hanedorp
door hanedorp Mar 6, 2012 om 18:33
Geldzaken & recht

Kilometervergoeding

Wat is een rieele km. vergoeding, die ik kan opvoeren voor het rijden naar ziekenhuis/tandarts/therapie etc.
Ik moet dit opgeven Aangifte Inkomsten Bel. 2011.
Het betreft een Opel Astra 6.0 sport Aut.Transm.
2011.
Alvast hartelijk dank voor het antwoord.

42139 4 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 6, 2012 om 18:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hanedorp,

Reiskosten voor medische behandelingen:
Reiskosten voor vervoer van en naar een erkende medische hulpverlener (ook wel ‘ziekenvervoer’ genoemd) kunt u aftrekken als specifieke zorgkosten. Denk bijvoorbeeld aan het vervoer van en naar een ziekenhuis, polikliniek of revalidatiecentrum, naar een arts of een paramedische hulpverlener, zoals een fysiotherapeut of een ergotherapeut of naar een vrij gevestigde psychiater, een psychotherapeut of een ambulante psychotherapeutische behandelaar.

* Reist u met het openbaar vervoer, dan kunt u de kosten gemakkelijk aantonen. Bewaar wel de vervoersbewijzen of maak een print van de overzichten die u krijgt op uw OV-chipkaart.
* Maakt u gebruik van uw eigen auto, dan zijn de werkelijke kosten aftrekbaar. U kunt deze werkelijke kosten bepalen aan de hand van de integrale kilometerkosten voor uw auto. Neem hiervoor de kosten per kilometer voor uw type auto volgens de berekeningen van de ANWB of de Consumentenbond. Ook een bedrag van € 0,35 per gereden kilometer wordt in veel gevallen wel geaccepteerd door de Belastingdienst, al is dit nergens vastgelegd in regelgeving.

Vergoeding
U kunt alleen de werkelijk gemaakte kosten aftrekken. Kreeg u voor deze kosten een vergoeding, dan moet u die vergoeding in mindering brengen op het bedrag dat u aftrekt.
(Bron: meerkosten.nl)

Met vr.gr.

mastag
door mastag - Mar 6, 2012 om 18:46
955 Antwoorden / 19 Vragen

€ 0.19 per km is gebruikelijk.

Mastag

getty
door getty - Mar 6, 2012 om 19:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In dit geval volg ik Edrick. BIj dit soort kosten is € 0,35 cent door de belastingdienst erkend als gebruikelijk. € 0,19 wordt meer in het woonwerkverkeer gebruikt.

inekel1953
door inekel1953 - Mar 6, 2012 om 19:08
323 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mastag schreef op dinsdag 6 mrt 2012, 18:46]€ 0.19 per km is gebruikelijk.

Mastag

Beste Mastag,

u heeft gelijk met de € 0,19 p.km. als vergoeding, dit is de km prijs voor algemeen gebruik, waarover dan ook geen belasting betaald hoeft te worden, door de gever als de ontvanger..

Indien een zorg-verzekeraar de km gaat vergoeden, rekent men de kortste route en is er ieder jaar wel een klein verschil meestal tussen de € 0,23 en € 0,26 p.km.
In de situatie van Hanedorp gaat het om de aangifte inkomten belasting van 2011, dit zijn nog weer andere vergoedingen.

M.vr.gr.,
Ineke L.