st
door sterre1997 Jul 10, 2010 om 22:35
Geldzaken & recht

Jamin

Ik was laatst bij de jamin en kocht 2 bonbonblocks voor 6 euro, even later was ik bij de albert-hein en trof ik de zelfde bonbonblocks voor 1,84!!! ik ben meteen trug gegaan en vroef of ik mijn geld trug mocht, dezelfde mevrouw die mij afgerekend had zij heeft u een bonnetje, ik zei nee die heb ik nooit van u gekregen. ze zij dat je nooit eten mag trug geven ook niet met bonnetje `mijn vraag is '' mag je na aankoop eten trug inruilen?

5770 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 10, 2010 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste sterre1987
het is vervelend maar etenswaren mag je echt niet terugbrengen
je moet je afvragen of jij zou willen opeten wat iemand teruggebracht heeft.
heeft de persoon met schone vingers aan gezeten? wat heeft de persoon ermee gedaan?
ik wens jou hoe dan ook een mooie zondag toe

ve
door verwijderd - Jul 10, 2010 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sterre1997,

één ding moet je goed onthouden: Koop je iets in de winkel, dan moet je het houden. Alleen als iets kapot is, dan kun je terug naar de winkel gaan en dit ruilen of laten maken.

De regel in winkels is: Koop is koop. Ruilen of iets terugbrengen hoeft een winkel niet te doen. Als ze dit doen, dan is het omdat ze je extra service geven. Maar ze zijn dit niet verplicht.

Dus altijd goed nadenken voordat je iets koopt.

Groetjes en een hinnik van Zinook

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 07:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het eten bedorven is, dan kunt u reclameren en hoort u m.i. uw geld terug te krijgen.
Ik heb ooit geld terug gehad omdat melk bedorven was toen ik pak open maakte. Bij C1000 zonder problemen geld terug gekregen.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dehond: daar gaat het hier toch helemaal niet over. Logisch dat je wel bedorven waren kunt terug brengen.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat een product te duur is, is in een normale winkel geen reden om her retour te doen.
Sommige winkels doen dit wel, als reclamestunt, onder het motto wij zijn de goedkoopste.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij appie mag het wel, met bon.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon lekker opsnoepen en niet naar jamin.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

sterre1997

Het blijkt dat je slecht op de hoogte bent van de te onderscheiden koopregels. Vandaar dat ik ze hier even voor je neerzet:

Koopovereenkomsten

In de huidige consumentenwetgeving wordt gesproken over vier verschillende (koop)overeenkomsten:

1. Kopen in een winkel
2. Kopen via internet, bij postorderbedrijven, teleshopping (telefonisch) of fax ook wel kopen op afstand genoemd
3. Kopen aan de deur, ook wel colportage genoemd
4. Het afsluiten van een financiële dienst op afstand (hier niet verder uitgewerkt)

1. Bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. Er is geen bedenktijd. De verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen de afgesproken prijs in ontvangst te nemen. Deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan. Soms staat er in de winkel een bord waarop de voorwaarden staan waaronder je het gekochte artikel wel mag terugbrengen tegen uitbetaling van de koopsom (bijvoorbeeld bij Blokker, Correct, V&D, HEMA en IKEA)

2. Bij aankopen via internet, bij postorderbedrijven, via teleshopping (telefoon) of fax gelden andere regels (dus ook bij het afsluiten van een dienst). Bij kopen op afstand geldt een wettelijk zichttermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen kun je zonder opgaaf van redenen de (koop)overeenkomst eenzijdig ontbinden en/of het produkt terugsturen, mits het produkt niet is gebruikt en dit zonder betaling van een boete. Je krijgt dan indien van toepassing je geld terug (uiterlijk binnen dertig dagen) en er mogen geen annuleringskosten in rekening worden gebracht. Wel zijn de kosten van verzending naar de verkoper voor rekening van de koper. De bedenktijd voor goederen gaat in op de dag dat de koper de zaak (het bestelde produkt) ontvangt. Let op: bij diensten gaat de termijn in op de eerste dag waarop de overeenkomst feitelijk werkt en dus niet op de dag waarop je de aanvraag gedaan hebt. Dus als u via internet een overeenkomst afsluit met bijvoorbeeld een dating-site, dan gaat de bedenktijd in op het moment dat u op de accoordknop drukt.
Een wettelijk verplichte schriftelijke bevestiging van de bestelde goederen of (sommige) diensten (bijvoorbeeld een overeenkomst tot het leveren van energie) dient uiterlijk bij levering te worden verstrekt. Dit kan een bevestigingsbrief zijn maar bijvoorbeeld ook een e-mail of fax. Vaak ontvang je de bevestiging gelijktijdig met het bestelde produkt of dienst. Indien de leverancier niet tijdig heeft voldaan aan de wettelijke verplichting van de schriftelijke bevestiging, dan is de bedenktijd wettelijk opgerekt tot drie maanden.

In de wet is geregeld dat u over een aantal punten goed geïnformeerd moet worden op het moment dat u het aanschaft. Zo moet duidelijk zijn wat de bedenktijd is en wanneer die bedenktijd ingaat, welk bedrijf u aan de lijn heeft, welk product of welke dienst u koopt, wat de voorwaarden zijn en bijvoorbeeld voor welke termijn u een contract afsluit.

Note: Uit uitspraken van de Geschillencommissie blijkt, dat een klant het artikel wél uit de verpakking mag halen, hier is namelijk nogal eens onduidelijkheid over: "Voor zover de algemene voorwaarden van de ondernemer dit recht beperken -bijvoorbeeld door te stellen dat bij teruggave de verpakking ongeschonden moet zijn- zijn deze voorwaarden niet rechtsgeldig."

3. Bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. Je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden.
Bij een overeenkomst van meer dan 34 euro, dient ter plekke een kopie van de overeenkomst aan de koper te worden overhandigd. Op dat moment gaat ook de bedenktijd in.

(Informatie over colportage en kleine zelfstandige)
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2354

4. Bij het afsluiten van een financiële dienst op afstand (bijvoorbeeld het afsluiten van een koopsompolis of een ziektekostenverzekering) heeft de consument een bedenktijd van 14 kalenderdagen. Voor het afsluiten van een levensverzekering op afstand geldt een bedenktijd van 30 kalenderdagen.

Bedenktijd
Op de aanvraag van een verzekering is een bedenktijd van toepassing. Dit betekent dat verzekerde na ontvangst van de polis en de polisvoorwaarden, de verzekering ongedaan kan maken. Hierbij geldt het volgende:
1. de bedenktijd bestrijkt een termijn van veertien kalenderdagen;
2. de bedenktijd gaat in op het moment van ontvangst van de polis en de polisvoorwaarden;
3. de verzekering moet een contracttermijn van ten minste één jaar hebben;
4. wanneer gebruik wordt gemaakt van het recht de overeenkomst met terugwerkende kracht te ontbinden, wordt gehandeld alsof de verzekering nooit heeft bestaan;
5. op contracten waarvan, met instemming van verzekeringnemer, de (voorlopige) dekking ingaat voordat de bedenktijd zou zijn afgelopen, is de bedenktijd niet van toepassing.

Geen bedenktijd bij koop op afstand:

Zichttermijn
De zichttermijn geldt echter niet voor alle producten die u op afstand koopt.
De uitzonderingen zijn:
? etenswaren;
? producten die tijdsgebonden zijn, zoals tijdschriften of gereserveerde kaartjes voor een concert;
? persoonlijke producten, zoals een in opdracht vervaardigd maatkostuum;
? reizen (HoeZitDatOokWeer)
? financiële diensten;
? cd’s, dvd's en videobanden, waarvan de verzegeling is verbroken.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Read,
Beetje jammer dat copy paste stukje, ik heb het de laatste maanden al erg vaak gezien. Op zich een duidelijk stuk maar het antwoord op deze vraag had met een eenvoudig NEE kunnen volstaan.
Mastag

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@

Off-topic,

Een vragensteller die evident aangeeft niet op de hoogte te zijn van de vigerende bedenkregels, heeft naar mijn mening recht op relevante informatie en niet alleen op een simpel ja of nee.

ReadAC

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

off topic
Beste Read,
Het is niet aanvallend bedoeld, maar mensen kunnen tenminste even googlen of binnen deze of een andere consumentensite zoeken. Die moeite nemen ze niet eens maar ze zijn om het minste verbolgen.
Jij doet steeds je best om een zeer uitgebreid antwoord te geven maar zij doen geen enkele moeite Als er alleen Nee wordt geantwoordt gaan ze wel zoeken omdat ze met dat antwoord geen genoegen nemen.
Vr gr Mastag

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

mastag

Off-topic,

Wij verschillen dus in onze strategiekeuze.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

je zou ook een aangetekende brief kunnen sturen aan:

Jamin
Postbus 148
4900 AC Oosterhout

Leg dan goed uit, dat je de prijs schandalig vind.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2010 om 00:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

...........heeft naar mijn mening recht op relevante informatie............ Mensen die geen enkele moeite doen om even te googelen, gaan ook echt niet jouw ellenlange reactie door nemen.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2010 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op het moment van koop was u tevreden met de gedane transactie anders had u de koop niet gesloten, na betaling is de transactie tot stand gekomen en dus bindend.

Bij een miskoop kunt u terug met het produkt anders niet, daar er in dit geval geen miskoop was (lees goed produkt geleverd) kunt u de koop niet meer ontbinden...

ve
door verwijderd - Jul 12, 2010 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de bon had gehad, dan had je ze waarschijnlijk gewoon kunnen terugbrengen en je geld terug gehad. Dus zorg gewoon dat je altijd de bon krijgt! Ook al is het iets onbenulligs. En etenswaren kun je vaak gewoon terugbrengen, maakt helemaal niets uit.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2010 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

carolinap schreef op maandag 12 jul 2010, 15:17: Als je de bon had gehad, dan had je ze waarschijnlijk gewoon kunnen terugbrengen en je geld terug gehad. Dus zorg gewoon dat je altijd de bon krijgt! Ook al is het iets onbenulligs. En etenswaren kun je vaak gewoon terugbrengen, maakt helemaal niets uit.

Kunt U even uitleggen waar U deze wijsheid vandaan heeft?
Doe even een link naar een wetsartikel oid....
Gaat niet lukken, in dit geval is koop, koop! U kunt niet zomaar iets terugbrengen. En zeker etenswaren niet! Wat denkt U zelf? Onsje rosbief kopen, in je fietstas, daarna nog even de stad in met 28 graden en dan terug naar de winkel omdat je vleeswaar verkleurt is?
Sprookjes horen thuis in de Efteling!

ve
door verwijderd - Jul 12, 2010 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Snap zowiezo niet dat je 3 euro voor een bonbonbloc betaald. Als je niet weet dat dat te duur betaald is kom je volgens mij nooit in een supermarkt.

Tja is dan jammerdebammer maar zoiets terug brengen kan niet. Maar lekker lang op die dure bonbonbloc sabbelen dan X-D

ve
door verwijderd - Jul 12, 2010 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook bekend dat medicijnen, al zijn nooit uit de verpakking geweest ook niet retour gebracht kunnen worden. Dozen vol met niet gebruikte medicijnen gaan op die manier de vuilnis bak. DAT IS JAARLIJKS VOOR MILJOENEN EURO'S.

Salute

ve
door verwijderd - Jul 13, 2010 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op zondag 11 jul 2010, 19:52: @

Off-topic,

Een vragensteller die evident aangeeft niet op de hoogte te zijn van de vigerende bedenkregels, heeft naar mijn mening recht op relevante informatie en niet alleen op een simpel ja of nee.

ReadAC

Helemaal juist en mee eens,het gemak waar sommige mensen iets plaatsen op deze site alvorens zelf even te googlen is verbazend hoog.
Zet je alleen als antwoord een:Nee, geheid 10 rode duimpjes.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2010 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

salute schreef op maandag 12 jul 2010, 19:57: Het is ook bekend dat medicijnen, al zijn nooit uit de verpakking geweest ook niet retour gebracht kunnen worden. Dozen vol met niet gebruikte medicijnen gaan op die manier de vuilnis bak. DAT IS JAARLIJKS VOOR MILJOENEN EURO'S.

Salute

Bekijk het andersom: zou u medicijnen (dingen die rechtstreeks op uw gezondheid moeten inwerken dus) willen gebruiken die al eerder door iemand zijn meegenomen, en waarvan niemand dus precies weet hoe ze bewaard zijn en hoe ermee is omgegaan? Nou, ik niet. En ja, het is zonde dat er zoveel moet worden weggegooid, maar het is wel je gezondheid die in het spel is.
Als een medicijn verkeerd bewaard wordt, kan het effect ervan op het lichaam en de kwaal waarvoor iemand het gebruikt, onvoorspelbaar veranderen. Het kan heftiger werken, of juist veel minder, of zelfs hele andere effecten gaan hebben. Ik durf dat risico niet te nemen...

ve
door verwijderd - Jul 14, 2010 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hanneke, je hebt helemaal gelijk, natuurlijk kunnen medicijnen welke reeds zijn meegegeven en later retour gebracht worden niet meer in roulatie. Maar mijn bedoeling was te zeggen, wat ik zelf heb meegemaakt dat medicijnen die ik na 10 minuten inleverde, om dat het de verkeerde medicijn was, (men kon zien dat er niets mee aan de hand was, verpakking was geheel in tak) deze ook niet meer in hergebruik gingen.Ja zeker gezondheid gaat voor alles.

Gr. Salute

ve
door verwijderd - Jul 14, 2010 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sterre1997: tís jammer dat je bij Jamin hebt betaald voor de chocolade dan bij de supermarkt, maar bij Jamin die zich profileert als ware een speciaalzaak (alleen snoep) kun je dat verwachten. Ook de KitKat en de Mars en de Milky Ways zijn daar duurder.
In principe is in een winkel koop = koop. Dat je een deur verder hetzelfde produkt goedkoper kan krijgen, is geen geldige reden om het te ruilen tegen het aankoopbedrag. Alleen als het een ondeugdelijk produkt zou zijn.

Stel nou dat je dorst had gekregen tijden het winkelen en bij de Etos een flesje Spa Blauw had gehaald voor € 1,50. Een paar winkels verderop blijkt er een AH te staan, waar je een flesje Spa Blauw voor 1/3 van de prijs vind. Ga je dan ook terug naar de Etos om daar je geld terug te eisen omdat water in de supermarkt goedkoper is?