He
door Hellen10 Sep 13, 2017 om 14:51
Geldzaken & recht

Laatste inlogdatum op bankrekening ING

Laatste inlogdatum op bankrekening ING  wordt sinds enige tijd niet meer vermeld. Deze naar mijn idee, veiligheidsvoorziening is afgeschaft. Na contact met ING hier over, werd mij medegedeeld dat dit was gedaan op verzoek van klanten. Heeft ING nog nooit gehoord van Keyloggers, zodat je kan zien als er een vreemde op jouw rekening heeft ingelogd, d.m.v. deze laatste inlogdatum. Onvoorstelbare smoes van ING om een veiligheidsvoorziening af te schaffen, omdat zogenaamd klanten hierom hebben gevraagd.

10319 20 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Sep 13, 2017 om 14:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Natuurlijk hebben ze bij de ING wel van keyloggers gehoord, maar dat valt niet onder hun verantwoordelijkheid, maar onder die van de gebruiker. (Was me overigens niet eens opgevallen dat het verdwenen was.)

gerbera
door gerbera - Sep 13, 2017 om 15:08
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Oei da's me toch wel een probleem van de bovenste plank. Op het rekeningoverzicht  kunt u zien of er Keyloggers bezig zijn geweest. En u dacht dat die alleen maar op uw rekening kijken. Anders ff gewoon op een papieren briefje schrijven, probleem opgelost.
smoes van ING om een veiligheidsvoorziening af te schaffen
Welke veiligheid is hiermee in het geding? het was gewoon een stukje informatie en heeft niets met veiligheid te maken.

lo
door loekoek - Sep 13, 2017 om 15:09
30 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad zogenaamd omdat klanten vragen. Mailcontact is niet meer mogelijk omdat dit tot bewijsvoering kan leiden. Eind 2016/begin 2017 zouden er via DNB nieuwe bankregels komen. Zou o.a. in overleg met de Consumentenbond zijn geregeld.Ik heb ze gelezen en ze leken me op onderdelen niet echt gunstig voor de burger/klant. Daarop vragen gesteld. Nooit antwoord gekregen.

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2017 om 15:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is dan de "veiligheidsvoorziening" ?

Als u uw inloggegevens zorgvuldig bewaart, kan er niemand inloggen op uw rekening.

En als iemand die gegevens heeft, kan hij nog niets anders doen dan kijken.

Dus waar heeft u het over?

aurora1
door aurora1 - Sep 13, 2017 om 16:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het ligt vast aan mij, maar ik zie hier geen problemen.
Op het rekeningoverzicht valt toch te zien wat met de rekening gebeurt of gebeurd is?
Mij was het ook nog niet opgevallen.
Ik zie overigens het verband niet tussen het verdwijnen van de melding en keyloggers en veiligheid.

tenormin
door tenormin - Sep 13, 2017 om 17:33
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Mij was het wel opgevallen en stoort me in het geheel niet. Want soms moet ik even wat vaker kijken of het beloofde geld er was en dan stond er vermeld dat ik de ING al had bezocht "vandaag". Ging me bijna schuldig voelen. ;-) Maar wat u er voor veiligheid voorziening in zag? Geen idee.

reflecs
door reflecs - Sep 13, 2017 om 18:43
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Op verzoek van klanten?

Hier wordt iets anders beweerd:
In de nieuwe omgeving van mijn ING wordt de laatste login niet meer getoond. In de oude omgeving is deze vanaf nu ook niet meer zichtbaar. Door het gebruik van de Mijn ING-app is de meerwaarde van deze informatie door de tijd ingehaald.
https://community.ing.nl/t5/Overige-bankzaken/Mijn-ING-geen-laatste-inlogdatum-meer-zichtbaar/td-p/193271

diumenge
door diumenge - Sep 13, 2017 om 18:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ondanks de reacties hierboven, die kennelijk niet al te veel van veiligheidsvoorzieningen begrijpen, is het vermelden van de laatste inlogdatum natuurlijk wél een veiligheidsvoorziening en nog een goede ook. Belachelijk dat ING zo'n simpele maar effectieve maatregel er uit sloopt. Dien een klacht in.

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2017 om 18:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge

Leg dan het nut eens uit aub.

diumenge
door diumenge - Sep 13, 2017 om 19:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1, da's vrij simpel. Als ik bijvoorbeeld vandaag voor het eerst inlog en zie dat er vanochtend ook al is ingelogd dan weet ik direct dat iemand over mijn inloggegevens beschikt.

Po
door Pontiac - Sep 13, 2017 om 19:10
131 Antwoorden / 5 Vragen

En hoe is die "ander"dan aan de inloggegevens gekomen ,juist door onzorgvuldigheid van de eigenaar van die rekening !

diumenge
door diumenge - Sep 13, 2017 om 19:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Pontiac, dat maakt geen donder uit hoe iemand anders aan die inloggegevens is gekomen. Is totaal niet relevant, het gaat er om dat je op een hele simpele manier kan vaststellen of er wellicht iemand ander inlogt op jouw internetbankieren. Als dat zo is, dan weet je dat je maatregelen moet treffen, daar valt o.a. onder om te proberen te achterhalen hoe die persoon aan die gegevens is gekomen.

Cookies
door Cookies - Sep 13, 2017 om 19:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Om geld over te kunnen maken, zal de ander dus ook over je mobiel moeten beschikken voor de tancode.TS heeft het over keyloggers, niet om te zien of er huisgenoten zijn ingelogd.

Ik vind het de verantwoordelijkheid van de gebruiker.

DOOR DIUMENGE - 13 SEP. 2017 OM 19:01
8980 ANTWOORDEN / 12 VRAGEN

@Tijger1, da's vrij simpel. Als ik bijvoorbeeld vandaag voor het eerst inlog en zie dat er vanochtend ook al is ingelogd dan weet ik direct dat iemand over mijn inloggegevens beschikt.

diumenge
door diumenge - Sep 13, 2017 om 20:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Carola.83, dat keyloggers verhaal kan ik ook niet plaatsen. Verder ook niet relevant. Feit is dat je met die laatste inlogdatum héél eenvoudig kunt vaststellen of sinds je eigen laatste inlog niet iemand ander is ingelogd. Die inloggegevens heeft ING toch en ze dus (weer) weergeven kost niet meer dan de eenmalige aanpassing. Als dat goed is voor de gemoedsrust van hun klanten, dan lijkt mij dat een kleine moeite. De klanten die er niet naar kijken hebben er verder ook geen last van, dus lijkt mij hele grote onzin dat klanten er om verzocht zouden hebben.

Cookies
door Cookies Sep 14, 2017 om 12:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom de ING dat weg gehaald heeft, is mij ook niet duidelijk. Lees wel dat ze niet van plan zijn dat weer in te voeren.

jo
door jorisw Sep 16, 2017 om 15:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er kan wel verwarring ontstaan als meerdere mensen in een huishouden dezelfde PC gebruiken en dat men een browser gebruikt die de wachtwoord opslaat. Persoon A bankiert op zaterdag, persoon B logt op maandag in, persoon A raakt op dinsdag in paniek omdat hij ziet dat iemand op zijn account is ingelogd geweest en belt onnodig de ING helpdesk. Ik durf te stellen dat deze use case >99% van de gevallen is waar dit voorkomt.

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2017 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge

Dat er een datum staat wanneer je het laatst hebt ingelogd, heb ik weleens gezien. Dat dat blijkbaar niet meer getoond wordt, was mij niet opgevallen.

Maar niemand heeft mijn inloggegevens, dus niemand kan op mijn rekening bij ING inloggen, heel simpel. Die inloggegevens zitten alleen in mijn hoofd en nergens anders.

Als ik hier af en toe lees dat mensen maanden niet inloggen om de boel te controleren, zie ik het nut er niet van in dat zij kunnen constateren dat er blijkbaar een maand of wat geleden ook al ingelogd is.

diumenge
door diumenge - Sep 13, 2017 om 22:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1, da's mooi voor je en heel verstandig van je dat die inloggegevens in je hoofd zitten, maar 't gaat niet om jou. Maak je er geen gebruik van, kijk je er nooit naar, allemaal helemaal prima. Echter, TS maakt er wel gebruik van en gezien de link van Reflecs is zij/hij niet de enige. Oja, het gaat ook al niet om die mensen die maanden niet inloggen. Wat heeft het voor nut allemaal van die niet relevante zaken er bij te halen?

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2017 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ik zou niet weten hoe iemand anders op mijn rekening zou kunnen inloggen en ik hoef ook niet te zien wanneer ik zelf de laatste keer ingelogd hebt. Want dat weet ik zelf nog wel.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2017 om 14:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge

Heb de link van @ reflecs gelezen. "Leuke" reacties daar.

Veronderstellingen dat ING een kongsi is aangegaan met hackers of de inlichtingendiensten, zodat ze stiekem kunnen kijken naar je rekening.

Ook de opmerking dat men dan "weet" tot welke afschrijving men moet controleren.

En dat moet iemand serieus nemen?

il
door iljaha - Sep 15, 2017 om 14:26
179 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zie niet eens een vraag.

sa
door sandra boter - Sep 15, 2017 om 15:01
5 Antwoorden / 3 Vragen

De laatste login is zonder meer nuttige veiligheidsinformatie waaraan te zien valt of iemand anders de rekening heeft ingezien via internetbankieren, los van de vraag of die verder iets gedaan heeft. De klantenservice geeft vrijwel zeker een standaard-antwoord met 'op verzoek van klanten'.

Zie ook de interessante reactie van REFLECS en diens link. Daarin meldt Hilde van ING dat de meerwaarde van dit feature achterhaald is vanwege de MijnING-app. Maar ja, dan moet je die app wel hebben! Ik wil bijvoorbeeld uit veiligheidsoverwegingen geen mobiel bankieren op mijn smartphone en heb 'm dus niet.

Waarom het achterhaald zou zijn vanwege de app vermeldt Hilde niet.

door 21werner - Sep 16, 2017 om 15:18
1 Antwoorden / Vragen

Vraag me af welke klanten,  zijn dat de bedrijven die erom vragen ?.
Zodat ze stiekem je bankrekening kunnen inzien.
Vanaf 2018 moeten de banken de gegevens delen dan is de bankrekening en open boek voor iedereen.
Volgens deze grapjas is het alleen maar goed voor de klant.
Alleen als de klant toestemming geeft , wie gelooft wordt zalig.

https://www.ad.nl/economie/mag-deze-man-meekijken-op-uw-bankrekening~aaef3714/