In
door Ingridk85 May 5, 2020 om 11:26
Geldzaken & recht

Kavel blijkt na kopen andere bestemming te hebben. Welke rechten hebben wij?

Anderhalf jaar terug hebben wij een woning gekocht met bestemming wonen. Dit stond in de brochure én koopovereenkomst.

Nu willen we een schuur gaan plaatsen en komen we er achter de kavel schijnbaar bestemming detailhandel heeft, waardoor het bouwen van de schuur praktisch onmogelijk wordt.

De verkopende makelaar wijst naar onze aankoopmakelaar en een rechtsbijstandsverzekering zegt dat de 'uitspraak in andere zaken negatief is geweest en het hangt af van algemene voorwaarden die er aan vasthangen'. (In de voorwaarden staat oa wel dat de aankoopmakelaar juridisch advies moet geven)

Nou kunnen we dit zelf laten omzetten naar, maar dat gaat ons duizenden euro's kosten. Wij voelen ons zwaar misleid en denken dat de verkopende partij dat had moeten melden. We denken ook dat dit niet onder onze onderzoeksplicht valt. (Denkend aan onderzoeksplicht op feitelijke gebreken en meldingsplicht over lasten en beperkingen van juridisch aard, zoals publiekelijke beperkingen)

Wat zijn onze kansen? Onze rechten? Bij wie ligt dit?

11115 10 Rapporteer

Topantwoord

Re
door ReesjeH - May 5, 2020 om 12:18
1 Antwoorden / Vragen

Wellicht dat mijn antwoord niet volledig is, maar hopelijk een duw in de goede richting.

Dwaling houdt een onjuiste voorstelling van zaken in. Zaak houdt een essentiële eigenschap of omstandigheid in; iets wat bepalend is of jij iets wel of niet zou kopen.

Allereerst geldt over het algemeen dat de mededelingsplicht prevaleert boven de onderzoeksplicht; als een verkoper jou iets verteld mag je er, over het algemeen, vanuit gaan dat dit juist is (mits dit natuurlijk niet overduidelijk niet zo is) en dan hoef je dit niet te onderzoeken.

De bekendste arresten hiervoor zijn Baris/Riezenkamp en Booy/Wisman, waaronder dit door de Hoge Raad is bepaald.

Dwaling staat opgenomen in art. 6: 228 BW.

Je zou dit kunnen scharen onder ofwel 'ongeoorloofd zwijgen van de wederpartij'De wederpartij heeft informatie, die belangrijk is voor de beslissing om de overeenkomst wel of niet te sluiten, maar verzwijgt deze informatie. Er wordt dan gezwegen waar deze partij had moeten spreken. Een voorbeeld is als iemand duidelijk een tafel koopt om zware spullen op te zetten, dit aangeeft, en jij verzwijgt dat de tafel dit gewicht niet kan dragen.

Ofwel 'onjuiste inlichting van de wederpartij'Zonder deze inlichting was de overeenkomst niet gesloten.

Veel verder kan ik jullie niet helpen, maar dit is wat ik als eerstejaars rechtenstudent tot nu toe geleerd heb en hopelijk kun je er wat mee, al is het maar dat je weet in welke richting je ongeveer (zou kunnen) zoeken.

In
door Ingridk85 May 5, 2020 om 13:00
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor je reactie! Ik denk dat we hier wel wat mee kunnen!

het zal idd vallen onder onjuiste inlichting. Ik betwijfel ook of de vorige bewoners dit geweten hebben...

Topantwoord

gerbera
door gerbera - May 5, 2020 om 12:24
7372 Antwoorden / 14 Vragen

hebben wij een woning gekocht met bestemming wonen. Dit stond in de brochure én koopovereenkomst.

Naar mijn mening had bovenstaande betrekking op de woning en niet op het kavel. Dit omdat deze voorheen mogelijk een bedrijfsbestemming had. De vraag is of u het bestemmingsplan van het kavel zelf niet bij de gemeente had moeten opvragen.  In hoeverre het de verkoop en aankoopmakelaar bekend was dat er geen (woon)bebouwing op het kavel mocht plaatsvinden zal denk ik altijd een welles nietes spel worden

In
door Ingridk85 May 5, 2020 om 13:04
Antwoorden / 1 Vragen

Daar zijn wij inderdaad ook bang voor. Dit is de tweede keer dat wij een huis gekocht hebben, met aankoopmakelaar. We hebben er geen seconde aan gedacht om te twijfelen aan het bestemmingsplan, gewoon een huis in een woonwijk...

panter22
door panter22 - May 5, 2020 om 12:48
6599 Antwoorden / Vragen

Het is al vreemd dat je een huis koopt waarin bestemming wonen in de brochure en koopovereenkomst expliciet genoemd wordt.
Staat de woning op een bedrijventerrein of is het woonhuis vroeger een winkel geweest?
Je had even door moeten vragen als je van plan was een schuur te bouwen. Dat moet dan wel een grote schuur zijn, want kleine schuur is vergunningvrij.
Als de rechtsbijstand er geen heil in ziet en die kent de details, wat verwacht je dan van een forum?
Wat is het advies van de gemeente?
Lees dit verhaal eens over de kruimelregeling, misschien heb je daar war aan:
https://www.jurable.nl/blog/2014/10/17/kruimelregeling/

In
door Ingridk85 May 5, 2020 om 13:09
Antwoorden / 1 Vragen

Tijdens bezichtigingen hebben we wel genoemd dat we een grotere schuur wilden bouwen, omdat de huidige niet aan onze wensen voldeed. Dat was geen probleem, volgens de makelaar.

En wordt bestemming wonen/detailhandel dan niet altijd genoemd in een koopovereenkomst?

De woning is inderdaad zo'n 20 jaar geleden een winkel geweest.

De rechtsbijstand geeft wat vaag antwoord, waardoor wij hier hopen op onderbouwde informatie en feiten die wij evt zelf kunnen aandragen.

Gemeente geeft aan dat we naar de verkopende makelaar moeten gaan, of zelf betalen om het aan te passen, of 10 jaar wachten tot het waarschijnlijk allemaal door de gemeente geregelde gaat worden...
Bedankt voor het linkje, ik ga hem even doorspitten!

panter22
door panter22 May 5, 2020 om 13:38
6599 Antwoorden / Vragen

De kavel heeft bestemming detailhandel en de woning een woonbestemming,
Hoe is die woning aan de woonbestemming gekomen? Misschien door verjaring?

ne
door neodutchio - May 5, 2020 om 13:05
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft de kavel schijnbaar de bestemming detailhandel, of heeft die dat? Als het schijnbaar is moet u eerst uitzoeken of dit wel zo is.

In
door Ingridk85 May 5, 2020 om 13:12
Antwoorden / 1 Vragen

De kavel heeft het. Door gemeente geverifieerd.

Verkeerde woordkeus door mij, excuus.

aurora1
door aurora1 - May 5, 2020 om 22:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens op de website van de Vereniging Eigen Huis of u daar aanwijzingen vindt of dat u daar advies kunt vragen.

https://www.eigenhuis.nl/#/

Topantwoord

audb
door audb - May 6, 2020 om 12:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De Notaris had dit uitdrukkelijk moeten benoemen bij het afsluiten van de koop overeenkomst.

Ook moet het in de koop overeenkomst staan en nou komt het.

Mocht het in de koop overeenkomts staan dan was het aan de kopende partij om hiervan kennis te nemen.

Maar staat het er niet in vermeld dan kan alsnog de koop ontbonden worden en kan nalatigheid van de Notarisen makelaar worden verweten.

In
door Ingridk85 May 6, 2020 om 14:28
Antwoorden / 1 Vragen

In de koopovereenkomst staat dat het bestemming wonen is. Maar ook dat hier geen rechten aan ontleend kunnen worden...

tijger1
door tijger1 May 6, 2020 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wonderlijke koopovereenkomst dan. En wat zegt uw eigen makelaar? Die moet toch gegevens opgevraagd hebben over die woning. Of heeft hij zitten slapen?

Topantwoord

mo
door mof - May 6, 2020 om 13:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uiteindelijk valt dit wel onder de onderzoeksplicht, echter, door de expliciete vermelding dat de bestemming “wonen” is heeft de verkoper zich schuldig gemaakt aan verkeerde voorlichting, dus is deze wel degelijk aansprakelijk te stellen.

In
door Ingridk85 May 6, 2020 om 14:29
Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag mij wel af in hoeverre de verkoper hiervan op de hoogte was. Als zij dit ook nooit geweten hebben, kunnen we ze dit dan verwijten?

panter22
door panter22 May 6, 2020 om 16:00
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een voormalig winkelpand met woonbestemming gekocht, En als je daar geen rechten aan kunt ontlenen, dan kan de woonbestemming mogelijk ook nog vervallen.
De verkoper wist dat wel en de verkopende makelaar ook. Dat kan bijna niet anders. Het staat keurig in de koopovereenkomst.
En wat zegt de aankoopmakelaar? Die was het niet opgevallen?

1paul
door 1paul - May 6, 2020 om 15:55
3173 Antwoorden / 0 Vragen

in principe heeft de verkopende partij een meldingsplicht over zaken die van belang zijn voor aankopen zoals eventuele bij hem bekend zijnde gebreken, nu is het zaak dat jij moet bewijzen dat dit "gebrek" ook bij de verkopende partij bekend was al is het tegelijk aannemelijk dat deze hiervan afwist maar ook jouw aankoopmakelaar valt iets te verwijten, ook deze had dit moeten onderzoeken, je schakelt deze niet voor niets in tenslotte....

https://www.nvm.nl/wonen/aankoopmakelaar/

persoonlijk zou ik in eerste instantie de aankoopmakelaar aansprakelijk stellen in deze voor de geleden schade en deze moet het dan maar oplossen met de verkopende partij, je hebt een aankoopmakelaar juist om dit soort valkuilen te omzeilen tenslotte....

wil deze ook niets weten dan rechtsbijstand inschakelen....

M.
door M. Borgwit - May 6, 2020 om 16:55
6 Antwoorden / Vragen

U meldt dat er letterlijk in het koopcontract staat dat het gekochte perceel een 'woonbestemming' heeft. (dus geen bestemming 'bedrijfswoning'?) Achteraf blijkt dit perceel geen 'woonbestemming' maar een 'bedrijfsbestemming of een detailhandelbestemming' te hebben.

Ondergeschikte bouwwerken op een dergelijk perceel (t.b.v. een bedrijfs- of een detailhandelbestemming) zijn slechts toegelaten indien het van toepassing zijnde bestemmingsplan dit niet verbiedt of indien er vergunningvrije mogelijkheden zijn. Om zeker te weten wat er op dat perceel mogelijk is, kunt u de van toepassing zijnde voorschriften bij de gemeente opvragen. M.i. gaat hier kennelijk  om een perceel met de bestemming 'bedrijf' waarbij naast het bedrijf een bedrijfswoning is toegelaten. In dat geval gaat het dus niet om een perceel met de bestemming 'wonen'. (normale) woning zonder bv. een bedrijf. Indien dit laatste niet het geval is - zeker als bij het aangaan van de koopovereenkomst voor de verkopende makelaar duidelijk was dat u de bedrijfswoning als woning (ik neem aan zonder bedrijf) wilde gebruiken,- had de verkopende partij en/of de verkopende makelaar/notaris u hierover moeten informeren. Indien u voor of bij het aangaan van de koopovereenkomst het pand als woning zonder een aldaar gevestigd of te vestigen bedrijf zou gaan gebruiken, en dit de verkopende partij duidelijk was, had hij u op zijn minst kunnen meedelen dat het bestemmingsplan dit niet toelaat. Bij een woning is het immers heel normaal dat er ook een berging/schuur aanwezig is.  (Zie ter aanvulling ook de reeds gegeven topic-antwoorden). Indien wordt vermoed dat er bij het aangaan van de koopovereenkomst sprake was van dwaling of bedrog, begrijp ik overigens niet dat de rechtsbijstandverzekering van mening is dat het geen zin heeft de verkoper aansprakelijk te stellen.  (Zie ook arresten m.b.t. professionele partijen tegenover leken en uw eigen onderzoeksplicht (had u bv. een aankoopmakelaar waarvan u dacht dat die de klappen van de zweep kende en u daarbij als professionele partij kon vertegenwoordigen?).

Ir
door IreneG - May 7, 2020 om 18:37
1 Antwoorden / Vragen

In Nederland is het de gemeente die de bestemmingen vastlegt. Dit gebeurt altijd via een wettelijke procedure waarmee het in een bestemmingsplan (of beheersverordening) wordt geregeld. Zo een plan moet ook bekend worden gemaakt in bijvoorbeeld een huis-aan-huisblad. Ook voor een wijziging of afwijking (via een omgevingsvergunning) geldt dit. Gemeenten zijn verplicht om dergelijke planologische regelingen ook digitaal beschikbaar te maken via www.ruimtelijkeplannen.nl
Dit betekent dat iedereen de bestemming op een bepaalde locatie kan opzoeken en zien welke regels daar gelden. Bij vragen kan men bij de gemeente terecht. Van een gebrek lijkt mij geen sprake en ongetwijfeld heeft de makelaar steken laten vallen. Een advocaat kan u adviseren over wat in uw situatie verwacht kan worden qua schuldvraag en of het zin heeft uw recht te halen. Maar over de bestemming en bouwmogelijkheden had u zich onafhankelijk van de makelaar kunnen en moeten informeren.