bg
door bgmr Jul 29, 2020 om 12:49
Geldzaken & recht

Koppelverkoop Flair en Tijdschrift.nl

Goeiedag,

Sinds maart dit jaar heb ik een abonnement op tijdschrift Flair. Een maand later werd er extra €9,99 van mijn rekening afgeschreven. Het duurde even voordat ik doorhad dat dit gaat om Tijdschrift.nl, een systeem waarbij meerdere tijdschriften digitaal te lezen zijn. Ik heb dit nooit gewild. Het gaat hier dus om koppelverkoop. Ik nam contact op met Flair en daar kreeg ik te horen dat ik dit de 1e maand gratis erbij kreeg, tot wederopzegging. Ook zou ik hierover een bevestigingsbrief gekregen hebben per mail, maar deze is ws bij mijn ongewenste items gekomen, want die heb ik niet gelezen. Maar waar het omgaat; ik heb nergens specifiek toestemming gegeven aan Tijdschrift.nl! Geen account geactiveerd o.i.d. En toch is het ze gelukt 3 keer geld van mijn rekening over te schrijven! Per e-mail zijn beide partijen niet te bereiken, kreeg een no-reply antwoord terug op mijn vraag. Er kan wel een contactformulier ingevuld worden via de website, maar dit is niet bevorderlijk voor een goede communicatie. Als je ze belt, geven ze elkaar de schuld, nemen geen verantwoordelijkheid, zijn onbeschoft en nergens toe bereid, terwijl beide partijen in hun systeem kunnen zien dat ik nooit gebruik maakte van Tijdschrift.nl. Een paar jaar geleden kregen mensen productsampels in de brievenbus. Als ze dat niet afzegden, bleven de samples komen en ook elke keer een rekening erbij. Dit is net zoiets, alleen dan in de digitale brievenbus!

Inmiddels heb ik wat bedragen kunnen storneren van DPG Media die incasseert voor Flair en Tijdschrift.nl. Ik ben ook niet meer van plan te betalen voor mijn Flair abonnement totdat ik mijn geld terug heb van Tijdschrift.nl.

Ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn, hoe ik hier het beste mee kan omgaan. Het kan toch niet zo zijn dat ze hier zomaar mee weg kunnen komen.

2854 9 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 29, 2020 om 13:11
7189 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is dit u ontgaan.
Uit de link:
Een Flair abonnement is altijd inclusief het online magazine via de app Tijdschrift.nl.

https://www.magazine.nl/abonnement/flair?gclid=EAIaIQobChMIzaSw0Kjy6gIVDOztCh1-
WwTnEAAYASAAEgK2vvD_BwE

bg
door bgmr Aug 4, 2020 om 18:43
Antwoorden / 1 Vragen

Eerste maand gratis en dan tot wederopzegging. Ik zou bevestigingsbrieven hebben gekregen, maar die heb ik waarschijnlijk niet gelezen. Waar het om gaat; ik heb nergens specifiek toestemming gegeven. Geen account geactiveerd of iets dergelijks. En tóch zijn mijn bankgegevens mét een automatisch afschrijving doorgespeeld door Flair...

lo
door lovewinnie - Jul 29, 2020 om 13:29
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Kost dit abonnement niet gewoon 10 euro per maand Inc gratis online lezen ??  Of heeft u ineens voor een jaar betaald en schrijven ze dit extra af??

bg
door bgmr Aug 4, 2020 om 18:46
Antwoorden / 1 Vragen

Voor de Flair had ik een halfjaarabonnement voor €10,25 per maand. Dit was zónder gratis online lezen. De afschrijvingen voor Tijdschrift.nl zijn nog eens extra €9,99

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 29, 2020 om 13:29
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven reactie, het abonnement is altijd gekoppeld en als u dat niet wenst dus abonnement opzeggen binnen de geldende opzegtermijn.

bg
door bgmr Aug 4, 2020 om 18:48
Antwoorden / 1 Vragen

Het was blijkbaar gekoppeld aan een maand grátis en daarna tot wederopzegging. Waarbij is dus niet meer heb gereageerd, omdat ik dit niet wilde. Wie zwijgt stemt toe is hier het principe.

bg
door bgmr Aug 4, 2020 om 18:50
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen korting gekregen op Tijdschrift.nl, hoewel ik wél een abonnement had al op de Flair en dan de papieren versie. Dus ookal zeggen ze bij Tijdschrift.nl dat ze mijn geld niet teruggeven, dan kan ik wél nog aanspraak maken op de korting...

ma
door malty - Jul 29, 2020 om 14:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik op de website van flair lees is dat de digitale versie, gratis is en te lezen via tijdschrift.nl.
Hoe dat in maart was toen u het abonnement afgesloten hebt weet ik niet.
Ik geloof, als je een abonnement hebt op een van de tijdschriften in tijdschrift.nl dat je dan korting krijgt op het maandabonnement van tijdschrift.nl.
Dat zou betekenen dat u toch al geen €10 per maand verschuldigd zou zijn aan tijdschrift.nl.
U kunt eens chatten met een medewerker van dpgmedia en duidelijk maken wat uw eisen zijn.
U zomaar abonneren op tijdschrift.nl kan natuurlijk niet.
Voor chatten, zie deze link https://www.dpgmediamagazines.nl/klantenservice/

bg
door bgmr Aug 4, 2020 om 18:52
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dat vind ik ook, dat ze mij zomaar zonder toestemming niet mogen abonneren. Maar het gebeurt wel. Het is moeilijk communiceren met ze. Krijgen ze volgens mij training in. Net of je tegen een muur aanloopt. Maar ik ga het nog wel doen.

sw
door swat1500 - Jul 29, 2020 om 16:13
3779 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft in ieder geval niet het recht om alle betalingen te storneren. Dat gaat u alleen maar meer problemen opleveren met incassobureaus etc.

Tr
door Trostomaat Jul 29, 2020 om 21:10
239 Antwoorden / Vragen

Dat recht heeft de vragensteller natuurlijk wél, althans voor zover de termijnen daarvoor nog niet verstreken zijn..

Voor bedragen die je niet verschuldigd bent, kan het ook geen kwaad. Sterker nog, het is aan te bevelen.
Het is daarentegen niet verstandig om bedragen die je daadwerkelijk verschuldigd bent te storneren.

pe
door pebk Jul 31, 2020 om 11:37
581 Antwoorden / 0 Vragen

Als u storneert betekent dat niet dat men het recht op uw geld niet meer heeft. Het is verstandig om te melden waarom u het storneert d.m.v. een aangetekende brief. Als u niet in uw recht staat, kunnen ze de gestorneerde bedragen alsnog claimen. Bijvoorbeeld met behulp van een incassobureau.

bg
door bgmr Aug 4, 2020 om 19:00
Antwoorden / 1 Vragen

Ok.
Ik kon nog een bedrag van Tijdschrift.nl storneren en dat heb ik gedaan. Had ook afschrijvingen van Flair gestorneerd. DPG media incasseert met hetzelfde rekeningnummer voor beide bedrijven. Op die manier had ik het totale bedrag dat Tijdschrift.nl afschreef, weer terug had ik bedacht.

Inmiddels kreeg ik vd Flair een acceptgiro ivm een stornering. Die heb ik tóch maar overgemaakt. Omdat zij mij wel het product geleverd hebben.

Bij Tijdschrift.nl zijn ze heel duidelijk; zij geven mijn geld niét terug. Als ik daar nog een acceptgiro van krijg, dan betaal ik dat niet meer.

Heeft er iemand nog advies hier hoe ik toch mijn geld terug kan krijgen van Tijdschrift.nl? Het gaat om 2x €9,99.

bg
door bgmr Aug 5, 2020 om 10:28
Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels heb ik naar mijn bank gebeld; zij kunnen nog wél storneren, ookal is de termijn voor mijzelf verstreken. Als het goed is, staat het totale bedrag tot Tijdschrift.nl onrechtmatig afschreef, morgen weer op mijn rekening terug.

Tr
door Trostomaat - Jul 29, 2020 om 22:50
239 Antwoorden / Vragen

Bij abonnement op het tijdschrift Flair is inbegrepen de toegang tot de digitale versie van dat tijdschrift.

Zo te zien gaat het hier echter om een extra abonnement, namelijk een abonnement dat recht geeft om digitaal, naast Flair, wel 75 andere tijdschriften te lezen. Daarvoor moet een extra bedrag per maand betaald worden.

In principe kun je je op Flair abonneren zonder die extra dienst voor die 75 tijdschriften af te nemen.
De vraag is dus waarvoor precies (en hoe) toestemming gegeven is bij het afsluiten van het Flair-abonnement.

bg
door bgmr Aug 4, 2020 om 19:04
Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt en dat is precies de vraag. Ze gaven mij iets gratis, waar ik niet om heb gevraagd. Heb er geen toestemming voor gegeven. Ik heb het niet afgezegd. En dát zien zij als toestemming. Het principe van 'wie zwijgt stemt toe'.

Een paar jaar geleden kregen mensen gratis producten in de brievenbus. Als je je daar niet voor afmeldde, bleef je die producten krijgen. Met de bijbehorende rekening. Dit voelt als net zoiets.

Tr
door Trostomaat Aug 5, 2020 om 19:23
239 Antwoorden / Vragen

Wellicht wat slinks. Als u geen toestemming heeft gegeven, dan zit u nergens aan vast.
Ik zou dat nog eens nakijken, naspelen zogezegd: wat is er precies aangeboden.
U heeft waarschijnlijk 'ja' gezegd op het aanbod om dat digitale abonnement voor de 75 tijdschrifen erbij te nemen, waarbij gezegd is 'eerste maand gratis' o.i.d.

panter22
door panter22 - Jul 30, 2020 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een abonnement op de Flair genomen via de site Tijdschrift.nl. En toen op het rode balkje gedrukt met eerste maand gratis?
Dan heb je dat abonnement voor de 75 bladen afgesloten.
Verder naar beneden gescrold en een abonnement op de Flair afgesloten?
Dan heb je een tweede abonnement afgesloten, dit keer op de Flair.
https://tijdschrift.nl/tijdschriften
Dus meteen opzeggen dat abonnement voor al die bladen. Het is per maand opzegbaar en dan ben je er 1 september van af.
Verder de gestorneerde bedragen terugstorten en gewoon je abonnement op de Flair betalen.

Tr
door Trostomaat Jul 31, 2020 om 00:08
239 Antwoorden / Vragen

Zoals ik het begrijp ontvangt de vragensteller de papieren versie van Flair.
Zo'n abonnement kun je niet afsluiten via Tijdschrift.nl.

Er zal bij Flair een abonnement genomen zijn en ergens onderweg is er het extra abonnement voor 75-tijdschriften-digitaal aan vastgeplakt.
Dat zou gebeurd kunnen zijn bij het activeren van de digitale versie van Flair (inbegrepen in je abonnement), wat je via Tijdschrift.nl moet doen.

bg
door bgmr Aug 4, 2020 om 19:05
Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt, heb de papieren versie. Heb nergens op een button geklikt voor accoord op Tijdschrift.nl, maar toch is het er indd aan vastgeplakt.

bg
door bgmr Aug 4, 2020 om 19:06
Antwoorden / 1 Vragen

Heb inmiddels afgezegd en gestorneerd wat nog kon.

bg
door bgmr Aug 4, 2020 om 19:07
Antwoorden / 1 Vragen

Heb ook nooit een digitale versie vd Flair 'geactiveerd' online.

panter22
door panter22 Aug 5, 2020 om 12:02
6599 Antwoorden / Vragen

Het abonnement op Flair is inclusief digitaal lezen.
Heb je gevraagd om bewijs dat je het abonnement op Tijdschrift.nl hebt genomen?

1paul
door 1paul - Jul 31, 2020 om 11:53
3148 Antwoorden / 0 Vragen

dat er een bevestiging komt die u niet leest is niet aan de wederpartij te wijten natuurlijk, bij het afsluiten van de flair heeft u de voorwaarden niet of slecht gelezen, daar heeft dit in gestaan en daar bent u mee akkoord gegaan....

als ik u was zou ik snel de gelden alsnog betalen en dat wat u niet wilt opzeggen....

bg
door bgmr Aug 4, 2020 om 19:08
Antwoorden / 1 Vragen

Heb mijn bevestiging vd Flair via de e-mail nog eens gelezen...daar staat niets over een automatisch accoord op Tijdschrift.nl

1paul
door 1paul Aug 5, 2020 om 08:47
3148 Antwoorden / 0 Vragen

voorwaarden ook doorgekeken?

lees ook panter even hierboven....

bg
door bgmr Aug 5, 2020 om 10:31
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt 1Paul, gelezen, maar niet van toepassing. Heb mijn rekeningen voor de Flair inmiddels toch voldaan en de bank gebeld; zij kunnen nog wel storneren van Tijdschrift.nl. Als het goed is staat het morgen terug op mijn rekening.

audb
door audb - Jul 31, 2020 om 16:02
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als je een abbonement afsluit en er staat bij dat de eerste maand gratis is dan mogen ze deze niet automatisch verlegen behalve als u acoord bent gegaan.

Staat er ergens al een vinkje en u klikt gewoon op ok zelfs dan is er geen sprake van een overeenkomst dit mag namelijk NIET u moet dit zelf aan vinken om echt een overeenkomt te hebben.

bg
door bgmr Aug 4, 2020 om 19:10
Antwoorden / 1 Vragen

Dankuwel. Ik ben indd nergens mee accoord gegaan. Blijkbaar is dit volgens het principe 'wie zwijgt stemt toe'.