op
door opahans Apr 30, 2015 om 14:50
Geldzaken & recht

Kadaster

Een vriendin, pas weduwe geworden, moest de kadastrale inschrijving van het huis op haar naam laten zetten. Zij wilde dat als volgt hebben: "familienaam - meisjesnaam" maar nu heeft zij de papieren ontvangen met alleen haar meisjesnaam. Volgens het Kadaster is dat tegenwoordig verplicht; klopt dat?

4721 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 15:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is daarvan het probleem? En wat is nu een familienaam? Dat was de naam van haar overleden echtgenoot.

En meisjesnaam? Dat is gewoon haar eigen naam.

Een identiteitsbewijs staat ook gewoon op je eigen naam. Men kan eventueel laten vermelden op de achterzijde : echtgenote van of weduwe van.

pi
door pieterwolters - Apr 30, 2015 om 15:24
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De meisjesnaam (behoorlijk achterhaalde term, maar goed) is de enige "echte" naam die een vrouw heeft.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afgezien van de naam, is het trouwens overbodig om een naamswijziging door te laten voeren bij het kadaster. Zondegeld.

tenormin
door tenormin - Apr 30, 2015 om 16:05
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 30 apr 2015, 15:24]De meisjesnaam (behoorlijk achterhaalde term, maar goed) is de enige "echte" naam die een vrouw heeft.

Klopt als een bus: officiële post komt altijd op 'meisjesnaam'. ID, paspoort e.d. ook. Zie ook niet "moest de kadastrale inschrijving" van het huis op haar naam niet in. Zondegeld. Wie verplichtte haar dit dan te doen?

edrick3
door edrick3 - Apr 30, 2015 om 16:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 30 apr 2015, 15:44]Afgezien van de naam, is het trouwens overbodig om een naamswijziging door te laten voeren bij het kadaster. Zondegeld.

Kan ook zo z'n nut hebben.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 30 apr 2015, 16:42][quote=tijger1 schreef op donderdag 30 apr 2015, 15:44]Afgezien van de naam, is het trouwens overbodig om een naamswijziging door te laten voeren bij het kadaster. Zondegeld.

Kan ook zo z'n nut hebben: lees hier.

Als er een nieuwe lening aangegaan wordt, ben je toch al bij de notaris. Dat de aanslag WOZ op naam komt van De Erven van...., wat dan nog.

Afgezien daarvan is het dus niet verplicht.

marcel75
door marcel75 - Apr 30, 2015 om 22:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger1,
Inschrijving van de verklaring van erfrecht bij het Kadaster is tegenwoordig gratis. De verklaring van erfrecht uiteraard niet, maar zonder die verklaring kun je de tenaamstelling niet veranderen.

In het Burgerlijk Wetboek zijn overigens wel aanknooppunten te vinden voor een verplichting tot inschrijving. Als je weet hebt van een inschrijfbaar feit, dan moet je eigenlijk ook inschrijven.

Als je de verklaring van erfrecht dus toch al hebt, dan kun je die gratis laten inschrijven door de notaris.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel75

En dat doet de NOTARIS dus niet gratis.

Heb dit zelf kort geleden aan de hand gehad en de notaris zei dat het niet verplicht is. Dus dat neem ik dan voor waar aan.

door 1953 - May 1, 2015 om 00:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Als dat zo is en het kadaster schreef dat zo, dan heeft het kadaster gelijk.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 00:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 1 mei 2015, 00:14]Als dat zo is en het kadaster schreef dat zo, dan heeft het kadaster gelijk.

Waar hebt u het nu over?

sh
door shine - May 1, 2015 om 09:47
107 Antwoorden / 1 Vragen

Het is klinkklare onzin dat je een naamswijziging in het kadaster MOET doorvoeren. Wie dit de weduwe heeft voorgehouden liegt. Doorvoern van een naamswijziging is alleen leuk voor de administratie van het Kadaster maar heeft verder totaal geen toegevoegde waarde voor de huizebezitter. Mijn advies: lekker laten staan zoals het nu staat.
Het appartement van mijn onlangs overleden vader staat ook gewoon nog steeds op zijn naam bij het Kadaster. En dat blijft ook zo.

Verder is het doorvoeren van een naamswijziging bij het kadaster in dit soort situaties weliswaar gratis, maar....dit dient door de notaris te gebeuren (je kunt en mag het zelf niet doen) en die notaris rekent er weer een lekkerer som geld voor. Ook ik spreek uit recentelijke ervaring en heb Kadaster zelfs hierover gebeld. Het Kadaster zegt dat het gratis is, (klopt) echter de notaris brengt zijn uurloonkosten in rekening bij de persoon. Makkelijk verdiend.

sh
door shine - May 1, 2015 om 09:51
107 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even een erg interessant artikel over dit hele gedoe en waaruit ook naar voren komt dat het niet verplicht is en sterker, het zelfs nadelig kan zijn.
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/experts/ernstloendersloot/23330532/__Gratis_inschrijven_Verklaring_van_Erfrecht_dure_sigaar_uit_eigen_doos__.html

Indien de weduwe geen moeite heeft met het krijgen van bepaalde post op naamstelling van haar overleden man, gewoon laten staan.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 10:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@shine

Volgens de vraag is de naam al gewijzigd.

marcel75
door marcel75 - May 1, 2015 om 19:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zodra de woning verkocht wordt, zal alsnog een verklaring van erfrecht overlegd moeten worden. In de praktijk is vaak het alsdan nog opstellen van een verklaring van erfrecht, duurder dan het nu laten opstellen van een verklaring van erfrecht.

Als de verklaring van erfrecht er al is, kan de notaris heel eenvoudig een afschrift daarvan inschrijven. Daar zouden geen extra notariskosten aan verbonden moeten zijn.

Het artikel waar naar verwezen wordt, is niet geheel de praktijk. Veelal zet het Kadaster na de inschrijving van de verklaring van erfrecht 2 verwijzingen naar eigendomsverkrijgingen in de kadastrale boekhouding.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"daar zouden geen extra notariskosten aan verbonden moeten zijn."

Maar die zijn er dus wel, want de notaris werkt niet voor niets.

op
door opahans - May 1, 2015 om 21:30
15 Antwoorden / 25 Vragen

Hartelijk dank voor alle antwoorden, hier kunnen wij mee vooruit!

marcel75
door marcel75 - May 1, 2015 om 22:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger,
Ik zie meer dan gemiddeld vaak nota's en declaraties voor verklaringen van erfrecht. Ook van verklaringen die ingeschreven zijn. De enige wijziging die ik sinds 1 januari heb kunnen ontdekken was het niet langer in rekening brengen van € 74,-- kadasterkosten.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, ik zal aan de notaris zeggen dat het dus gratis moet, omdat hij al een verklaring van erfrecht in rekening heeft kunnen brengen.;-))