ni
door ninti Nov 5, 2013 om 09:54
Geldzaken & recht

Kleine erfenis en gevolgen terwijl in bijstandsuitkering

Ik krijg toch nog een mini erfenisje, jippie! Het bedrag is 2000 euro. Maar ik heb 2 kinderen en een bijstandsuitkering. Wat zijn de gevolgen voor mijn huurtoeslag (en andere toeslagen) en kwijtschelding van gemeentelijke belastingen?

6234 11 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Nov 5, 2013 om 10:21
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Het heeft ongetwijfeld invloed op uw kwijtschelding gemeentebelastingen, om daarvoor in aanmerking te komen moet je heel weinig op je rekening hebben staan, ik geloof iets van 1000 euro. En ook naar bezittingen wordt gekeken, zoals auto of caravan. Als ik u was zou ik het meteen omzetten in leuke sinterklaascadeautjes, zodat het van de rekening verdwijnt. Geef de kinderen iets moois wat ze altijd al wilden hebben, maar wat u nooit kon betalen.

Voor de huurtoeslag heeft het geen gevolgen.

tijger1
door tijger1 - Nov 5, 2013 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen
bl
door bloem2004 - Nov 5, 2013 om 13:32
37 Antwoorden / 8 Vragen

Voor u Sinterklaas gaat spelen leest u toch nog even op www.rechtopbijstand.nl
Misschien voorkomt het onnodige verrassingen.

ni
door ninti - Nov 5, 2013 om 14:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft, heel erg bedankt! Ik wordt niet veel wijzer van rechtopbijstand.nl. Meestal krijgen mensen echt een grote erfenis en dan is het wel duidelijk dat er van alles zal veranderen. Dit is net een beetje om uit de rode cijfers te komen...... als ik het mag houden tenminste en niet op een andere manier gekort ga worden. Anders weet ik niet eens of ik het nu wel wil ontvangen.

tenormin
door tenormin - Nov 5, 2013 om 14:26
16936 Antwoorden / 108 Vragen

Wat de anderen ook zeggen: je kan nu heerlijk eens met Sinterklaas "uitpakken". Dus: Vraag niet hoe het kan maar geniet er van! Veel plezier met je extraatje!

tijger1
door tijger1 - Nov 5, 2013 om 14:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry ik deed iets fout.

De kwijtschelding voor dit jaar zal al geregeld zijn en gezien uw bijstandsuitkering zal het bedrag niet lang op uw rekening staan. Voor de toeslagen maakt het niets uit. Veel plezier ermee.

edrick3
door edrick3 - Nov 5, 2013 om 14:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

HAllo ninti,

Lees ter info ook even hier.

Suc6

zoekster
door zoekster - Nov 5, 2013 om 14:47
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Je wordt niet gekort. Je mag een vermogen hebben in de bijstand van maximaal € 11.590 als alleenstaande ouder met kinderen jonger dan 18. In 2014 wordt dat maximaal € 9950,-. Maar zoals ik jouw verhaal lees, is bij jou van vermogen nauwelijks sprake.

Als jij in de rode cijfers zit, dan hoef je je over die € 2000,- echt geen zorgen te maken. Je bent overigens in de bijstand wel verplicht om een erfenis te accepteren.
Alleen heeft die nu geen gevolgen.

Maar zoals al eerder gezegd, het heeft wel invloed op de gemeentebelastingen, daar worden veel strengere normen voor gehanteerd. Vaak vind je op internet op de site van je gemeente de normen die worden gehanteerd.
Dus eventuele schulden aflossen en lekker Sinterklaas vieren met je kinderen... Een nieuwe fiets, een goede winterjas, er valt altijd wel iets te bedenken.

haarp
door haarp - Nov 5, 2013 om 15:50
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 5 nov 2013, 14:43]Je wordt niet gekort. Je mag een vermogen hebben in de bijstand van maximaal € 11.590 als alleenstaande ouder met kinderen jonger dan 18. In 2014 wordt dat maximaal € 9950,-. Maar zoals ik jouw verhaal lees, is bij jou van vermogen nauwelijks sprake.

Als jij in de rode cijfers zit, dan hoef je je over die € 2000,- echt geen zorgen te maken. Je bent overigens in de bijstand wel verplicht om een erfenis te accepteren.
Alleen heeft die nu geen gevolgen.

Maar zoals al eerder gezegd, het heeft wel invloed op de gemeentebelastingen, daar worden veel strengere normen voor gehanteerd. Vaak vind je op internet op de site van je gemeente de normen die worden gehanteerd.
Dus eventuele schulden aflossen en lekker Sinterklaas vieren met je kinderen... Een nieuwe fiets, een goede winterjas, er valt altijd wel iets te bedenken.

Een zeer goed antwoord ....

haarp
door haarp - Nov 5, 2013 om 15:50
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 5 nov 2013, 14:43]Je wordt niet gekort. Je mag een vermogen hebben in de bijstand van maximaal € 11.590 als alleenstaande ouder met kinderen jonger dan 18. In 2014 wordt dat maximaal € 9950,-. Maar zoals ik jouw verhaal lees, is bij jou van vermogen nauwelijks sprake.

Als jij in de rode cijfers zit, dan hoef je je over die € 2000,- echt geen zorgen te maken. Je bent overigens in de bijstand wel verplicht om een erfenis te accepteren.
Alleen heeft die nu geen gevolgen.

Maar zoals al eerder gezegd, het heeft wel invloed op de gemeentebelastingen, daar worden veel strengere normen voor gehanteerd. Vaak vind je op internet op de site van je gemeente de normen die worden gehanteerd.
Dus eventuele schulden aflossen en lekker Sinterklaas vieren met je kinderen... Een nieuwe fiets, een goede winterjas, er valt altijd wel iets te bedenken.

edrick3
door edrick3 - Nov 5, 2013 om 16:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@haarp,

OT

Weet je nu nog niet hoe je moet reageren? ;-)