to
door tony1958 Mar 2, 2011 om 14:54
Geldzaken & recht

Is permanente bewoning van een recreatiewoning in België toegestaan

Permanente bewoning van een recreatiewoning is in Nederland verboden. Je moet elders officieel ingeschreven staan bij een gemeente.
Maar geldt dit ook in België. Mag je in België wel een vakantiewoning permanent bewonen? Is dit dus legaal? Dus in Nederland uitschrijven en inschrijven als wonende in Belgie??

36526 7 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Mar 2, 2011 om 15:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou dat bij de desbetreffende Belgische gemeente navragen. De kans dat je dit forum het juiste antwoord daarop krijgt is vrij klein.

bosduif
door bosduif - Mar 2, 2011 om 17:44
113 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo tony1958,

Sinds Februari 2002 woon ik in België.
We hadden een stuk bosgrond gekocht, net over de grens.
Huisje gebouwd en we wisten dat we er niet permanent mochten wonen.
Vervolgens naar de gemeente gegaan en ons in laten schrijven.
In België mag een gemeente je niet weigeren.
Zij zijn verplicht je in te schrijven als je dat vraagt.

Mvg.
bosduif

to
door tony1958 - Mar 2, 2011 om 17:59
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bosduif schreef op woensdag 2 mrt 2011, 17:44]Hallo tony1958,

Sinds Februari 2002 woon ik in België.
We hadden een stuk bosgrond gekocht, net over de grens.
Huisje gebouwd en we wisten dat we er niet permanent mochten wonen.
Vervolgens naar de gemeente gegaan en ons in laten schrijven.
In België mag een gemeente je niet weigeren.
Zij zijn verplicht je in te schrijven als je dat vraagt.

Mvg.
bosduif

Hoi Bosduif,

is het dan zo dat je legaal in België woont als Nederlander zijnde. En hoef je nu niet meer in Nederland zogenaamd ingeschreven te staan of in Nederland een postadres te hebben. Komt je post enz. ook in de Belgische gemeente terecht.
En bedankt voor het reageren.

bosduif
door bosduif - Mar 2, 2011 om 18:16
113 Antwoorden / 21 Vragen

Ik woon legaal in België want ik heb me officieel in laten schrijven en de post wordt gewoon bezorgd. Ben gewoon Nederlandse gebleven met een verblijfsvergunning.
Voor een Nederlands paspoort moet ik naar het Nederlands Consulaat in Antwerpen en als je je rijbewijs moet verlengen moet je naar de gemeente en dan krijg je een belgiesch
exemplaar. Je Nederlands rijbewijs kun je dan niet houden. Wil je voor korte tijd in België gaan wonen dan is het slim net voor vertrek je paspoort en rijbewijs in Nederland te verlengen. Dan kun je even vooruit.
Werk je nog in Nederland dan kun je gewoon kiezen voor de Nederlandse belasting aangifte en zo je hypotheekrente af blijven trekken. Let wel op! In belgië zal je ook nog aangifte moeten doen en belasting over je inkomsten moeten betalen.
Het is dus echt niet zo dat je voordeliger uit bent door in België te gaan wonen.
De fiscale vlucht is al lang verleden tijd.
Het enige voordeel om hier te wonen vind ik de, in vergelijking met Nederland, zeer ruime percelen grond. In Nederland mag je er alleen van dromen. De rust en vrijheid zijn onbetaalbaar.

Mvg,

bosduif

to
door tony1958 - Mar 2, 2011 om 18:41
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hai bosduif,

het gaat me niet om de fiscale mogelijkheden, maar ik wil graag de randstad uit en in Nederland is het voor mij niet mogelijk om wat vrijer in de natuur te wonen en te leven.
Ik zal contact opnemen met de Belgische gemeente Lommel waar ik een huisje op het oog heb. En zijn er dan geen hindernissen dan zal ik de stap wagen. Bedankt voor de info en ik wens je veel woonplezier in België.

Groeten van

Tony

bosduif
door bosduif - Mar 2, 2011 om 18:42
113 Antwoorden / 21 Vragen

Ik wens je hetzelfde.

bosduif

va
door vanderlootheo - Jan 11, 2014 om 03:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bosduif schreef op woensdag 2 mrt 2011, 18:16]Ik woon legaal in België want ik heb me officieel in laten schrijven en de post wordt gewoon bezorgd. Ben gewoon Nederlandse gebleven met een verblijfsvergunning.
Voor een Nederlands paspoort moet ik naar het Nederlands Consulaat in Antwerpen en als je je rijbewijs moet verlengen moet je naar de gemeente en dan krijg je een belgiesch
exemplaar. Je Nederlands rijbewijs kun je dan niet houden. Wil je voor korte tijd in België gaan wonen dan is het slim net voor vertrek je paspoort en rijbewijs in Nederland te verlengen. Dan kun je even vooruit.
Werk je nog in Nederland dan kun je gewoon kiezen voor de Nederlandse belasting aangifte en zo je hypotheekrente af blijven trekken. Let wel op! In belgië zal je ook nog aangifte moeten doen en belasting over je inkomsten moeten betalen.
Het is dus echt niet zo dat je voordeliger uit bent door in België te gaan wonen.
De fiscale vlucht is al lang verleden tijd.
Het enige voordeel om hier te wonen vind ik de, in vergelijking met Nederland, zeer ruime percelen grond. In Nederland mag je er alleen van dromen. De rust en vrijheid zijn onbetaalbaar.

Mvg,

bosduif