jaapbol149
door jaapbol149 Aug 6, 2012 om 14:03
Geldzaken & recht

Kan dat zo maar?

In 1935 heeft mijn vader een zandgraf gekocht om zijn jonge en 1e vrouw aldaar te laten begraven, op Algemeene Begraafplaats "RIJNHOF"te Leiden. Ondertussen heb ik het beheer over dit graf (een zoon uit het 2e huwelijk), Nu alle ouders en broer geruime tijd geleden zijn begraven, heb ik het idee om het graf van de hand te doen om reden dat de overige familie kiest voor verassing en eventueel uitstrooien. Het graf mag (!) gratis worden terug gegeven, daar staat dus geen enige vergoeding tegenover. Na het ruimen van de stoffelijke resten kunnen zij dan het graf weer verkopen. Is dit normaal in Nederland, want wel is al die jaren betaald voor onderhoud (?) maar zij willen niets terug betalen.

1211 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

De term "koopgraf" is iets misleidend, want je bent nooit officieel eigenaar.
Je pacht het graf voor een bepaalde tijd en in die periode mag de "eigenaar" bepalen wie er in begraven wordt.

Zodra u stopt met betalen, dan vervalt dit recht weer aan de begraafplaats/ gemeente. U huurt/pacht dus als het ware het graf.

En net zoals bij bv een huurhuis, krijgt u geen geld als u het pand verlaat.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

brainless schreef op maandag 6 aug 2012, 15:36:
En net zoals bij bv een huurhuis, krijgt u geen geld als u het pand verlaat.

Tenzij je Nicolich heet.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heeft u alleen recht op de jaren die noch moeten komen en het onderhoud is betaalt voor die jaren.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

jaapbol149, neen, het "terugverkopen" is niet toepasbaar in Nederland. Rhijnhof in Leiden ruimt het graf en "verkoopt" het opnieuw; alhoewel het inderdaad gekocht wordt voor een periode, u er geen geld voor "terug krijgt". U kunt uiteraard verlengen tot in lengte van jaren (zeker op dit prachtige,interessante kerkhof) maar zij blijven toch eigenaar.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

mag je een oud graf zelf ruimen en overplaatsen naar je eigen achtertuin? als het eigendom van jezelf is? dan hoeft de familie nl. geen graf te verlengen voor ca. 500 euro voor 10 jaar. Wat ik geldklopperij vind. Of worden de kerken van onderhouden?

moet de begraafplaats, dan de spullen (kruis, zerk, en stoffelijke resten, zoals botten, schedel, gouden ringen, gouden horloges) op in mijn auto of aanhanger zetten. of moet ik het zelf van het kerkhof halen. Sommige begraafplaatsen willen zelfs dat bij het ruimen geen familieleden ivm. emoties en toestanden.

bij graven verdient de kerk dus geld. Waarom is er dan zo weinig concurrentie tussen begraafplaatsen. Als een kerkhof bv. 5000 graven heeft, en het brengt 50 euro per jaar op, dan heeft de kerk al €250000,- opbrengst per jaar.

Bij het ruimen vinden ook nog vaak waardevolle gouden, zilveren dingen, zoals horloges, tanden, ringen, wat aardig kan opbrengen als men het later versmeldt.

Ik denk dat ik ook maar een begraafplaats ga starten.....................mag dat zomaar als je een vergunning vraagt. Of mag alleen een kerk een begraafplaats hebben?

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 23:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

pascal5, daarvoor moet je bij de Gemeente zijn waar je woonachtig bent. Heel zelden word daar toestemming voor gegeven, tenzij het huis o.a. bij de Historie van de Gemeente past en al eeuwen in bezit is van de eigenaren c.q. de erfopvolgers. Waarom er juwelen mee gaan in een kist is tegenwoordig, behalve bij kampers en mensen met een andere religie, niet meer "van deze tijd". Ik zou zeggen, ga, als je voldoende ruimte hebt eens na of je een begraafplaats mag beginnen.