Iedere zaterdag om 19.05 uur op
gr
door grootmoe Oct 16, 2017 om 13:12
Geldzaken & recht

Is eigenaar verantwoordelijk voor schade aan verhuurd pand?

Dit is de kwestie.
Eigenaar heeft huis verhuurd. Huurder is gescheiden man en heeft ruzie met 'ex'. Huurder zit net 2wkn in het pand en nu heeft  'ex' een emmer witte verf tegen de voordeur en gevel gegooid.
Vraag: Wie moet de kosten van herstel/schoonmaak betalen? Valt dit onder verantwoordelijkheid van eigenaar of van huurder?

2309 10 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 16, 2017 om 13:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lijkt mij de huurder. De eigenaar heeft toch niets te maken met de ruzies van deze nieuwe bewoner? Is de politie wel ingelicht?
Je weet maar niet of dit nog verder escaleert.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 16, 2017 om 20:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De man is toch niet verantwoordelijk voor de daden van zijn ex. Dat zou een mooie boel worden.

kv
door kvjapio Oct 16, 2017 om 22:02
281 Antwoorden / Vragen

Geval van vandalisme. Daarvoor is mi. de ex verantwoordelijk, maar de huurder (andere ex) op aanspreekbaar.

ne
door neodutchio - Oct 16, 2017 om 13:18
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Wat dacht u van de veroorzaker betaald. Een verhuurder heeft natuurlijk niets te maken met daden van anderen en is al helemaal niet verantwoordelijk voor het opruimen van andermans rommel.

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2017 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moeilijke zaak. Denk dat verhuurder daar zelf voor opdraait. Stel dat ex een emmer verf over de auto van de buren gooit, is huurder ook niet aansprakelijk.

Politie inschakelen en verhuurder in kennis stellen van de gegevens van de dader.

me
door mein33 - Oct 16, 2017 om 22:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

nu heeft  'ex' een emmer witte verf tegen de voordeur en gevel gegooid.

De ex. is de pleger van de vernieling.
De Eigenaar van het pand dient hiervan aangifte te doen en kan de schade op de ex. verhalen, eventueel mioddels een juridische procedure.

gr
door grootmoe - Oct 16, 2017 om 22:54
29 Antwoorden / 21 Vragen

Jongens,
Allemaal bedankt voor de reacties, Dit is wat ik ook had gedacht, maar huurder stelde voor dat eigenaar (mijn dochter) haar opstalverzekering voor de schadeherstel moet aanspreken. Daarom dacht ik : Is het niet zo, dat als er schade is IN het pand, de huurder aansprakelijk is,maar als het gaat om HET PAND ZELF, dit onder de aansprakelijkheid van de eigenaar valt. De verzekering van de eigenaar kan dit dan op de veroorzaker verhalen.. Of is mijn gedachtengang niet juist. Graag Juridisch advies. Huurder heeft wel aangifte gedaan bij de politie. Wat moeten we doen?

aurora1
door aurora1 - Oct 17, 2017 om 01:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Jongens? Er reageren en lezen hier ook meisjes....
Graag juridisch advies: dan kan uw dochter naar het juridisch loket of bijv. een jurist of advocaat inschakelen.
Uw dochter kan ook naar een rechtswinkel gaan, het voorleggen aan GratisAdviseurs en/of haar verzekering vragen.

pe
door pebk Oct 17, 2017 om 09:41
581 Antwoorden / 0 Vragen

Betekenis 3 van Jongens:
(
in het meervoud) kinderen, zowel meisjes als jongens

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=jongen&lang=nn

Cookies
door Cookies Oct 17, 2017 om 09:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er reageren hier geen kinderen.

aurora1
door aurora1 Oct 17, 2017 om 13:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@carola.83: +10

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2017 om 09:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aansprakelijkheid van de eigenaar? De dader is aansprakelijk. Of de opstalverzekering van de eigenaar dit dekt hangt af van de dekking van de opstalverzekering. En of die verzekeraar dat dan ook op de dader zal proberen te verhalen is nog maar de vraag.

gr
door grootmoe - Oct 17, 2017 om 15:49
29 Antwoorden / 21 Vragen

Oh sorry aurora, dat ik de meisjes vergeten ben. Heb trouwens wel je advies opgevolgd en een mailtje gestuurd naar de rechtswinkel. Over 5 dgn. krijg ik antwoord. Afwachten dus en nog bedankt hoor

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2017 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou u, of dochter, niet beter de verzekeraar inschakelen?

boppe1943
door boppe1943 - Oct 17, 2017 om 16:46
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Bron: www.rechtsbijstandverzekering.com

In beginsel gaat men er vanuit dat iedereen zijn of haar eigen schade draagt. Wanneer je bijvoorbeeld schade lijdt aan eigen bezittingen, dan wordt je geacht zelf de rekening te betalen en voor eventuele reparatie of vervanging te zorgen.

Veroorzaker aansprakelijk stellen

In de wet is echter opgenomen dat het in veel gevallen niet redelijk (billijk) zou zijn als schade veroorzaakt door derden, voor rekening zou komen van diegene die de schade lijdt (de benadeelde).

Wanneer aantoonbaar is dat bepaalde schade is veroorzaakt door een ander, dan kan diegene die de schade lijdt de veroorzaker aansprakelijk stellen. Wanneer de benadeelde in het gelijk wordt gesteld, al dan niet door tussenkomst van een rechter, dan kan de schade verhaald worden op de veroorzaker. De veroorzaker van de schade betaalt dan een schadevergoeding

Zelf aansprakelijk

In het geval de benadeelde niemand aansprakelijk kan stellen, bijvoorbeeld omdat hij of zij zelf verantwoordelijk is voor de schade is of omdat niet aangetoond kan worden dat de vermoedelijke veroorzaker daadwerkelijk aansprakelijk is, dan zal de rekening zelf betaald moeten worden.

Lees ook de tip van @aurora1 over aangifte i.v.m. mogelijke vervolgacties..