door wilma01 Aug 27, 2008 om 11:05
Geldzaken & recht

Kinder alimentatie

mijn ex-man betaalt geen alimentatie meer voor mijn zoon, omdat hij schulden heeft en moet leven volgens de regels van het WSNP (?!) geen idee wat dat is, maar dit terzake.

Vraag: kan hij zomaar stoppen om te betalen?

vr.gr.

3235 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 27, 2008 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag wilma,

Stel deze vraag eens aan:

Alimentage inning:

In principe gaat de overheid ervan uit dat de gescheiden ouders onderling de kinderalimentatiebetaling regelen. Wanneer dat problemen geeft kun je het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage (LBIO) in Gouda inschakelen. Dit bureau neemt de inning van de alimentatie dan over. Zij kunnen indien nodig hiervoor zelfs loonbeslag leggen of een deurwaarder inschakelen om goederen in beslag te laten nemen. Wel is een strikte vereiste dat de hoogte van de kinderalimentatie door de rechter is vastgesteld en dat er minstens een termijn niet betaald is. Het inschakelen van de LBIO door de verzorgende ouder kost niets. Bij de alimentatie betalende ouder worden wél kosten in rekening gebracht. Het bureau kan maximaal zes maanden achterstallige alimentatie innen. Zodra de achterstand is ingelopen en de alimentatie weer enige tijd zonder problemen betaald wordt, trekt het LBIO) zich terug. Als de betaling daarna toch weer hapert, dan kan de verzorgende ouder opnieuw bij het bureau aankloppen.

Als de alimentatie betalende ouder een schuldsanering heeft, dan ben je, als er al een achterstand in de betaling is, één van de schuldeisers. Je moet dan een vordering indienen bij de bewindvoerder met bewijsstukken (bijvoorbeeld een gerechtelijke uitspraak). Aan het eind van de WSPN (de schuldsanering) wordt het opgespaarde bedrag verdeeld over alle schuldeisers en krijg je als een van de schuldeisers je deel.

Verwijzing LBIO

Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage LBIO

Postadres: Postbus 800 , 2800 AV Gouda

Bezoekadres: Kampenringweg 49 , 2803 PE Gouda

Algemeen telefoonnummer: (0182) 55 55 55

Algemeen faxnummer: (0182) 53 71 79

http://www.lbio.nl/

Het LBIO werkt met een moderne telefooncentrale. Via een keuzemenu wordt u doorverbonden met een medewerker die uw zaak behandelt. Jaarlijks beantwoordt het LBIO zo'n 95.000 telefoongesprekken. Om zoveel mogelijk klanten te helpen, werkt het LBIO met verschillende spreekuurtijden.

Kinderalimentatie (0182) 57 20 20
op werkdagen van 9:00 tot 12:00 uur

Sukses en groeten, Read3.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2008 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

heel erg bedankt voor deze informatie. Ik heb net op LBIO dezelfde vraag gesteld en hoop ook op een antwoord. De alimentatie is via de rechter vastgesteld .  Hij heeft de alimenatie vorige maand niet betaald dus het zou kunnen dat ik hulp krijg. Ik ben zelf alleen verdiener en heb het geld hard nodig.

nogmaals hartelijk dank.

vriendelijke groeten.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2008 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

WSNP - Wet Schuldsanering Natuurlijk Personen

Zie ook Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/WSNP

Is de regeling die bepaald hoe je schulden worden afbetaald, je wordt dan begeleid (geloof ik) bij het afbetalen van schulden.

Met een beetje massel wordt er nog het e.a. aan schulden kwijtgescholden, maar je moet wel een behoorlijke periode "op water en brood" want er blijft buiten de betalingen aan de schuldeisers bar weinig over om van te leven. Lees die wiki link maar voor meer info.

Ik weet niet of en hoe alimentatie hier in valt, maar dan weet je iig wat WSNP is en hoe het in elkaar steekt.

Er staat ook iets bij over "nihil stelling van kinderalimentatie" ... Lees de link...

ve
door verwijderd - Aug 27, 2008 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

-------ALIMENTATIE & SCHULDSANERING:

 Indien en zodra een alimentatieplichtige onder de wettelijke regeling WSNP "Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen" valt dan vervalt de alimentatieverplichting van rechtswege voor de duur dat de sanering voortduurt.

 Na de schuldsanering herleeft de alimentatieplicht
doch zullen de meeste alimentatieplichtigen in deze periode (doorgaans 3 jaar)
reeds een nihilstelling bij de rechtbank hebben aangevraagd.
Voor alle overige trajecten van schuldsanering en schuldhulp geldt deze bepaling niet. ---------

http://www.cbai.nl/veelgestelde-vragen-wetenswaardigheden.htm#ALIMENTATIE_&_SCHULDSANERING:

ve
door verwijderd - Aug 27, 2008 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry ik heb het zelfe meegemaakt alleen was ik diegene die moest betalen maar door de vaste lasten en zelf niet veel meer over te hebben is net genoeg van te overleven en te weinig om van dxxx te gaan maar heb wel alles moeten regelen met en advocaat en de rechtbank ook moet er steeds als mijn ex er om vraagt ik mijn bank afschriften laten zien en haar te kunnen laten zien anders kan zij eisen om weer verder te gaan met het betalen van de allimentatie van wat ik liever zelf ook wel zou doen alleen zijn  er de middelen er niet voor maar als ik het kan geef ik mijn kinderen wel weer wat van als ik evt sparen kan op mijn leef geld maar nogmals ik moest het wel regelen met een advo en de rechtbank zou u ex ook moeten doen en anders betalen en dat doen ze bij de stadsbank of een wsnp ook  succes fred