loetie
door loetie Mar 5, 2011 om 22:01
Geldzaken & recht

Kosten Incasso

Beste,

Op dit moment heb ik via de inkasso unie een betalingsregeling lopen ivm een paar facturen van mijn zorgverzekeraar!!

Deze is helemaal terecht dus hier zal ik ook geen woorden over vuil maken!

Nu is mijn vraag, Er wordt van mij verwacht dat mijn betaling voor de eerste van de maand binnen is!
Nu is het zo dat mijn werkgever een beetje eigen regeltjes heeft qua het overmaken van t loon!! Waardoor ik nu mijn eennalaatste termijn heb overgemaakt op 31 januari en bij hun binnen was op 1 februari.
Voor dit "verschrikkelijke" feit heb ik nu een boete van €175,- boven op mijn kosten. Ik heb hierover gebeld en hij enige wat meneer mij duidelijk kon maken was, dat het mijn probleem was en wilde ook niet uitleggen waar dit bedrag dan op gebasseerd was!

Nu was ik feitelijk te laat, maar is voor deze ene dag echt een boete van €175 gerechtvaardigd?

Ik hoop dat jullie mij hier een beetje verder mee kunnen helpen..

Vriendelijk dank,

Loes

775 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 6, 2011 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom heb je geen contact opgenomen met het inkassobureau over het feit dat je salaris nog niet binnen was, mijn ervaring is dat als jij ze belt ze meestal wel coulant zijn.
Je weet dat het de eerste binnen moet zijn, lukt het niet dan, hoe lullig het ook klinkt, sorry hiervoor, is het jou verantwoordelijkheid.

Heb zelf ook een betalingsregeling bij een incassobureau en heb een overzicht wanneer het bedrag binnen moet zijn.
Door een nieuw systeem bij de sociale dienst is mijn uitkering 2 of 3x te laat binnengekomen, heb contact opgenomen met het incassobureau, geen probleem omdat ze zien dat je in ieder geval de moeite doet om te bellen hoe of wat.

Verdere tips heb ik helaas niet, succes!

ve
door verwijderd - Mar 6, 2011 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste forza...

Bedankt voor je reactie....!! je hebt absoluut gelijk... Ik had zeker moeten bellen... Ik ging ervan uit mijn salaris optijd te krijgen,dit had ik ook aan hem gevraagd...maar helaas..!! En idd een beetje dommigheid van mijzelf...ik had hun al zo vaak gebeld... En vaak zo neerbuigend behandeld dat ik niet zo goed durfde te bellen...

Maar goed..das mijn eigen fout...dus zal ik ook zorg moeten dragen voor de gevolgen!! En van fouten leer je...dit gebeurt me niet meer....:D Vond t alleen zo extreem dat voor 1 dag zo'n bedrag gerekend kan worden....

Bedankt voor je reactie...!!

ve
door verwijderd - Mar 6, 2011 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien toch even verstandig om morgen even te bellen waar de kosten vandaan komen en toch even de situatie uitleggen hoe of wat en duidelijk zijn dat het jouw verantwoordelijkheid is om het bedrag op tijd over te maken, hou het bij jezelf.
Misschien kan je nog wat bereiken.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2011 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel jij in theorie helaas vast als 'fout' wordt gezien, vind ik een boete van € 175,-- voor één dag te laat betalen erg hoog.

Heeft het incassobureau je vooraf laten weten wat de 'boete' zou zijn voor een te late betaling?

ve
door verwijderd - Mar 6, 2011 om 23:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag me trouwens of of je een herinnering hebt gehad?
Dat zou de juiste procedure(denk ik)zijn maar misschien dat Vladja daar meer over weet, hoop dat ze dit weet.
Misschien weet ze ook of het bedrag wel juist is, net als wat Suzanne zegt, vindt 175 euro wel heel erg veel voor 1 dag te laat betalen!

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 00:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een beetje appels met peren vergelijken, maar ik heb een keer aan mijn hypotheekverstrekker (terecht!) een 'vergoeding' moeten betalen, omdat mijn betaling 5 dagen te laat bij hen binnen was. Vergoeding bedroeg 0,5% van het maandbedrag. Alleszins redelijk lijkt me.
Zeker als het de eerste keer is dat u niet tijdig hebt kunnen betalen, zou voor u 0,5% van het maandbedrag een redelijke vergoeding zijn.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 01:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag me altijd af wat de zorgverzekeraar wint met dergelijke zinloze en dure conflicten. Je geeft zelf al aan dat bepaalde zorgrekeningen niet hebt betaald. Dus terecht dat ze overgaan tot uitbesteding naar een incassobedrijf. En deze moeten ook brood verdienen en berekenen veel kosten.De een is wat soepeler dan de ander. Heb 20 jaar bij een locale rabobank gewerkt en heel vaak gezien dat van eigenlijk een schuld van niets mensen in de problemen komen en deze zich langzaam opstapelen tot niet meer te helpen.Heb failliete mensen meegemaakt die elke maand 3500 gulden inkomen hadden. Alles kwijt .

Mijn advies is zit je financieel moeilijk los het op tijd op en kijk niet weg. En vraag hulp van bijvoorbeeld een gratis rechtswinkel . Ook gemeentes hebben mensen aangesteld voor hulp.Enzovoort. Schaamte is meestal het struikelblok, maar het incassoburo/zorgverzekeraar/belastingdienst/werkgever/energie-of internetbedrijf etc. kent geen schaamte of emoties. Beter is ze kennen je helemaal niet.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties

susannef schreef op zondag 6 mrt 2011, 23:08: Hoewel jij in theorie helaas vast als 'fout' wordt gezien, vind ik een boete van € 175,-- voor één dag te laat betalen erg hoog.

Heeft het incassobureau je vooraf laten weten wat de 'boete' zou zijn voor een te late betaling?

Nee, dit hebben zij niet vooraf laten weten!! Ik had ook nooit verwacht dat dit zo hoog zou zijn!! Dat er iets bij komt, ok, dat snap ik, maar dit bedrag!!
Ik zal idd. contact met ze opnemen hoe ze bij dit bedrag zijn gekomen!!

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel verstandig om contact op te nemen!
Deurwaarders en incassobureaus berekenen in gerechtelijke procedures vaak ook meer kosten dan dat ze zouden mogen.
Veel succes, ik ben benieuwd met wat voor verhaal ze komen.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

forza19 schreef op zondag 6 mrt 2011, 23:10: Vraag me trouwens of of je een herinnering hebt gehad?
Dat zou de juiste procedure(denk ik)zijn maar misschien dat Vladja daar meer over weet, hoop dat ze dit weet.
Misschien weet ze ook of het bedrag wel juist is, net als wat Suzanne zegt, vindt 175 euro wel heel erg veel voor 1 dag te laat betalen!
susannef schreef op zondag 6 mrt 2011, 23:08: Hoewel jij in theorie helaas vast als 'fout' wordt gezien, vind ik een boete van € 175,-- voor één dag te laat betalen erg hoog.

Heeft het incassobureau je vooraf laten weten wat de 'boete' zou zijn voor een te late betaling?

Nope , ook geen herinnering gehad!! Ik kreeg een paar dagen later ook gelijk de brief met de verhoging, daarop contact mee hun opgenomen, maar het boeide ze niets, het was mijn probleem, ik zei dat ik hem wel op tijd had overgemaakt, waarop hij antwoorde: tjah, hij is hier de 1e bijgeboekt en hij had voor de 1e bijgeboekt moeten worden dus das niet mijn probleem maar de jouwe!!!

Het was overigens de eerste keer dat ik een hele dag later was met betalen..de vorige termijnen zijn gewoon op tijd overgemaakt!!

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

susannef schreef op maandag 7 mrt 2011, 17:41: Heel verstandig om contact op te nemen!
Deurwaarders en incassobureaus berekenen in gerechtelijke procedures vaak ook meer kosten dan dat ze zouden mogen.
Veel succes, ik ben benieuwd met wat voor verhaal ze komen.
susannef schreef op zondag 6 mrt 2011, 23:08: Hoewel jij in theorie helaas vast als 'fout' wordt gezien, vind ik een boete van € 175,-- voor één dag te laat betalen erg hoog.

Heeft het incassobureau je vooraf laten weten wat de 'boete' zou zijn voor een te late betaling?

Dank je wel... ik ben ook benieuwd...jullie horen het ;)

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de valutadatum op jouw bankafschrift wél op 31 januari of eerder staat, heeft de Inkasso unie mijns inziens geen poot om op te staan. Jij kunt tenslotte aantonen dat het bedrag tijdig van jouw rekening afgeschreven is. Wanneer de bank het daarna 'vasthoudt', ligt dat buiten je macht en kan het jou zeker niet aangerekend worden.

Ooit heb ik een rekening van het waterschap vergeten te betalen en kreeg daarop gelijk een herinnering met 6 euro administratiekosten. Heb toen gelijk het bedrag van de originele nota overgemaakt en een bezwaarschrift ingediend, daarin o.a. vermeld dat ze aan mijn betalingsgedrag konden zien dat ik altijd tijdig betaald had en dat ik niet blij was dat ze gelijk een boete berekenen.
Blijkbaar was dit gemotiveerd genoeg, want de 6 euro boete/administratiekosten werden onmiddellijk kwijtgescholden.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

susannef

Het is de verantwoordelijkheid van de betaler, om er rekening mee te houden dat een bank de overschrijving een aantal dagen kan vasthouden.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de valutadatum op jouw bankafschrift wél op 31 januari of eerder staat, heeft de Inkasso unie mijns inziens geen poot om op te staan. Jij kunt tenslotte aantonen dat het bedrag tijdig van jouw rekening afgeschreven is. Wanneer de bank het daarna 'vasthoudt', ligt dat buiten je macht en kan het jou zeker niet aangerekend worden

Geheel foute aanname.
Het gaat er niet om wat er op het afschrift staat er staat duidelijk op de vordering het bedrag dient dan en dan op onze rekening te staan.
Dat jij het op het laatste nippertje doet is toch echt je eigen probleem.

ve
door verwijderd - Jun 1, 2011 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

loetie schreef op maandag 7 mrt 2011, 17:45:
Dank je wel... ik ben ook benieuwd...jullie horen het ;)

En, hoe is het afgelopen?