ad
door ad9 Mar 12, 2014 om 23:40
Geldzaken & recht

Loonstrook privacy

Mijn bedrijf draait zijn eigen loonstroken uit. Ik kwam hier achter door een collega die vertelde dat hij wist wat onze directeur verdiende. Hij zei dat het bestand gewoon op de centrale computer stond in PDF formaat. Mijn vraag is, zijn er geen regels voor hoe je moet om gaan met dit soort privacy gevoelige informatie?

3399 4 Rapporteer

ph
door philip36 - Mar 13, 2014 om 00:00
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U bent te vroeg, het is nog geen 1 April.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2014 om 00:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Privacy gevoelige informatie? Hebt u dan liever dat een ander bedrijf alle gegevens weet? Verdient u teveel in de ogen van uw collega's?

door 1953 - Mar 13, 2014 om 00:08
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Alle data is gemakkelijk of moeilijk te kraken.

Mijn loonstrook komt nog per post en per e-mail (als bijlage).

Per post: bezorging gaat verkeerd of komt helemaal niet aan.
Per e-mail: hackers?

pi
door pieterwolters - Mar 13, 2014 om 08:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt helemaal van het beleid binnen het bedrijf af hoe hier mee wordt omgegaan. Er zijn ook bedrijven waar alle salarissen openbaar zijn. Er zijn zelfs bedrijven waar de collega's onderling de salarissen bepalen.

Maar als er binnen jouw bedrijf niet zo'n open beleid is, dan kan het bedrijf nog steeds zelf de boel printen en de pdf's in een directory zetten die alleen voor de salarisadministratie toegankelijk is. Dat betekent natuurlijk wel dat mensen op die afdeling inzicht hebben in alle gegeven, maar bij die functies mag je toch verwachten dat de medewerkers vertrouwelijk met de informatie omgaan.