jo
door johan1_1 Mar 28, 2018 om 13:24
Geldzaken & recht

Maandelijkse schenking aan gezin met bijstand

Maandelijks start ik 50 euro om een vluchtelingengezin met een bijstandsuitkering in Rotterdam.
De gemeente heeft hun bankafrekeningen bekeken en ziet die 50 euro als niet gemelde extra inkomen.

De brief van de gemeente is nog niet ontvangen maar het gezin heeft te horen gekregen dat terug moet worden gestort aan de gemeente. Hoeveel weet ik nog niet.

Mijn vragen:
1. Is het terecht dat de gemeente Rotterdam die 50 euro als extra inkomen ziet wat aangemeld had moeten worden?
2. Heeft evt. in beroep gaan zin? Als ik op internet zoek naar regels bij betsandsuitkering zie ik grote verschillen per gemeente.

5978 12 Rapporteer

ma
door marnix1 - Mar 28, 2018 om 13:26
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik vrees dat de gemeente rechtmatig handelt, voortaan maar cash geven, of in natura.

Gr
door Grunn1 - Mar 28, 2018 om 13:31
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Is het terecht? Ja
Het is inkomen en moet worden opgegeven en dat moet iedereen met een bijstands uitkering dus ook vluchtelingen.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2018 om 13:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De gemeente heeft gelijk. En het totale bedrag moet terugbetaald worden. Laten we hopen zonder boete.

u kunt dat, in het vervolg, voorkomen door bijvoorbeeld op een verjaardag te schenken met de vernelding verjaardag, of Sint Nicolaas of Kerst met die vermelding.

U kunt ook met hen meegaan en iets voor hen betalen, kleding of schoenen of boodschappen of zo.

Cash is natuurlijk ook altijd mogelijk. Maar daar moet u voorzichtig mee zijn.

In beroep gaan is zinloos.

marita5
door marita5 - Mar 28, 2018 om 13:32
11654 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Johan-1 ,

Fijn dat u deze mensen wilt helpen , maar word inderdaad gezien als inkomsten , zie ook hier , klik op de rode regel .

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/welke-inkomsten-bijstand-afgetrokken

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 28, 2018 om 13:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Misschien klinkt dit niet zo aardig maar waarom zou u ze helpen ik weet zeker dat ze her en der wel hulp krijgen.
Net als een groot aantal Nederlanders zouden ook zij het net aan moeten redden met de bijstand.

ma
door maarten heest Mar 28, 2018 om 17:49
463 Antwoorden / 0 Vragen

Het klinkt niet alleen onaardig maar het is onaardig.
'Ik weet zeker dat ze her en der wel hulp krijgen', kent u die mensen dan, dat u dat zo zeker weet?
En wat dan nog, u gaat daar helemaal niet over.
Tuurlijk zijn er veel meer mensen die het met bijstand moeten doen.
@johan1_1 maakt een keuze voor één gezin.
Hulde!!!!
Neem er een voorbeeld aan zou ik zeggen.
Goed voorbeeld doet goed volgen.

tenormin
door tenormin Mar 28, 2018 om 18:10
16936 Antwoorden / 108 Vragen

Ook ik vind het niet des @diewilik. @johan1-1 heeft het, heel jammer, een beetje "verkeerd" gedaan. Ik doe het ook (met 1 gezinnetje); maar dan in de vorm van boodschapjes. Dat is dan voor een familie die niet rookt of drinkt, alle eindjes aan elkaar knoopt en net het einde van de maand niet haalt.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 28, 2018 om 20:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Maartenheest Ze hebben een woning gekregen, inrichting en maandelijks geld, dat vind ik wel hulp.
Als ts mensen met bijstand financiele hulp geeft is het terecht dat ze dat terug moeten betalen.
Hij kan ze beter helpen met kleding en voedsel of wat spullen voor in huis.
Hulp vind ik prijzenswaardig maar niet met cash.

Franske1958
door Franske1958 - Mar 28, 2018 om 14:35
458 Antwoorden / 3 Vragen

De gemeente heeft gelijk. Hier in mijn straat kreeg een gezin een boete omdat de E 10,- extra inkomen niet hadden opgegeven.
Waar die E 10,- vandaan kwam???  Hadden ze gewonnen in de staatsloterij.  Nu kopen ze voortaan de lootjes los.
Klopt inderdaad ALLE inkomsten moeten worden opgegeven.

zw
door zwaardvis Mar 28, 2018 om 15:10
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik hoop dat dit een grapje is. Anders is de bijstandsuitkering in Nederland blijkbaar te hoog.

tijger1
door tijger1 Mar 28, 2018 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan kunnen ze dat gezin mijns inziens beter bij voorbaat korten.

Franske1958
door Franske1958 Mar 28, 2018 om 18:06
458 Antwoorden / 3 Vragen

Nee dit is geen grap, zelf die brief gelezen.  Toen de vrouw van dat gezin bij haar zoon iets leuks op marktplaats had gezien, en haar zoon dat samen met haar met zijn auto ging halen  (gezin heeft geen auto en rijbewijs) en na afloop zijn benzine betaalde bij de pomp,
kregen hun een boze controleur aan de deur. Hoe het kon dat de benzine betaald had en nooit opgegeven had dat hun een auto hadden.
Het had heel wat voeten in aarde om die controleur te overtuigen dat ze nooit een rijbewijs of auto gehad hadden.
Kennelijk hebben ze ook inzage in iemands betalingen, anders konden ze nooit weten dan zij 1 maal de benzine voor haar zoon had betaald.

diumenge
door diumenge Mar 28, 2018 om 18:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De "grap" is dat ze staatsloten (kunnen) kopen van hun bijstandsuitkering.

tijger1
door tijger1 Mar 28, 2018 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, als zij die benzine pinde, staat dat op het bankafschrift.

@diumenge. +10

ju
door juliomariner Mar 28, 2018 om 21:23
1377 Antwoorden / 2 Vragen

Nee +20. Als ze met bijstand nog geld hebben voor loterijen, roken en andere luxe is de bijstand voor hen dus te hoog

panter22
door panter22 - Mar 28, 2018 om 15:34
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat hier om een maandelijkse bijdrage aan het gezin. Dit moet worden opgegeven en het bedrag wordt van de uitkering ingehouden,. Bezwaar maken heeft geen zin. Reken er maar op dat het gezin alle bijdragen moet terugbetalen aan de gemeente.
http://www.geldkwesties.nl/uitkering/een-gift-aannemen-in-de-bijstand/

Cookies
door Cookies - Mar 28, 2018 om 15:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In beroep gaan tegen dit besluit heeft geen enkele zin, want terug betalen is terecht.

Incidenteel geef ik ook mensen met een laag inkomen iets, maar ik doe dat dan bijv. in de zomervakantie (cash) zodat zij met de kinderen iets leuks kunnen gaan doen of in de doorgaans dure decembermaand. Misschien ook iets voor jou om het op deze manier te gaan doen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2018 om 16:38
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, de gemeente handelt in deze geheel terecht

edrick3
door edrick3 - Mar 28, 2018 om 17:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

1. Is het terecht dat de gemeente Rotterdam die 50 euro als extra inkomen ziet wat aangemeld had moeten worden?
Ja, zo is de regelgeving nu eenmaal (ook al zegt je gevoel wellicht iets anders).
2. Heeft evt. in beroep gaan zin? Als ik op internet zoek naar regels bij betsandsuitkering zie ik grote verschillen per gemeente.
Nee, helaas voor dat gezin.

Zoals al aangegeven: andere manier van 'bijstaan' verzinnen.

hansje klein
door hansje klein - Mar 28, 2018 om 18:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Johan1 ...

Ambtenaren zouden waarschijnlijk zèlf begrip hebben voor uw extra hulp, maar zijn eraan gehouden hiervoor een paragraaf te vinden.

Ik denk, dat de mogelijkheid bestaat, dat zij de (geldende) regelgeving niet uitreikend kennen, maar wanneer u zèlf een regel hierover kunt voorleggen, de kans groter is, dat uw structuele schenking tòch geaccepteerd zal kunnen worden.

TIP: Studeren op de toegestane  >uitzonderingen<  dus!

http://wetten.overheid.nl/BWBR0015703/2018-01-01#Hoofdstuk3_Paragraaf3.4

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2018 om 19:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat het probleem is met u gift is de regelmaat. En dat het inkomsten zijn die opgegeven moeten worden, is in elke gemeente van toepassing.

Op een structureel ontvangen bijdrage van wie dan ook, is geen uitzondering van toepassing.