me
door menneke May 7, 2009 om 22:58
Geldzaken & recht

Is dit normaal in een DA-praktijk?

Beste mensen,

Gisteren had ik een ziek konijn; dus ik een afspraak gemaakt. Er werd bij de dienstdoende arts (zij was de enige die dag) nog even gevraagd of ik op het afgesproken tijdstip (16.30) mocht komen of dat ik gezien de aandoening van het konijn eerder moest komen. Ik moest eerder komen, maar dat ging mij hoogstwaarschijnlijk meer geld kosten omdat het dier dan tussendoor moet worden geholpen. Ik zei dat ik dat geld niet had en de DA zou het met het hoofd van de kliniek bespreken. Wel moest ik zo spoedig mogelijk komen, dus ik ben meteen gegaan.

Ik stond nog te praten met de dienstdoende arts over de kosten e.d. gezien de leeftijd van het konijn. Zij zou het aan het hoofd vragen en tot mijn grote verbazing was hij - weliswaar op zijn vrije middag - al bezig mijn dier te behandelen. Vandaag gebeld over de kosten (de extra kosten " wist" hij gisteren nog niet) over wat de uiteindelije kosten zijn. Er blijkt dus voor dit spoedeisende geval E 22,50 extra gerekend te zijn. Mij is dus verder niets gevraagd.

Ik zei dus vanavond aan de tel. dat ik het hier niet mee eens was en dat het bedrag een week eten voor mij is omdat ik in de Bijstand zit. Hij wierp als eerste tegen dat hij meer klanten in de Bijstand had die gewoon betaalden. Ten tweede wierp hij tegen dat hij dit extra bedrag altijd rekende omdat er anders misbruik van hem zou worden gemaakt. Dit argument heeft hij al eens meer naar mij toe geuit. Hij kan dan geen grenzen stellen omdat hij graag mensen wil helpen en om zichzelf te beschermen gaat hij nu van mensen die met spoed komen - zoals in het weekend de hoge toeslag - vragen. Hij vond mijn verhaal dubieus; ik het zijne. Het bedrag is ingetrokken.

Maar toch zou ik van mensen van het forum willen weten of ze dit een juiste manier van handelen vinden. Ik voel mij in ieder geval " gestraft" bij het idee al omdat je alert met je dier naar de DA gaat.

Met vriendelijke groet,

Menneke

544 6 Rapporteer

elenay
door elenay - May 7, 2009 om 23:19
1031 Antwoorden / 142 Vragen

En dan vond ik net nog dit verhaal:

De voorrijkosten voor het konijn waren 45 euro terwijl als diezelfde arts voor mijn paard moet komen kost dat rond de 28 euro (nog veel geld) dat is toch belachelijk.

Konijn

elenay
door elenay - May 8, 2009 om 00:27
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Dit verhaal heb ik hier laatst ook van een buurvrouw gehoord die met haar kat naar de dierenarts was gegaan. Tja, zelf ben ik zo, van duidelijke afspraken, en anders zet ik de boel aardig op stelten. Ik vind het dan ook niet meer dan normaal, dat als je de dierenarts vraagt wat de eventuele kosten zijn, dat hier eerlijk voor wordt uit gekomen. Hier heeft u nog een oproep, van eensgelijk verhaal:

Kosten+dierenarts!!

En hier wat vergelijkingsmateriaal van mensen in een forum.

http://forum.fok.nl/topic/1199093

Met vriendelijke groet, Elena

me
door menneke - May 8, 2009 om 00:36
77 Antwoorden / 24 Vragen

@ Elenay,

Hartelijk bedankt voor je links; ik heb ze alle doorgelezen. En in het vervolg laat ik geen konijn meer - als het maar anderhalf uur scheelt - met spoed opnemen. Eigenlijk had ik het kunnen weten, maar ik was door het breken van mijn voet niet in staat om naar een andere DA te gaan op de fiets. Dat had ik eens met die plaatsvervanger afgesproken bij een vorig incident; deze heeft toen mijn konijn gewoon in laten slapen en alleen de euthanasie gerekend.

En toen heb ik een hele rel geschopt bij de hoofd DA, omdat de ernst van de situatie niet door de kliniek waar ik zit werd ingezien.

Waarschijnlijk dit geval indachtig heeft hij nu snel eieren voor zijn geld gekozen. Ik heb N.B. nog gebeld dat ik het toch nog wel wilde betalen maar dat hoefde niet meer.

De dierenartsen hier gunnen elkaar het licht in de ogen niet, sinds de vaste prijzen voor dierenartsen een aantal jaren geleden zijn losgelaten. Het is inderdaad net als bij de zorgverzekeringen. En verzekeren voor je dieren schijnt ook al niet meer te lonen; de polissen schijnen qua vergoedingen enorm uitgekleed te zijn.

En Elenay: ik behoor inderdaad van te voren een duidelijk antwoord te krijgen over de kosten. Krijg ik dat niet, dan gaan we naar de mij bekende plaatsvervanger die dit zelf heeft aangeboden.

Bedankt voor de links! Kassa/Radar zou er inderdaad eens een topic van moeten maken.

Groetjes,

Corry

elenay
door elenay - May 8, 2009 om 01:05
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Hi Corry, ik had bij toeval net een maatje aan de telefoon en vertelde jouw verhaal en die zegt dat hij met zijn vogeltje naar de dierenarts was gegaan. Een spuitje en antibioticakuur, hoppa €110,- . Zit ook in de bijstand, dus die zegt van één keer en nooit weer. Dacht hij van, misschien een dierenverzekering, maar dat bleek € 260,- op jaarbasis te kosten vertelde hij. Ik heb er zelf geen idee van hoor, maar goed, ik hoor veel en ik weet nog van mijn buurvrouw die met de kat eerst een eind met de trein moest en daar naar de dierenarts, hij bekeek de kat en zei van gekneusd pootje, hoppa € 50,- en ze kon met de trein weer naar huis. En ook zij leeft van de bijstand, dat is dus € 50,- per week. Het zou mooi zijn als mensen eens wisten wat ze van te voren kwijt zijn. Dus ik doe het maar anders, ik begin niet weer aan huisdieren, het is niet anders.

Groetjes, Elena

me
door menneke - May 8, 2009 om 01:59
77 Antwoorden / 24 Vragen

Hi Elenay

Ik loop al 10 jaar bij deze dierenarts, maar hij is van de dominee en de koopman; dan weet je het wel. Ik heb in mijn brutaliteit wel gezegd dat die E 22,-  een week eten was. Als hij op mijn geweten kan werken, dan kan ik het ook!

Ik heb nog 3 konijnen; ze zijn allemaal 8 jaar en zit dus sinds jan. 2009 in de Bijstand. En ik had hem niet gevraagd mijn konijn te behandelen; hij was al bezig toen ik nog met de andere arts sprak! En toen voelde ik - hem kennende - de bui al hangen. Ja je voelt je er goed klote onder, vooral omdat hij dan op je gevoel begint te werken met wat hij allemaal voor niks voor je doet; volgens hem is dat heel veel (ja vanuit zijn optiek zal dat wel juist zijn), maar vanuit mijn optiek valt het wel mee. En wat dan nog??

Hij staat hier in de gemeente al bekend als de " geldwolf; zo ook bij zijn mede-collega`s.. Nu zul je je wellicht afvragen waarom ik daar blijf. Hij is een zeer kundig arts, we kunnen verder vreselijk goed met elkaar overweg maar alleen....kom niet aan z`n centen!! Dan wordt hij heel vervelend dus.

Er is hier wel een zgn. dierenarts voor de "minima"; dan krijg je 10% korting. Ik heb die vent een keer aan huis gehad met het enten van tig konijnen; hij entte vier konijnen met dezelfde naald, die hij wel eerst schoonmaakte, waardoor die entingen niet werkten. Oorspronkelijk is hij een paardenveearts. Verder heb ik ook nog een kat. Ik doe die konijnen niet weg; ze mogen hier sterven. En ik denk dan maar: in juni krijg ik mijn vakantiegeld. Wel belachelijk zeg die prijs voor een vogeltje; ik neem aan dat daarin een consult verwerkt zit. Mijn dierenarts is specialist in vogels; misschien is het wel dezelfde als de persoon die jij aan de tel. had ;)

Ik stel de redactie van Kassa het volgende voor:

Is het voor de mensen op het minimum nog wel mogelijk om een huisdier te houden vanwege de kosten van de dierenarts?

Om maar te zwijgen over gemeentes; die huisdieren niet noodzakelijk vinden als je om een uitkering komt. Terwijl dit vaak voor alleenstaanden heel belangrijk kan zijn......

Elenay; bedankt voor je reactie en we zien elkaar wel weer!

Groetjes,

Corry

elenay
door elenay - May 8, 2009 om 02:14
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Tja Corry,

Van de bijstand is het haast onmogelijk er dieren op na te houden. Het vervelende is dat mensen dan werken, dan weer niet, sommigen nooit meer en dan wil je je dier niet weg doen. In een vorige woonplaats van mij kende ik een vrouw die leefde van de bijstand met wel 10 katten. Nooit geld ergens voor, dus ze leeft nu ook niet meer en is veel te voeg gestorven, maar haar katten gingen voor.

Helaas moeten die katten nu dus wel naar een asiel.

Tja, ik heb de wetten niet gemaakt, ik ben slechts toeschouwer van het geheel en soms dan heb ik zelfs daar geen zin in, zoveel kroms kom ik op een dag tegen. That's live.

Maar je kunt je reactie altijd bij de redactie kwijt en het is altijd goed als er op aangedrongen wordt op duidelijkheid.

Groetjes, Elena