedrag moet in euro's zijn
- De betaling moet naar een begunstigde binnen de EU gebeuren
- Je moet het IBAN- en BICnummer van de ontvanger gebruiken
- Je moet de optie SHARED kiezen.
Als je je aan deze regels houdt is een buitenlandbetaling, en ontvangst ALTIJD gratis. Banken mogen in dit geval zelfs geen kosten in rekening brengen.

Succes ermee, Leo

bosbess
door bosbess - May 21, 2010 om 18:38
354 Antwoorden / 40 Vragen

Bedankt leolouwers, maar nu zou ik toch nog graag willen weten wáár dan staat, dat "banken in dit geval geen kosten in rekening mogen brengen", zoals je schrijft en zoals ik hierboven ook al had geschreven.

beorn
door beorn - May 21, 2010 om 19:10
66 Antwoorden / 1 Vragen

Per november is de richtlijn ingevoerd dat banken inderdaad geen extra kosten over betalingen in de EU in rekening mogen brengen. Zie onderstaande link.

Betalingen binnen de EU

Gr.
Beorn

frans75
door frans75 - May 21, 2010 om 19:12
202 Antwoorden / 0 Vragen

Even ter verduidelijking.

Er is geen regelgeving dat een overschrijving naar een ander EU-land gratis moet zijn.
De kern van de regelgeving is dat een bank geen onderscheid mag maken tussen de kosten van een binnenlandse overschrijving en een overschrijving naar een ander EU-land.

In de praktijk betekent dat voor ons (Nederland) dat een overschrijving naar een ander EU-land gratis is, mits aan de al aangehaalde voorwaarden is voldaan.

xa
door xarbo - May 21, 2010 om 20:03
8 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Martijn.

Voor invoer hoef je geen extra belasting te betalen zolang het om particuliere transacties gaat en niet om handelsgoederen .
Omzetbelasting moet je gewoon betalen maar deze is meestal bij de produktprijs inbegrepen net als in Nederland behalve als je bij een groothandel koopt en er bij staat dat de prijs ohne Mehrwertsteuer is.
Als je als particulier koopt kun je deze belasting niet verrekenen als bedrijf heb je een BTW nummer nodig en moet je vragen aan de verkoper te leveren ohne Mehrwertsteuer en je BTW nummer doorgeven .
Hierover heb ik in de antwoorden niets gelezen vandaar deze reactie want daar vroeg je ook naar.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groet
Xarbo

ch
door chrisantonis - May 24, 2010 om 01:26
63 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=xarbo schreef op vrijdag 21 mei 2010, 20:03]Hallo Martijn.

Voor invoer hoef je geen extra belasting te betalen zolang het om particuliere transacties gaat en niet om handelsgoederen .
Omzetbelasting moet je gewoon betalen maar deze is meestal bij de produktprijs inbegrepen net als in Nederland behalve als je bij een groothandel koopt en er bij staat dat de prijs ohne Mehrwertsteuer is.
Als je als particulier koopt kun je deze belasting niet verrekenen als bedrijf heb je een BTW nummer nodig en moet je vragen aan de verkoper te leveren ohne Mehrwertsteuer en je BTW nummer doorgeven .
Hierover heb ik in de antwoorden niets gelezen vandaar deze reactie want daar vroeg je ook naar.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groet
Xarbo
Hoezo zou ik wel moeten betalen als het om "niet" particuliere goederen gaat?
Heb trouwens de vreemde ervaring dat als je bijvoorbeeld een trekhaak voor een BMW in duitsland koopt (veel goedkoper) en je heet Janssen, en je besteld en betaald voor de firma Janssen dat ze geen Mwst. berekenen!!!!! TIP???

ge
door geolee - May 24, 2010 om 13:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo iedereen,

Tip:
Naast het kopen in Europa kan je ook je bestelling plaatsen in b.v. USA. Let dan wel op dat je de spullen door de verzender niet via UPS laat verzenden. Zeker bij aankopen van geringe waarde of computeraankopen. Zij laten je aan de deur, geheel ten onrechte, 10 euro inklaringskosten betalen, alsmede enkele euro's btw. Terugvragen? Daar wordt niet op gereageerd. Zelfs niet na weken wachten. Vermeld altijd bij je aankopen: niet via UPS (United Parcel Service) verzenden.

GeoLee

abarth
door abarth - May 24, 2010 om 17:32
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=chrisantonis schreef op maandag 24 mei 2010, 01:26][quote=xarbo schreef op vrijdag 21 mei 2010, 20:03]Hallo Martijn.

Voor invoer hoef je geen extra belasting te betalen zolang het om particuliere transacties gaat en niet om handelsgoederen .
Omzetbelasting moet je gewoon betalen maar deze is meestal bij de produktprijs inbegrepen net als in Nederland behalve als je bij een groothandel koopt en er bij staat dat de prijs ohne Mehrwertsteuer is.
Als je als particulier koopt kun je deze belasting niet verrekenen als bedrijf heb je een BTW nummer nodig en moet je vragen aan de verkoper te leveren ohne Mehrwertsteuer en je BTW nummer doorgeven .
Hierover heb ik in de antwoorden niets gelezen vandaar deze reactie want daar vroeg je ook naar.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groet
Xarbo
Hoezo zou ik wel moeten betalen als het om "niet" particuliere goederen gaat?
Heb trouwens de vreemde ervaring dat als je bijvoorbeeld een trekhaak voor een BMW in duitsland koopt (veel goedkoper) en je heet Janssen, en je besteld en betaald voor de firma Janssen dat ze geen Mwst. berekenen!!!!! TIP???

Je betaald altijd BTW.
Als particulier koop je inclusief Duitse BTW (Mehrwertsteurer)
Als bedrijf kun je zonder BTW kopen maar moet je dit in je Nederlandse BTW aangifte opnemen. (Deze kun je eventueel weer aftrekken op je eigen aangfite als je de artikelen bedrijfsmatig gebruikt)