an
door andegroot2013 Jun 19, 2013 om 22:59
Geldzaken & recht

Klusjesman verhoogt prijs zonder te overleggen

Vorige week hebben wij een klusjes man ingehuurd voor het verven van de babykamer. Hier hebben wij initieel een bedrag van 500 euro (fixed prijs) afgesproken. Nu heeft deze man een paar plinten meegenomen en een extra muurtje en tot onze schrik komt hij met een eindtarief van 980 euro. Dit kan toch niet zomaar?? Als wij geweten hadden dat hij zoveel meer zou vragen dan hadden wij het niet laten doen, hij heeft op geen enkele moment aangegeven dat hij meer geld wilde pas op het moment dat wij de 500euro overhandigde. Hij heeft besloten stappen te ondernemen graag hoor ik of wij in onze recht staan. Er heeft namelijk geen overeenkomst plaatsgevonden tot een nieuwe prijs.

7398 24 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 19, 2013 om 23:23
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Laat de klusjesman maar stappen ondernemen. Je hebt voor €500,00 en dan is kees klaar. Wel had, m.i. dan, hem kunnen vragen waarom hij extra plinten en muurtje onderhanden nam, want dat was niet afgesproken. Maar goed, dat hij je bijna het dubbele rekent: laat het maar er op aan komen. 't Is toch wel een "echte" klusjesman? Eentje die zwart werkt? Mondelinge afspraak is ook bindend.

tenormin
door tenormin - Jun 19, 2013 om 23:24
16849 Antwoorden / 108 Vragen

oh, oh, "je hebt voor €500,00 een prijs afgesproken". Sorry!

tijger1
door tijger1 - Jun 20, 2013 om 00:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was dat extra muurtje en die extra plinten op uw verzoek?

Dan is het logisch dat hij daarvoor betaald wordt. Of dat bijna de dubbele prijs moet zijn als wat in eerste instantie was afgesproken, kan ik niet beoordelen, maar u wel. Was het ook twee keer zoveel werk? Hebt u de materialen zelf geleverd?

zoekster
door zoekster - Jun 20, 2013 om 06:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb een vaste prijs afgesproken. Kan het gebeuren dat ik extra moet betalen?

Ja, dat kan. Er kunnen kosten zijn die de aannemer niet had verwacht of u hebt zelf een extra opdracht gegeven. Dit heet 'meerwerk'. Voor meerwerk moet u betalen.

Wat zijn mijn rechten?
- De aannemer moet u eerst om toestemming vragen voordat hij het meerwerk doet. Want u moet het betalen.
- U hebt ook recht op een gespecificeerde rekening van de extra kosten. Op een gespecificeerde rekening staan alle kosten apart beschreven.
- Heeft de aannemer u van tevoren niet verteld over het meerwerk? En zegt hij het achteraf pas? Dan hoeft u de extra kosten niet te betalen. Overleg dat met de aannemer.
- Had de aannemer de extra kosten wel kunnen verwachten? Dan hoeft u de extra kosten ook niet te betalen. De aannemer had dat moeten zien toen hij begon met het werk.

klik op bron

Als u minder dan de uiteindelijke prijs wilt betalen, (het kan zijn dat u dit meerwerk niet heeft afgesproken of u vindt de extra kosten voor het meerwerk buitensporig), dan kunt u dat het beste per brief en mail aan de klusjesman kenbaar maken. In uw brief/mail legt u uit waarom u minder zult betalen. Het bedrag dat volgens u wel redelijk is, kunt u dan het beste meteen naar de klusjesman overmaken.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jun 20, 2013 om 08:34
937 Antwoorden / 2 Vragen

Als deze klusjes man het er maar bij doet dan zou ik dreigen helemaal niks te betalen en het te melden bij de belastingdienst. Als het een zwartwerker is dan lost dat het probleem waarschijnlijk wel op.

Is het een zzp'er, dan kun je bovenstaand beter opvolgen ;)

wi
door wicket - Jun 21, 2013 om 12:46
49 Antwoorden / 0 Vragen

@andegroot2013

Zijn deze afspraken mondeling gemaakt, of staan ze op papier?

tenormin
door tenormin - Jun 21, 2013 om 12:55
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wicket schreef op vrijdag 21 jun 2013, 12:46]@andegroot2013

Zijn deze afspraken mondeling gemaakt, of staan ze op papier?

Initieel afgesproken, schrijft andegroot2013, dus geen schriftelijke overeenkomst.

gerardk
door gerardk - Jun 21, 2013 om 14:53
175 Antwoorden / 8 Vragen

meerwerk is meerprijs duidelijk dus en dat moet je gewoon betalen had je maar vooraf moeten vragen wat dat extra zou gaan kosten, eigen schuld dikke bult dus.

wi
door wicket - Jun 21, 2013 om 14:57
49 Antwoorden / 0 Vragen

Meerwerk gaat meestal in overleg met de klant. Dat zo'n klusjesbedrijf op eigen houtje een paar plinten mee verft zonder overleg is zijn eigen probleem.

Daarom laat dit soort zaken in het vervolg schriftelijk vastleggen.
Het is nu een welles nietes verhaal.

=gerardk schreef op vrijdag 21 jun 2013, 14:53: meerwerk is meerprijs duidelijk dus en dat moet je gewoon betalen had je maar vooraf moeten vragen wat dat extra zou gaan kosten, eigen schuld dikke bult dus.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2013 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

We weten helemaal niet of dat meerwerk op verzoekt van Ts is gebeurd. Ook weten we niet hoe lang dat werk geduurd heeft t.o.v. de originele klus.

Misschien dat Ts dat hier nog even vermeldt.

wi
door wicket - Jun 21, 2013 om 15:21
49 Antwoorden / 0 Vragen

@TS Heeft de beste man jullie eigenlijk een factuur overhandigd na betaling van die 500 euro? Staat het bedrijf ingeschreven bij de KvK? Heeft het bedrijf jullie de algemene voorwaarden laten zien? Is er ooit een offerte gemaakt?

Dit zijn zo maar wat zaken die voor een rechter van belang kunnen zijn, mocht het tot een gerechtelijke procedure komen.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 21, 2013 om 15:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als er niets op papier staat wordt het een moeilijk verhaal.
Was er een getuige bij toen het werk en de prijs werd besproken ?
En als u een klusjesman zonder bedrijfspapieren hebt ingehuurd dan betaalt u dus zwart, en dat is strafbaar.
Is het een figuur uit een oostblokland die hier niet mag werken dan is de boete 4000 euro.

wi
door wicket - Jun 21, 2013 om 16:15
49 Antwoorden / 0 Vragen

Als de klusjesman zonder papieren werkt, dan is de klusjesman strafbaar.
De klant kan ter goede trouw ervanuit zijn gegaan dat de klusjesman zijn zaakjes
op orde had.

Daarbij kan de klusjesman ook nog eens een flinke naheffing van de fiscus verwachten voor het niet afdragen van BTW en andere belastingen.

=wimmi20 schreef op vrijdag 21 jun 2013, 15:56: Als er niets op papier staat wordt het een moeilijk verhaal.
Was er een getuige bij toen het werk en de prijs werd besproken ?
En als u een klusjesman zonder bedrijfspapieren hebt ingehuurd dan betaalt u dus zwart, en dat is strafbaar.
Is het een figuur uit een oostblokland die hier niet mag werken dan is de boete 4000 euro.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2013 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heremetijd. Het gaat hier over meerwerk en of daarvoor betaald moet worden. Ja of te nee.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 21, 2013 om 16:46
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger,
lees nog eens de eerste 2 regels van mijn betoog.
Daar staat het antwoord.

En voor Wicket,
te goeder trouw bestaat niet volgens de wet.
Ook de opdrachtgever is verantwoordelijk als de klusjesman zwart werkt

Jaren geleden liet een kennis van mij zijn villa verbouwen door een aannemer uit Polen die hier woonde en al jaren een legaal en ingeschreven aannemers bedrijf had.
Deze aannemer liet polen werken die hier toen illegaal werkten.
Er kwam controle op de bouwplaats, er waren 8 polen aan het werk.
Ondanks dat mijn kennis een legaal aannemers bedrijf had ingehuurd kreeg hij een boete van 32.000 euro.
Ondanks dat hij te goeder trouw was.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====================

=tijger1 schreef op vrijdag 21 jun 2013, 16:27: Heremetijd. Het gaat hier over meerwerk en of daarvoor betaald moet worden. Ja of te nee.

tenormin
door tenormin - Jun 21, 2013 om 17:02
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Allemaal mooi en aardig maar andegroot2013 schrijft dat er een klusjesman is geweest. Niet 8 Polen of wie men er allemaal bij haalt. En dat de man dus bijna het dubbele vraagt dan wat was afgesproken.
Aangezien de TS nergens schrijft dat de klusjesman 'in haar opdracht' plinten en muurtje mee schilderde, blijft de afgesproken prijs gehandhaafd. Of hij nu een zzp-er of (zwarte) klusjesman is, afspraak is afspraak. Maar het blijft wel erg stil rond de TS. Wat jammer is.

edrick3
door edrick3 - Jun 21, 2013 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo andegroot2013,

Je had een fixed prijs afgesproken (Maar staat helaas nergens zwart op wit??).

.....Hij heeft besloten stappen te ondernemen .....

Laat maar rustig doen. Klusjesman heeft geen poot om op te staan.
Ik zou advies in reactie van zoekster opvolgen.

Suc6

in
door interland - Jun 21, 2013 om 18:18
16 Antwoorden / 1 Vragen

Veel discussie over bekend probleem. Helaas zijn de opdrachtgevers in 90 % van de gevallen zelf schuld aan dit soort zaken. Veel particulieren vragen prijzen op bij zwartwerkende klussers, ZZP-ers, en normaal werkende aannemers. De offertes worden naast elkaar gelegd en men kiest voor de laagste prijs. Het is dan vaak niet reëel van de zwartwerker hetzelfde te verwachten als van de officiële aannemer ( hoewel hier ook goede en slechte figuren tussen zitten) Vaak wordt een klus voor een lage prijs geaccepteerd; als dan de klant met meerwerk komt ( en niet duidelijk van te voren afspreekt en vastlegt wat dat mag gaan kosten) zal de klusser zijn oorspronkelijk negatieve of te lage marge door de prijs van het meerwerk gaan bijstellen. Iedere oen kan deze praktijk dagelijks in de krant lezen bij overheidsprojecten: de HSL lijn, de noord-zuid verbinding, nu de Fyra en over 3 jaar de JSF !!! Het is niet reëel om de prijzen van een na-de tijd-klusser te vergelijken met de aannemer of ZZPer die verzekeringen voor bedrijfsrisico's, de fiscale verantwoording, de correcte BTW aangiftes etc. in zijn prijs meeneemt.
Bij de laatste kunt u terecht reclameren als iets mis gaat, bij de eerste moet u de hand in eigen boezem steken en niet zeuren. Overigens lijken mij de genoemde bedragen verder redelijk in relatie tot de omschreven werkzaamheden te zijn, vooropgesteld dat het werk fatsoenlijk is uitgevoerd.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2013 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@interland

En weet u dan wat voor werkzaamheden er zijn uitgevoerd? Alleen de extra werkzaamheden zijn omschreven. leverde de klusjesman ook de materialen? we weten het niet.

Ts heeft het over verven van een babykamer. Wat moest daar geverfd worden? Nu heeft die klusjesman een paar plinten, hoort dat dan niet bij die babykamer, en een muurtje meegenomen.

Die klusjesman gaat toch niet uit zichzelf meer werk verrichten? Dus de vraag is, waarom die klusjesman dat gedaan heeft.

alfatrion
door alfatrion - Jun 21, 2013 om 18:43
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 21 jun 2013, 15:56]Als er niets op papier staat wordt het een moeilijk verhaal.
Hoezo? De klusjes man stelt dan dat de een overeenkomst gesloten is onder bepaalde voorwaarden en op grond daarvan recht te hebben op bijna duizend euro. De klant betwist dit en stelt dat er een andere overeenkomst tot stand is gekomen op grond waarvan hij slechts vijfhonderd euro hoefde te betalen. De klusjesman zit nu op grond van art. 150 Rv met de bewijslast.

dearagain
door dearagain - Jun 21, 2013 om 18:45
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*andegroot2013 (de TS) zal toch echt eerst wat ekstra info moeten geven, anders wordt het verloop van dit topic onzinnig

ma
door manwijf - Jun 21, 2013 om 18:50
574 Antwoorden / 1 Vragen

"Als wij geweten hadden dat hij zoveel meer zou vragen dan hadden wij het niet laten doen"
U heeft het dus laten doen in de veronderstelling dat hij het wel met u zou maken? Bedoelt u dat? Of dat het zelfs bij de 500,- in zat? Maar u vroeg niets over de prijs.

Het lijkt een beetje naïef, want niets in deze wereld is voor niets. Alleen als hij het eigener beweging gedaan zou hebben, heeft u een punt. Maar u zegt zelf ervan te hebben geweten.
Ik zou zelf dan nog kijken of het er beter op geworden was, maar wel een redelijke prijs voorstellen.

tenormin
door tenormin - Jun 21, 2013 om 18:55
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft inderdaad weinig zin om met adviezen/commentaren e.d. door te gaan zolang de TS niet meer op komt dagen.

labren
door labren - Jun 23, 2013 om 07:51
862 Antwoorden / 0 Vragen

als die zonder overleg meerwerk heeft gedaan dan is dat zijn probleem had die dat maar eerst moeten bespreken , gewoon de afgesproken prijs betalen en meer niet