ch
door chinook Jan 22, 2009 om 10:46
Geldzaken & recht

Lijfrentepolis

Na 15 jaar sparen via spaarloon komt de aanbetaling van de lijfrentepolis vrij.
Het beoogde einddoel van €15000= is uiteindelijk nauwelijks €9400,= geworden.
Nu wil ik het bedrag in een lijfrente storten om uiteindelijk bij pensionering over te gaan naar een maandelijkse uitkering van schrik niet €75,=.
Echter ik moet bij storting een levensverzekering afsluiten?
Vraag mij af waarvoor en voor welk risico heb het bedrag toch reeds ingelegd en vraag de bank of ze mijn uitkeringen willen regelen omdat dat belastingtechnisch zo moet.
Heb een levensverzekering afgesloten om het bedrag samen te stellen.
En nu moet ik een levensverzekering afsluiten om het uit te laten betalen.
Vindt dit wel echt een beetje teveel van het goede

728 12 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 22, 2009 om 21:37
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Gebruikelijk is dat u gedurende een aantal jaar bijvoorbeeld 10 jaar een vast bedrag kunt laten uitkeren (zolang u tenminste in leven bent) of dat u levenslang laat uitkeren (lager bedrag). Voorts is het normaal dat een deel van de lijfrente ingeval van uw overlijden overgaat op uw partner. De enige reden die ik me kan voorstellen is dat men wil verdienen aan een niet voor uw geval noodzakelijke risicodekking. Het woord lijfrente zegt op zich meer dan voldoende. Na overlijden van beide partners vervalt het kapitaal aan de maatschappij.

pu
door putter22 - Jan 23, 2009 om 11:24
2 Antwoorden / 0 Vragen
pu
door putter22 - Jan 23, 2009 om 11:32
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zat met een soortgelijk probleem. De Rabobank en Amrobank hebben alternatieven in de vorm van de Leefrente resp. Toekomst uitkering.  Fiscaal vergelijkbaar met Lijfrentes doch iets hogere uitkering en geen gedoe over verzekeringen. Bij voortijdig overlijden gaat alles zonder meer naar de nabestaanden. Ik ben er nog mee bezig (ik ben ook maar een leek) maar het lijkt goed!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 23, 2009 om 12:13
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag putter,

Wat je bedoelt is banksparen. Dat is het beste alternatief en bespaart verzekeringspremie en nadat je 65 jaar bent een hoop belasting enz.
Je mag het dan in minimaal 5 jaar opmaken. Dat geeft meer dan €75,- /maand.;-)

Heb ik zelf ook gedaan. Rendement 4,9 %, inleg €50.000,- bruto, uitkering jaarlijks achteraf €11000,-- bruto. Ben nu 66. Ga ik binnen 5 jaar dood dan hebben zonder levensverzekering de nabestaanden volledig recht op het restant minus belasting enz.

Hardware ERror MAN.

mariegh
door mariegh - Jan 23, 2009 om 12:40
263 Antwoorden / 13 Vragen

Herman, Ik ben me ook aan het orienteren en het lijkt een prima optie. Let wel: je nabestaanden krijgen het geld meestal in TERMIJNEN en niet de hele klap tegelijk.

ch
door chinook - Jan 23, 2009 om 16:41
1 Antwoorden / 3 Vragen

Blijft bij wel de vraag open staan wordt er bij eerste inleg banksparen dan geen belasting ingehouden tenminste zolang je niet voor je 65ste aan de uit je mond gespaarde .centjes komt.

Bedankt alvast voor jullie reactie

Groet chinook

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 24, 2009 om 00:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ chinook en Marie:

Van alle gelden welke vóór belastingen in een pot zijn gestopt, moet te enigertijd, wanneer de gelden vrij te besteden gemaakt worden, belastingen enz. worden betaald. Dat is het minst wanneer je reeds 65 jaar bent.

Door nu vrijgekomen (=niet vrij te besteden omdat er nog belasting enz. af moet) gelden in een bankspaar product (= een geblokkeerde bankrekening, onder toezicht van de bank, voor de fiscus) te laten storten blijf je, samen met de fiscus, eigenaar van het geld. Het laatste geld moet minimaal 5 jaar geblokkeerd staan. Intussen kun je dit opsouperen. Over 5 jaar het laaste.

Op dit product wordt een behoorlijk rendement betaald.
Wanneer de bank tot gedeeltelijke (kan direct in gaan) of gehele (na minimaal 5 jaar) uitbetaling overgaat, wordt bruto uitbetaald. Dat zijn, net als pensioen, inkomsten uit vroegere arbeid en moet als zodanig in de belastingopgave vermeld worden. Vanaf het 65-e jaar geldt dan het laagste tarief.
Bij dit product is de keuze aan u wanneer uit laat betalen met restrictie van de minimale 5 jaar voor het volledige bedrag. Over 20 of 30 jaar mag ook.
Over het geld dat nog over is bij vroegtijdig overlijden, moet door de erfgenamen bij uitbetaling aan hen, nog de volle mep belasting enz. betaald worden, voor zover de erfgenaam (nog) geen 65 jaar is.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Zo niet, zie ik het wel.

H.

edwardus
door edwardus - Jan 24, 2009 om 00:27
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Is dat rendement per jaar? (ik neem aan van wel, anders schiet het ook niet op)

Ook vraag ik me af hoe de banken het product banksparen gaan bekostigen de komende jaren, want er komt administratief en wettelijk wel heel wat bij kijken en dat zie je nu nog niet terug in de ramingen.

edwardus
door edwardus - Jan 24, 2009 om 00:29
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Om die reden laat men zich vaak verleiden tot een gekoppelde levensverzekering: als je vraagt wat er met het kapitaal moet gebeuren na overlijden, dan wil iedereen natuurlijk dat het naar de nabestaanden gaat i.p.v. de verzekeraar.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 24, 2009 om 01:01
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Edwardus:

Het zal me zo een zorg zijn. Het rendement en de 5 uitbetalingen staan vast.

Per uitbetaling betaal ik 5 maal €2,50 aan kosten, bij jaarlijkse uitbetalingen.

Allemaal contractueel vastgelegd.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 24, 2009 om 01:06
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Edwardus:

Ja, dat was zo. Sinds vorig jaar januari kun je die levensverzekeringpremie in de zak houden. Dat wordt dus niet meer ten laste van het ingelegde kapitaal gebracht waardoor dit hoger is en het rendement is navenant hoger.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 27, 2009 om 15:09
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Heeft u vragen over uw pensioen of wilt u er meer van weten?

Zie dan:

http://www.fnvbondgenoten.nl/dossiers/dossier_overzicht/pensioen/algemene_informatie_pensioen/landelijke_bijeenkomst/

http://a.1y.nl/s/v.php?eHp3VzRPMTlIdm9Hcm9nZEx1a1k5NkopNw==

Ook nietleden zijn welkom.

H.