aa
door aar Sep 5, 2016 om 19:28
Geldzaken & recht

Kan ik een incassobureau inschakelen

Ik heb iets gekocht op een 2de hands website in juli voor 325 euro en betaald via bank overschijving zoals afgesproken met de verkoper.

De verkopen komt steeds keer op keer met excuses en kan tot op heden de gekochte item niet opsturen.

Ik verzoek de verkoper om mijn geld terug te storten en omdat hij zei dat hij rood staat heb ik een 3-termijn betalingsregeling met hem gemaakt.

De afgesproken 1e termijn datum is verlopen bijna 3 weeken nu en hij komt weer met excuses.

Ik had al aangifte gedaan bij "politie online" en ook een update van het niet nakomen van zijn terug betalings verplichting/belooftes.

Ik heb de 2de hands website ook op de hoogte gebracht maar ze doen zelf niets aan koop en verkoop geschillen.

Tot op heden heb ik ook nog niets gehoord van de politie.

Mijn vraag is:

Kan ik een incasso bureau inschakelen om mijn geld van de verkoper in te vorderen. Zo niet, wat kan ik wel wettelijk doen om mijn geld terug te krijgen?

Alle advies, tips en info zijn van harte welkom.

Bedankt

2968 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2016 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom wordt er niet geleverd wat u gekocht hebt?

De politie doet hier natuurlijk niets aan. Maar als ik het goed begrijp hebt u iets gekocht van een particulier die dat via een website aangeboden heeft?

En hoe heet die site? Natuurlijk kunt u een incassobureau inschakelen. Doe dat dan wel bij een bureau dat op no cure-no pay basis werkt. Anders bent u nog meer geld kwijt.

aa
door aar - Sep 5, 2016 om 19:55
1 Antwoorden / 2 Vragen

De verkoper gaf als excuus dat hij was ziek en was in het buitenland en moest naar het ZKH waar hij geopereerd was en heeft niemand om de item op de post te doen... Hij gaf mij geen antwoord wat is er gebeurt met mijn gekochte item. Mag ik de site noemen? de site is marktplaats
Ik wil trouwens dat de verkoper alle gemaakte incassokosten bovenop de 325 zelf betalen. Kan dat?

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2016 om 20:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor dat mag.

aa
door aar Sep 5, 2016 om 20:14
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt... ik heb mijn post/antwoord aangepast

marita5
door marita5 - Sep 5, 2016 om 20:20
11516 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Aar ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/wat-kun-je-doen-als-je-bent-opgelicht-via-internet

Kijk ook eens hier , of deze persoon ( als u de gegevens heeft ) dit niet vaker heeft gedaan .

https://www.opgeletopinternet.nl/index.php/board,6.0.html?PHPSESSID=85277a5bbfc232d93e63c67569711baa

Neem eens contact op met het juridisch loket in uw gemeente .( scroll naar beneden )

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact

aa
door aar Sep 6, 2016 om 18:15
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt.

Ik heb ook een melding toen gedaan op: opgeletopinternet.nl

zoekster1
door zoekster1 - Sep 5, 2016 om 20:35
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een incassobureau inschakelt dan kan die 58,99 aan maximale incassokosten van de verkoper eisen. Meer kosten kunt u van de verkoper niet eisen, dat is wettelijk zo vastgelegd. Dus als het incassobureau meer vraagt voor z'n diensten komen die voor uw rekening. (de kans is overigens groot). Dus kijk ook goed uit met no cure no pay.

Overigens vrees ik dat u met een kale kip te maken heeft. Dan is het eigenlijk onbegonnen werk. Waarschijnlijk had de verkoper het artikel dat hij aanbood helemaal niet in zijn bezit. Behalve dan een foto ervan. Dit soort lui tref je overal. Het is erg onverstandig om aan een wildvreemde meer dan zeg 50 euro over te maken via MP. Bij een hoger bedrag moet je langsgaan.

Heeft u wel een juist adres van de verkoper?

aa
door aar Sep 5, 2016 om 20:52
1 Antwoorden / 2 Vragen

Wat zal de totaal incassokosten worden in mijn geval/vordering van 325,--?
Het is moeilijk om te weten of de huisadres van de verkopen klopt. Het opgegeven huisnummer valt niet in de postcode range.
Ik weet niet of deze kip kaal is. Hij beweert in de ziekte wet te zijn wegens zijn operatie (nu al meer dan 4 weken in de ziektewet) en UWV heeft hem nog niet betaald en hij zal mij betalen zodra hij dat ziektewet geld krijg, aldus hem.
Maar ja, dat had ie ook al belooft te doen op 15 aug. nu zijn we 3 weken verder...Dus ik weet niet hoe lang duurt de uitkering van een ziektewet aanvraag.

zoekster1
door zoekster1 Sep 5, 2016 om 21:24
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ach, laat u niet in de maling nemen. Het is gewoon iemand die van andere mensen profiteert. En hoe kan hij niet binnen de postcode range vallen. Ik geloof er niets van dat hij in de ziektewet zit, het is gewoon een leugenaar, want u heeft de spullen nooit gekregen. Dat is toch al merkwaardig. En iedereen valt binnen de postcode range. Waarom stelt u niet voor bij hem langs te komen op 'ziekenbezoek'. Eens zien hoe hij reageert. Wat een incassobureau eist kan ik u niet zeggen. Dat zal verschillen per bureau. Ik wil geen reclame maken, maar ik denk dat Ter hoeve& van der horst redelijk betrouwbaar is en dat u kunt informeren hoeveel er voor u over blijft als de vordering op die persoon slaagt. Maar probeer eerst maar eens na te gaan of deze persoon werkelijk woont waar hij zegt te wonen. Heeft u al een posting geplaatst op opgeletopinternet? Als er meer gedupeerden zijn, dan wordt dat heel snel duidelijk aan de hand van zijn rekeningnummer.

costnix
door costnix Sep 5, 2016 om 21:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een niet bestaand adres/huisnummer heeft geen postcode!

aa
door aar Sep 6, 2016 om 18:32
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb toen al een post geplaatst op opgeletopinternet.

Ik heb zijn adres gegoogeld en zie dat zijn opgegeven huisnummer niet binnen de postcode range vallen. Het is moeilijk voor mij om zijn juiste adres te komen.

Zo te zien, zijn bankrekening komt nergens voor ... dus dit is waarschijnlijk zijn eerste slechte daad?

zoekster1
door zoekster1 Sep 6, 2016 om 18:43
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het is wel opvallend dat hij in gesprek blijft met u, meestal laten oplichters niets meer van zich horen. Dat zou erop kunnen duiden dat hij voor het eerst zijn streken uithaalt. Wat heeft u bij hem gekocht?

aa
door aar Sep 6, 2016 om 19:06
1 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt, dat viel mij ook op dat hij wel steeds reageert op mijn verzoekjes om mijn geld terug te storten. Maar hij reageert niet snel soms pas na een paar dagen. Onze transsactie begon sinds eind juli. Als de incasso bureau niet lukt om hem te krijgen om terug the betalen, wat dan? Wat kan de volgende stap zijn? Want ik wil mijn 325,-- niet laten gaan want ik gun hem het geld niet. Ik had een 2de hands mobile gekocht

zoekster1
door zoekster1 Sep 6, 2016 om 19:39
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als u zijn adres heeft, kunt u in het uiterste geval een rechtszaak tegen hem aanspannen. Wat u ook nu kunt doen is dreigen met een rechtszaak. Maar als u zijn adres niet heeft staat u machteloos.

aa
door aar Sep 6, 2016 om 20:50
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb mijn bank om advies gevraagd betreffende die overboeking en of ze daarmee kunnen helpen om mijn geld terug te krijken en het adres van die man achter te komen. Ik wacht op een antwoord. Ik heb ondertussen een sms bericht naar deze meneer gestuurd dat ik ga een incassobureau inschakelen en dat hij minimaal bijna 60,-- extra moet betalen dus boven op mijn 325,-- Ik wacht ook op zijn reactie

zoekster1
door zoekster1 Sep 6, 2016 om 20:53
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als hij nog niet zo vertrouwd is met oplichterspraktijken, dan kan dat helpen. Als het een doorgewinterde uitbuiter is, dan zal hij niet onder de indruk zijn. Wat geeft hij voor excuus dat het mobiel nog niet is opgestuurd?

aa
door aar Sep 6, 2016 om 21:03
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hij zei hij had niemand om het pakket op de post te doen omdat hij ziek is. Ik had hem toen gevraagd, heb je geen moeder, vader, broers, zus, vriend, vriendin en buren om het pakket op de post te doen? kreeg ik toen geen antwoord op.

zoekster1
door zoekster1 Sep 6, 2016 om 21:10
1583 Antwoorden / 3 Vragen

En heeft u al aangeboden om het zelf te komen halen? Gewoon om te zien hoe hij reageert.

aa
door aar Sep 7, 2016 om 05:15
1 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas niet... had ik echt moeten doen.

frtits22
door frtits22 - Sep 5, 2016 om 21:27
46 Antwoorden / Vragen

Het incassobureau ziet u al aankomen. Die kunnen eenmalig misschien een paar tientjes verdienen. Daar komen ze niet voor uit hun bed.
Als je het goed speelt dan via een geschillencommissie en als de leverancier daar niet bij aangesloten is meteen naar de kantonrechter, maar dat gaat je al snel 150 euro kosten. Dat is geen aanrader. De politie doet pas iets als er een lading van aangiftes ligt en meestal krijg je dan nog niet je geld terug, ook al wordt je in het gelijk gesteld.
Ook wel een beetje dom om een advertentie op marktplaats te vertrouwen, het stikt van de waarschuwingen.

aa
door aar Sep 6, 2016 om 18:37
1 Antwoorden / 2 Vragen

Helemaal met je eens... maar ik heb voor grotere bedragen transacties op MP gedaan en ook 9+ jaar lang. Dit is mijn eerste keer. Alles leek prima en kon geen aanwijzing zien van malafide praktijk van hem. Hij is 7+ jaar bij MP.  eb hij gaf keurig zijn naam, adres, tel nr. bank reknr. etc.etc. Zijn huisnummer achteraf lijkt niet te kloppen maar de straat wel volgens de MP lokatie veld bij zijn advertentie

Cookies
door Cookies - Sep 5, 2016 om 21:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb je al gegoogeld op het rekeningnummer?

aa
door aar Sep 6, 2016 om 18:55
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ja. er is niets te vinden. Dus dit is waarschijnlijk zijn eerste malafide daad

aa
door aar Sep 7, 2016 om 20:06
1 Antwoorden / 2 Vragen

Na mijn melding is ie nog te vinden op:
https://www.opgeletopinternet.
nl

and
http://oplichter.eu/

sw
door swat1500 - Sep 6, 2016 om 14:12
3786 Antwoorden / 0 Vragen

De politie is geen goed alternatief voor een incassobureau. Ook al zou de politie vast stellen dat er sprake is geweest van oplichting krijgt u daarmee niet direct uw geld terug. Pas als een strafrechter oordeelt dat er sprake was van oplichting en de verdachte opdraagt de schade te vergoeden maakt u een kans. Dit kan enige tijd duren en ook dan is er geen garantie op het terug zien van uw geld. Een incassobureau gaat wellicht sneller hoewel u daar ook niet teveel van moet verwachte want zoveel dwangmiddelen hebben die niet.

aa
door aar Sep 8, 2016 om 19:49
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb op 7 august aangifte gedaan op politie.nl en sindsdien als ik op https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html de banknummer van de verkoper in tikt komt "Er zijn geen meldingen over deze verkoper".