b.
door b.e. Oct 22, 2011 om 11:10
Geldzaken & recht

Klacht ovrer vermaken van gordijn

Mijn velours overgordijnen vorige week laten stomen en één gordijnhelft tevens smaller laten maken aan de kant waar de 2 gordijnhelften sluiten en tegen elkaar aankomen. Ze zijn prima gestoomd, maar het smaller maken is totaal mislukt.
Met het ophangen bleek dat de vermaakte gordijnhelft niet meer recht naar beneden hangt doordat op veel plekken (wel 5) de zoom iets dubbel is gestikt. Hij bubbelt dus naar beneden. Heel goed is dat te zien in het midden van het raam tegen de andere helft die wel goed recht hangt.
De stomerijman vond het niks om je druk over te maken, misschien met wat persen op te lossen (velours wordt dan plat en bovendien is iets wat vastgestikt is niet met persen op te lossen), en er was geen schade, want alles was nog heel. Een schadevergoeding zat er dus niet in, maar daar schiet ik ook niets mee op. Ik wil mijn gordijn goed terug.
We zijn overeengekomen dat het gordijn terug gaat naar de kleermaker (die het genaaid heeft) om de zoom er weer uit te tornen om het opnieuw goed te stikken.
Vanmorgen belde de stomerijman met de mededeling dat de kleermaker de zoom er niet uit wil halen omdat er dan beschadigingen op kunnen treden en niemand een schadevergoeding wil betalen als dat zou gebeurden.
Ik kan het gordijn ophalen, maar ik zit dan nog steeds met een gordijn wat niet goed vermaakt is.
Ik heb geen rechtsbijstandverzekering.
Kunt u mj raden wat ik kan doen?
M.vr.groet,

1813 7 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Oct 22, 2011 om 12:24
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Er is maar 1 optie: De zoom wordt open getarnd met het risiko op beschadiging van de stof. Maar een slecht stiksel mag ook een beschadiging heten in zekere zin. Dus de kleermaker zou iets moeten verzinnen opdat hij dit ongelukje weer herstelt. Als het gordijn wordt beschadigt bij het losmaken van het naadje zou er een nieuwe gordijnhelft gemaakt moeten worden. Hoe zuur het ook is.

tenormin
door tenormin - Oct 22, 2011 om 12:32
16933 Antwoorden / 108 Vragen

zwemmer, maar juist de kleermaker wil dit niet omdat hij bang is dat hij een beschadiging aanbrengt. Als je het zelf doet ben je veel voorzichtiger en TS gaf aan dat dus niemand verantwoordelijk wil zijn. Dan blijft er niet veel over om het zelf te proberen, toch?

zwemmer
door zwemmer - Oct 22, 2011 om 12:52
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Je kunt ook nog nazien of er niets met stoftransport-plaatje van de naaimaschine is, ofzo.

tenormin
door tenormin - Oct 22, 2011 om 13:10
16933 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zaterdag 22 okt 2011, 12:52]Je kunt ook nog nazien of er niets met stoftransport-plaatje van de naaimaschine is, ofzo.

bedoel je bij de kleermaker?

zwemmer
door zwemmer - Oct 22, 2011 om 13:16
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ja sorry, dat was een beetje hardop gedacht. Maar, hoe dan ook ik vind wel dat de kleermaker zijn werk had moeten controleren. Daarop schoot mij de naaimaschine te binnen, wie weet zit het in die hoek en valt daar wat mee te doen.

tenormin
door tenormin - Oct 22, 2011 om 19:15
16933 Antwoorden / 108 Vragen

b.e., krijg de indruk dat de nieuw ingebrachte zoom te strak is ingenaaid en dat het is gaan trekken. Tenminste, uit uw beschrijving lees ik het zo. Het heeft wel zin om zelf te proberen met een torn-mesje het stiksel te verwijderen, als dat zonder "kleerscheuren" verloopt kunt u het gordijn weer ter reparatie aanbieden of ook zelf die ene naad stikken, maar dan op losse spanning zodat, wanneer u dit gedaan heeft er enigszins aan kunt trekken om het geheel weer strak te krijgen. Ik gebruik op velours de wol-spanning op naaimachine. Velours persen zou ik niet doen; de drukpunten krijg je niet weg; wel kunt u daarna stoomstrijkijzer gebruiken als de naad weer recht zit. Ik bedoel hiermee het gordijn hangend de stoom uit het strijkijzer tegen de nieuw gestikte naad te houden. Als u zelf niet naait en de stomerij het niet "aandurft" is er nog een optie om de Gouden Schaar winkels (of hoe ze bij u in de buurt ook mogen heten) een oplossing.

zwemmer
door zwemmer - Oct 22, 2011 om 19:16
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik had je reactie nog niet gelezen, Tenormin. Maar als de kleermaker niet uitgekeken heeft en -ook al is het per ongeluk- dan is het toch een keertje zeer, zeer zuur en is hij in zekere zin verantwoordelijk voor dit ongelukje.(Het gebeurt makkelijk). Zou het eerst proberen door het stiksel te proberen los te krijgen met een tornmesje. Mochten er niet in al te kleine steken gestikt zijn dan kan ook geprobeerd worden het stiksel los te trekken.