Mag een bank eisen dat je een smartphone hebt voor identificatie
Van een bank krijgen we steeds de vraag om ons te (her)identificeren vanwege de aangescherpte regels. Snap ik. Maar de bank eist dat dat dat via een smartphone gaat en biedt geen alternatief aan voor mensen die dat niet hebben/willen. Identificatie op kantoor accepteren ze niet. Wel dat een andere persoon de bank app download en dat de identificatie dan via die persoon gaat. Inclusief DigiD etc op de telefoon van een ander. Lijkt me ook niet helemaal juist. Als je het niet doet via de smartphone wordt de rekening geblokkeerd.
Dus eigenlijk meer een generieke vraag of een bank dat kan eisen of moeten ze een alternatief bieden ?
Topantwoord
M.i. zou identificatie ook moeten kunnen door een bezoek te brengen aan het kantoor van uw bank. Dat hoewel dat lastiger wordt doore het verdwijnen van kantoren. Aanvullend: ik zie dat het op zich gemakkelijk is om dat te doen en het kan ook via laptop/pc. Mogelijk heeft u iets aan deze info : https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/veelgestelde-vragen-heridentificatie-knab en deze m.b.t. ABNAMRO hetgeen ook voor een groot aantal andere banken geldt. https://www.abnamro.nl/nl/prive/service-en-contact/persoonsgegevens/over-identificeren.html En als direct antwoord: het mag en als u dat toch niet wenst is een andere bank een optie al zal die m.i. niet te vinden zijn. En herhaald: persoonlijk bij een bankkantoor moet altijd kunnen.
Dat boden ze aan, maar 'de kantoren waren dicht vanwege Covid'. Nu zijn de kantoren open, maar bieden ze het niet meer aan...
In die situatie lijkt het mij toch uitermate zinvol om dit als klacht neer te lggen bij uw bank met de vraag om een oplossing. In ieder geval kan niemand u verplichten om een smartfone te kopen als is het wel uitermate handig. Maar als al gezegd, het kan toch ook via laptop? M.i. kunt u zelfs overwegen om deze kwestie voor leggen bij de ACM Melden-bij-ConsuWijzer-loont en/of bij www.klachtenkompas.nl vann de Consumentenbond.
Qua de kwestie van het moeten hebben van een smartfone zult u niet de enige zijn met dit probleempunt.
Anno 2022 mag dat, het gros van de Nederlanders heeft een smartphone. Voor € 70,- heeft u er eentje bij Bol, maar er zijn winkels te vinden die nog goedkoper te zijn. Misschien kunt u ook een smartphone van een familielid of kennis overnemen.
Het gaat niet of ik een smartphone heb, maar of de bank het mag eisen. Mijn moeder van 89 bijvoorbeeld gaat dit dus echt niet doen/kunnen....
Nou, dan doe jij het toch voor je moeder van 89. Je zal wel meer doen voor een 89-jarige, denk ik zo.
Als u wel een smartphone heeft, kunt u het voor haar doen.
Over welke bank heb je het? Je kunt er voor kiezen in het verleden te blijven hangen, maar dat heeft vanzelfsprekend consequenties.
Dat is niet van belang. Het gaat om het principe of een bank het mag of niet.
Ik zie geen reden waarom het niet zou mogen. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er geen andere optie is. Vandaar mijn vraag over welke bank je het hebt.
Als het niet zo mogen, dan deden de banken het niet. Dus zet je moeder op de foto via de smartphone.
@knorrepoes: de vraag is niet zo gek. Er zijn tegenwoordig immers meerdere banken die helemaal geen kantoren hebben.
Dat het mag is duidelijk, maar mag het ook zonder alternatief, dat is eigenlijk de vraag.
Het is een generieke vraag, dus niet per se voor mij of een specififeke bank. Ik zie in de antwoorden dat de meeste banken wel een alternatief aanbieden, dus het kan wel.
Er is geen wet die bepaalt hoe de banken met de identificatie om moeten gaan. Dus elke bank, creditcard maatschappij heeft eigen regels.
Een alternatief aanbieden kost de bank geld. En die kosten worden doorberekend in de tarieven voor de klanten.
Dat gaat echt niet van de winst van de bank af.
Ja, bij de ene bank kan het wel, bij de andere niet. Als je bijv. bij KNAB een rekening opent, dat is een online bank en dus niet geschikt voor mensen die digitaal niet vaardig zijn.
Topantwoord
Als je er niet uitkomt, kan de bank een gespecialiseerd bedrijf langssturen die de identificatie voor de bank uitvoert. Dit gebeurt op kosten van de bank.
Vanuit menselijk oogpunt en gezien de leeftijd dan uw moeder, denk ik dat ze u een andere mogelijkheid moeten bieden. Er zijn veel ouderen die geen smartphone hebben. Daar zal een bank m.i. rekening mee moeten houden.
Welkom in 1984!! van George Orwell...........Leuker kunnen we het niet maken, alleen maar minder privacy en meer opgelegde regels en big brother is watching you. De opmaat naar het digitale paspoort wat nu eerst als CTB is ingebracht, straks DCC gaat heten voor Europa en dan langzaam steeds verder gebruikt gaat worden voor ALLES, van je reizen door Europa tot wat je aan CO2 uitstoot verbruikt, tot wat je online koopt,wat in je supermarktkarretje ligt enz. Wie weet zelfs hoe vaak je per dag naar de wc mag: oh, je hebt een keer teveel gepoept, nee, jij mag 2 dagen geen melk kopen...........NIKS is straks meer veilig van onze privacy, de bank weet straks zelfs wat voor pillen jij van de dokter krijgt voor welke kwaal. Willen we dat? IK niet, en voor dit soort dingen horen ze andere manieren van identificatie te vinden voor de ouderen, zeker voor de ouderen. Zij hebben niet allemaal nog jongere familie die ze kunnen helpen. Maar ook voor de jongere mensen die niet aan die smarttphone troep willen, of zelfs die mensen die aan de schuldhulpverlening zitten, die kunnen het ook niet betalen. Ik heb het ervoor over om een reis(je) naar een bankkantoor te maken als zij met dit gezeur komen, dat moet een mogelijkheid blijven.
En je rekening blokkeren omdat je op een andere manier wil identificeren?? Dat lijkt me tegen de wet, want volgens een rechterlijke uitspraak MOET men over een rekening kunnen beschikken, dat mag niet zomaar geblokkeert worden.
Nee, dat mag niet. De bank moet een alternatief bieden. U bentniet verplicht over een smartphone te beschikken.
Heeft u uw bank al gevraag om zo'n smartphone ? Veel banken (zoals ik weet Triodos, Rabo, ING en ABNAmro) geven klanten al een identifier of inlofgapparaatje, dus dit zou ook moeten kunnen als se van u eisen dat u die gebruikt. Succes.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Wunderland Kalkar onterechte kostem
Mogen personeelskosten zo worden doorberekend ? Lees meer
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???
Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract heb betaald?
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!
Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer