gu
door guus 1952 Oct 9, 2016 om 15:55
Geldzaken & recht

Inzage BKR

Onlangs was ik bij de bank om een Hypotheek af te ronden. Ik kreeg daar te horen, dat er nog een BKR registratie stond uit 2009.
Het gaat om € 4000,=   Ik kon mij daarbij niets voorstellen.
De hypotheek is gelukkig wel door gegaan, maar ik wil wel weten waar die registratie van is.
Ik kon bij de bank een formulier invullen voor een aanvraag naar inzage van mijn financiele stand van zake en gelijk € 4,95 pinnen.
Ik krijg nu, als het goed is, een brief over de post waarin mijn registraties bij de BKR vermeld staan.

Ik vindt het hoogst irritant te moeten betalen voor mijn eigen gegevens en dat ze over de post komen. Hoe save is dat.
bij alle overheids instellingen kan je met een DigiD inloggen. Waarom hier niet. Het zijn toch mijn gegevens.

Dit is toch het toppunt van Bureaucratie.

1605 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2016 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is er mis met de post? En nee, dat is geen toppunt van bureaucratie. Anderen zitten weer te gillen dat Digid niet veilig is.

En u wilt inzage in uw gegevens die anderen  bijhouden en zij moeten daar werk voor verrichten. Dus waarom zou u daar niet voor moeten betalen,

Misschien mag u dat bedrag wel rood staan op uw betalingsrekening, of is het de limiet van uw creditcard.

Wel wonderlijk dat die hypotheek rond kwam, voordat de bank inzage heeft gehad in die registratie.

ha
door hamburger Oct 9, 2016 om 17:07
84 Antwoorden / Vragen

Er gaat heel veel malen meer mis met de post als met digiD, anders zou de (privegevoelige) belastingdienst er geen gebruik van maken.

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2016 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastingdienst maakt gebruik van Digid en de Berichtenbox uit bezuinigingsoverwegingen en efficiëntie. Niet omdat de post onbetrouwbaar zou zijn.

tenormin
door tenormin - Oct 9, 2016 om 16:02
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Staat op de site van BKR. U betaald omdat men uw gegevens moet zoeken, printen en u een brief gaat versturen. Of het een toppunt van bureaucratie is, ik denk dat men gewoon voor zulk soort gegevens, dat uittreksel dus, moet betalen. Administratieve kosten heet dat. En ook las ik, misschien is dat afgeschaft, €4,95 is excl. verzenden.

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2016 om 16:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed lees moeten er nog € 12,70 betaald worden.

tenormin
door tenormin Oct 9, 2016 om 17:00
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Zie dat bedrag niet. En de TS heeft bij de bank gepind, dus zullen dat nu wel de kosten zijn.

marita5
door marita5 Oct 9, 2016 om 17:50
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Tenormin ,  staat duidelijk op de site , zie mijn reactie .

tenormin
door tenormin Oct 9, 2016 om 19:14
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ja kind, maar ik zit niet constant achter het apparaat om te lezen, en ik had je commentaar dus niet gezien. (Er zijn meer sites die iets vermelden), ik ben geen ster om de goede site er dan uit te pikken.

marita5
door marita5 Oct 9, 2016 om 19:31
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is niet erg , Ts klaagt erover maar moet nog meer betalen dan € 4,95

marita5
door marita5 - Oct 9, 2016 om 17:32
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Guus 1952  ,

Aaanvraag inzage Bkr registratie is € 4, 95 excl verzend - & indentificatiekosten zie hier:

Voor een overzicht betaalt u € 4,95 en daarnaast ook verzend- & identificatiekosten. Hoe hoog deze kosten zijn, hangt af van uw keuze. Versturen naar uw thuisadres kost € 12,70. Versturen naar een postagentschap kost € 8,15. Ophalen bij BKR in Tiel is gratis. Lees hier welke mogelijkheden er zijn en wat exact de kosten zijn.

Waarom betaal ik bezorg - en indentificatiekosten ( ook voor online inzage ) .

De bezorg- & identificatiekosten zijn de kosten die wij aan PostNL moeten betalen. Zij bezorgen de post en verzorgen het identificatieproces. Dat kost tijd en geld. Maar het is wel zo belangrijk voor u: uw privé-gegevens worden alleen aan u overhandigd.

U kunt via de website uw overzicht aanvragen en vervolgens ophalen bij ons kantoor in Tiel. U betaalt dan geen bezorgkosten, wel moet u zich identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Het is ook mogelijk om uw overzicht via een bank aan te vragen.

Als u kiest voor online inzage, dan heeft u een verificatiecode nodig voordat u kunt inloggen op mijnBKR. Die verificatiecode ontvangt u per post. U moet dan uw legitimatiebewijs laten zien bij het postagentschap of de postbezorger. Op deze manier beschermen wij uw privé-gegevens

Bron : bkr.nl

jo
door jorisw - Oct 9, 2016 om 17:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Betalen voor diensten is wat anders dan bureaucratie.