flipjeburum
door flipjeburum Aug 27, 2008 om 12:16
Geldzaken & recht

Juridisch vraagje...

Beste (juridische) experts/ ervaringsdeskundigen,

Ik stel deze vraag namens iemand anders. Deze persoon vroeg mij om advies, maar ik beschik naast mijn gezonde verstand niet over de juridische kennis. Daarom zou ik graag m.b.t. dat gedeelte het ontbrekende stukje willen weten.

De situatie is het volgende:

Gecombineerd complex (jaren 60) bestaande uit een aantal winkels, met daarboven een 24 tal appartementen. De wijk waarin dit complex staat is en wordt de komende jaren grondig gerenoveerd en geherstructureerd, met nieuwbouw en renovatie van bestaande bebouwing. Tot voorkort was de verdeling in het complex;

-winkels eigendom van grooteigenaar A
-8 tal appartementen eigendom grooteigenaar B
-rest particulier bezit.

Het gehele complex valt onder de zelfde VvE. Niemand had een absolute meerderheid van stemmen.

Ik ben zelf ook eigenaar geweest in het complex, dus ben goed op de hoogte van hetgeen dat speelt. Een jaar of twee geleden begonnen de plannen zich te ontvouwen en diende zich een nieuwe partij aan. Vastgoedonderneming/ontwikkelaar C. (Voor mij het moment om de boel te ontvluchten)

Nieuwe situatie; C heeft inmiddels de winkels, de 8 appartementen (en ik meen ondertussen nog een paar) in overgenomen van A en B. C heeft nu wel de meerderheid van stemmen.

Het is nog steeds niet geheel duidelijk wat er met het complex gaat gebeuren. Dat kan een renovatie, maar ook herbouw zijn. Feit is wel dat C door de meerderheid een machtspositie heeft verworven.
Bij een herbouw zullen de resterende particuliere bezitters waarschijnlijk worden uitgekocht. Bij een renovatie zal een eigen bijdrage de meest logische mogelijkheid zijn. Het is in eerste instantie niet de bedoeling van de particuliere eigenaars om de zaak te gaan dwarsbomen.

De vraag is in hoeverre C zijn machtspositie mag misbruiken. Is er een juridische grond waar de bewoners zich op kunnen beroepen, om op zijn minst inspraak te hebben bij de plannen, of is in dit geval enkele een meerderheid van stemmen (van 1 partij) voldoende?

Alvast dank voor de antwoorden.

groet, Flipje

370 3 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Aug 27, 2008 om 12:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Uiteraard hebben alle eigenaren een stem in de vergadering, maar de meerderheid beslist.

Daarop is een uitzondering: zou beslist worden om over te gaan tot herbouw, dan zal de splitsing ook gewijzigd moeten worden dat kan alleen bij verzwaarde meerderheid (gebruikelijk is 3/4, maar dat staat in de akte van splitsing wel omschreven). Voor renovatie zal waarschijnlijk de splitsing niet gewijzigd hoeven worden en dus kan worden volstaan met een gewone meerderheid.

Uiteraard staat het de minderheid vrij om naar de rechter en de besluitvorming aan te vechten.

flipjeburum
door flipjeburum - Aug 27, 2008 om 13:18
155 Antwoorden / 6 Vragen

Marcel,

Dank voor je antwoord.
Natuurlijk hebben de resterende eigenaren een stem, maar die zal geen invloed hebben. Immers ze hebben geen meerderheid. Het 'voelt' daarom oneerlijk dat één partij, die een meerderheid 'gekocht' heeft, in een democratische situatie (VvE) een autoritaire positie kan innemen. Het zou daarom logisch zijn dat er in zo'n situatie een soort beschermende regeling bestaat.
Een VvE is op deze manier ook niks meer waard en men zal zich in het ergste geval moeten schikken naar de grillen van C.

..Uiteraard staat het de minderheid vrij om naar de rechter en de besluitvorming aan te vechten..

Ik geloof niet dat het de bedoeling zal zijn om dat (in de toekomst) aan te gaan vechten. Investering in het complex zal tot een waardevermeerdering van de appartementen leiden. Het gaat in eerste instantie om de positie van de overige eigenaren binnen die besluitvorming.

Flipje

marcel75
door marcel75 - Aug 27, 2008 om 13:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Flipje,

Dat is inderdaad een nadeel van een vereniging van eigenaars. Oplossing zou kunnen zijn om op het moment dat wel besloten wordt tot herbouw in de akte van wijziging splitsing een stemregeling op te laten nemen.