Am
door Amberhout parking Jun 25, 2018 om 18:21
Geldzaken & recht

Kwijtschelding aanvragen maar wat is het vrijgelaten deel van betalingscapaciteit

Dag allemaal,

Kan iemand mij vertellen hoe ik het vrijgelaten deel moet berekenen uit de quote hieronder? Het is voor de hoogheemraadschap / waterschapsbelasting.

Stel ik verdien 1000,- per maand na alle normbedragen, kosten en inkomen. De ondergrens voor vrijstelling is 900,- per maand. Betekend het vrijgelaten deel van 20% dat ik 800,- per maand aan betalingscapaciteid heb? Is dit 20% van de 12*100,- die ik op een jaar overhoud en hoe zit het met de 50% voor gemeentelijke belasting?

Ik hoor graag van jullie,

Koen.

"4.3.7 Niet alle betalingscapaciteit wordt opgeëist V
an de betalingscapaciteit wordt 20% vrijgelaten. Deze 20% hoeft u dus niet te gebruiken voor het betalend van de aanslag waterschapsbelasting. Zo heeft u ruimte om extra uitgaven voor bijvoorbeeld ziekte en/of invaliditeit te betalen.
Omdat er ook gemeentelijke belasting wordt opgelegd, wordt van de betalingscapaciteit die overblijft nog eens 50% vrij gelaten."

1725 7 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2018 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u € 1.000 verdient en na aftrek van de normbedragen (vergeet de toeslagen niet) €900 overhoudt, is uw betalingscapaciteit € 100. Als hiervan 20% vrijgelaten wordt, blijft er € 80 aan betalingscapaciteit over, waarvan in uw voorbeeld dus 50% wordt gevorderd en die ander 50% bestemd is voor de gemeente.

Over welk hoogheemraadschap gaat dat?

Topantwoord

ro
door ron503 - Jun 25, 2018 om 18:55
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De grens om voor kwijtschelding van waterschapsbelasting in aan aanmerking te komen is 900 euro aan totaal inkomen, alles boven dat inkomen betekend dat u betaalcapaciteit heeft en geen volledige kwijtschelding gaat krijgen. Gemeentes gaan wat soepeler om met die norm dus hoeft misschien een deel van die belasting niet te betalen want zij hanteren de bijstandsnorm.

Am
door Amberhout parking - Jun 25, 2018 om 18:57
3 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de heldere uitleg!

Het is van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Ik heb alles wat in het document stond in excel gezet. Zonder het vrijegestelde deel kom ik  15,17 euro boven de voor mij geldende norm. Dus 182,- voor een jaar. Omdat ik 2 geschorste oude auto wrakken op mijn naam heb staan komt hier nog een bedrag bij.

Nu maar hopen dat ze een 28 jaar oude 4x4 zonder interieur, wielen, motor en assen niet super zwaar belasten :P

Heel erg bedankt!

https://www.hhnk.nl/document.php?m=1&fileid=27838&f=f00bd802f27f5480d5015a74f406470b&attachment=0&c=9928

Am
door Amberhout parking - Jun 25, 2018 om 19:25
3 Antwoorden / 3 Vragen

Nog een kleine check:

Hebben de subsidiabele servicekosten het zelfde plafon als bij huurtoeslag? Per categorie maximal 12,-  dus 48,- max?

Bij voorbaad nomaals bedankt!

4.3.2 Woonlasten
De woonlasten kunnen bestaan uit de huur of de hypotheekrente voor de door u bewoonde woning. Als huur telt de kale huur plus de subsidiabele servicekosten. De woonlasten mogen tot een maximumbedrag worden meegerekend. Dit bedrag vindt u in de bijlage 'normbedragen kwijtschelding 2018'.

Op de woonlasten worden de huurtoeslag, woonkostentoeslag en de woonlastennorm in mindering gebracht. De woonlastennorm is het minimale eigen aandeel in de woonlasten. Dit bedrag is wettelijk vastgesteld. De hoogte van de woonlastennorm is afhankelijk van uw gezinssamenstelling en uw leeftijd. U vindt de verschillende woonlastennormen in de bijlage 'normbedragen kwijtschelding 2018'.

panter22
door panter22 - Jun 25, 2018 om 19:53
6599 Antwoorden / Vragen

Het normbedrag voor kwijtschelding 2018 is € 992,12 per maand. Nu lees ik dat je inkomen €15,17 hoger is per maand, dan krijg je geen kwijtschelding. Of je vakantiegeld moet lager zijn dan bijstand.Uitgangspunt is bijstand inclusief vakantieuitkering.
Alleenstaanden en alleenstaande ouders per maand € 942,51 vakantie-uitkering € 49,61 Totaal € 992,12
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2017/12/15/uitkeringsbedragen-per-1-januari-2018

4.3.5 Welke kwijtscheldingsnorm geldt voor mij? Om in aanmerking te komen voor kwijtschelding, moet uw inkomen binnen bepaalde normen vallen. Deze normbedragen voor kosten van bestaan worden elk half jaar bijgesteld. Welk normbedrag op u van toepassing is, is afhankelijk van uw gezinssamenstelling en uw leeftijd. U kunt het voor u geldende normbedrag terugvinden in de bijlage 'normbedragen kwijtschelding 2018'.

Am
door Amberhout parking - Jun 25, 2018 om 20:03
3 Antwoorden / 3 Vragen

Dan hoop ik dat ik ergens een foutje heb gemaakt in mijn naaden en dat de Hhnk dat niet doet :-(

Ik hoop, maar geloof niet, dat er collegegeld, schoolspullen en medische onkosten wordt gekeken. Dat is namelijk een kleine 4 duizen euro bij elkaar waadoor ik waarschijnlijk bij moet gaan lenen :-(

panter22
door panter22 Jun 25, 2018 om 20:27
6599 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Je hebt geen automatische kwijtschelding gekregen, dus er is wat aan de hand. Is je inkomen te hoog of zijn je vaste lasten te laag en mogelijk speelt het bezit van 2 auto's mee.
Er wordt rekening gehouden met je huur. Van de huur minus huurtoeslag wordt €208,14 afgetrokken. De rest gaat van je betalingscapaciteit af. Zo ook bij zorgkosten. Het bedrag van de zorgverzekering en aanvullende verzekeringminus zorgtoeslag. Daar gaat nog €34 van af. De rest gaat weer van je batalingscapaciteit af.
Mogelijk woon je goedkoop en heb je een goedkope zorgverzekering, dan blijft er geld over om af te lossen.
Er wordt rekening gehouden met de duurste auto, maar als die niet meer waard is dan €2295, dan telt hij niet mee.
(De koerslijst van de ANWB wordt meestal aangehouden)
En je spaargeld mag op het moment van aanvraag  meestal niet hoger zijn dan huur en zorgkosten minus de toeslagen.Heb je meer geld, dan moet je een deel van de aanslagen betalen.
Met andere kosten wordt geen rekening gehouden.
Maar vul het formulier in en stuur de bewijsstukken op. Niet geschoten, altijd mis.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 26, 2018 om 22:10
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom twee geschorste autowrakken op uw naam? Kan dat een deel van de oorzaak van uw vraag/probleem zijn?