ar
door arjan73 Sep 16, 2009 om 18:07
Geldzaken & recht

Loopt de rente bij een afbetalingsregeling door?

Onlangs heb ik mijn winkel moeten sluiten. Als nasleep is er o.a. een rekening met een openstaand saldo (+/- 7.000,-) blijven staan.

Nu heeft de bank daar een incassobureau op gezet die er direct € 700,- aan kosten opzet. Dat klopt wel met de richtlijnen maar of dat redelijk en billijk is...?

Nu wil ik een betalingsregeling maar mijn vraag is of ik dan verplicht ben mijn totale financiële situatie te overleggen en of de rente stopgezet kan worden? Ik heb zelf al een voorstel gedaan om per maand € 250,- af te lossen met een start storting van € 1.000,-

Ik hoor graag van jullie. Alvast bedankt.

1140 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 16, 2009 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja de rente loopt dus gewoon door dat is heel normaal zelfs bij de belastingdienst grbeurt dat.

U zou toch ook rente willen ontvangen als de betalingen worden uitgesteld? Als u nu dus 1000 euro betaald scheelt dit toch wel in de rente het is ook een aansporing om zo snel mogelijk er vanaf te zijn  het is tenslotte een schuld.

Groet Valerius

ve
door verwijderd - Sep 16, 2009 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag arjan73,

Je schrijft: Loopt de rente bij een afbetalingsregeling door?

Ik begrijp jouw vraag niet. Wat bedoel je precies?

Vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2009 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik daarmee bedoel is dat als je een afbetalingsregeling begint je per maand een vast bedrag moet betalen. Maar als de rente erg hoog is los je per maand bijna net zoveel af als dat er rente bijkomt.

Aangezien het hier niet gaat om een lening of hypotheek, maar om een opgelopen achterstand in een zakelijk krediet van een winkel die al is gesloten, vroeg ik me af wat redelijk is.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2009 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag arjan,

Dat houdt dan in dat je een regeling hebt afgesproken waarbij het aflossingsbedrag te laag is. De verhouding zou ongeveer moeten zijn 2/3 aflossen en 1/3 betaling van rente.

Als dat financieel niet haalbaar is dan zit je wel met de gebakken peren.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2009 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Probeer zo snel als mogelijk wat aan de hoofdsom te doen. Zodra die omlaag gaat gaat de te verrekenen rente ook omlaag [gezien in harde euro]. Los in ieder geval meer af als de [nog] te betalen rente, want anders verdwijnt er geen euro van de hoofdsom en blijft de rente [in euro] maar oplopen, dus even goed rekenen. Misschien is €250 toch wel genoeg. 15% van €6000 = €900 is dus €75 per maand aan rente. En ga vooraf na aan wie u nu geld verschuldigd bent. Waarschijnlijk aan de incasso en niet aan de oorspronkelijke eiser. Let er goed op dat de eiser, en zeker de incassoboef, alles goed verrekenen.

Succes, poltol