op
door opdondertje Dec 8, 2009 om 21:39
Geldzaken & recht

Kosten koopsom garantie polis

Op 9.12.2004 heb ik een bedrag
ad EUR.30.000,00 gestort in een koopsom garan tie polis.
Kosten EUR.333,00.
Op 9 december 2009 komt het bedrag vrij.
Ik laat het bedrag uitbetalen in 2,5 jaar in maandelijkse termijnen..
Te betalen kosten EUR.939,79.
Totaal aan kosten ongeveer EUR.
1.273, 00 !!!Is dit normaal of is dit een woekerpolis?

4452 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 00:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag opdondertje,

Wel wat weinig informatie:
Is er geen kostenspecificatie gegeven voor die €1273,--?
Was er een overlijdensrisicoverzekering (ORV) aan de polis gekoppeld?
Zat er een speculatiecomponent in de polis?
Ter vergelijking:
Zelf heb ik verschillende koopsompolissen gehad, in de tijd dat ik m'n belastbare inkomen daarmee af kon romen vóór belastingen, nu heffingen geheten. Dat ging dan over de maximale aftrekbare som van naar ik me herinner Fl.17450,--, later Fl.11800,-- waar ik steeds een koopsompolis voor kocht met garantiekapitaal. Daar heb ik nooit kosten over betaald. De kosten zullen mogelijk verrekend zijn met het rendement dat de maatschappij maakte, waarbij een rente overbleef die ik acceptabel vond.
Met uitzondering van de eerste twee, heb ik (via shoppen) de rest steeds bij Robein Leven N.V. gekocht. Deze brengen geen kosten in rekening en gaven het hoogste eindbedrag.
Wanneer er één vrijkwam, expireerde, liet ik die weer bij Robein plaatsen omdat ik het geld nog niet nodig had. Zonder kosten. Bij voortijdig overlijden van de in de polis aangewezen begunstigde, ging het opgebouwde kapitaal bij expiratie naar erfgenamen.
Uiteindelijk heb ik 1 verzamel koopsompolis overgehouden, waarvan het geld bij expiratie naar de RAMBO-bank is overgeboekt op een geblokkeerde spaarrekening, het zogenaamde banksparen dat sinds 01-01-2008 mogelijk is. Geen kosten, geen risico. Niet bij Robein en niet bij RAMBO.
Op die rekening staat dus een bedrag waar nooit belasting over is betaald.

Wettelijk moet (een deel van) het geld daar minimaal 5 jaar op die rekening blijven staan, d.w.z. ik moet er minimaal 5 jaar over doen om die rekening volledig te plunderen. Bij partiële uitbetaling dien ik steeds €2,50 kosten te betalen. Bij maandelijkse uitbetaling is dat €30,-- per jaar, in totaal dan minimaal €150,--. Nu kan ik daar ook wel leuke dingen mee doen dus laat ik 5 keer één maal per jaar uitbetalen en dan is het op. De bank houdt de heffingen in, vóór uitbetaling. Daar kan ik, gezien mijn persoonlijke situatie, nog wel wat van bij de fiscus terugvorderen.
Bij onverhoopt voortijdig overlijden (ben ik niet van plan, doch je weet nooit) hebben de erfgenamen de beschikking over het resterende bedrag, minus heffingen. Dus het kapitaal is steeds veilig gesteld zonder ORV, met alle kosten van dien.

In jouw situatie denk ik niet dat het een koopsom is waar nog geen heffing van is ingehouden, anders kon het niet in 2,5 jaar worden uitbetaald.
De €30000,-- zal dus vrij geld zijn geweest waar al belasting (heffing) over betaald was en omdat het een garantiekoopsom betreft, begrijp ik niet dat je het geld niet gewoon op een spaarrekening hebt gezet bij een bank naar jouw keuze. Daar waren geen kosten aan verbonden en kun je te allen tijde over je geld beschikken. Ook geen poliskosten en wat ze allemaal nog meer bedenken om je lichter te maken.

Mogelijk is het een koopsomgarantiepolis met speculatie component geweest. Wanneer je dan een garantie krijgt, moet die ergens door afgedekt zijn. De kosten daarvan betaalt de instelling nooit, doch de klant betaalt alles.

Misschien is je hiermee wat duidelijk geworden. Om te beoordelen of het een woekerpolis betreft is meer informatie nodig over de vorm en de voorwaarden van de betreffende polis.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je zeer snelle reactie HARDWARE ERROR MAN.
Ik heb 9/12/2004 een bedrag gestort van EUR.30.000,-- in een koopsom
garantie polis. Het bedrag was afkomstig van een "Gouden Handdruk".Daarvan werd door de verz.mij EUR.333,-- kosten ingehouden
Het bedrag dat geinvesteerd werd was derhalve EUR.29.666,--.
Dus de verz.mij liep geen enkele risico.
De opbrengst werd direct vastgesteld op EUR.35.320,00 te betalen op de expiratiedatum 9/12/2009.
Het bedrag was bestemd als overbrugging vanaf mijn 62e tot 65e jaar
en diende dus als aanvulling op mijn prepensioen.
Omdat ik het geld eigenlijk niet echt nodig had heb ik de verz.mij
ongeveer 2 weken geleden verzocht de expiratie datum door te schuiven naar
9 december 2010.
Dit kon maar daar hing wel een prijskaartje aan van ongeveer EUR.743,00
en vervolgens zou ik dan 9 december 2010 nogmaals provisie moeten betalen.
Daarom heb ik maar besloten om het bedrag direct te laten uitkeren
in 30 maandelijkse termijnen tot mijn 65e jaar.
Tot mijn verbazing moet ik dus nu Eur.939,00 provisie betalen.Totaal 2,65%
Op de vraag waarom werd mij verteld, dat er sprake is van 2 polissen
Een (de eerste) om het kapitaal op te bouwen en een (de 2e) om
het bedrag uit te kunnen keren.
Hoe kunnen ze het verzinnen he.
De verz.mij moet ivm met de nieuwe wetgeving de berekende provisie
tonen en is daar niet gelukkig mee,want tot voor kort werd het in de rente percentage verrekend en zag je de kosten dus niet.
Ik ging er van uit, dat toen ik de polis afsloot alleen de kosten ad EUR.333,00
moest betalen. Dat er nog meerdere kosten aan verbonden waren heeft de adviseur mij destijds niet verteld.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag opdondertje,

Volgens Wabeke is er sprake van een woekerpolis, als de kosten meer dan 3,5% van de inleg zijn. Jij zit daar dus ongeveer 225 euro boven.
Advies: bezwaar aantekenen en hen schriftelijk meedelen dat je niet meer dan 1050 euro aan kosten wilt betalen en dat je, indien zij daar niet mee accoord gaan, een klacht zult indienen bij de KIFID.

Geschillencommissie KIFID

http://www.kifid.nl/consumenten/

http://www.kifid.nl/consumenten/de+procedure

Kifid
Postbus 93257
2509 AG DEN HAAG

Telefoon 0900-fklacht ofwel 0900-3552248 ( € 0,10 per minuut )

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ opdondertje:

Ze doen net of ze geen rendement uit dat door jou bij hen gestalde geld halen en jij nog van geluk mag spreken dat ze je nog helpen voor die provisie, de boeven! Jammer van het geld!

Indertijd heb ik mijn schadeloosstelling voor 2/3 bij Centraal Beheer gestald, via stamrecht, in overleg met een belasting inspecteur. Zij betaalden ook maandelijks uit, tot mijn 60-e jaar. Voor zover ik me herinner zaten daar geen kosten aan. Wat je rendement bij die verzek.mij (Welke?) op die €29.666,-- is geweest heb ik nog niet uitgerekend. Dat vind ik lastig want je bouwt jaarlijks rente op en die moet je er steeds bij in rekenen. Rente op rente in 5 jaar dus, om aan het eindbedrag €35.320,-- te komen.

Om verdere kosten te ontlopen had je die €35.320,-- naar een geblokkeerde spaarrekening bij een bank naar jouw keuze kunnen laten overboeken. Dat moet zonder kosten kunnen. (Bankspaarproduct)Bij de bank kun je dan afspreken wat het rendement is en dat er maandelijks uitbetaald wordt of dat het één of meer jaren op rente blijft staan en pas op 65 jarige leeftijd met uitbetaling wordt begonnen. Je had het geld immers niet direct nodig? Dat is belastingtechnisch zeer aantrekkelijk, want dan wordt er op basis van huidige wetgeving geen AOW-premie en een veel lager belastingtarief ingehouden.

Ik vermoed dat je een slechte of geen onafhankelijke adviseur hebt gehad om te bepalen wat je het beste kon doen met je "gouden" handdruk, opdat je daar zoveel mogelijk van overhoudt. Was het een adviseur, dan heeft hij zichzelf het beste geadviseerd i.p.v. jou.
Ik had geen adviseur, doch heb alles zelf uitgezocht.

Nu je je weer aan die rotmaatschappij hebt gebonden (ze konden mij de pot op met hun kosten), zul je er niets meer aan kunnen doen. Je kunt hooguit nog emmeren over de buitensporig hoge kosten voor iedere handeling.

En, zoals waarde collega read al aangeeft, een klacht indienen. Iedere honderd die je er uit haalt is immers meegenomen!

Voor eenieder die dit leest en nog een belastbare vertrekpremie meekrijgt dit advies: Ga vrijblijvend offertes vragen bij banken en verz. mijen. Vraag steeds wat het gegarandeerde eindbedrag is bij expiratie en evt. kosten. Ga van allemaal gelijke voorwaarden zoals looptijd, inleg, begunstigden bij voortijdig overlijden enz. uit. Vergeet dan niet ook zo'n offerte bij Robein Leven N.V. te vragen en ga dan vergelijken. Die met het hoogste eindbedrag en met de minste kosten wint! Waarschijnlijk Robein. Bij expiratie laat je het naar een bank in Banksparen overboeken en als het kan laat dan na je 65-e (later 67-e)
ineens of eens per jaar of per maand uitbetalen. Dat kan in 5 jaar.

H.

ve
door verwijderd - Dec 11, 2009 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste hrdwerrorman,

je rendement kun je uitrekennen volgens de formule:

X maal (1+R) in Exponent, waar:

X is je oorspronkelijke bedrag
R is jaarlijkse rente 1%=0,01
Exponent is gelijk aan het aantal jaren dat je geld uitstaat

ve
door verwijderd - Dec 11, 2009 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read en Hrdwerrorman,
Bedankt voor jullie reacties en de zeer goede tips.
Ik ga een dezer dagen een bezwaarschrift indienen bij
de ABN AMRO Levenverzekering N.V.
Ik heb de adviseur ook gevraagd het bedrag op een geblokkeerde
spaarrekening te storten.Dit was wel mogelijk. Maar het zou dan jaren duren voordat het bedrag aan mij kon worden uitgekeerd.
Ik heb uit nieuwsgierigheid vandaag contact opgenomen met
Robein Leven N.V. en gevraagd wat de opbrengst
van mijn polis zou zijn.
De opbrengst moest in minimaal drie jaar (dit was maatschappij politiek) uitbetaald worden en was in totaal ongeveer EUR.35.460,00.
Het verschil per maand is dus niet zo veel maar toch elke EURO is er een.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2009 om 00:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ opdondertje:

Ben je met de vergelijkingsvraag aan Robein uitgegaan van het beginkapitaal van €30.000,-- of €29.666,--? Bij Robein had je met €30.000,-- kunnen beginnen omdat zij geen kosten inhouden. Heb je bij Robein €29.666,-- opgegeven, dan was het verschil nog meer dan €333,-- hoger geweest.

Ben nog wel benieuwd wat ABN-AMRO als kostenspecificatie en reden voor deze kosten geven, vooral van die bijna €1000,-.

@ cfa:

Bedankt voor de formule. Die sla ik apart op, alhoewel ik gezien mijn leeftijd, daar vermoedelijk geen gebruik meer van zal maken omdat wij aan het souperen ben. In het laatste hemd zitten geen zakken.;-)
Maar misschien voor de kinderen, alhoewel die hogere wiskunde gehad hebben. In de tijd dat ik leerde manipuleren met getallen, noemden ze dat gewoon rekenen.;-) maar ik kan, denk ik, nu wel met je formule omgaan.

H.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2009 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Correctie: "....wij aan het souperen zijn."

H.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2009 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hrdwerrorman,
In antwoord op je vraag deel ik je mede, dat ik
bij Robein Leven N.V. ben uitgegaan van EUR.35.000,--
Vijf jaar geleden toen ik die polis afsloot zag ik de gegarandeerde opbrengst
EUR.35.320,00. Dat vond ik wel meevallen.
Ook destijds was de rentestand erg laag.Het rentepercentage weet ik niet
en staat niet niet in de 1e polis.Een specificatie van de kosten staat er ook niet in.
In de nieuwe polis(de uitkerende) wordt vermeld mbt de totale kosten :
poliskosten ,afsluitkosten en eventuele risico provisie.
De afsluitprovisie bedraagt EUR.531,39.Rente percentage:1,9%Als ik 5 jaar geleden wist wat ik nu weet dan had ik eerst gaan shoppen.
Ook de voorli
Ik hoop, dat veel mensen je bericht van 10 december j.l.
zullen lezen. Het is zeer interessant.

ve
door verwijderd - Dec 14, 2009 om 02:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ opdondertje:

Je zou gevraagd hebben bij Robijn over een inleg van €35.000,--?

Ik heb bedoeld aan te geven dat je het nu vrijgekomen bedrag in een bankspaar product zou deponeren. Zelf deed ik dat bij de Rambo bank, omdat deze van een paar banken waar ik langs ging uiteindelijk na die 5 jaar het hoogste totaalbedrag vóór belastingen uitbetaalt, rekening houdend met de uitbetaalkosten.

Zelfs wanneer je de ruim €35.000,-- nog een paar jaar zou willen laten staan, kan ik je niet adviseren het bij Robein of een andere Mij. te parkeren, doch toch in banksparen te stoppen en dan na je 65-e verjaardag uit te laten betalen naar jouw keuze, per maand/jaar. (of ineens na minimaal 5 jaar)

Voor je eigen idee zou je nu nog wel naar een bank kunnen gaan en vrijblijvend een offerte vragen voor een bankspaarproduct met €35.320,-- inleg en direct 30 x per maand uitbetalen.
Reken er wel op dat de uitbetaling bruto is en dat er nog heffingen af gaan.
Dat is nu ook zo, zoals je het nu afgesproken hebt. Ik heb me er alleen over verbaasd dat je het binnen 2,5 jaar geheel op kunt maken, terwijl de wet zegt dat dit minimaal 5 jaar dient te zijn. Maar goed, als zij dat geen probleem vinden....

Overigens komt over deze materie in de eerstvolgende Radar uitzending een hele verhandeling met tips. Kijken, vanavond 20:30 Ned 1.

H.

ve
door verwijderd - Dec 14, 2009 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hrdwerrorman,
Ik heb de AA voorgesteld het bedrag in een bankspaarproduct te storten
maar dat kon niet of het duurde veel te lang voor ik er weer over kon beschikken.
Ik weet dat het bedrag inderdaad bruto is dus er gaat nog genoeg naar vadertje
staat. Dat kun je best aan die roversbende in Den Haag overlaten.....
Het bedrag kon wel in 2,5 jaar uitgekeerd worden mits de laatste termijnen
in de buurt liggen van je 65e jaar.
Ik moet wel zeggen dat de adviseur van AA nou bepaald niet de indruk maakte
dat hij erg veel verstand van zaken had. Moest steeds overleggen enzo.
Ik ben benieuwd wat TROS Radar voor nieuws in petto heeft
Gr

ve
door verwijderd - Dec 15, 2009 om 00:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ opdondertje:

De uitzending gezien hebbende, kwam daar alleen een internetsite eigenaar aan het woord die kennelijk binding heeft met verzekeringsmaatschappijen en een verzekeringsman. Die preekten beide voor eigen parochie. Radar had daar jammer genoeg geen bankman uitgenodigd of had nog geen notie van de faciliteit die banken sinds 01-01-2008 mogen geven.

Dat de uitbetaling van een bankspaar product lang zou duren lijkt mij niet waar. Ik mag in 5 jaar uit laten betalen. Toen ik de constructie aanging was ik juist 66 jaar.

Omdat je schreef dat je nog niet om het geld verlegen was, (bij mij ook zo) lijkt mij dat geen probleem, temeer omdat uitbetalen na je 65-e verjaardag fiscaal zeer lucratief is.

H.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2009 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste hrdwerrorman,
Ik heb vorige week dinsdag de AA verzocht het bedrag maar uit te betalen.
(zie mijn bericht van 10 dec.j.l.)
Ik denk dat ik een dezer dagen een brief ga schrijven aan AA omdat:

- De polis niets omtrent verdere kosten vermeldt,
- de polis niets omtrent over eventuele onttrekkingskosten vermeldt
(ik kon,indien gewenst, een jaar eerder over het bedrag beschikken,
- de adviseur heeft niet over kosten gesproken.
Het zal wel geen resultaat hebben, maar niet geschoten is altijd mis
Gr O

ve
door verwijderd - Dec 15, 2009 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste koopsompolisdeskundigen,

ik kreeg pas bericht van ASR dat ik daar naast
een Levensverzekering ook 2 Koopsompolissen heb lopen, waarvoor ik in 2000 en 2002 bij INTERLLOYD 2 maal e.4250 had gestort. BEIDE werden al die tyd door die 'PensoenBOUWERwonder' - vanzelfsprekend zonder succes - in aandelen van FORTIS Obam belegd.

Nu kreeg ik dus brief van ASR dat ze nu gaan bekijken of ik in aanmerking kom voor een compensatie in DE VORM VAN EXTRA AANDELEN.

Volgens mij had ik destijds slechts bij aangaan van die 'wonderproducten' honderden guldens en euros aan de goedgebekte heren van Fortisbank betaald. Maar het was jaren geleden hoe weet ik nu wat voor bedragen dat waren en of ze boven 3% vaN de koopsompolis zelf uitkwamen ?
ik laat hier even ter zijde of zo'n compensatie de extra gemiste 10 jaar pensoenopbouw tbv mijn pensoengat ooit goed zou maken :(

Maar het is niet alles...Na al deze gebeurtenissen verdween,tot mijn grote verbazing, FORTIS OBAM als 'oudste en...' - zoals destyds folders schreven - '... een van de succesvolste beleggingsfondsen' ploots ook van de beurs van Amsterdam. Staat het niet op de beurs van Brussel of nog ergens?

Wat met deze kopsompolissen nu gebeurt , is blijkbaar tegenwoordig 'transparant' te noemen... wellicht toch wel,
vergeleken met mijn Levensverzekering ook bij de oude ASR Fortis (a e.380 per maand, ter afdekking van overlijdensrisico bij het aangaan van de huidige Hypothecaire lening bij het oude ABP later OBVION) en
mijn kopsompolissen belegd in aandelen van OHRA. Die schrijft helemaal niets over evt compensatie. Maar daartegenover staan haar aandelen New Energie en Donau nog wel in Amsterdam genoteerd (wat een geruststelling :) ).
want wie daaraan maandelijks, jaarlijks of eenmalig verdiend en hoeveel mag blijkbaar echt alleen het Kifid weten ?

ve
door verwijderd - Dec 15, 2009 om 23:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ cfa:

Dit is een vraag en antwoordrubriek. In je reactie kan ik echt geen vraag ontdekken of geen echte vraag ontdekken. Wat is concreet je vraag?

En als je die kunt formuleren zonder daar zelf een antwoord op te kunnen vinden, zou je dan je vraag in een eigen vraag topic willen plaatsen? Dit topic is geplaatst door opdondertje en het wordt er niet duidelijker op dat de antwoorden op dit topic door andere vragen, ook al vertoont het onderwerp gelijkenis, doorkruist wordt.

H.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2009 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit inderdaad fout. sorry.

ik ga ieerst in de reeds beantwoorde vragen kijken.

succes!