Menuto
door Menuto Nov 3, 2022 om 09:50
Geldzaken & recht
LC verwijst naar de voorwaarden, maar weigert te noemen welk artikel ze bedoelen

Ik heb een actieabonnement van 3 maanden afgesloten zodat ik online premiumartikelen kan lezen van de LeeuwarderCourant. Die heb ik voor het einde opgezegd.

Men houdt mij aan een opzegtermijn en verwijst naar de voorwaarden. Men weigert het betreffende artikel te noemen waar het zou zijn geregeld.

In de voorwaarden staat dat na afloop van het actieabonnement het een abbonement voor onbepaalde tijd wordt. Er staat helemaal niets over een opzegtermijn voor actieabonnementen. Wat nu?

3593 11 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Nov 3, 2022 om 10:15
862 Antwoorden / 3 Vragen

Heb jij de einddatum van dat actieabonnement als bereikt? Of zit je er nog meer dan een maand voor het aflopen ervan? Stel je hebt een actieabonnement tot en met 15 december en een opzegtermijn (is het meest logisch) van een maand dan moet je je abonnement opzeggen voor november dus uiterlijk 14 november moet het op een of andere manier kenbaar gemaakt worden bij de LC.
Ik zou een navragen of de opzegtermijn geldt vanaf eerste van een maand of per de datum waarop een abonnement is ingegaan.

Succes.

panter22
door panter22 - Nov 3, 2022 om 10:53
6599 Antwoorden / Vragen

https://abonneer.lc.nl/abonnementsvoorwaarden
k
ijk onder punt 4.3 een actieabonnement heeft een vaste looptijd en na afloop wordt deze omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd.
Dus als je minder dan 1 maand voor het einde van het abonnement hebt opgezegd, moet je nog 1 maand de normale prijs betalen.

Menuto
door Menuto - Nov 3, 2022 om 11:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees de voorwaarden als volgt:

Het actieabonnement wordt na afloop omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. (Art 4.3).

De opzegtermijn geldt voor een abonnement voor onbepaalde tijd. (Art. 5.3)

Op basis waarvan geldt de opzegtermijn ook voor actieabonnementen?

panter22
door panter22 Nov 3, 2022 om 12:21
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt ook de mogelijkheid een proefabonnement te nemen. Zie art. 4.1 Zo'n proefabonnement stopt vanzelf. Hoef je niets voor te doen. Een actieabonnement stopt niet vanzelf. Die moet je opzeggen.

Je hebt altijd bij abonnementen op opzegtermijn. De opzegtermijn is een betalingstermijn. Je betaalt per maand, dan heb je een maand opzegtermijn. Behalve bij bv. Apple films, die kun je met onmiddellijke ingang opzeggen.
Dat is wettelijk bepaald, ik weet het niet zo uit mijn hoofd het wetsartikel. Kijk even op consuwijzer.nl

panter22
door panter22 Nov 3, 2022 om 21:27
6599 Antwoorden / Vragen

Lees diit artikel, incl. Wetsartikelen.
https://www.justitia.nl/opzegging-abonnementen-lidmaatschappen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 3, 2022 om 12:12
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Menuto,

Het staat in hun voorwaarden :zie de bijgevoegde foto en klik op de volgende link :

https://abonneer.lc.nl/vast-abonnement/compleet-actie

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 3, 2022 om 12:13
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Zie ook deze bijgevoegde foto:

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 3, 2022 om 12:34
2096 Antwoorden / Vragen

Er staat niets over het opzeggen van actieabonnementen omdat u een dergelijk abonnement voor bepaalde tijd ook niet op kunt zeggen.

Menuto
door Menuto - Nov 3, 2022 om 12:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb helaas geen proefabonnement afgesloten. Dus dat is niet van toepassing.

Deze voorwaarden zijn vermeld.

https://abonneer.lc.nl/abonnementsvoorwaarden

Het betrof geen krant maar het recht om premium artikelen te lezen.

panter22
door panter22 Nov 3, 2022 om 13:32
6599 Antwoorden / Vragen

Art 4. Geldt ook voor premium abonnementen. Maar wat wil je nu behalve niet betalen. Je kunt bij geen enkel abonnement zelf maar beslissen wanneer je het abonnement wil beëindigen.. Eerst kijken voordat je gaat bestellen,.

Menuto
door Menuto Nov 3, 2022 om 13:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil graag begrijpen waar de opzegtermijn op gebaseerd is. Volgens de voorwaarden geldt die immers alleen voor onbepaalde tijd. Dat staat letterlijk in 5.3. Waarom geldt hij dan volgens jou ook voor andere abonnementen?

panter22
door panter22 Nov 3, 2022 om 14:05
6599 Antwoorden / Vragen

Lees het antwoord van geboren amsterdammer nog eens.

Menuto
door Menuto Nov 3, 2022 om 14:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat daar om een abonnement voor onbepaalde tijd. Die heeft inderdaad een opzegtermijn. Ik had echter een actieabonnement die ik voor afloop al had opgezegd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 3, 2022 om 15:04
2096 Antwoorden / Vragen

Standaard heb je bij een contract voor bepaalde tijd geen recht om dat op te zeggen, dat staat nergens want dat is de wet. Een "beroemde" uitzondering is dat bij stilzwijgend verlengen je daarna dus wel maandelijks op mag zeggen en verder mag iedere leverancier natuurlijk positief afwijken in zijn voorwaarden.

Menuto
door Menuto Nov 3, 2022 om 15:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

In welke wet staat an een verplichte opzegtermijn?

Ik weet niet beter dat er wel een maximum is, maar dat de opzegtermijn wel door contractanten moet worden afgesproken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 3, 2022 om 15:50
2096 Antwoorden / Vragen

Snap je dat de basisregel is dat als je een contract voor bepaalde termijn aangaat je dat contract gewoon uit moet dienen? Als er verder niets extra wordt overeengekomen kun je dus niet opzeggen of beter gezegd, ben je het totale overeengekomen bedrag verschuldigd.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 3, 2022 om 15:52
7211 Antwoorden / 3 Vragen

U moet even nakijken welke actie bij uw afgesloten abonnement van toepassing is, dat verschilt kennelijk.

Uit de link:
Een Actieabonnement heeft een vaste looptijd, met een maximum van drie jaar, en wordt na afloop van de vaste looptijd automatisch omgezet in een Abonnement voor onbepaalde tijd.

https://abonneer.lc.nl/abonnementsvoorwaarden

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 3, 2022 om 16:25
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@MENUTO, een actieabonnement is m.i. altijd een abonnement voor bepaade tijd en eindigt in beginsel ook van rechtswege tenzij de voorwaarden anders zijn zoals kennelijk bij u het geval is. In de door u genoemde voorwaarden staat dat het actieabonnement na verstrijken van de genoemde actieperiode automatisch wordt omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. En dat abonnement kunt u dan beëindigen met in acht name van de opzegtermijn.

Op zich is dit wel een boeiende omdat bij mij de vraag opkomt of deze voorwaarde wel rechtmatig is vanuit de context: voor bepaalde tijd.
Dat behoeft echter niet zo te zijn en om daar achter te komen zou de nodige moeite moeten nemen en dan nu alsnog opzeggen dan betekent dat u de maand december nog zou moeten betalen. Mogelijk is het toch wel zinvol om deze vraag/opmerking neer teleggen bij

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  Ik sluit dan echter niet uit dat u dan hetzelfde advies krijgt, nu opzeggen,

Dan terzijde: Als u reageert op een gegeven antwoord, doe dat dan via de 'reactie' knop rechtsonder. Nu komt het over als een antwoord op uw vraag met gevolg dat ik u een + gaf omdat ik even niet oplette. Een + betekent goed antwoord  van een ander dan u zelf.

Menuto
door Menuto Nov 3, 2022 om 16:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben nog niet handig op de site. Dank voor uw opmerking.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 3, 2022 om 16:51
16885 Antwoorden / 202 Vragen

En dan ook nog welkom op deze site!.

mo
door mof - Nov 4, 2022 om 10:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een actie abonnement is een abonnement voor de duur van de actie, dus voor bepaalde termijn. Als u die niet opzegt gaat die over in een abonnement voor onbepaalde termijn. Dat kunt u opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Tenzij u het actieabonnenement tijdig heeft opgezegd.

Menuto
door Menuto Nov 4, 2022 om 10:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is mijn mening ook. Ik heb het 3 weken voor het einde opgezegd.  Maar de Leeuwarder Courant zegt dat er dan ook een opzegtermijn geldt. Overigens zonder het artikel te willen noemen of het te willen uitleggen.

ro
door ronny530 Nov 4, 2022 om 13:04
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Er valt eigenlijk niets uit te leggen want een actie abonnement betreft een aantal maanden die u uit dient te dienen. In de voorwaarden staat ook dat u de opzegging voor het begin van de volgende maand dient te doen maar u heeft dat 3 weken voor de afloop van het actie abonnement gedaan en bent dus te laat geweest. Uw abonnement is dan automatisch met 1 maand verlengd en stopt na die maand. Daarbij maakt de abonnementsvorm geen verschil want of die voor online premium artikelen lezen is of de papieren krant de voorwaarden zijn gelijk. Waar u over valt is dat de LC u geen artikelnummer wil geven in de hoop om alsnog onder het abonnement uit te komen, slim bedacht maar volkomen kansloos.

Be
door Bessel Dekker - Nov 5, 2022 om 01:40
24 Antwoorden / Vragen

Misschien dit dan:

“Heb je een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld een jaar, dan zit je daaraan vast. Je kunt vragen aan het bedrijf of je eerder mag stoppen. Maar daar heb je geen recht op. Staat het bedrijf eerdere opzegging toe, dan kan het een opzegvergoeding vragen.”

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/verlengen-en-opzeggen-van-abonnementen