Anton Di Nero
door Anton Di Nero Sep 20, 2020 om 10:20
Geldzaken & recht
Kan het zijn dat de rooigrens tussen 2 percelen anders is (ivm schutting)

Onze buurman heeft een perceel (Zie A op afbeelding) op de hoek met de ingang in de andere straat.

Mag hij een schutting plaatsen op de rooigrens van zijn huis zonder rekening te houden met de rooigrens van mijn huis?
En als dat zo is betekent dat hij wel een schutting van 2 meter mag plaatsen op een gedeelte en wij niet?

Onze rooigrens loopt tot punt 1 en hij geeft aan dat hij een schutting van 2 meter mag zetten op punt 2.

12244 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 20, 2020 om 10:25
11533 Antwoorden / 15 Vragen
sira
door sira Sep 20, 2020 om 10:41
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Denk het wel.
Blijkbaar waren de onderlinge verhoudingen al niet goed, maar ik vrees dat die hierna ook nooit meer goed komen. Zeker als de buurman hier meeleest.

Anton Di Nero
door Anton Di Nero Sep 20, 2020 om 10:52
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, het klopt. Dit heeft te maken met de vorige vraag. En het kloopt ook dat de kans zeer klein is dat het nog goed komt.

panter22
door panter22 - Sep 20, 2020 om 10:54
6599 Antwoorden / Vragen

In de regel mag je op de erfgrens een schutting plaatsen van 2 meter hoog. Beide buren moeten meebetalen of zetten op eigen terrein een schutting. Buurman mag zijn schutting niet aan jouw huis vastmaken zonder jouw toestemming,
Kijk eens in de algemeen plaatselijke verordening (APV)van je gemeente. Mogelijk staat daar een afwijkende maximale hoogte voor een schutting in.
Er stond toch al een schutting bij dat pad. Gaat de buurman die vernieuwen?
Hij zet die schutting toch niet voor jullie deur?
Kijk ook eens:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2010/07/20/erf-en-perceelafscheidingen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2020 om 10:54
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Lees dit ter info: https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/erfafscheiding/  Als men de schutting bouwt op uw erfgrens MAG dat niet zonder uw toestemming. (Als aspect van andere zaken die ook worden vermeld).

(Edit) Omdat ik inmiddels ook deze zie begreep ik uit uw vraag dat u de erfgrens bedoelt waar u rooigrens stelt. M.b.t. rooigrens: http://www.bouwhelp.nl/vraag/1746_bouwen_over_de_tuingrens_(rooigrens) en zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Rooilijn

ma
door malty - Sep 20, 2020 om 11:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De tekening is mij niet echt duidelijk, geef eens precies aan (arceringen b.v.) wat van de buurman is en wat van u en waar de buurman de schutting wil plaatsen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2020 om 11:15
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Ook in deze omdat u  meer problemen heeft inzake met de buurman over erfgrens zaken: benader een hierin gespecilaliseerd jurist (zoals bijv. van Vereniging Eigen Huis. Wees nog meer problemen voor!

Anton Di Nero
door Anton Di Nero Sep 20, 2020 om 17:13
1 Antwoorden / 2 Vragen

dank je

Donuts
door Donuts - Sep 20, 2020 om 12:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U weet wel de weg te vinden om opnieuw een vraag te stellen, maar reageren (of een simpel bedankje aan de vrijwilligers) op de antwoorden die in uw andere topic zijn gegeven, bent u te belabberd voor?

Anton Di Nero
door Anton Di Nero Sep 20, 2020 om 12:22
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Sprietje, sorry en je hebt gelijk. Ik was er nog zo druk mee. Ik was nog aan het filteren en de antwoorden met elkaar aan het vergelijken.
Dank je wel.

Donuts
door Donuts Sep 20, 2020 om 12:39
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Excuus accepted. Sorry, voor mijn nogal pittige reactie.

mi
door miennaamishaaz - Sep 20, 2020 om 13:44
725 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u mischien nog met een andere kleur de "kadasterale/rooilijnen" toevoegen.

Dit maakt het wat duidelijker.

en eventueel Het pad. de huizen/tuin een andere kleur geven. {met een legenda}

Dit maakt hulp geven wat gemakkelijker.
want nu is het niet goed te zien hoe de situatie exact loopt.

Anton Di Nero
door Anton Di Nero Sep 20, 2020 om 15:47
1 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb een afbeelding geplaatst

Anton Di Nero
door Anton Di Nero - Sep 20, 2020 om 15:46
1 Antwoorden / 2 Vragen

Er werd om een duidelijke tekening gevraagd. De huizen zijn nu rood, schuur paars, weg grijs en perceel geel

ne
door neodutchio Sep 20, 2020 om 17:46
5165 Antwoorden / 12 Vragen

En waar komt die schutting te staan en wat staat er nu?

mi
door miennaamishaaz Sep 21, 2020 om 15:43
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inderdaad wat duidelijker, Helaas mis ik nog wel de Rooi/kadestrale lijnen.

indien u deze erbij plaatst kunt u dan ook middels gekleurde stippen de Percelen aangeven welk perceel welk is?

Want als de buurman de Schutting op uw grond wil plaatsen is hij Fout bezig.

Indien dit zijn eigen grond is, zou dit geen probleem moeten zijn, Mits hij de schutting niet vast maakt aan uw huis/eigendom.

Als u eventueel ook van uw andere vraag deze gegevens toevoegen met lijnen/stippels.

Hierdoor is het gemakkelijker om een Situatie te schetsen.

ma
door malty - Sep 20, 2020 om 22:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer de rode lijn de plaats is waar de buren een schutting wil plaatsen komt deze uit op punt 2 van de erfgrens van u en de buren.
Lijkt me niet dat u daar iets tegen kunt doen.
Van wie is de grond rechts van de rode lijn (schutting) gemeente?
En u zou een schutting willen plaatsen van punt 1naar punt 2 of nog verder door naar de straat?
Als u de erfgrens gebruikt zult u in overleg met de buren moeten, als u de schutting niet precies op de erfgrens maar op uw eigen grond zet kunt u alleen beslissen.
Ik heb geen idee waar die poort uit uw vorige vraag zich in de plattegrond bevindt.
Voor u is het allemaal duidelijk maar voor mij is de plattegrond een raadsel.
Is de dikke zwarte lijn de erfgrens tussen de perselen, dan begrijp ik de plaats van de schutting (rode lijn) of paarse lijn in uw nog niet duidelijke laatste plattegrond niet.

panter22
door panter22 - Sep 21, 2020 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

De gekleurde tekening is al wat duidelijker.
Jullie huis staat wat meer van de weg af dan het huis  van de buren.
Je mag aan de voorgevel een schutting hebben van 1 meter hoog.
Dan kom je dus niet helemaal goed uit.
Van zijn kant bezien mag hij halverwege jullie perceel beginnen met een schutting van 2 meter hoog.
Van jullie kant  kan dat niet, omdat jullie gevel meer naar achter staat.
Een schutting hoort op de erfgrens te staan en jullie zijn er beide eigenaar van.
Als de gezamenlijke schutting voor jullie gevel 2 meter hoog wordt, dan houden jullie je niet aan de wet en moet de schutting verlaagd worden naar 1 meter.
Maar buurman wil naast de schutting van 1 meter  een eigen schutting plaatsen van 2 meter?
Hoe bedenk je het.
En dat is natuurlijk de bedoeling ook niet. Vroeger had je dit probleem niet en had je gewoon een schutting op de erfgrens. Tegenwoordig met al die burenruzies, mag je op eigen terrein een schutting plaatsen. Inextreme gevallen heb je 3 schuttingen naast elkaar.  Misschien is er jurisprudentie over jouw probleem, maar het zal niet echt vaak voorkomen. Stel je vraag eens aan de helpdesk van het rijk, Infomil : https://www.infomil.nl/helpdesk/

1paul
door 1paul - Sep 21, 2020 om 11:21
3173 Antwoorden / 0 Vragen

in principe mag de buurman op de erfgrens een schutting plaatsen maar hier heeft hij wel de toestemming voor nodig van de buren aan de andere kant van deze erfgrens, is deze er mag dit, is deze toestemming er niet dan zal hij hem op eigen grond moeten plaatsen....

de hoogte vand e schutting die geplaatst mag worden hangt af van de plaatselijke verordeningen die over dit punt gaan, daarom zult u voor dit antwoord de gemeentelijke regels moeten onderzoeken....

veelal is het zo dat voor het huis tot 1 mtr hoogte gegaan mag worden en achter 2 mtr....

waar de grens dan loopt maakt niet uit trouwens verder, wat nog wel uitmaakt is of er erfdienstbaarheden zijn en die moeten dan vastgelegd zijn bij het kadaster....

M.
door M. Borgwit - Sep 21, 2020 om 15:39
6 Antwoorden / Vragen

De rooigrenzen op percelen kunnen inderdaad anders zijn. Ook ik vermoed dat u zijperceelgrens i.p.v. rooigrens bedoelt.

Doorgaans is het zo dat schuttingen die niet voor de voorgevelrooilijn van een woning worden geplaatst en niet hoger dan 2 meter zijn, zonder vergunning mogen worden gerealiseerd.

Indien de schutting op de perceelgrens (deels eigendom van een ander) wordt geplaatst is op grond van het Burgerlijk wetboek altijd instemming van beide perceeleigenaren gewenst.

Let wel: u geeft aan dat uw buurman een hoekwoning met de hoofdingang in de ‘andere’ straat heeft. Voor hoekpercelen gelden in principe andere achter- en zijperceelgrenzen.

Deze regels zijn te vinden in het bestemmingsplan waaronder het perceel valt en niet in de APV van de gemeente. Soms is er dus een omgevingsvergunning nodig. Om er achter te komen of voor een dergelijke schutting een omgevingsvergunning nodig is, kunt u op www.omgevingsloket.nl de vergunningcheque doen. Indien het resultaat van de vergunningencheque ‘geen vergunning nodig’ is, kan het toch op grond van het bestemmingsplan zijn dat een omgevingsvergunning voor de schutting vereist is. (dit mede omdat u meldt dat het hier om een hoekwoning gaat).

Of de buurman een dergelijke schutting mag plaatsen en u niet is dus niet zonder meer te zeggen. Dat hangt o.m. af van de situering van de voorgenomen schutting: aan/bij ‘openbaar toegankelijk gebied, of op het ‘achtererfgebied’ van het perceel? Uit de tekening blijkt niet duidelijk of dit het geval is.

Martha Borgwit