Ma
door MarcelKramer Jun 11, 2020 om 16:21
Geldzaken & recht

LOI: wanprestatie onderwijsovereenkomst?

Beste forumleden,

Sinds de zomer van 2017 volg ik op de opleiding Hbo Rechten (SJD) aan de LOI via afstandsonderwijs. Prima gelopen, vlotte service en vrijheid in het studeren. Tenminste, tot oktober 2019. In die maand ben ik een module gestart waarvoor bij de afronding een verplichte contactdag noodzakelijk is. Deze zou in het voorjaar van 2020 plaatsvinden. Ik heb me hier dan ook tijdig voor aangemeld (en heb de bevestiging daarvan ontvangen).

Mede door COVID-19 is deze dag komen te vervallen. Begrijpelijk natuurlijk, maar als onderwijsinstelling heeft de LOI vervolgens - in mijn optiek - de verantwoordelijkeid om met een passend alternatief te komen. Bijvoorbeeld een sessie via Virtual Classrooms of een vervangende schriftelijke opdracht. Ik heb hierover sinds 1 januari 2020 maarliefst 7 keer contact gehad. Keer op keer is de "Afdeling Contactdagen" van LOI onbereikbaar. Op schriftelijke verzoeken wordt niet gereageerd. Tot 3 keer toe hebben KCC-medewerkers van de LOI mij telefonisch toegezegd dat ze mij terug zouden bellen, en ook dit is niet gebeurd. Laatstelijk, op 20 mei 2020, heeft een KCC-medewerker mij verzekerd dat er een vervangende opdracht in de maak is. Die zou rond 1 juni met mij als student worden gedeeld. U raad het al: na telefonisch contact vandaag weet men van niets.

Dit is des te prangender, omdat ik voornemens ben om op 1 september 2020 te starten aan de PreMaster Rechtsgeleerdheid. Daarvoor heb ik echter wel mijn HBO-diploma nodig. Als dit zo doorgaat, leidt ik schade omdat ik niet kan doorstromen en dus studievertraging oploop. Vanzelfsprekend heeft het feit dat ik nog niet "bevoegd" ben ook mogelijke gevolgen voor mijn positie op de arbeidsmarkt. Dit heb ik ook meerdere malen aangegeven bij LOI. Ik vind een periode tussen 1 november 2019 en 1 juli 2020 om te komen tot een oplossing om een module af te ronden een érg gulle periode.

Ik vraag me af welke vervolgstappen nu handig zouden zijn om de LOI te bewegen toch aan hun contactuele verplichtingen te voldoen? Natuurlijk zijn er standaard regels m.b.t. een ingebrekestelling mogelijk, maar ik vraag me af of er leden zijn op dit Forum die nog andere suggesties hebben.

Marcel Kramer

3132 4 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 11, 2020 om 16:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een formele klacht indienen wellicht? Het lijkt er op dat je niet lang het KCC komt, misschien lukt dat met een klacht wel?

https://crm.ad.ogn.eu/p_sn_li.aspx?ClickType=2&NodeID=3095

tenormin
door tenormin Jun 11, 2020 om 17:55
16829 Antwoorden / 108 Vragen

krijg je link niet open. Ligt het aan mij c.q. PC?

diumenge
door diumenge Jun 11, 2020 om 17:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen idee, hier werkt ie gewoon.

tenormin
door tenormin Jun 11, 2020 om 18:16
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja, ook niet  op tablet,  maakt niet uit,!

edrick3
door edrick3 Jun 11, 2020 om 18:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bij mij ook niet. ;-(

sjjoppy
door sjjoppy Jun 11, 2020 om 19:10
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien op deze wijze, heb het iets ingekort en werkt bij mij nu wel.
https://crm.ad.ogn.eu/index.aspx

marita5
door marita5 Jun 11, 2020 om 19:33
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Reglement klacht, bezwaar en beroep

Op het indienen van een klacht, bezwaarschrift of beroepschrift is een reglement van kracht. Door middel van de onderstaande links kunt u het reglement
inzien. https://crm.ad.ogn.eu/index.aspx?ug=4&c=1,2&p=6&timeoffsetcookie=1

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 11, 2020 om 19:10
16845 Antwoorden / 202 Vragen

U volgt een studie rechten en op basis van de daar opgedane kennis lijkt het ook mij dat u die kunt benutten om een in gebreke stelling te doen. Hoewel u dat m.i weet toch dan dit: www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  hoeweln het mij ook zeer zinvol lijkt, indien u dat nog niet zou hebben gadaan, dat u contacct opneemt met de faculteit van de Universiteit waar u het vervolg wenst te doen. Mogelijk kan men ook daar u verder adviseren/van dienst zijn omdat we nu wel met een zeer uitzonderlijke situatie te maken hebben. Ik kan mij voorstellen dat het door deze situatie missen van een contactdag geen afdoende reden is om u verdere studie te beletten. Maar hoe dan ook: m.i. zend een aangetekende brief aan het LOI dat indien u voor 1 juni geen uitsluitsel heeft u hen in gebreke zult stellen en u weet inmiddels dat dat ook schadeloosstelling kan betekenen. Ik teken daarbij wel aan dat het erg lastig zal zijn om het schatten van te leiden schade wel heel erg lastig kan zijn. Een altenatief: aanmelden voor 1 jaar bachelor bij een Universiteit en dan vervolgen met de master opleiding. (Kan ook bij Open Universiteit).

Ma
door MarcelKramer Jun 13, 2020 om 11:09
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Heremietkreeft,

Natuurlijk ben ik op de hoogte van mijn juridische middelen, zijnde een ingebrekestelling a.d.h.v. een aangetekende brief en daarop volgend na verstrijken van een redelijke termijn een claim voor schadevergoeding op grond van wanprestatie. Het ging er mij om dat dit een zwaar middel is om in te zetten tegen een instituut waar ik wel een afhankelijkheidsrelatie mee heb. Ik vroeg me dus meer af of er nog andere methoden zijn die een mogelijke doorbraak kunnen forceren.

Het is inderdaad zo dat Corona als uitzonderlijke situatie deze juridische stappen bemoeilijkt, omdat de LOI hiermee natuurlijk een "uitvlucht" heeft om onder de claim uit te komen of die aanzienlijk te verlagen. Dat weerleggen zal lastig zijn, maar niet onmogelijk. Precies wat u ook zegt m.b.t. het bepalen van de hoogte van de schade. Ik heb inderdaad ook contact gehad met de OU, omdat ik een PreMaster moet doen (via bureau Schakelzone) is die coulanceregeling dus niet mogelijk. De optie voor een jaar bachelor had ik nog niet gevonden, ga daar zeker eens naar kijken!

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 13, 2020 om 16:20
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Geoon beginnen met een brief waarvan de inhoud nog niet al te zwaar is maar wel duidelijk m.b.t. het wanprestatie aspectlijkt mij hoe dan ook mogelijk. Hoe dan verder is afhankelijk van de reactie die u krijgt. En ook: het LOI is ook afhankelijk van tevreden studenten.

panter22
door panter22 Jun 13, 2020 om 17:06
6599 Antwoorden / Vragen

De uitbraak van het coronavirus heeft dus gevolgen gehad voor je opleiding. Dat is toch geen wanprestatie, de LOI kan daar toch niets aan doen? Er is sprake van overmacht, Het is wat anders als de LOI niets doet als de maatregelen verruimd worden. Dat lijkt nog niet het geval. Wat is nu je probleem. En wat is je schade?Een gewone universiteit houdt er rekening mee dat je door de coronacrisis nog geen diploma hebt kunnen halen, De LOI werkt er aan dat je een diploma kunt halen.
Dan kun je het nieuwe schooljaar instromen,
Maar je wilt een opleiding volgen aan de OU, begrijp ik nu.
Voor een bachelor opleiding aan de OU heb je geen HBO diploma nodig, Kun je zo doen.
Wat moet je nu met die premaster? Of is het nivo van de opleiding LOI zo laag dat je er niet veel mee kunt?

aurora1
door aurora1 - Jun 11, 2020 om 19:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is KCC?
U weet - als rechtenscholier - toch wel welke opties u heeft? Ik raad - met d en niet met dt - overigens nooit wat.

Wat bedoelt u met "niet bevoegd zijn" en waarvoor? En welke gevolgen voor uw "positie op de arbeidsmarkt" bedoelt u?
U zou ook zomaar hier eens kunnen lezen: https://www.loi.nl/service-en-contact/gevolgen-coronavirus-studenten

diumenge
door diumenge Jun 11, 2020 om 19:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Klant Contact Centrum

aurora1
door aurora1 Jun 11, 2020 om 23:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank, ik had geen idee.

Ma
door MarcelKramer Jun 13, 2020 om 11:06
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Aurorai1,

Natuurlijk ben ik op de hoogte van de juridiche maatregelen die ik kan treffen, zijnde een ingebrekestelling middels aangetekende brief en eventueel daarop volgende een claim voor schadevergoeding op grond van wanprestatie. Echter, dat is een zwaar middel om in te zetten. Zeker tegenover een insitituut waarmee ik in dit geval een afhankelijkheidsrelatie heb m.b.t. het behalen van mijn diploma. De vraag was dus ook meer of mensen creatieve alternatieven hebben dan een dergelijk zwaar juridisch middel.

U kunt er natuurlijk vanuit gan dat ik de Contactpagina van de LOI tot de laatste letter heb gelezen. Staat niks zinnigs in, kan ik u verzekeren. Met bevoegd bedoel ik heel simpel het hebben van een juridische bevoegdheid, die ook maakt dat je kansen op de arbeidsmarkt voor een eventuele vervolgfunctie aanzienlijk verhoogd worden.

aurora1
door aurora1 Jun 13, 2020 om 19:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt maar beter leren om kort en bondig samen te vatten. Ook de betekenis van sommige woorden eens opzoeken. Hoezo wanprestatie? Toe te rekenen? Wat voor "juridische bevoegdheid" bedoelt u? Met uw verhaal en vraag ga ik helemaal nergens vanuit. Wat voor vervolgfunctie?

panter22
door panter22 - Jun 12, 2020 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

KIjk eens hier wat de mogelijkheden zijn als je door de coronacrisis geen diploma hebt kunnen halen:
https://www.ru.nl/opleidingen/master/nederlands-recht/pre-master/toelating-inschrijving/