il
door ilsev Jun 2, 2009 om 12:27
Geldzaken & recht

Lease....aantal km prive per jaar..

Ik had laatst met iemand een discussie over het volgende.

Stel: Ik heb een verklaring geen privégebruik voor mijn lease-auto. Dat betekent dat ik maar 500km privé mag rijden. Ik vermoedt dat dit om een gewogen 500 km jaar gaat dus als ik een half jaar een lease auto heb ik maar 250 km mag rijden. Klopt dat?

En zo ja, wat nu als het volgende gebeurt. Ik ga er van uit dat ik 500 km per jaar mag rijden. Deze 500 heb ik rond mei al opgebruikt. Nu wordt ik per 1 augustus bv ontslagen en moet ik mijn lease-auto inleveren. Volgens de regels had ik maar 7/12 x 500 km mogen rijden dus heb ik teveel gereden en krijg ik een navordering van de belastingdienst. Klopt dat wel, aangezien ik te goeder trouw was en niet had kunnen weten dat ik per 1 augustus ontslagen zou worden…?

571 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 2, 2009 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ilsev,

Advies: bel even naar................................................................

de belastingtelefoon particulieren:

http://www.belastingdienst.nl/contact/

Sukses en vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2009 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je ziet het helemaal goed. In principe zul je ook een navorderingsaanslag krijgen. Zo zijn de regels.

Tot mei 500 km en daarna geen enkele km meer prive? Dat geloof je toch zelf niet?

ve
door verwijderd - Jun 2, 2009 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat niet om gewogen kilometers per jaar naar maanden.

Dus niet per maand een aantal km's. Dit is ook duidelijk op de site van de belastingdienst te vinden.

Die 500 kilometer staat gewoon voor een heel jaar. Als U op 1 maart ontslagen wordt en 400 kilometer prive heeft gereden heeft U geen bijtelling. Gaat U echter over op een andere werkgever, dan begint U weer te tellen bij 400 km.

Het is dus zeker mogelijk om in de eerste 3 maanden 500 kilometer te rijden zonder bijtelling. Als U daarna er maar mee stopt.

Dus onder 500 kilometer is altijd goed!

ve
door verwijderd - Jun 2, 2009 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

O ja,

nog een toegift.

Als je in november een leasewagen ontvangt en je rijdt in de laatste weken van dat jaar meer dan 500 kilometer, dan word je dus voor het hele jaar aangeslagen.

Leaseauto's dus nooit in de laatste maanden van het jaar laten komen!

ve
door verwijderd - Jun 3, 2009 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie voorbeeld 2 van:http://www.belastingdienst.nl/particulier/prive_gebruik_auto/prive_gebruik_auto-03.html#P45_5487

Je zit er dus helemaal naast.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2009 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er voor november geen auto van de werkgever ter beschikking was, is dit uiteraard niet waar. Dan alleen bijtelling over de periode dat de auto ter beschikking was.

Je bent in de war met andere situaties.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2009 om 09:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het even nagekeken en jou antwoord klopt niet.

Volgens de BD zou het dus wel om 6/12 x 500 gaan dus mag ik maar 250 km prive gereden hebben....