door 12eduard Nov 10, 2021 om 11:57
Geldzaken & recht

KLOPT NIET!

Nadat ik in september een hartinfarct had gehad en was opgenomen in een ziekenhuis, ben ik naar een zorghotel (via de website van mijn zorgverzekering Univé).
Afgelopen vrijdag (5 11) ontving ik een factuur ( 217,28 euros) van dit zorghotel die ik weiger te betalen (zie inhoud!).

Dag Anousjka,

Hierbij weiger ik onderstaande factuur te betalen en wel om de volgende redenen:

Verblijvend in een ziekenhuis in september jl., kwam ik toen via de website van Univé bij uw zorghotel terecht.

Bij het telefonisch reserveren waarin ik expliciet verteld heb dat ik rolstoelgebruiker ben, is mij niets medegedeeld over tijdelijke verblijfskosten. Ook niet tijdens mijn verblijf!

– Tijdens mijn verblijf heb ik drie keer gemeld dat de rechter beugel los zat. Hier is niets aan gedaan!
– Ik kon niet zelfstandig douchen!
– Ik kon niet in de spiegel kijken; dus moest ik iedere dag naar het toilet beneden.

Gaarne uw reactie!

Met vriendelijke groeten,

Eduard Lid

Als reactie ontving ik onderstaande e-mail (die niet klopt!)

Goedemiddag meneer Lid

Van onze administratie krijg ik een mail dat u de rekening niet wilt betalen.

Natuurlijk bent u op de hoogte gebracht van de kosten die de zorgverzekeraar niet vergoed. U hebt zelf contact gehad met de zorgverzekeraar om te vragen of er een vergoeding was voor het verblijf. Wij hebben daarover gesproken. Sterker nog ik heb u verteld dat de kosten € 140 per dag zijn, u krijgt 100€ per dag vergoed.  Dan zou u ip 40 € per dag moeten bijbetalen. Met Unive hebben wij de afspraak dat de bijkomende kosten € 27,50 per dag zijn.

Tijdens mijn verblijf heb ik drie keer gemeld dat de rechter beugel los zat. Hier is niets aan gedaan! Jazeker wel, de beugel is afgebroken tijdens uw verblijf, dat was een grote reparatie en de materialen moesten worden besteld.
– Ik kon niet zelfstandig douchen! Dat was ook niet nodig, wij zijn er om u te helpen
– Ik kon niet in de spiegel kijken; dus moest ik iedere dag naar het toilet beneden. U hebt tijdens uw verblijf aangegeven dat dit geen probleem was.

Graag zien wij dan ook het bedrag op onze rekening graag?
--

Wat moet ik doen?

[edit - tekst bewerkt i.v.m. leesbaarheid, redactie]

3958 14 Rapporteer

ju
door juliomariner - Nov 10, 2021 om 12:06
1331 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is uw argument dat u niet zou hoeven betalen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 10, 2021 om 12:15
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Eduard,

Heeft u het zorghotel zelf geregeld of heeft het ziekenhuis, dat voor u geregeld?

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 10, 2021 om 12:46
7214 Antwoorden / 3 Vragen

wat u moet doen?
De rekening betalen, er is geen reden te lezen waarom u dat niet zou moeten doen.
Ik lees in de mail van de zorgverzekering dat de beugel is afgebroken en dat het is hersteld na bestelling van materiaal, wat even geduurd heeft.
Verder ook dat u er mee hebt ingestemd om elke dag naar beneden te gaan voor toiletbezoek.
In de linken kunt u nalezen of u voor een vergoeding in aanmerking komt.
Ik wens u een voorspoedig herstel toe.

https://www.unive.nl/zorghotels

https://www.unive.nl/zorghotels/extrakosten

sira
door sira - Nov 10, 2021 om 12:52
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Ik adviseer u om de rekening zo snel mogelijk te betalen. De rekening wordt alleen maar duurder, niet goedkoper.

me
door mein33 - Nov 10, 2021 om 13:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Op de niet (voor mij) normaal leesbare regel(s) staat dat u € 27,50 per dag moet bijbetalen voor de bijkomende kosten in het zorghotel aangezien de zorgverzekering dit niet volledig vergoed.
U dient de nota dan ook volledig te betalen !

Het niet in orde zijn van uw roelstoel doet daar niets aan af, al had u mogen verwachten dat het e.e.a. gerepareerd zou worden of dat u een andere rolstoel ter beschikking was gesteld.

sira
door sira Nov 10, 2021 om 14:09
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kreeg ook maar de helft te lezen, tot ik er achter kwam dat ik de balk onder in beeld moest verschuiven ;-))

me
door mein33 Nov 10, 2021 om 15:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@sira,

Dank voor ee tip.

gerbera
door gerbera - Nov 10, 2021 om 14:30
7374 Antwoorden / 14 Vragen

De beugel blijkt tijdens uw verblijf gesloopt te zijn, door wie? en dan verwacht u dat men deze klaar heeft liggen en direct even komt maken.
U kon niet in de spiegel kijken, tjonge wat een ramp maar blijkbaar geen moeite om naar beneden te gaan.
Het is een zorghotel hetgeen betekend dat daar waar nodig u hulp kunt krijgen maar dan moet u daar even om vragen.
Ik zou de rekening maar betalen en in de voorwaarden van uw verzekering kunt u lezen wat wel en niet vergoed wordt, dat kan men in het zorghotel niet zien cq weten omdat er best wel meer verzekeringen hiervan gebruik maken.
Verder zou ik het advies willen geven, zo kort na het infarct, gewoon rustig aan te doen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2021 om 15:37
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als ook al door anderen gesteld: M.i. betalen om kosten inzake incassoprocedure te voorkomen.

Dat hoewel het wel zinvol lijkt dat u toch eerst ook overleg pleegt met uw zorgverzekeraar over het feit dat u van mening bent dat hetgeen door Univé wordt gemeld onjuist zou zijn. Uit de info die u geeft leid ik af dat u wel degelijk heeft inhgestemd met extra kosten.

Zo u er echt 'helemaal niet uitkomt' rest inschakelen van de geschillencommissie: http://www.skgz.nl hoewel ik aanneem dat de reactie voor u van hen ook negatief zal zijn.
Maar ja, ik ben geen lid van de geschillencommissie.

panter22
door panter22 - Nov 10, 2021 om 15:59
6599 Antwoorden / Vragen

Verblijven in een zorghotel is niet zo als thuis. Er zijn altijd wel dingen die lastig zijn of beter kunnen.
Maar de zorg op zich was goed. Het eten smaakte kennelijk ook.
Als je het ergens niet mee eens bent, wil nog niet zeggen dat je niet hoeft te betalen.
Wees blij dat je weer thuis bent en jezelf weer kunt redden.
Betaal de rekening, hopelijk hoef je nooit weer naar zo'n  zorghotel.

ju
door juliomariner - Nov 10, 2021 om 16:15
1331 Antwoorden / 2 Vragen

TS zullen we hier waarschijnlijk niet terugzien aangezien de antwoorden TS wel niet aan zullen staan

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 10, 2021 om 17:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Naast  erg brede brief en lastig leesbaar.....

Voor ons lastig maar je had voor je naar Zorg Hotel gaat alle voorwaarden goed  moeten lezen.
Een afgebroken beugel voor invalide in douche  hoorde  hersteld te worden.

Enige korting maar maar niets betalen niet.

En dat je niet in Toilet kon,  invalide hebben dit ook bij een normale vakantie en als niemand jou kan helpen?

door 12eduard - Nov 10, 2021 om 18:16
11 Antwoorden / 7 Vragen

Deze e-mail ontving ik ook:

Goedenavond meneer

Ik zeg niet dat u deze hebt stuk gemaakt, wij rekenen u dat ook niet aan. Wel dat er materiaal besteld moest worden en dan ging helaas niet zo snel

Verder staat de vorige e-mail vol met leugens!

Tegen mij is nooit gezegd dat er extra kosten bijkomen. Ook via de website van Unive was dit niet duidelijk!

Goedemiddag meneer Lid

Van onze administratie krijg ik een mail dat u de rekening niet wilt betalen.
Natuurlijk bent u op de hoogte gebracht van de kosten die de zorgverzekeraar niet vergoed. U hebt zelf contact gehad met de zorgverzekeraar om te vragen of er een vergoeding was voor het verblijf. Wij hebben daarover gesproken. Sterker nog ik heb u verteld dat de kosten € 140 per dag zijn, u krijgt 100€ per dag vergoed.  Dan zou u ip 40 € per dag moeten bijbetalen. Met Unive hebben wij de afspraak dat de bijkomende kosten € 27,50 per dag zijn.
Tijdens mijn verblijf heb ik drie keer gemeld dat de rechter beugel los zat. Hier is niets aan gedaan! Jazeker wel, de beugel is afgebroken tijdens uw verblijf, dat was een grote reparatie en de materialen moesten worden besteld.
– Ik kon niet zelfstandig douchen! Dat was ook niet nodig, wij zijn er om u te helpen
– Ik kon niet in de spiegel kijken; dus moest ik iedere dag naar het toilet beneden. U hebt tijdens uw verblijf aangegeven dat dit geen probleem was.
Graag zien wij dan ook het bedrag op onze rekening gestort.

Toch betalen?

ju
door juliomariner Nov 10, 2021 om 20:05
1331 Antwoorden / 2 Vragen

Ja tuurlijk toch betalen. Ik zie geen enkel argument waarom u niet zou hoeven te betalen

panter22
door panter22 Nov 11, 2021 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet 2 zaken onderscheiden.
1.Het verblijf in het zorghotel, waarvoor de zorgverzekering het grootste deel betaalt.
2.Het onderhoud aan het gebouw in het zorghotel, dat niet optimaal was.
Voor het verblijf in het zorghotel heb je een contract getekend. Daarin staat dat je €27,50 per dag moet betalen.
Daarin wordt niets over de staat en de gebreken van het zorghotel gemeld, want dat staat er buiten.
Ook al zit je op een krakkemikkige stoel. Jammer.
De klachten over je verblijf hebt in het zorghotel heb je meerdere keren daar gemeld.
Die klachten kun je ook melden bij je zorgverzekeraar. Je weet niet wat er mee gebeuren gaat . Maar mochten er meerdere mensen klachten hebben, dan kunnen ze er eens gaan kijken.Doe het schriftelijk. Dan heb je bewijs.
Maar je moet de rekening betalen. Daar kom je niet onderuit.

newmikey
door newmikey - Nov 10, 2021 om 20:13
830 Antwoorden / 0 Vragen

"Wat moet ik doen?"

Gewoon, betalen waar u voor akkoord bent gegaan.  De kleine ongemakken die u heeft ervaren zijn geen reden om niet te betalen en de uitleg van het zorghotel is glashelder.

PS: en plaats voortaan leesbare tekst aub

gerbera
door gerbera - Nov 10, 2021 om 22:17
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk bedragen de kosten van het verblijf in een zorghotel of herstellingsoord meer dan € 100,- per dag. Het kan zijn dat u dan een deel zelf moet betalen. Wij adviseren dan ook om vooraf goed na te vragen welk deel van de kosten u eventueel zelf moet betalen.

Als u op de site van Univé had gekeken had u bovenstaande kunnen lezen. Dus het klopt wel

sira
door sira - Nov 11, 2021 om 08:44
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Natuurlijk moet u betalen.
Als het zorghotel de factuur uit handen geeft aan een incassobureau, komen er diverse kosten bovenop en zal de factuur een stuk hoger uitvallen dan nu.