ma
door marcoheer Nov 24, 2008 om 09:15
Geldzaken & recht

Kosten advocaat

Tijdens mijn scheiding, vorig jaar, werd door de advocaat van mijn ex en door mijn advocaat een echtscheidingsconvenant opgesteld. Deze beide concepten werden besproken en mijn advocaat kreeg de opdracht om de overeengekomen versie uit te werken. Dit heeft hij ook gedaan in de vorm van een definitieve versie waarna de scheiding door de rechter is uitgesproken.

Bij het aanvragen van een nieuwe hypotheek enkele weken later, bleek er echter geen door alle partijen getekende versie van de echtscheidingsconvenant te bestaan waarop mijn advocaat dat alsnog in orde zou maken. Mijn ex en haar advocaat grepen die situatie aan om veranderingen in de convenant aan te brengen in mijn nadeel. Indien ik niet akkoord ging zou er opnieuw geprocedeerd moeten worden hetgeen ook extra kosten (voor mij) met zich mee zou brengen. Ik ben op advies van mijn advocaat toen akkoord gegaan.

Vervolgens bleek dat ik aan de hypotheekverstrekker een forse 'bereidstellingsprovisie' moest betalen omdat het passeren van de akte bij de notaris door deze toestand langer had geduurd. Daar bovenop kreeg ik van mijn advocaat ook nog eens een forse rekening voor aanvullende werkzaamheden die hij voor mij verricht had.

Ik had mijn advocaat toch ingehuurd om mijn belangen te behartigen? Ik voel me enorm belazerd. De nota’s van de advocaat heb ik nog niet voldaan dus ik krijg van mijn advocaat nu sommeringen om de nota's te betalen. De hulp die ik inriep van de deken van de orde van advocaten leidde er alleen maar toe dat mijn klacht integraal aan mijn advocaat is doorgespeeld met het verzoek aan hem om hierop te reageren. Heb ik mijn klacht bij het verkeerde adres ingediend?

Het enige wat ik vraag is dat de laatste werkzaamheden van mijn advocaat (die in mijn ogen nalatig is geweest waar deze werkzaamheden uit voortvloeiden) niet in rekening worden gebracht en ik wil graag compensatie van de kosten die ik moest maken in het kader van die bereidstellingsprovisie. Het resterende bedrag wil ik hem dan direct betalen.

Aan de convenant zelf wil ik niet meer tornen, hoewel mijn advocaat zijn advies om toch maar te tekenen mij ook in dat kader veel geld heeft gekost.

Tenslotte moet ik er nog bij vermelden dat mijn advocaat een uitermate vriendelijke en kundige man is. Er is alleen een 'schoonheidsfoutje' gemaakt die mij veel geld kost. Ik zou graag deze hele toestand afsluiten en achter me laten.

635 4 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2008 om 10:12
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Met betrekking tot uw klacht heeft u de goede weg gevolgd m.b.t. de tuchtrechtelijke kant. Uw klacht bij de cdeken wordt altijd eerst integraal aan de betrokken advocaat voorgelegd. Daarna kan op basis van het antwoord worden bekeken of de klacht door gaat naar de Raad van Discipline. Dat gebeurt altijd als u er dringend om vraagt. De ervaring leert, dat er heel wat aan de hand moet zijn wil het tot een maatregel komen maar ket kan wel. Alleen levert u dat niets anders op dan gelijk krijgen om dat de Raad geen uitspraak doet over schadevergoeding.

In het geval van het ernstig in gebreke blijven van een advocate in een zaak, een zaak die inmiddels voorlicht bij het Hof van Discipline heeft een andere advocaat getipt op het van toepassing kunnen zijn van of

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html schade bij niet nakomen of

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/162.html onrechtmatige daad

Inmiddels heeft een rechtsbijstandsverzekeraar op basis van deze tip dekking verleend en is de andere advocaat bezig met het opstellen van een procedure voorstel. Bent u rechtsbijstandsverzekerd, schakel die dan nu in. Vraag eventueel ook nog info bij:

http://www.jurofoon.nl (niet gratis, wel veel goedkoper)

marcel75
door marcel75 - Nov 24, 2008 om 13:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De doorzending van de klacht is de normale weg. De advocaat moet eerst in de gelegenheid gesteld worden door de Deken om aan te geven wat er volgens hem gebeurt is.

Wat betreft de nota voor de aanvullende werkzaamheden, zou ik als ik u was eerder contact hebben opgenomen met de advocaat en duidelijk aan hebben gegeven waarom u het niet eens met de nota. Nu zijn er al herrinneringen uitgegaan en reageert u niet richting advocaat! Doe dat dus als nog en vraag een overleg aan met hem.

ma
door marcoheer - Nov 24, 2008 om 13:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de nota's nog niet betaald omdat ik deze zou voldoen op het moment dat de nieuwe hypotheek rond zou zijn. Ik kon de nota's ook niet eerder voldoen omdat door 'de schoonheidsfout' mijn hypotheekakte niet kon passeren. Ik heb mijn advocaat daar ook steeds van op de oogte gehouden. En natuurlijk heb ik naar mijn advocaat gereageert dat ik het met de additionele nota niet eens ben en hem tevens gewezen op het feit dat er tussen de nota's die nu openstaan zich ook nog een niet verder gespecificeerde 'voorschotsnota' bevindt.

Ik durf hem niet meer te bellen omdat ieder contact direct in rekening wordt gebracht. Mijn vertrouwen in de advocatuur heeft best een deuk opgelopen. Het blijkt dat mijn advocaat in juni ook al gereageert had op een brief van de deken maar om onverklaarbare redenen heeft de deken mij daar pas na 4 maanden van op de hoogte gesteld (met excuses, de brief was al opgeborgen in het archief) nadat ik toen van mijn advocaat een brief had gehad waarin hij aangaf dat wat hem betreft 'de maat vol is'. Mijn reactie op de brief van juni van mijn advocaat is ook integraal naar mijn advocaat doorgestuurd en inmiddels is er een andere deken! Ik begrijp er niet veel meer van. Ben zelf geen jurist, vandaar dat ik die deskundigheid inhuur.

Ik wil dit allemaal erg graag afsluiten en verder gaan met mijn leven. Mijn scheiding ligt achter me maar achtervolgt me op deze manier nog steeds.

ka
door kageetje - Dec 2, 2008 om 16:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Op www.advocatenfactuur.nl kunt u bekijken wat u zelf kunt doen tegen een te hoge advocatenfactuur.