ka
door kastanje69 Feb 10, 2017 om 17:26
Geldzaken & recht

Legitimatie bij ABNAMRO.moet aan huis door mij onbekend bedrijf. Dat wil ik niet.

Sinds kort ben ik voorzitter van een stichting zonder winst oogmerk. Om tekenbevoegdheid te krijgen vraagt ABNAMRO om een kopie van mijn legitimatie. Daartoe zijn ze wettelijk inderdaad verplicht. De bank wil daarvoor een bedrijf bij mij langs sturen die van mijn paspoort een kopie maakt en aflevert bij de bank. Ik mag het BSN niet onleesbaar maken. Ik voel daar niets voor wegens risico's van identiteitsfraude. Ik vind het niet denkbeeldig dat er onderweg tussen mijn huis en de bank iets mis gaat met nare gevolgen voor mij.

Ik heb twee oplossingen aangedragen:
1. Ik heb aangeboden zelf langs te gaan bij het bankkantoor in de stad waar de stichting is gevestigd en de rekening loopt.
2  Ik heb de bank gevraagd mij schriftelijk te bevestigen dat zij mij vrijwaren voor eventuele risico's.
Beide oplossingen zijn niet mogelijk. De bank persisteert bij de door haar gekozen methode en ik moet genoegen nemen met de telefonische toezegging dat alles goed gaat. Daar heb ik natuurlijk niets aan.

1309 6 Rapporteer

vd
door vdlieuw - Feb 10, 2017 om 17:42
211 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben leek op dit gebied maar begrijp uw zorg, wonderlijke gang van zaken.
Indien bank blijft volharden in zijn eis zou ik naar een andere bank gaan (tenzij alle
banken een dergelijke gang van zaken hanteren).
So wie so zou ik dat eerst eens checken bij de andere banken en misschien iemand
die weet of hier wettelijk iets geregeld is ?

diumenge
door diumenge - Feb 10, 2017 om 17:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uw zorg lijkt mij overdreven, maar toch ook begrijpelijk. Absurd dat optie 1 niet mogelijk is. Ik zou die optie nogmaals voorleggen onder de belofte dat als het echt niet mogelijk is, dat u dan een ander bank gaat zoeken.

li
door lisa123 - Feb 10, 2017 om 17:57
134 Antwoorden / 53 Vragen

Als ik u was zou ik een legitimatiebewijs waar het BSN nummer niet mag worden afgeplakt niet afgeven of laten kopieren.
Het is zelfs wettelijk bepaald dat dat niet mag,.

Omdat ik  mijn paspoort niet wilde laten kopieren bij een hotelovernachting heb ik het even voor u opgezocht, het staat o.a. op de site: meenemen.nl.

Nu is dit dus wel een ander geval, daar ben ik mij terdege van bewust en ik hoop dat u toch tot een oplossing komt met uw bank of kunt/wilt overstappen naar een andere bank.

Veel succes toegewenst en vriendelijke groet.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2017 om 18:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed dat gaat u zelf naar de bank en onderweg gebeurt er iets. En dan?

Ik mag toch aannemen dat u de naam van het bedrijf krijgt wat bij u langskomt en ook de naam van die persoon? Die persoon zal zich ook moeten legitimeren.

En misschien wordt die kopie wel gemaakt door middel van een foto met zijn mobiel.

Vele mensen hebben altijd hun identiteitsbewijs bij zich als ze buiten zijn.

hansje klein
door hansje klein - Feb 10, 2017 om 18:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

BSN-nummers moeten volgens de Overheid afgegeven worden bij het aanmaken/houden van een bankrekening. De bank geeft op haar beurt de gegevens volgens een wettelijke procedure door aan de Belastingdienst.

BSN-nummers zijn noodzakelijk bij particulieren en éénmanszaken. Stichtingen staan er op de Overheidssite NIET bij.

Banken of filialen vragen vaak voor hun eigen zekerheid teveel informatie. Probeer eens via het hoofdkantoor of een andere bank (per e-mail) meer schriftelijke/verbintelijke informatie hierover te verkrijgen ..... en confronteer eventueel uw huidige informant met een andere uitkomst ......

wordt vervolgd?

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2017 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar iemand moet tekeningsbevoegd zijn, dus van die persoon moeten de gegevens bekend gemaakt worden.

ha
door halex - Feb 10, 2017 om 19:21
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt ook niet langskomen op het kantoor dat uw rekening houdt?
Het alternatief is dat u niet tekenbevoegd wordt. Scheelt de stichting een hoop geld.