S
door S e C Feb 27, 2018 om 09:18
Geldzaken & recht

Mag een aannemer meerwerk weigeren?

Wij hebben onlangs een nog te bouwen vrijstaaande woning gekocht.
De aannemer biedt hierbij een meerwerklijst aan waarbij zowel een L-vormige als achter-uitbouw op staan. Wij willen echter alleen aan één zijkant uitbouwen.

Aangezien wij de enige uit de wijk zijn die willen uitbouwen weigert de aannemer het meerwerk met als reden ‘Dit heeft onder andere te maken met de stabiliteit en de afwijking in het bouwproces.’

Mag dit zomaar?
Hoe nu te handelen?

Uiteraard kan na oplevering ook alsnog worden uitgebouwd.
Maar wij zitten nu met een dragende constructie dat bij uitbouw door de aannemer wordt ondervangen.

Bij weigering van de aannemer kunnen wij ons droomhuis dus niet uitbouwen zoals gewenst.
Wat kunnen wij hiertegen doen?

5277 10 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 27, 2018 om 09:54
7210 Antwoorden / 3 Vragen
S
door S e C Feb 28, 2018 om 22:28
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u!

sjjoppy
door sjjoppy Mar 1, 2018 om 07:54
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan.

Ge
door Genee - Feb 27, 2018 om 10:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De aannemer zal wel weten waar hij over praat.
De L vormige en achteruitbouw zijn doorgerekend, nu u een afwijkende uitbouw wilt zal dat eerst doorgerekend moeten worden.
Kunt u niet samen met architect en aannemer uw wensen bespreken?

S
door S e C Feb 28, 2018 om 08:50
Antwoorden / 1 Vragen

De L-vormige uitbouw is de uitbouw die wij willen zonder achteruitbouw. Dit is ook mogelijk en haalbaar. De aannemer kiest er echter niet voor om deze uit te voeren of hier rekening mee te houden in de bouwconstructie.

Topantwoord

me
door mein33 - Feb 27, 2018 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hiervoor is een wijziging van de bouwvergunning nodig zijn en dat is niet zo 1.2.3. geregeld.
De bouwer mag het bouwbestek niet zomaar op uw verzoek wijzigen.
Heel begrijpelijk dat de bouwer niet meegaat in uw wens(en), dit zou voor hem veel extra werk, vertraging in de oplevering etc. betekenen en een niet onaanzienlijke kostenplaatje voor u met zich brengen.
U wist welke mogelijkheden er waren en hebt de woning toch gekocht, terwijl deze niet aan uw wensen voldoet.
U had voor de aankoop het e.e.a. moeten proberen te regelen en als dat niet zou gaan, dan had u van de koop kunnen afzien.

S
door S e C Feb 28, 2018 om 08:40
Antwoorden / 1 Vragen

Er is verder niets mis met de woning. Prachtig huis en er blij mee dus van de koop af zien is niet aan de orde. Er is echter ruimte voor uitbouw. Het is voor de aannemer geen wijziging van het bouwbestek aangezien de werkzaamheden gewoon vallen onder wat hij zelf in de meerwerklijst aanbiedt.
Het gaat erom dat de aannemer de uitbouw weigert omdat de rest van de wijk niet voor een aanbouw heeft gekozen.
Vandaar dat hij er nu niet op zit te wachten.
Aangezien hij het zelf als meerwerk heeft aangeboden (maar dan in L-vorm) is het wel mogelijk maar heeft hij er gewoon geen zin in.
Ik vroeg mij af of dat zomaar mocht ondanks het eerdere aanbod en de mogelijkheid ertoe.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Feb 27, 2018 om 10:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U kunt toch een voorlopig gestutte opening afspreken, zodat er later géén breekwerk nodig is en verzoeken ruimte te laten voor een noodzakelijk extra fundament dat, tesamen als opdracht vergeven kan worden?

Regel nog een partij van de nu gebruikte klinkers en laat aangeven wie de gelijke kozijnen/schuifpui kan aanleveren.

De aannemer wil verder met zijn project en de rest kunt u onafhankelijk daarvan nu zèlf organiseren o.a. door zo snel mogelijk een bouwvergunning voor uw aanbouw aan te vragen. Heeft u óók nog geen aansluitongen van nutsbedrijven is het tijdsverlies nog te overzien.

De kosten laat u zich als offerte vooraf aangeven.

jo
door jorisw Feb 27, 2018 om 13:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je het op die manier gaat doen moet je niet verwachten dat de aannemer ook maar enige garantie gaat geven bij oplevering. Die wil uiteraard een compleet product leveren en dat kan niet op deze manier. Wie is aansprakelijk als na de uitbouw problemen ontstaan?

hansje klein
door hansje klein Feb 27, 2018 om 13:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Tegenvraag ...

ziet de vraagsteller dat óók als een ... probleem?

De huidige bouwondernemer kan de klus wel aannemen en daarna aan een collega doorgeven?

S
door S e C Feb 28, 2018 om 08:43
Antwoorden / 1 Vragen

Daar wil de aannemer helaas niet aan meewerken. In eerste instantie is de vraag ook al neergelegd het voorwerk al (tegen meerprijs) te verrichten. Fundering aanbouw, of rekening houden met de aanbouw etc. heeft hij ook geweigerd.

hansje klein
door hansje klein Feb 28, 2018 om 09:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat is de conclusie, dat u eigenlijk maar een half droomhuis heeft gekocht ...
en de andere helft op een later tijdstip gerealiseerd moet gaan worden.

S
door S e C Feb 28, 2018 om 22:25
Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt inderdaad!
Het is een prachtig huis bij oplevering waar we met een nieuwe aannemer naar zullen moeten kijken hoe we er alsnog middels een goede constructie ons droomhuis van kunnen maken.
Dank voor alle informatie, tips en adviezen!

panter22
door panter22 - Feb 27, 2018 om 11:30
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt een ander huis dan dat je gekocht hebt. En die uitbouw heb je er zelf bij bedacht. Als na de bouw de uitbouw geplaatst kan worden, dan is het probleem toch opgelost en kun je in je droomhuis wonen.
Is het misschien een financieel probleem dat het nu perse moet.
Info:
https://bieb.knab.nl/hypotheken/meerwerk-nieuwbouw-hoe-en-wanneer-regel-je-het-met-de-aannemer

S
door S e C Feb 28, 2018 om 08:46
Antwoorden / 1 Vragen

Nee hoor het huis is prachtig maar er is ruimte en mogelijkheid voor vergunningvrije uitbouw (na oplevering).
De kosten zijn het probleem niet maar wel de dragende muren in de basis waar nu bij de bouw rekening mee kan worden gehouden ivm de uitbouw-wensen. Helaas geeft de aannemer daar geen gehoor aan.

marita5
door marita5 - Feb 27, 2018 om 13:13
11533 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo S E C ,

Mag een aannemer meerwerk weigeren?

Aannemer kan meerwerk weigeren

De aannemer kan meerwerk weigeren in de volgende gevallen:

  • De bouwwerkzaamheden zijn al te ver gevorderd, wijzigen is niet meer mogelijk.
  • De wijziging is in strijd met de opzet van het bouwplan.
  • Het bouwplan is in strijd met de norm waaraan de woning moet voldoen, denk bijvoorbeeld aan het bouwbesluit en bouwverordening.
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.judex.nl/rechtsgebied/bouwen%2C_wonen_%26_huren/verbouwen-van-een-bestaande-woning/artikelen/594/wanneer-is-er-sprake-van-meerwerk_-.htm

S
door S e C Feb 28, 2018 om 09:00
Antwoorden / 1 Vragen

Deze regeling had ik dus ook gevonden. Maar blijkbaar is dit nog steeds geen garantie.
Ik heb vereniging Eigen Huis gebeld.
Zij geven aan dat de aannemer beslist zolang het niet van tevoren specifiek omschreven in het koopcontract is opgenomen.
Hij hoeft dus geenszins met onze wensen rekening te houden...

aurora1
door aurora1 - Feb 27, 2018 om 17:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het lijkt mij wel dat een aannemer dat mag weigeren.
Hoe nu te handelen? Door u? Dat weet ik niet. Afzien van die uitbouw? Tzt door een ander laten doen?
Lid worden van de Vereniging Eigen Huis en daar eens voorleggen?

S
door S e C Feb 28, 2018 om 09:02
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb vereniging Eigen Huis gebeld.
Zij geven aan dat de aannemer beslist zolang het niet van tevoren specifiek omschreven in het koopcontract is opgenomen.
Hij hoeft dus geenszins met onze wensen rekening te houden...
De enige optie is dus alles slopen en achteraf aanpassen met een vervangende draagconstructie door nieuwe aannemer.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 27, 2018 om 19:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De aannemer biedt u een aantal opties. Daar kunt u wel of niet voor kiezen.
Net als bij een auto kunt u optiepakketten kiezen en iets daarbij doen of eruit laten lukt je niet.
Zo ook hier, de aannemer staat in zijn recht te weigeeew

S
door S e C Feb 28, 2018 om 22:42
Antwoorden / 1 Vragen

Wel jammer dat wat de aannemer aanbiedt voor ons onuitvoerbaar is (vanwege bouwbesluit) en wat wel uitvoerbaar is wordt geweigerd.

me
door mein33 - Feb 28, 2018 om 11:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR S E C 28 FEB. 2018 OM 08:40
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

 Het is voor de aannemer geen wijziging van het bouwbestek aangezien de werkzaamheden gewoon vallen onder wat hij zelf in de meerwerklijst aanbiedt.
Het gaat erom dat de aannemer de uitbouw weigert omdat de rest van de wijk niet voor een aanbouw heeft gekozen.
Vandaar dat hij er nu niet op zit te wachten.
Aangezien hij het zelf als meerwerk heeft aangeboden (maar dan in L-vorm) is het wel mogelijk maar heeft hij er gewoon geen zin in.
Ik vroeg mij af of dat zomaar mocht ondanks het eerdere aanbod en de mogelijkheid ertoe.

@SEC,

Naar ik uit deze reactie meen te begrijpen is dat de aannemer helemaal afziet van het aanbieden van een uitbouw als meerwerk.
Aangezien helemaal niemand een uitbouw wenst, zal zijn begroting niet uitkomen m.b.t. meerwerkprijs voor slechts één uitbouw, welke dan ook nog weer eens afwijkt van het aangebodene.
De begroting zal zijn gebaseerd op een minimaal te verwachten aantal uitbouwen en daar komt niets van terecht. Hij zou nu alleen voor u de materialen moeten inkopenen en er personeel voor moeten inhuren. En voor één aanbouw inkopen is in verhouding veel duurder dan voor meerdere uitbouwen. Ik begrijp denkelijk zijn weigering maar dit is allerminst netjes te noemen.
Staat er in de lijst van meerwerk dat er een 'voorbehoud' wordt gemaakt op het aantal deelnemers aan dit meerwerk ?
Zo nee, dan zou u bijv. bij het Juridisch Loket kunnen informeren naar de mogelijkheden welke u nog heeft om de bouw af te dwingen, maar dat geldt dan wel alleen voor het aangebodene en zeker niet op een door u gewenste aanpassing daarvan.

Succes.

S
door S e C Feb 28, 2018 om 22:21
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank!
Ook als een uitbouw niet mogelijk blijkt hebben wij de aannemer ivm onze plannen verzocht zoveel mogelijk rekening te houden met een uitbouw.
Zijn enige reactie was dat dit niet kon omdat het dan ‘in de papieren zou gaan lopen’.
Overigens kost de door ons voorgestelde uitbouw opzij evenveel materiaal als de uitbouw die hij wel wenst uit te voeren recht naar achteren. Maar daar zitten wij eigenlijk niet op te wachten. Nu dit waarschijnlijk de enige optie is die de aannemer ons gaat toezeggen moeten we hier wel mee akkoord gaan als we überhaupt wat meer ruimte willen.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2018 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus dan blijkbaar maar beide uitbouwen nemen. Lijkt me ook voordeliger en handiger dan eerst niets, en later weer gaan uitbouwen.