Kj
door Kjartan May 17, 2016 om 10:58
Geldzaken & recht

Is het huren van boeken van van Dijk educatie een dienst of een product?

Goede morgen Heer of mevrouw,

Van Dijk Educatie stuurt een deurwaarder op onze zoon af (toen 14 jaar ) nu 18 jaar betreffende een factuur van nov 2012,  zonder vooraf aangetekend gemaand te hebben.

Ik begrijp dat consumenten facturen voor goederen verjaren na 2 jaar  en consumenten diensten na 5 jaar.
Het is voor ons van belang om te weten wat voor geldt voor het lenen van schoolboeken.

Men heeft ons indertijd slecht behandeld en hebben geweigerd te communiceren.

Wellicht heeft u ervaring met dit onderwerp en kunt u ons adviseren.

Met vriendelijke groeten,

[gegevens verwijderd - redactie]

2526 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 17, 2016 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het huren is natuurlijk een dienst. Maar ze moeten niet bij uw zoon zijn, maar bij u.

marita5
door marita5 - May 17, 2016 om 14:46
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kjartan ,

Men heeft ons indertijd slecht behandeld en hebben geweigerd te communiceren.

Wanneer u een rekening niet heeft betaald, kan de schuldeiser deze aan een incassobureau en vervolgens aan een deurwaarder uit handen geven. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn. Zo kunt u de rekening zijn vergeten, niet hebben gereageerd op aanmaningen en betalingsherinneringen of u bent het niet met de rekening eens. De extra kosten die door de deurwaarder worden gemaakt, kunnen aan u worden doorberekend

Ben ik aansprakelijk voor de schulden van mijn kind ?

U bent financieel aansprakelijk voor uw kind tot uw kind 18 jaar wordt. Daarna is uw kind financieel onafhankelijk. Hierdoor bent u niet meer aansprakelijk voor de schulden die uw kind vanaf de 18e verjaardag maakt.

Of u geheel verantwoordelijk bent voor de schulden van uw kind, is afhankelijk van de leeftijd van uw kind én de manier waarop de schuld is ontstaan.

U bent als ouder nog wel onderhoudsplichtig voor uw meerderjarige kind (tot 21 jaar). Deze onderhoudsplicht geldt voor het levensonderhoud en studie van uw kind.

Bron : juridischloket.nl

Gerry1969
door Gerry1969 - May 17, 2016 om 23:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als de deurwaarder in actie komt is er zeker al een incassobureau aan voorafgegaan. Het is niet zo dat er vanuit het niets ineens een deurwaarder staat.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 May 17, 2016 om 23:59
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Een deurwaarder kan ook al incassobureau optreden. Sterker nog, veel deurwaarders hebben dat er als bedrijfje naast.

Gerry1969
door Gerry1969 May 18, 2016 om 10:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mee eens maar TS heeft het erover dat er een deurwaarder verscheen, ik neem dan ook aan in die hoedanigheid, dus niet als incassobureau.
Maar goed ik denk altijd maar dat mensen dit prima zelf wisten, hun toen 14 jarige zoon zal niet degene zijn geweest die ook de betalingen heeft gedaan.
TS wist dus zelf dat dit moment ooit zou komen. En niet betalen vanwege slechte behandeling????.

Diewilik

marita5
door marita5 May 18, 2016 om 10:44
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Het lijkt mijn gezien de uitspraak : Men heeft ons indertijd slecht behandeld en hebben geweigerd te communiceren , dat Ts hiervan op de hoogte was en zijn / haar verplichtingen ( betalen ) naast zich neer heeft gelegd met alle gevolgen vandien .

zoekster1
door zoekster1 - May 17, 2016 om 23:59
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als u nooit bent gemaand om te betalen, dus geen betalingsherinnering heeft ontvangen, dan hoeft u geen incassokosten te betalen. Wel kan de wettelijke rente worden berekend over het bedrag, dat is met een tool uit te rekenen. Of het nu een deurwaarder of een ander persoon is zonder enige status, zolang er geen rechter aan te pas is gekomen, handelt de deurwaarder gewoon als incassobureau.

Het gaat wel om een dienst dus een verjaringstermijn van 5 jaar.

Ik vraag me wel af wat die slechte behandeling inhoudt.