pl
door playmofan Feb 9, 2014 om 22:13
Geldzaken & recht

Mag een bank de afschrijvingsdatum van de hypotheek eenzijdig aanpassen?

Ik heb sinds 2008 een hypotheek bij de Rabobank en hiervoor werd altijd tussen de 30e en de 4e de rente van mijn ING rekening afgeschreven. Nu kwam ik er op 6 januari achter dat er niet tijdig een afschrijving was geweest. Nu blijkt dat de Rabobank het versturen van de opdracht vervroegt heeft (ca. de 17e) waardoor het de 25e al afgeschreven werd. Maar omdat ik het rond die tijd niet verwachtte, stond er niet genoeg geld op mijn rekening en werd het weer teruggeboekt.

Mogen zij dit zomaar zelf aanpassen?

7339 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 9, 2014 om 22:46
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Bel morgen uw bank eens met deze vraag.

Overigens, weer eens afwisselend, iemand die wèl zijn bankafschriften bekijkt.

diumenge
door diumenge - Feb 9, 2014 om 23:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vervroegd naar de 17e, waardoor het de 25e werd afgeschreven. Dat volg ik even niet.

Ik neem aan dat het om vooruitbetaling gaat? Dan lijkt mij dat niet redelijk. Maar inderdaad, bel ze morgen eens op.

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2014 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Automatische incasso's staan tegenwoordig eenpaar dagen van tevoren aangekondigd, bij Ing. Als men dan ziet dat er iets niet klopt, kan men meteen maatregelen treffen. Je kunt ze dan ook zelfs tegenhouden.

Het is natuurlijk niet netjes en ook raar dat de Rabo dat zomaar wijzigt.

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2014 om 23:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hypotheekrente betaalt men, normaal gesproken achteraf.

diumenge
door diumenge - Feb 9, 2014 om 23:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 9 feb 2014, 23:14]Hypotheekrente betaalt men, normaal gesproken achteraf.Ik inderdaad ook, maar wist niet dat dat de normale gang van zaken is.

di
door diversion - Feb 10, 2014 om 12:13
103 Antwoorden / 7 Vragen

Dat is dan blijkbaar iets van uw lokale Rabobank, want bij mij is er niets veranderd aan de datum van de afschrijving. En het is natuurlijk niet echt klantvriendelijk om zoiets te doen zonder de klant en van tevoren hiervan op de hoogte te stellen. Maar wellicht is het handig om bij uw bank aan te vragen dat u een bepaald bedrag in het rood mag staan, zodat de hypotheek in elk geval kan worden afgeschreven. De boeterente hiervan is te verwaarlozen en zo kan het nooit voorkomen dat er niets van je rekening kan worden geschreven.

vl
door vlinder30 - Feb 10, 2014 om 12:52
52 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is idd erg raar en vraag me idd af of dat zo maar mag, lijkt me niet.
Rente wordt altijd achteraf betaald en als dat vanaf 2008 altijd ong. tussen de 30e en de 4e van de maand gedaan wordt, dan had u ervan uit kunnen gaan dat dat nu ook weer het geval zou zijn. De incasso zal rond de 17e zijn aangeboden bij de bank, indien niet genoeg saldo wordt dit meestal een paar dagen tot een week "on hold" gezet totdat er aanzuivering is geweest en het saldo toereikend voor de afboeking. Tja als het salaris dus nog niet op de 25e was bijgeschreven (wat geen uitzondering is...) wordt het een stornering en hebben ze niet kunnen incasseren. Vind het een raar iets dat zo maar de incassodatum gewijzigd is, zou ze zeker hierover bellen, het is ook behoorlijk in uw nadeel....

Ha
door HaaJee - Feb 10, 2014 om 14:48
12 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals ik het begrijp.

wordt er normaal gesproken het bedrag afgeschreven tussen de 30ste en de 4de van de maand.

Nu is dat ineens vervroegt naar de 17de van de maand.

Mijn inziens is dit ongepast v.d. bank en ik zal zeker direct contact opnemen, dat ze in het vervolg weer op de normale data afschrijven.

Henk.

lovebird
door lovebird - Feb 10, 2014 om 16:05
36 Antwoorden / 0 Vragen

Laat je nog eens weten wat de reden is geweest en of je het weer naar de datum hebt kunnen laten zetten waarop je normaal een positief saldo hebt ?
We zijn nu natuurlijk wel nieuwsgierig naar de afloop.

pl
door playmofan - Feb 10, 2014 om 19:41
1 Antwoorden / 2 Vragen

Diumenge:
Wat ik bedoel is dat ze op de 17e al een opdracht doorsturen die de 25e gedaan moet worden. Net als wanneer je zelf iets overmaakt je de datum kan invullen wanneer je wilt dat het gebeurt.
En ik heb telefonisch contact gehad waardoor ik dus weet dat het nu zo verloopt.

tijger1:
Ik weet dat je het van te voren kan zien en eventueel kan stoppen. Maar dan komt het er uiteindelijk weer op neer dat ik een acceptgiro binnen krijg en het moet gaan overmaken.

diversion:
Als het bij jou van een bankrekening (elke andere als ING) afgeschreven wordt, zullen ze het inderdaad niet veranderd hebben. Het was mij al bekend dat overschrijvingen tussen ING en andere banken langer duren als van bank naar bank. En dit is de reden die ik kreeg van de Rabobank ze willen zo zorgen dat ze het op tijd binnen hebben.
Het probleem is echter dat ik best rood mag komen te staan op de ING (heb ruim krediet), maar bij zo'n type opdracht als voor de hypotheek kan dat er wel voor zorgen dat het afgeketst wordt.

Ik zal sowieso met de bank contact opnemen, want ik was ermee akkoord gegaan dat ze het voortaan van mijn Rabobank rekening (die ik verder niet gebruik) afschrijven. Maar ik heb de hypotheek overeenkomst nog eens bekeken en daarin is specifiek de ING afgesproken.

Zodra ik meer weet zal ik erover vertellen.

Alvast bedankt allemaal voor het meedenken!

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2014 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een rare toestanden. Net nu alles zogenaamd soepeler zou moeten lopen, gaan ze het zoveel vervroegen. Een overmaking van ING naar een andere bank duurt hooguit een dag, weekends niet meegerekend natuurlijk.

Dat ze het nu al de 17de aanbieden, is nog tot daar aan toe maar dan die incasso al na een week zal toch voor veel mensen een probleem zijn. Ook betaalt u nu vijf dagen eerder uw rente.

Als het elke maand hetzelfde bedrag is, zou u ook kunnen overwegen een automatische periodieke overschrijving in te stellen, bijvoorbeeld per de 28ste, dan is uw salaris binnen én het is op tijd binnen bij de bank.

Eigenlijk ook wonderlijk dat zij niet eisen dat het van een RABO rekening afgeschreven moet kunnen worden.

Maak anders een periodieke overschrijving van uw ING naar die Rabo rekening net na de datum van de salarisstorting. Probleem opgelost.

En ze vonden het niet nodig u van die wijziging vooraf in kennis te stellen? Echt klantvriendelijk.