mvanessen
door mvanessen Dec 29, 2007 om 12:54
Geldzaken & recht

Kwh meter stuk

Ik maak sinds mijn verhuizing naar mijn huidige woning gebruik van dubbeltariefstroom.
Destijds (8 jaar geleden) is bij mij een nieuwe KWh-meter geïnstalleerd met twee telwerken.
Bij opnemen van de meter door de meteropnemer blijkt dat de meter al twee jaar stuk is en alleen de laag-stroommeter het nog doet.
Ook hoog-verbruik wordt geregistreerd op de laag-stroommeter.
Er wordt van mij verlangd dat ik een geschat hoogverbruik extra moet betalen.
Volgens mij is de vorige meteropnemer niet secuur genoeg geweest en had hij twee jaar terug al moeten zien dat de meter stuk was.
Ik krijg nu een rekening gepresenteerd door het onzorgvuldig handelen van deze meteropnemer.
Natuurlijk ben ik bereid te betalen, maar uiteraard niet voor een wilde schatting.

Wat moet ik doen?

851 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je moet doen is zelf uitrekenen wat volgens jou een redelijke bijbetaling zou zijn en wachten op de berekening van je leverancier.
Kijk bijvoorbeeld naar de verhouding hoog-laag-tarief in eerdere jaren, of naar het bedrag dat je bij een enkeltarief-overeenkomst had moeten betalen.

Het verhaal over de meteropnemer vind ik maar vreemd. Wie heeft er vorig jaar de meter opgenomen? Had je niet zelf net zo goed in de gaten moeten hebben dat de meter stuk was?

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een berekening maken. Neem de afrekening van de twee (of meer) jaar voorafgaand aan het niet goed werken van de meter. Reken van beide jaren het percentage hoo en laagverbruik uit. De verhouding hiertussen. Neem het gemiddelde van deze twee jaar.

!e jaar meter stuk. Totaalverbruik laag opsplitsen in hoog en laag gebruik volgens de  uitgerekende verhouding. Het hoogverbruik van deze periode moet afgerekend worden volgens de toen geldende prijzen.

Zo berekent u ook het twee jaar. Dan hebt geen wilde gok, maar een redelijk berekende gok. Vergelijk dat met wat er aan u doorberekend wordt.

Zit hier een groot verschil in uw nadeel in, dan kunt u met deze cijfers op papier terug gaan naar het electriciteitsbedrijf en aanpassing vragen.

Vladja

Z

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mvanessen,

Als de meter al twee jaar stuk is, dan kun je aan de hand van de gegevens van de 6 jaar die daaraan voorafgingen, zelf redelijk precies uitrekenen wat je verbruik zou zijn geweest in de laatste twee jaar. Mijn advies is dan: wacht niet af, maar stel dit schriftelijk voor aan de energieleverancier. Ga aan de lage kant zitten (pakweg 20% minder) en je hebt wat ruimte om te onderhandelen. Hoe dan ook en wiens schuld het ook is, je zult de correctie toch moeten betalen.

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meteropnemer van twee jaar terug moet uiteraard zijn de meteropnemer van verleden jaar.
Ikzelf kijk niet naar de meter, daar heb ik verder geen verstand van.
Ik snap dat je bedoelt dat ik vorig jaar ook een verschil had moeten zien in de afrekening, maar daar heb ik toen niet bij stilgestaan, mijn fout.
In ieder geval bedankt voor je antwoord.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2007 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

mvanesse. Zonder te willen afdingen op de andere antwoorden: u had toch zelf ook al wel eerder kunnen consteteren dat de meter stuk was. Kijkt u niet regelmatig om een en ander te controleren en dus ook niet na het ontvangen van de eerdere jaarlijkse nota? Overigens is m.i. de verantwoordelijkheid wel gelegen bij de eigenaar van de meter en dat is uw netwerkbeheerder. Dat behoeft dus niet uw leverancier te zijn!

ve
door verwijderd - Dec 30, 2007 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen hartelijk dank voor jullie reactie.
Ik begrijp dat ik in het vervolg iets beter moet opletten om zulke problemen te voorkomen