Ma
door Marge Zonnebloem Jan 31, 2021 om 18:10
Geldzaken & recht

Kooklucht in de gang na verbouwing van de buren

Kooklucht van de buren

De situatie is alsvolgt:

Ik woon in een jaren-30 rijtjeshuis (tussenwoning).

Ik woon in een eigen jaren 30-huis. In 2019 heeft de buurvrouw verbouwd. Er is een nieuwe keuken gekomen en op de eerste etage daarboven is de  badkamer laten vervangen. Bij de verbouwing is de binnenmuur aan de kant van de buren geheel weggebroken en opnieuw geplaatst. Het hele plafond en de vloer tussen keuken en badkamer idem. Een ingrijpende verbouwing van 2 maanden. Maar inspirerend mooi geworden. Maar …

Nu ruik ik vanaf die tijd regelmatig de badkamerluchtjes van de buurvrouw op mijn aangrenzende badkamer. Maar storender nog is dat regelmatig de kooklucht van de buren in mijn gang en trappenhuis staat. Ik heb het aan haar gemeld, maar zij weet ook niet waar dat aan ligt en wil de bouwers er wel naar laten kijken. NB is  een superlieve buurvrouw die er echt open voor staat, maar ook niet weet wat ze ermee aanmoet.  Ze heeft de klacht bij haar aannemer neergelegt, maar die zegt ook niet te weten waar het aan ligt. Wat nu???
Ik denk dat het komt door een gat in de gescheiden rookkanalen dat de bouwers hebben gemaakt. Ze kwamen 4 cm tekort bij het plaatsen van de afzuigkap en hebben dat opgelost door dat gat in de schoosteen te breken; anders moesten ze de muren opnieuw optrekken. Ik zou er niets van gaan merken als zo'n gat er zit. Daarom heb ik het maar goed gevonden, maar schrok wel van de brokken puin die ik hoorde vallen, achter mijn binnenmuur.  En nu heb ik de kooklucht in de gang.
Ik zie het als een soort waardevermindering van mijn huis met dit gebrek. Hoe dan ook wil ik dat het verholpen wordt, maar het blijft maar sluimeren. Het is niet iedere dag maar ik denk m.n. als ik ook de afzuigkap hoor draaien.

Mijn vraag is dan ook: Hoe pak ik dit aan??
Moet ik een 'rookonderzoek' laten doen om het aan te tonen? Schoorsteeninspectie? En als het euvel dan aangetoond is: voor wie zijn de kosten voor onderzoeken? Wie gaat het verhelpen?

Bedankt alvast als iemand me op weg kan helpen.

5418 9 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 31, 2021 om 18:13
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou "formeel" de vriendelijke mooi wonende buur schriftelijk/aangetekend en gewoon per post 14 dagen de gelegenheid geven om DE AANNEMER (die van niks zegt te  weten) in de eerste versnelling te zetten. Immers die heeft geen zin om schade te herstellen. Toevalling een rechtsbijstandverz?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 31, 2021 om 18:30
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Denk dat ze een korte pijp in niet luchtdicht ventilatie kanaal hebben  gedaan.

Een langere pijp is veel werk en duur en hebben ze geen zin blijkbaar in.
Een ventilator op oude  afvoer zetten is vragen om problemen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 31, 2021 om 22:28
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marge,

Zie het advies van Mahadma.

Ik raad u aan (bij ontbreken van een rechtsbijstandsverzekering) om een advocaat in te schakelen.

Het lijkt namelijk of uw "superlieve" buurvrouw geen haast ermee heeft.

panter22
door panter22 - Feb 1, 2021 om 11:30
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je zo'n afvoer door de keuken en de badkamer waar vroeger alleen een gat zat voor de stoom van het koken en in de badkamer was dat de enige ventilatie? Met een soort schoorsteen door het dak?
Is op die buis een afzuigkap geplaatst met een brok uit die schoonsteen?
Wat ik van de woningstichting heb gehoord dat je daarop geen afzuigkap mag plaatsen, Een afzuigkap moest bij ons bij renovatie van de keuken door het keukenraam.  Hetzelfde geldt ook voor de badkamer Geen mechanische ventilatie op dat ventilatiekanaal.
Nu is de aannemer ook nog eens aan het klooien geweest met de schoorsteen,
Mogelijk slaat de lucht van de buren terug naar jouw afvoer.
Een oplossing komt er  niet vanzelf .
Ik zou er een deskundige naar laten kijken. Dan betaal je maar de kosten van het onderzoek. Zo kan het niet door gaan. Het loopt al meer dan 1 jaar.  Wel even overleggen met de buurvrouw.

Ka
door Kazuri - Feb 1, 2021 om 12:40
3 Antwoorden / Vragen

Ooit iets soortgelijks of misschien wel hetzelfde meegemaakt toen de buren een afzuigkap hadden aangesloten op de spouw tussen de beide panden.
Daar was blijkbaar een klein lek en wij konden precies ruiken wat de buren gingen eten. Was snel op gelost door het kanaal naar buiten te verlengen.
Vraag eens gewoon waar het kanaal van de afzuigkap heen gaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2021 om 15:28
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat het zinvol is, indien u geeen rechtsbijstandsverzekering heeft advies te vragen bij: https://www.eigenhuis.nl/contact/

Hoe dan ook is de 'verbouwing'bij de buurvrouw de oorzaak en heeft de aannemen naar mijn mening een wanprestatie geleverd door met de aanpassing van de schoorsteen en wordt de lucht via afzuiging nu in uw woning geblazen in plaats van naar de buitenlucht. Ik sluyit niet uit dat het afvoerkanaal/schoorsten ook gezamenlijk was en er dan niet zondeer meer een afzuigkap op kan worden aangesloten. Die dient dan een eigen en aparte afvoer te hebben tot buiten buitenmuur of dak.

Zie voor de juridische kant dit: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en dat is hetgeen de buurvrouw kan doen bij de aannemer en u, als de buurvrouw dat niet doet u bij de buurvrouw maar dat is dan niet een 'leuke' actie. Hoe dan ook heeft zij zorg te dragen dat er geen geur/reuk/stank overlast is.

mo
door mof - Feb 2, 2021 om 06:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u last heeft zijn dekosten van het onderzoek voor u. Slechts wanneer wordt aangetoond dat er fouten zijn gemaakt bij de verbouw die op aansprakelijkheid van uw buurvouw wijzen kunt u die kosten verhalen op haar. Dat u akkoord bent gegaan met de oplossing van de bouwvakkers doet biet terzake. U bent geen specialist, heeft de bouwvakkers niet ingehuurd, en had niet kunnen weten dat de oplossing consequenties zou hebben. De oplossing die ook nog eens niet in uw woning heeft plaatsgevonden.
het lijkt erop dat tojdens de verbouw van uw buurvrouws woning uw woning beschadigd is geraakt, dat moet u aantonen en dan verhaal halen.

1paul
door 1paul - Feb 2, 2021 om 08:38
3173 Antwoorden / 0 Vragen

overleg met de buurvrouw om te laten onderzoeken hoe dit probleem ontstaan is en spreek daarin gelijk af dat als de overlast door de verbouwing is ontstaan de kosten voor haar zullen zijn en zoniet dat u de kosten zal dragen....

op die manier ben je altijd gedekt bovendien als het komt door verbouwing kan de buur de aannnemer aanspreken met dat rapport in de hand....

Analoog
door Analoog - Feb 2, 2021 om 18:58
137 Antwoorden / Vragen

Tegenwoordig kunnen ze met camera's zo door een buis of andere smalle doorgangen, doen ze met rioleringen ook wel, probeer dat eens voor te stellen of de aannemer daar iemand voor kan strikken.