ko
door kooimana Apr 15, 2013 om 18:06
Geldzaken & recht

MAG DE SOCIALE DIENST DIT DOEN?

Ik ben een jonge alleenstaande moeder van 26 met een kindje van 9 maanden, ik woon zelfstandig, ik werk als oproepkracht in een restaurant. Tevens ben ik een cursus begonnen als gewichtsconsulente en hoop daar in de toekomst wat mee te kunnen gaan doen.
Door omstandigheden ben ik afhankelijk geworden van een uitkering.
Ik ben ook met een studieschuld komen te zitten van meer dan 30.000 euro. Daar ben ik absoluut niet trots op. Maar helaas heb ik toen geen andere kans gezien, waardoor ik nu dus met deze hoge schuld zit. Waar ik over afzienbare tijd aan zal moeten gaan aflossen.
Maar nu mijn probleem; de sociale dienst wil dus dat ik weer ga studeren, ik wordt verplicht om weer studiefinanciering aan te vragen, waar ik dus nog 3 jaar recht op zou hebben. Dan wordt dat bedrag gekort op mijn uitkering. De opleiding moet ik ook zelf betalen, al weet ik niet waarvan en hoe. Volgens de sociale dienst van de studiefinanciering.
Dan kan ik niet eens meer normaal leven. Want met een minimum loon, een volledige studie betalen, een gezin/ huis verzorgen, studeren etc. krijg ik dat nooit voor elkaar.
Ik heb daar navraag over gedaan bij een manager van de sociale dienst. En de vraag gesteld wat ze van mij verwachten, wat ik mijn huidige baan moet doen en met mijn baan als oproepkracht van 2 of 3 avonden in de week.
Tot nu toe geen duidelijkheid. Het enige wat ik krijg te horen is dreigementen over korten op mijn uitkering. Een tweede baan erbij moeten zoeken etc etc.

Mijn vraag; mogen ze mij verplichten een studie aan te gaan? Zodat ik nog verder in de schulden kan komen. Terwijl ik dus al aan een cursus begonnen ben uit eigen wil. En ik er bij werk in de avonden.

Kan iemand mij alsjeblieft hierover adviseren?

7177 11 Rapporteer

stacey
door stacey - Apr 15, 2013 om 18:57
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=kooimana schreef op maandag 15 apr 2013, 18:06]Ik ben een jonge alleenstaande moeder van 26 met een kindje van 9 maanden.

Mijn vraag; mogen ze mij verplichten een studie aan te gaan? Zodat ik nog verder in de schulden kan komen. Terwijl ik dus al aan een cursus begonnen ben uit eigen wil. En ik er bij werk in de avonden.

Kan iemand mij alsjeblieft hierover adviseren?

Verwacht het wel :
--U kunt recht hebben op een bijstandsuitkering als u aan de voorwaarden voldoet.
Bent u jonger dan 27 jaar en kunt u nog een opleiding volgen waar u studiefinanciering voor kunt krijgen? Of bent u jonger dan 27 jaar en kunt u wel nog een opleiding volgen en daarvoor geen studiefinanciering krijgen, maar volgt u die opleiding niet?
Dan heeft u geen recht op bijstand.
- Recht op Bijstand-

Cursus die je zelf uitzoekt ( niet overlegd verwacht ik ? ) hebben ze geen boodschap aan, zeker geen opleidingen zoals die jij doet en `waar je nog eens wat mee hoopt te doen………..`
Ze zien liever dat je een ( gedegen) opleiding doet die je kansen op de arbeidsmarkt daadwerkelijk vergroot en waarmee een baan te vinden is zodat je straks voor jezelf kunt zorgen.

--U bent alleenstaande ouder met een kind jonger dan 5 jaar. U kunt dan een vrijstelling krijgen van maximaal 5 jaar. U bent wel verplicht in deze tijd een opleiding te volgen zodat u sneller een baan kunt vinden.-- - Info -

jo
door jorisw - Apr 15, 2013 om 20:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een studieschuld van 30.000 euro hebt neem ik aan dat je een fatsoenlijke opleiding hebt gevolgd. Is er niet gewoon een baan te vinden daarmee? En sluit de cursus die je nu volgt bij je opleiding aan?

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2013 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jorisw schreef op maandag 15 apr 2013, 20:15]Als je een studieschuld van 30.000 euro hebt neem ik aan dat je een fatsoenlijke opleiding hebt gevolgd. Is er niet gewoon een baan te vinden daarmee? En sluit de cursus die je nu volgt bij je opleiding aan?

Ook met een "onfatsoenlijke" of beter gezegd nutteloze pretpakket opleiding kan je € 30.000 schuld opbouwen. Maar ik vind die schuld nogal veel eigenlijk. Gezien het feit dat u nog drie jaar recht op studiefinanciering zou hebben. Hebt u die opleiding niet afgemaakt? Want dan wordt de basisbeurs en aanvullende beurs kwijtgescholden.

Kunt u uw studie niet afmaken? Bent u ook het grootste deel van uw schuld kwijt.

ko
door kooimana - Apr 16, 2013 om 00:04
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 15 apr 2013, 18:57][quote=kooimana schreef op maandag 15 apr 2013, 18:06]Ik ben een jonge alleenstaande moeder van 26 met een kindje van 9 maanden.

Mijn vraag; mogen ze mij verplichten een studie aan te gaan? Zodat ik nog verder in de schulden kan komen. Terwijl ik dus al aan een cursus begonnen ben uit eigen wil. En ik er bij werk in de avonden.

Kan iemand mij alsjeblieft hierover adviseren?

Verwacht het wel :
--U kunt recht hebben op een bijstandsuitkering als u aan de voorwaarden voldoet.
Bent u jonger dan 27 jaar en kunt u nog een opleiding volgen waar u studiefinanciering voor kunt krijgen? Of bent u jonger dan 27 jaar en kunt u wel nog een opleiding volgen en daarvoor geen studiefinanciering krijgen, maar volgt u die opleiding niet?
Dan heeft u geen recht op bijstand.
- Recht op Bijstand-

Cursus die je zelf uitzoekt ( niet overlegd verwacht ik ? ) hebben ze geen boodschap aan, zeker geen opleidingen zoals die jij doet en `waar je nog eens wat mee hoopt te doen………..`
Ze zien liever dat je een ( gedegen) opleiding doet die je kansen op de arbeidsmarkt daadwerkelijk vergroot en waarmee een baan te vinden is zodat je straks voor jezelf kunt zorgen.

--U bent alleenstaande ouder met een kind jonger dan 5 jaar. U kunt dan een vrijstelling krijgen van maximaal 5 jaar. U bent wel verplicht in deze tijd een opleiding te volgen zodat u sneller een baan kunt vinden.-- - Info -

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2013 om 00:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alleen een antwoord quoten helpt niet.

ko
door kooimana - Apr 16, 2013 om 00:11
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik doe nu een cursus gewichtsconsulente. Een thuisstudie en daardoor goed te combineren met een kindje. Ik kan daar toch in combinatie met een deeltijdbaan een leuke toekomst mee opbouwen? Ik ben de cursus eerder begonnen dan dat ik een uitkering kreeg. Moet ik dit dan opzeggen? Mijn baan ook opzeggen? Of een studie moeten volgen, die ook nog eens geheel zelf bekostigen, een baan, studeren en een kindje verzorgen. En nog verder schuld opbouwen. Mijn opleiding heb ik niet afgemaakt. En ik had een aanvullende beurs. Wegens gezondheidsredenen heb ik dit niet kunnen afronden. Vandaar de hoge schuld.

ko
door kooimana - Apr 16, 2013 om 00:20
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je tijger 1 voor de tip

bi
door biels - Apr 16, 2013 om 00:48
55 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kooimana schreef op dinsdag 16 apr 2013, 00:11]
Ik doe nu een cursus gewichtsconsulente. Een thuisstudie en daardoor goed te combineren met een kindje. Ik kan daar toch in combinatie met een deeltijdbaan een leuke toekomst mee opbouwen? Ik ben de cursus eerder begonnen dan dat ik een uitkering kreeg. Moet ik dit dan opzeggen? Mijn baan ook opzeggen? Of een studie moeten volgen, die ook nog eens geheel zelf bekostigen, een baan, studeren en een kindje verzorgen. En nog verder schuld opbouwen. Mijn opleiding heb ik niet afgemaakt. En ik had een aanvullende beurs. Wegens gezondheidsredenen heb ik dit niet kunnen afronden. Vandaar de hoge schuld.

Waar het om gaat is dat jij zo snel mogelijk uit de bijstand geraakt en in de bijstand jouw kansen daarop vergroot. Gewichtsconsulente zal niet gezien worden als een opleiding met veel kans op een baan. Met jouw baan als oproepkracht zal je ook niet uit de bijstand kunnen komen. Dus dan kunnen ze eisen aan jou stellen zolang je in de bijstand zit. Neemt niet weg dat je door kan gaan met die cursus gewwichtsconsulente en als oproepkracht, maar dus wel naast de studie die ze van je verlangen.

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2013 om 09:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weet u eigenlijk wel dat als u weer gaat studeren u ruim € 400,00 extra beurs kunt krijgen i.v.m. uw baby?

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2013 om 12:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik dan alles zo bij elkaar optel wat u zou kunnen "krijgen" als u weer gaat studeren: basisbeurs, aanvullende uitwonende beurs, extra beurs i.v.m. kind, daarnaast kinderbijslag, kindgebonden budget en ik mag toch aannemen kinderalimentatie, hoeft u wellicht niet zo veel te lenen om uw studie af te maken. Ook nog deels vrij reizen en het grote voordeel dat een groot deel van uw studieschuld komt te vervallen als u afgestudeerd bent.

Niet voor het een of ander maar gewichtsconsulente is een "pretstudie" niet iedereen zal daar wat mee verdienen zoals Sonja Bakker, en het is al helemaal geen basis om uw verdere leven op te bouwen.

so
door southway - Jan 13, 2014 om 22:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

En als je dan een opleiding doet ( beveiliging MBO2 ) op kosten van de sociala dienst, je haalt je diploma, en vervolgens krijg je geen werk omdat je te oud ben, dus totaal zinloos die verplichting.