me
door mein33 Nov 9, 2019 om 13:58
Geldzaken & recht

Je financiële zaken laten regelen, maar door wie ?

Een, in dit geval ouder echtpaar, dat zelf steeds meer moeite heeft met het zelfstandig regelen van al hun financiële zaken en dat terwijl zij geen kinderen en directe familieleden (waar nog mee wordt omgegaan) hebben en dreigt hierdoor in de problemen te komen.
Welke mogelijkheden zijn er voor deze mensen om dit op een verantwoorde en op vertrouwen gebaseerde wijze voor zich te laten doen.

Zij hebben mij (als buurtgenoot) gevraagd om hen daarbij te willen ondersteunen en daarop heb ik nog niet geantwoord, omdat ik zo mijn twijfels of ik door deze hulp zelf niet op de e.o.a. wijze in een ongewenste situatie terecht kan komen.
Vandaar dat ik dit verzoek eigenlijk liever zou doorschuiven naar een andere partij.

Wie weet raad ??

Vr.gr.  mein33

9227 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2019 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk eens op Google bij Schulhulpmaatje, in veel gemeenten actief.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Nov 9, 2019 om 14:06
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Wij hebben hier in de Gemeente de Stichting WOEJ, Welzijn Ouderen en Jongeren. Daar zijn diverse gespecialiseerde vrijwilligers die uitzoeken over hulp met financiële zaken, Belastingaangifte en heel veel andere zaken hulp willen bieden. In hoeverre dat ook in uw Gemeente aanwezig is weet ik uiteraard niet. Ik begrijp wel dat u dit eigenlijk liever neerlegt bij iemand anders. Wel een dilemma. Succes bij het vinden van....

me
door mein33 Nov 9, 2019 om 15:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ga kijken o.i.d. binnen de Gemeente bestaat.

Dank u wel.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Nov 9, 2019 om 14:10
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mein33 ,

Vrijwilligers voor post en kleinere geldzorgen

Vrijwilligersorganisaties kunnen helpen met stapels post, moeilijke brieven, overzicht in inkomsten & uitgaven, bespaartips en toeslagen & tegemoetkomingen. Deze hulp is gratis en meestal tijdelijk.

Kijk op de websites van SchuldhulpmaatjeHumanitas en het Netwerk Thuisadministratie voor vrijwilligers in jouw buurt. Je kunt ook bij de gemeente of bij het sociaal wijkteam navragen of er een financieel spreekuur is of een lokale ‘formulierenbrigade’.

Bron : wijzeringeldzaken.nl

https://www.ouderenwegwijs.nl/hulp-bij-administratie/

me
door mein33 Nov 9, 2019 om 15:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Verder zoeken waard, dank u wel !

marita5
door marita5 Nov 9, 2019 om 16:31
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

getty
door getty - Nov 9, 2019 om 14:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Misschien is een bewindvoerder wat voor ze?

me
door mein33 Nov 9, 2019 om 15:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Denkelijk is het zover nog niet, dank u wel !

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2019 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan is er ook nog dit.

http://www.stichtingbudgethulp.nl/

Maar hoewel je daar verschillende vormen van hulp kunt vragen, vind ik het verontrustend dat er helemaal geen bedragen genoemd worden van de kosten.

Maar u zou ook kunnen overwegen om het vooralsnog zelf te doen. Bijvoorbeeld eerst inventariseren wat de normale inkomsten en uitgaven zijn. Een overzicht maken van de vaste lasten, zodat duidelijk is wat 'vrij' te besteden is. Nagaan of de vaste lasten automatisch geincasseerd worden, dat is aan te bevelen.

Helder krijgen waar ze problemen mee hebben.

Zolang u nergens voor gemachtigd bent of wordt, zie ik niet wat u dat voor problemen kan bezorgen.

me
door mein33 Nov 9, 2019 om 15:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ga ik eens nader bekijken, dan u wel !

panter22
door panter22 Nov 10, 2019 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

De bankpas afgeven met de pincode gaat heel gemakkelijk, daar heb je geen machtiging voor nodig.

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2019 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou die bankpas afgegeven moeten worden?

Ta
door TasjaFleur Nov 11, 2019 om 15:00
13 Antwoorden / 1 Vragen

Als je geen bv volmacht hebt, en er is door een derde geen controle op de uitgaven, dan kun je al snel beschuldigd worden van financieel misbruik of van fraude. Je doet bv boodschappen bij AH en bewijs maar eens dat er geen boodschappen voor je zelf bij zitten.
En probeer dan maar eens je gelijk zien te krijgen.

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2019 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je een volmacht hebt, kan je ook frauderen.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 9, 2019 om 14:20
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien kunt u bij het buurtteam te rade gaan als dat er is, anders toch een bewindvoerder.
Huisarts om raad vragen kan ook nog.

me
door mein33 Nov 9, 2019 om 15:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Van een buurtteam heb ik nog nooit gehoord, maar mogelijk bestaat dit wel in steden, maar niet in mijn woonomgeving.

jo
door jorisw - Nov 9, 2019 om 14:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gaat het om puur de dagelijkse handelingen (betalingen verrichten, geld pinnen, etc) of zijn er ook problemen (bijvoorbeeld schulden, structurele tekosten, etc) die moeten worden opgelost?

me
door mein33 Nov 9, 2019 om 15:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hier kan ik geen antwoord op geven, aangezien alleen de vraag aan mij gesteld is en ik er eigenlijk nog niet op ingegaan ben en zeer twijfel of ik dat wel moet/wil doen.

panter22
door panter22 - Nov 9, 2019 om 16:39
6599 Antwoorden / Vragen

Het echtpaar heeft zeker geen computer en regelt de bankzaken nog als vanouds?
Ik merk het wel eens in mijn omgeving, ouderen denken dat het moeilijk is en dat ze het allemaal niet meer kunnen, maar in de praktijk valt het reuze mee.
Als alle vaste lasten automatisch afgeschreven worden, dan blijft er niet veel meer over om te betalen.
Maar je hebt vaak van die ingewikkelde brieven en daar zit meestal het probleem. Hoeveel moet er betaald worden en wanneer?
Daar zou je hen mee kunnen helpen.
Net als Tijger1, zou ik de de bankafschriften met hen nakijken, dan kom je er wel achter wat het probleem is.
Alles automatisch, een vast bedrag om per maand op te nemen en de rest naar de spaarrekening, dan kom je al een heel eind.
Pinnen vinden ze ook eng? Geld uit de automaat halen niet, maar de boodschappen pinnen misschien wel?
Dan zou je eens een paar keer met hen mee kunnen gaan om te leren pinnen. Want met een paar honderd euro op zak, is in deze tijd niet altijd even vertrouwd.

me
door mein33 Nov 10, 2019 om 10:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dank voor uw reactie !

Topantwoord

ekiem
door ekiem - Nov 9, 2019 om 18:37
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

omdat ik zo mijn twijfels of ik door deze hulp zelf niet op de e.o.a. wijze in een ongewenste situatie terecht kan komen. Kan ik begrijpen en is niet ondenkbeeldig, spreek uit ervaring. Hulp bieden is mooi maar als je géén afstand kan bewaren dan kun je dit ook als belastend gaan ervaren. Daarbij kunnen ze ook op een bepaald moment zich afhankelijk van je gaan opstellen.

Mischien is de Maatschappelijke Dienstverlening een idee omdat er eventueel ook meerdere zaken kunnen spelen.

Succes, Ekiem

me
door mein33 Nov 10, 2019 om 10:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dank voor uw reactie.

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Nov 9, 2019 om 19:44
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mein,

Ik moet je toch waarschuwen,vooral als er sprake is van veel geld : ik heb zelf zo'n situatie meegemaakt met een rijke tante (zonder kinderen) van me.

Mijn neef heeft mijn tante een volmacht laten tekenen zodat hij alles mocht regelen....
Vervolgens zette hij mijn tante in een afgesloten verzorgingshuis met een BOPZ maatregel.

Deze handelswijze van mijn neef zorgde voor veel conflicten binnen de familie en ik heb geen vriendschappelijke band meer met mijn neef.

Ik heb gelukkig besloten afstand te houden omdat ik zo'n situatie eerder heb meegemaakt met mijn ouders.

Neem het advies aan om zo snel mogelijk een onafhankelijke bewindvoerder te zoeken voor dit echtpaar.

me
door mein33 Nov 10, 2019 om 10:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dank voor uw reactie en de waarschuwing.

tijger1
door tijger1 Nov 10, 2019 om 11:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Vervolgens zette hij mijn tante in een afgesloten verzorgingshuis met een BOPZ maatregel".

Dat gelooft u toch zelf niet, dat een familielid daar zomaar voor kan zorgen. Daar gaat een uitgebreide indicatiestelling aan vooraf.

En een volmacht kan ook alleen maar opgemaakt worden door een notaris en die overtuigd zich ervan dat de volmachtgever weet wat hij of zij doet. Dus geestelijk in staat is die beslissing te nemen.

Magnum007
door Magnum007 Nov 11, 2019 om 11:43
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Helaas is het recentelijk (dit jaar)toch gebeurd.
Mijn tante heeft vorig jaar en dit jaar een beroerte gehad.
Waarschijnlijk heeft zij de volmacht nog daarvoor getekend.

Toen ik protesteerde tegen de opname op de gesloten inrichting heeft mijn neef mij bedreigd.....:-(

Zodra er sprake is van veel geld dan veranderen sommige mensen in geldwolven......:-(

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2019 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar bewindvoering of onder curatele stelling aanvragen vooruw tante bij de rechter, dan moet neef met zijn billen bloot.

Ta
door TasjaFleur Nov 11, 2019 om 15:09
13 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad ook zelf meegemaakt. Schoondochter gaat met tante naar de notaris voor het opmaken van een levenstestament en volmacht.
Tante wordt dement, schoondochter gebruikt de bankrekening van tante om boodschappen en vakanties naar Spanje en Duitsland etc voor haarzelf te bekostigen.
Tante wordt opgenomen in een gesloten woongroep vanwege dementie. Inmiddels ex-schoondochter verkoopt de woning van tante.

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2019 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had dan blijkbaar inzage in de bank bescheiden van tante, dat u zo stellig schoondochter van fraude kunt beschuldigen?

panter22
door panter22 Nov 12, 2019 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

Tijger1, niet iedereen is zoals jezelf. Ook in mijn familie is dit voorgekomen.
De schoondochter die de bankzaken wel zou regelen omdat het gemakkelijk was, had binnen een half jaar de bankrekening leeggehaald.

Topantwoord

ro
door ron503 - Nov 10, 2019 om 10:14
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik raad u aan om het echtpaar naar de gemeente door te verwijzen want die hebben daar speciale afdelingen voor waar budgetbeheer er één van is. U zou het echtpaar bij het eerste gesprek kunnen begeleiden en helpen de papieren in te vullen die om in aanmerking voor budgetbeheer noodzakelijk zijn maar daarna los laten. Er komt zoveel bij kijken en u weet de financiele situatie niet maar achteraf kunnen er zoveel lijken uit de kast komen die u niet kunt behappen maar die komen als u toe gezegd heeft wel op uw bordje terecht.

me
door mein33 Nov 10, 2019 om 10:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dank voor uw reactie en ik ga zeker bij de Gemeente informerten naar de mogelijkheden.

panter22
door panter22 - Nov 10, 2019 om 10:47
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet eerst maar eens kijken wat er aan de hand is.
Als er schulden zijn en brieven van deurwaarders, dat kun je niet oplossen.Dan kun je een afspraak voor hen maken via de gemeente. Over het algemeen zijn oudere mensen vrij zuinig en denken dat een ander het beter kan dan zijzelf.
Of misschien in dit geval hijzelf. Vroeger regelde de man vaak de financien.
Budgetbeheer is niet gratis en je weet nooit of de budgetbeheerder betrouwbaar is en  eventueel spaargeld verdampt.
Ik ben voor zolang mogelijk zelf doen. Misschien gaat het niet allemaal vlekkeloos, maar wat maakt het uit.

Magnum007
door Magnum007 Nov 11, 2019 om 11:45
594 Antwoorden / 2 Vragen

Vaak speelt dementie een rol...

panter22
door panter22 Nov 11, 2019 om 12:38
6599 Antwoorden / Vragen

Als dat zo is, dan moet er  meer gebeuren dan alleen de financien.
Het is toch mooi dat je zo vertrouwd wordt door de buren.

Magnum007
door Magnum007 Nov 11, 2019 om 18:26
594 Antwoorden / 2 Vragen

Als je familieleden en erfgenamen er niet bij betrekt,kun je in grote problemen komen.
Bijvoorbeeld als het echtpaar een koopwoning heeft.....

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2019 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Man, man wat een spookverhalen. Wat heeft die koopwoning er mee van doen? En het stel is nog niet dood, dus er zijn ook nog geen erfgenamen. En als u het topic gelezen had, had u geweten dat er geen directe familieleden zijn waar mee omgegaan wordt.

Er wordt hulp gevraagd bij het regelen van de financien, het gaat niet over volmachten en bankpassen. Stelende neven en frauderende schoondochters.

Magnum007
door Magnum007 Nov 11, 2019 om 23:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Jij denkt er te simpel over omdat jij er waarschijnlijk geen ervaring mee hebt.

Het gaat juist wel over volmachten en bankpassen en misschien stelende neven en frauderend schoondochters.

Zodra je gaat beslissen over iemands financiën en je bent niet bevoegd,dan kun je in grote problemen komen.

tijger1
door tijger1 Nov 12, 2019 om 00:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb daar juist heel veel ervaring mee. Er wordt aan de Ts hulp gevraagd, de Ts hoeft helemaal niet te beslissen, maar te adviseren. En de Ts weet zelfs nog niet eens wat de problemen behelsen.

Ook heeft het helemaal niets met bevoegd zijn te maken. Uw louche neef met zijn volmacht was bevoegd, maar de rest van de familie is niet opgetreden. En net zoals die andere met die veronderstelde louche schoondochter, daar heeft ook niemand wat aan gedaan.

Dus als de Ts hulp verleent, levert dat hem helemaal geen problemen op.

marita5
door marita5 Nov 12, 2019 om 00:42
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@magnum007 , ik heb de papieren ( financieel e.d  ) 16 jaar gedaan voor 5 personen , ik heb nooit een volmacht of een bankpas gehad . Veel rekeningen ging met automatische incasso . Wat niet automatisch ging vulde ik een overschrijvingsformulier in , en de personen tekende , dus geen volmacht / of bankpas nodig . Geld van de bank afhalen konden ze nog zelf .

panter22
door panter22 Nov 12, 2019 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

@Marita5, zo eenvoudig kan het ook. Dan heb je geen bewindvoerder nodig.

marita5
door marita5 Nov 12, 2019 om 10:27
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , ja , zo eenvoudig kan het zijn . Het gaf mij voldoening , maar aan de andere kant kan dit ook zeer stressvol en vermoeiend zijn . Je moet aan mensen die al op leeftijd zijn alles duidelijk uitleggen en vaak herhalen .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2019 om 10:53
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie, mogelijk kijk ik er overheen, niet ook nog de mogelijkheid om advies/hulp te vragen bij een ouderenorganisatie zoals KBOPCOB of ANBO als het oudere echtpaar daar lid van is. U kreeg al andere zeer adequate verwijzingen naar vrijwilligertsorganities als  bijv. 'Hulpmaatje' of Sociaal Maatschappelijke instellingen die er ongetwijfeld in de bedoelde Gemeente of regio te vinden zijn.

to
door tonnyvdvelden - Nov 11, 2019 om 11:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

U zou met die mensen overeen kunnen komen dat zij met u een onafhankelijke persoon eens in de zoveel tijd de imkomsten en uitgave te laten controleren.
Dat zou een financiele adviseur kunnen zijn en dat met de mensen afspreken, want dat kost natuurlijk wel geld,en u bent van het ongemakkelijke gevoel af.
Een idee ?
Met vriendelijke groet,
Antoinette

Magnum007
door Magnum007 Nov 11, 2019 om 11:50
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tonny,

Vaak speelt dementie een rol in dit soort kwesties.....

Het dreigt een gigantisch probleem te worden want ik zie het bij veel oudere mensen in mijn omgeving.....:-(

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2019 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij ziet u alleen dementie.

Magnum007
door Magnum007 Nov 11, 2019 om 23:16
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Pas als je er persoonlijk mee te maken hebt gehad,kun je goed advies geven.

Als de topic starter de financiën wilt regelen van anderen dan dient hij zich te laten machtigen daarvoor :hetzij via de rechtbank door de bewindvoering aan te vragen of via een notaris een volmacht te laten tekenen door de persoon ,die hulp nodig heeft.

tijger1
door tijger1 Nov 12, 2019 om 00:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grote flauwekul. Als iemand hulp vraagt aan een ander, op wat voir gebied dan ook, is het aan die ander om die hulp ja dan nee te verlenen. Daar hoeft helemaal geen notaris of volmacht aan te pas te komen.

Niet iedereen die ergens hulp bij nodig heeft is dement, of onbekwaam.

an
door antjedouma - Nov 11, 2019 om 13:15
3 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons in de gemeente hebben we budgetbeheer. Zij betalen alle rekeningen, maken een spaarpotje voor bv als de koelkast die kapot gaat, of kledinggeld, en dan krijg je elke week een bedrag voor de wekelijkse boodschappen.

ha
door harrybre - Nov 11, 2019 om 13:43
240 Antwoorden / Vragen

dubbel

ha
door harrybre - Nov 11, 2019 om 13:47
240 Antwoorden / Vragen

Pas aan een bewindvoerder beginnen als je stapelgek en 100% dement geworden bent met 0 ( NUL ) aan andere hulp.

Mijn schoonzus werd na een herseninfarct opgenomen in een revalidatie - en daarna in een verzorgingstehuis. Er vanuit gaande, dat twee sociale ondersteunsters en haar zoon wel alles zouden regelen... NIET dus.
Zoon, die als anti-kraak/inbraak in het ouderlijk huis getrokken was, betaalt maar een deel van de kosten van bewoning. En de (o.a. gemeentelijke) sociale ondersteunsters.... Eind augustus moest ik bij de Rabo er achter komen, dat haar AOW sinds juni geschorst was, dus even de SVB gebeld en opgelost. Overigens wordt op € 5,-/mnd na de hele AOW opgeslokt door het verzorgingstehuis. Met een prijs van € 2,-/kop koffie kan je dus nog eens een feest geven daar. Van haar pensioentjes kan ze Menzis zorg, abonnement mobiele telefoon en Ziggo TV, uitvaart- en WA-verzekering niet eens betalen. Dus, boete op boetes, incassokosten, zelfs gerechtelijke kosten. Een factuur van Menzis van € 459,95 ( waar dan ook op gebaseerd ) bleek via GGN-incasso te zijn opgelopen tot boven de € 1400,- Nieman, die ene nagel had uitgestoken.

Dus.. een bewindvoerster benoemd via de Arnhemse kantonrechter ( die zich overigens geen ene draad gelegen lag aan de verplichting, diegenen, die de betrokkene uit wilde nodigen voor die besloten hoorzitting, uit te nodigen en als belanghebbenden te erkennen. Zelfs familieleden waren niet aangeschreven).
Mijn schoonzus geadviseerd akkoord te gaan gezien TWEE randvoorwaarden: a) huis wordt NIET verkocht en b) idem de auto niet.
Echter, helaas.. NIET in de beschikking opgenomen, dus.. vrije hand voor de bewindvoerster, die overigens niet echt de juridische regelingen omtrent haar vak blijkt te kennen en.. haar cliënten meer als lijfeigene lijkt te zien: "In mijn functie als bewindvoerder van mevrouw X geef ik u hierbij te kennen dat u GEEN contact meer mag zoeken om haar financiën te bespreken."
Ze kent maar één adagium: huis verkopen, om met € 300k overwaarde wat schulden van ca € 15k af te lossen. helemaal wordt voorbij gegaan aan de Overwaarde Hypotheek van o.a. ABN AMRO, waarbij niet alleen de schulden opgelost kunnen worden, doch bovendien € 971/mnd over 10 jaar of € 731/mnd over 15 jaar ( schoonzus is dan 84) "uit de stenen getrokken kunnen worden".
Duidelijk NIET op de hoogte van dit soort hypotheken, die helemaal NIWETS te maken hebben met inkomen, maar enkel met overwaarde  "Een overwaarde hypotheek is hier helemaal niet op zijn plek, omdat mevrouw structureel inkomen te kort heeft"

Een BKR registratie is bewust NIET tegengehouden, waardoor de ABN moeilijkheden heeft alsnog die overwaarde hypotheek te verlenen.

En de kantonrechter in Arnhem:
Ik heb uw onderstaande brief voorgelegd aan de kantonrechter.  Hij gaf te kennen dat indien u het niet eens bent met de uitspraak, de belanghebbenden binnen 3 maanden na datum uitspraak in hoger beroep kunnen gaan”. Wetend, dat dan een advocaat nodig is, en daarmee een onoverkomelijke financiële hindernis voor mijn schoonzus.

Met zo’n bewindvoerster, sociale ondersteuners en kantonrechter heb je geen vijanden meer nodig

panter22
door panter22 Nov 11, 2019 om 14:30
6599 Antwoorden / Vragen

Wat erg allemaal. Dat je dit moet overkomen. Ik ben het volkomen met je eens. Zo lang mogelijk zelf je zaken regelen.

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2019 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou die GGN nota kan dus aangevochten worden.

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2019 om 15:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die bewindvoerder kan dat huis en de auto niet zomaar verkopen. Daar moet vooraf expliciet toestemming voor gevraagd worden aan de kantonrechter.

"De bewindvoerder mag alleen beschikken over onder bewind gestelde goederen (zoals het verkopen van een huis of het doen van een grote, niet alledaagse aankoop) met toestemming van de rechthebbende of, als deze daartoe niet in staat is of weigerachtig is, met schriftelijke en voorafgaande machtiging van de kantonrechter."

ha
door harrybre Nov 11, 2019 om 17:06
240 Antwoorden / Vragen

Ja, in theorie wel. Maar deze bewindvoerster heeft het enige - en zeer goed passsende - alternatief al klem laten lopen. De auto wordt verkocht, terwijl zeer nadrukkelijk hier tijdens de hoorzitting al een uitzondering op gemaakt is. Staat geen letter van in de beschikking, dus.. ga maar procederen. En dat kost geld, iets waarvoor mijn schoonzus bij haar bewindvoerster aan moet kloppen.
En ondertussen lopen de vorderingen alleen maar op, boete-op-boete, want.. er is geen geld. Die € 731 /mnd.. met een € 20-25K als eerste "uitkering" uit de overwaarde-hypotheek om alle schulden in één keer af te lossen.. was door mij 30 aug. al geregeld ( doch moest wachten op de benoeming van die bewindvoerster) , doch. dat gaat niet meer, mogelijkheid "de nek omgedraaid".
Kantonrechter steekt geen nagel uit, ondanks mijn schriftelijk bezwaar : " ga maar in hoger beroep..."

GGN-nota aanvechten: zal toch die bewindvoerster moeten doen.

Of zoals mijn zoon, en 7 jaar advocaat geweest het zegt: "misdaad loont in Nederland, met name door de zittende magistratuur".
Zelf meegemaakt: kantonrechter in Tilburg... trok zich niets aan van een utispraak van de Hoge Raad, snapte netto- en brutosalaris niet, en vond, dat een factuur van mid januari sloeg op zijn tussenvonnis van mid mei, 5 maanden later.
Is allemaal gecorrigeerd in een hoger beroep, doch.. kosten en tijd... voor mij

ha
door harrybre Nov 11, 2019 om 17:14
240 Antwoorden / Vragen

-

Magnum007
door Magnum007 Nov 11, 2019 om 18:42
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Harry,je kunt ook jezelf aanmelden als bewindvoerder.

Dat er beunhazen onder bewindvoerders zijn ,is een andere discussie.

Als een bewindvoerder fouten maakt,kun je klagen bij de rechtbank.

ha
door harrybre Nov 11, 2019 om 22:14
240 Antwoorden / Vragen

Magnum007: moet je daar wel de tijd en de gezondheid voor hebben. En niet 200 km verderop wonen.
Met een doctoraal bedrijfskunde, inclusief nogal wat verbintenissenrecht, dacht ik wel de kennis ervoor in huis te hebben. Ik hoef dus niet, als de "professionele" bewindvoerster....  mijn zus die bij de politie afdeling recherche werkt om advies gevraagd.
Maar.. nu terugkijkend.. als SPIJT als haren op mijn hele lijf...  En WIJ waren allemaal ervan uitgegaan, dat bij een rechtbank enkel ter zake kundigen gepreserteerd zouden worden. NIET dus.
En nu.. is het in hoger beroep gaan... want die kantonrechter doet niets. Misschien tijd voor een officiele (aan)klacht tegen die kantonrechter ?
Verder: als zwager... ben IK geen belanghebbende, want EN het verzoek van mijn schoonzus ALS die van mijn vrouw, zijn door de rechter naast zich neergelegd, zie bericht rechtbank:   Indien u bezwaar wilt maken tegen de onderbewindstelling, dan kunnen bloedverwanten t/m de 4e graad dit bezwaar indienen. Dit betekent dus dat u en uw zwager dit niet zelf kunnen doen, maar uw echtgenotes (zussen van mw. ) wel.

Magnum007
door Magnum007 Nov 11, 2019 om 23:22
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Harry,

Ik heb persoonlijk dit "gekibbel" om geld ook meegemaakt met de nalatenschap van mijn ouders.

Een kantonrechter beslist alles "vanachter zijn bureau".
Als het uit de hand loopt,zijn "ze niet thuis".

Ik hoop,dat de Topic starter onze adviezen ter harte neemt.

panter22
door panter22 Nov 12, 2019 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen

Waar blijft die zoon in dit verhaal? Of vindt hij het allemaal maar best.
Als dit zo doorgaat, dan is met een aantal jaar dat geld weg en erft hij niets.
De enige die hier dan van geprofiteerd heeft, is de bewindvoerder.

la
door lady100 - Nov 11, 2019 om 14:20
12 Antwoorden / 0 Vragen

Financiele zaken laten regelen bij een budgetbeheerder er zijn wel maandelijkse kosten aan verbonden het is niet gratis.

Ta
door TasjaFleur - Nov 11, 2019 om 14:44
13 Antwoorden / 1 Vragen

Als ouderen nog zelfstandig wonen maar hun medische en/of financiele zaken moeilijk zelf kunnen doen, en daarbij geen beroep op andere familieleden kunnen of willen doen, dan iemand aanstellen die ze vertrouwen. Deze persoon kan dan het beste een derde, al dan niet een bekende van hem, aanstellen die controle uitvoerd.
Een en ander kan bij de notaris worden vastgelegd in een testament en/of levenstestament.
Je kunt ook via de kantonrechter bewindvoering aanvragen, eventueel ook met eenderde als controle persoon.

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2019 om 15:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat beheer wordt niet vastgelegd in een testament. Een testament is voor ná het overlijden.

Topantwoord

xi
door xilaxus - Nov 11, 2019 om 16:28
20 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Mein,

Zelf heb ik een tijd vrijwiligerswerk gedaan voor Humanitas thuisadministratie.
Mensen die hulp nodig hebben bij hun administratie kunnen daar aankloppen worden dan kosteloos geholpen door een vrijwilliger.

Vr.Goet Jacky

me
door mein33 - Nov 13, 2019 om 13:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Beste collega panelleden,

Zojuist, in overleg, een afspraak voor mijn buurtgenoten kunnen maken met Humanitas.
Zij hebben aangegeven wel mogelijkheden te zien om hen ten dienste te kunnen zijn, zeker omdat er geen sprake is van financiële problemen, maar alleen het correct bijhouden en uitvoeren van hun administratie aan de orde is.
Meneer ziet heel slecht na twee oogoperaties en mevrouw heeft er "geen kaas van gegeten" en durft het zelf niet aan.
Ik heb aangegeven geen directe rol in deze te willen spelen aangezien ik niet op de hoogte wil zijn van het financiële wel en wee van mijn buurtgenoten, mede omdat we maar met zeven gezinnen op de streek wonen.

Allen heel hartelijk bedankt voor de tips en adviezen, waar we zeker iets aan hebben (gehad).

Vr.gr.  Mein33