ar
door arjan73 Sep 16, 2009 om 18:07
Geldzaken & recht

Loopt de rente bij een afbetalingsregeling door?

Onlangs heb ik mijn winkel moeten sluiten. Als nasleep is er o.a. een rekening met een openstaand saldo (+/- 7.000,-) blijven staan.


Nu heeft de bank daar een incassobureau op gezet die er direct € 700,- aan kosten opzet. Dat klopt wel met de richtlijnen maar of dat redelijk en billijk is...?


Nu wil ik een betalingsregeling maar mijn vraag is of ik dan verplicht ben mijn totale financiële situatie te overleggen en of de rente stopgezet kan worden? Ik heb zelf al een voorstel gedaan om per maand € 250,- af te lossen met een start storting van € 1.000,-


Ik hoor graag van jullie. Alvast bedankt.  

1140 5 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2009 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja de rente loopt dus gewoon door dat is heel normaal zelfs bij de belastingdienst grbeurt dat.


U zou toch ook rente willen ontvangen als de betalingen worden uitgesteld? Als u nu dus 1000 euro betaald scheelt dit toch wel in de rente het is ook een aansporing om zo snel mogelijk er vanaf te zijn  het is tenslotte een schuld.


Groet Valerius

ve
door verwijderd - Sep 16, 2009 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag arjan73,


Je schrijft: Loopt de rente bij een afbetalingsregeling door?


Ik begrijp jouw vraag niet. Wat bedoel je precies?


Vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2009 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Wat ik daarmee bedoel is dat als je een afbetalingsregeling begint je per maand een vast bedrag moet betalen. Maar als de rente erg hoog is los je per maand bijna net zoveel af als dat er rente bijkomt.


Aangezien het hier niet gaat om een lening of hypotheek, maar om een opgelopen achterstand in een zakelijk krediet van een winkel die al is gesloten, vroeg ik me af wat redelijk is.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2009 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nogmaals dag arjan,


Dat houdt dan in dat je een regeling hebt afgesproken waarbij het aflossingsbedrag te laag is. De verhouding zou ongeveer moeten zijn 2/3 aflossen en 1/3 betaling van rente.


Als dat financieel niet haalbaar is dan zit je wel met de gebakken peren.


Met vriendelijke groet, ReadAC. 

ve
door verwijderd - Sep 17, 2009 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo,


Probeer zo snel als mogelijk wat aan de hoofdsom te doen. Zodra die omlaag gaat gaat de te verrekenen rente ook omlaag [gezien in harde euro]. Los in ieder geval meer af als de [nog] te betalen rente, want anders verdwijnt er geen euro van de hoofdsom en blijft de rente [in euro] maar oplopen, dus even goed rekenen. Misschien is €250 toch wel genoeg. 15% van €6000 = €900 is dus €75 per maand aan rente. En ga vooraf na aan wie u nu geld verschuldigd bent. Waarschijnlijk aan de incasso en niet aan de oorspronkelijke eiser. Let er goed op dat de eiser, en zeker de incassoboef, alles goed verrekenen.


Succes, poltol

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer

jane55
jane55 - Sep 23, 2024 om 12:04
Geldzaken & recht

Verkeerde Lounge bank geleverd

Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik ... Lees meer