iv
door ivdbas Dec 21, 2007 om 00:56
Geldzaken & recht

Jas

hed een jas gekocht die waterdicht moest zijn maar regent in op de stiksels er staat een special embleem in de voering dat hij water dicht is hed hem terug gebracht. ze stuurden hem weg nu heben ze me gebelt en kan hem haalen dan krijg ik er een flesje bij om hem mee te wassen . maar naaden moeten gezielt worden met dat spul lukt dat niet. jas koste 140 euro moet ik dit acsepteeren.

1175 4 Rapporteer

elenay
door elenay - Dec 21, 2007 om 01:57
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Nee, het product voldoet niet aan de vereisten. Dus ik zou mijn geld terug vragen.Hartelijke groet Elena

door 4711 - Dec 21, 2007 om 05:28
885 Antwoorden / 2 Vragen

Het Sealen van de naden hoorde in de fabriek te gebeuren, en die flesjes achteraf zijn voor oudere lek geworden jassen weer waterdicht te maken!

Ook bij wassen als ze vies worden moet je nabehandelen, maar dit was een nieuwe, dus geld terug omdat het niet aan de eisen voldoet, want fabrieksmatig word het er vaak met hoge druk in geperst, dus zal het langer waterdicht blijven dan het geknoei met flesjes!

Een Gore Tex jas is voor mij het beste, de ademt en dus niet zweterig en zal pas na enige tijd doorlekken, dus alleen als je urenlang in de regen zou staan, dus wat staat er?

Waterdicht of waterafstotend?  Alleen een plastic regenpak is waterdicht maar je word vaak wel nat van het zweet!

hutch
door hutch - Dec 21, 2007 om 15:09
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Ivdbas,

u mag dat verwachten wat is afgesproken (overeengekomen) met die verkoper. Indien er vermeld is, of ergens op/in die jas of op een bijgeleverde verklaring, of indien die verkoper dit mondeling aan u heeft medegedeeld, mag u er ook vanuit gaan, dat dit klopt.

Indien er geen restricties vermeld zijn, bijv. dat er bij de naden wel enig vocht naar binnen kan komen, heeft u gewoon recht op een jas die geheel waterdicht is.

Maar er moet wel rekening mee worden gehouden, dat, indien u die jas al een keer gewassen heeft (?), er wel vochtdoorlating kan ontstaan. Maar dit mag weer niet, indien in het wasvoorschrift hier niets over vermeld staat, dus een waarschuwing hiervoor.

U hoeft niet dat te accepteren, wat de verkoper dient te doen, oftewel dat flesje mag u terug geven. Die verkoper dient er voor te zorgen dat die jas in zijn geheel waterdicht is.

U dient wel die verkoper de gelegenheid te geven om aan die verplichting te kunnen voldoen, d.w.z. dat u nu nogmaals die jas kunt terug brengen en hem mededelen, dat u die jas alleen accepteert indien deze geheel waterdicht is. En niet dat u 'handelingen' moet verrichten, zodat die verkoper er vanaf is.

Kort gezegd: jas terug brengen en u dient een (echt) waterdichte jas terug te krijgen. Wil of kan die verkoper hieraan niet voldoen, heeft u recht op ontbinding van de koopovereenkomst, waarna u het gehele aankoopbedrag (in contanten) dient terug te krijgen, zonder aftrek van enige kosten.

Wel moet worden aangetekend, dat de verkoper binnen de eerste 6 maanden na aankoop dient te bewijzen dat het een 'fabricagefout' is en dat hij na die genoemde 6 maanden van u kan eisen, dat u aantoont dat het een 'fabricagefout' is. Maar op zich ligt hier het probleem niet, omdat die verkoper al (indirect) toegeeft dat er sprake is van 'lekkage'. Hij geeft u namelijk een flesje mee, om die jas te behandelen.

Wat u wel kunt doen (alternatief) is met die verkoper afspreken, dat te doen wat hij aan u gevraagd heeft en mocht dit geen resultaat hebben, dat u dan alsnog die jas inlevert tegen terugbetaling van de gehele aankoopprijs. Maar dat moet u uiteraard zelf weten.

Gr. Hutch

bi
door biosbart - Dec 24, 2007 om 14:50
9 Antwoorden / 10 Vragen

Weet je zeker dat de jas waterdicht was?

Soms staat er "water resistant..."

Da's niet hetzelfde. Zeker voor die jassen die ingespoten moeten worden kun je nooit verwachten dat ze 100 % waterdicht zijn.

Het engelse "waterproof" garandeert wel complete waterdicht heid.

Nog even iets over gore tex jassen. Als het hard regent ademen ze niet
meer goed. En wanneer heb je een goretex jas aan? Juist  als het
regent.

Ze verkopen sprookjes bij gore tex. Die stevige gore tex jassen ademen voor geen meter.

Alleen die flinterdunne goretex pac lite heeft effect.