Ra
door Raymond Kaak Jul 6, 2016 om 10:37
Geldzaken & recht

Kosten kadasterata.nl misleidend

Wij zijn op zoek naar een nieuwe woning, en willen dan graag de woz waarde weten. Via Google kwam ik op kadasterdata.nl terecht.
Je tikt de postcode en huisnummer in, en voila, de info volgt middels 5 sms'jes binnen een aantal seconden. In het laatste sms'je staat "dit is een gratis sms" Dit geldt echter alleen voor dat laatste sms'je waarin ze je uitnodigen om ook de hypotheekhoogte op te vragen. In het eerste sms'je staat dat de data voor deze woning wordt verzameld, en dat je ook de hypotheek van deze woning kan opvragen dmv hyp naar 2233 6E/item

Aangezien ik op het verkeerde been ben gezet, en in de veronderstelling was dat het gratis sms'jes betrof, heb ik ongeveer 10 woningen op deze manier bekeken, omdat wij op zoek zijn!

Nu kreeg ik een mailtje dat ik al 50 euro had ver sms'est, en dat was halverwege mijn zoekactie. Tussen de wirwar van sms'jes door hebben zij dat ook in een sms verzonden, maar dat valt niet op, omdat dat berichtje tussen sms'jes stond die er niet echt toe doen, en waar je doorheen scrollt!

Wat de uiteindelijke kosten zijn, dat weet ik nog niet, maar ik schat zo'n 120 euro voor ca 10 adressen.

De kosten zijn niet duidelijk en transparant! Ze kunnen wel het sms'je waarin ze je uitnodigen om verdere info op te vragen gratis verzenden, en dat ook duidelijk aangeven, maar als het kosten betreft vermelden ze 6E/item

Ik vind dat hier iets aan gedaan moet worden, want dit is een gemene manier om geld binnen te harken!

Met vriendelijke groeten
R.Kaak

4327 10 Rapporteer

da
door datzoekikop - Jul 6, 2016 om 10:47
251 Antwoorden / Vragen

van de site:  "Per SMS-bericht (totaal vier) betaalt u slechts twee euro. (totale kosten acht euro plus de kosten voor het gebruik van de  mobiele telefoon)."
U schrijft: "De kosten zijn niet duidelijk en transparant!"
Hoe transparant wilt u het hebben?

Cookies
door Cookies - Jul 6, 2016 om 10:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zie toch duidelijk op de tab 'woninginformatie sms' de kosten vermeld staan. Voortaan eerst lezen en dan pas handelen.

Wat krijgt u geleverd?
U ontvangt in totaal 4 betaalde SMS berichten. Met het eerste SMS-bericht testen wij de communicatie mogelijkheid tussen uw toestel, provider en onze diensten. In het 2e t/m 4eSMS-bericht ontvangt u het bouwjaar, de inhoud, de oppervlakte, het woningtype, alle transacties (koopsom en koopdatum) vanaf 1993 met een maximum van drie, huidige woningwaarde, de betrouwbaarheid (komt tot stand door een modelmatige woningwaardering), de modelmatige WOZ waarde een de daaraan gekoppelde OZB bij de gemeente. Let op! Niet alle koopsommen kunnen worden opgevraagd, er zijn een aantal uitzonderingsgevallen.  Per SMS-bericht (totaal vier) betaalt u slechts twee euro. (totale kosten acht euro plus de kosten voor het gebruik van de  mobiele telefoon).

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2016 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat anders allemaal overduidelijk op die site vermeld.

En dan nog. € 120,00 uitgeven om van 10 woningen de gegevens te krijgen is een koopje. Maar het schijnt dat die gegevens helemaal niet kloppen, dus veel zult u er niet aan hebben.

Cookies
door Cookies - Jul 6, 2016 om 11:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bij het kadaster zelf kun je ook allerlei gegevens opvragen, maar is ook niet gratis. Het heeft ook niet veel zin om dergelijke gegevens op te vragen over allerlei willekeurige woningen. Ga eerst eens kijken naar een woning en pas als je echt geïnteresseerd bent, gegevens opvragen.

Overigens: verricht jij gratis je werkzaamheden?

ru
door ruitenheer - Jul 6, 2016 om 15:25
120 Antwoorden / 0 Vragen

De WOZ-waarde van een woning is nog niet openbaar. Kadasterdata heeft deze gegevens daarom ook helemaal niet. Ze doen een grove berekening. De ene keer zal de berekening beter uitvallen dan de andere keer. De WOZ-waarde is de waarde op 1 januari 2015, hier kun je weinig meer mee.

pi
door pieterwolters - Jul 6, 2016 om 17:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

WOZ waarde kan je ook makkelijk zelf uitrekenen. Je weet wat de OZB is van een woning die je op het oog hebt (als je die niet hebt kan de verkopend makelaar dat aangeven) en op basis daarvan kan je de WOZ waarde uitrekenen. Op de website van de gemeente staan alle tarieven.

Het is trouwens geen gemene manier om geld binnen te harken. Dit bedrijf levert een dienst, maakt kosten en moet winst maken. Net als ieder bedrijf. Als je in staat bent om een huis te kopen heb je toch een redelijke baan, en dan zou je dit zelf ook wel moeten kunnen beredeneren.

r.kemperman
door r.kemperman - Jul 7, 2016 om 09:32
423 Antwoorden / 4 Vragen

Heel vreemd
Als ik naar Kadasterdata ga, dan staat er meteen in beeld dat WOZwaarde € 14,95 kost
Er wordt niets over SMS-jes gezegd

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2016 om 10:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kemperman

Op die site in de balk op kadastersms klikken.

be
door bertwolf - Jul 7, 2016 om 12:12
28 Antwoorden / Vragen

Ja hoe duidelijk moet het er staan? Het staat 2x in een logo en daarnaast nog in de tekst. Ik vind dit topic eigenlijk eerder gemeen.

r.kemperman
door r.kemperman - Jul 7, 2016 om 13:28
423 Antwoorden / 4 Vragen

@Tijger. Bedankt. Omdat ik de prijzen direct zag niet verder gekeken. Staat ook niet duidelijk op de mobiele site.
SMS is dus nog 6 euro goedkoper dan via de website opvragen.

En ja, hoe je met een SMS iets opvraagt staat heel groot, maar je moet wel altijd de tekst die er bij staat lezen en dat zijn echt geen kleine letters
TS moet gewoon goed lezen wat er staat