Kn
door Knorrepoes Mar 10, 2022 om 10:01
Geldzaken & recht

Mag een bank eisen dat je een smartphone hebt voor identificatie

Van  een bank krijgen we steeds de vraag om ons te (her)identificeren vanwege de aangescherpte regels. Snap ik. Maar de bank eist dat dat dat via een smartphone gaat en biedt geen alternatief aan voor mensen die dat niet hebben/willen. Identificatie op kantoor accepteren ze niet. Wel dat een andere persoon de bank app download en dat de identificatie dan via die persoon gaat. Inclusief DigiD etc op de telefoon van een ander. Lijkt me ook niet helemaal juist. Als je het niet doet via de smartphone wordt de rekening geblokkeerd.

Dus eigenlijk meer een generieke vraag of een bank dat kan eisen of moeten ze een alternatief bieden ?

7063 13 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 10, 2022 om 10:07
16883 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. zou identificatie ook moeten kunnen door een bezoek te brengen aan het kantoor van uw bank. Dat hoewel dat lastiger wordt doore het verdwijnen van kantoren. Aanvullend: ik zie dat het op zich gemakkelijk is om dat te doen en het kan ook via laptop/pc. Mogelijk heeft u iets aan deze info : https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/veelgestelde-vragen-heridentificatie-knab  en deze m.b.t. ABNAMRO hetgeen ook voor een groot aantal andere banken geldt. https://www.abnamro.nl/nl/prive/service-en-contact/persoonsgegevens/over-identificeren.html  En als direct antwoord: het mag en als u dat toch niet wenst is een andere bank een optie al zal die m.i. niet te vinden zijn. En herhaald: persoonlijk bij een bankkantoor moet altijd kunnen.

Kn
door Knorrepoes Mar 10, 2022 om 10:11
3 Antwoorden / 5 Vragen

Dat boden ze aan, maar 'de kantoren waren dicht vanwege Covid'. Nu zijn de kantoren open, maar bieden ze het niet meer aan...

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 10, 2022 om 10:29
16883 Antwoorden / 202 Vragen

In die situatie lijkt het mij toch uitermate zinvol om dit als klacht neer te lggen bij uw bank met de vraag om een oplossing. In ieder geval kan niemand u verplichten om een smartfone te kopen als is het wel uitermate handig. Maar als al gezegd, het kan toch ook via laptop? M.i. kunt u zelfs overwegen om deze kwestie voor leggen bij de ACM Melden-bij-ConsuWijzer-loont en/of bij www.klachtenkompas.nl vann de Consumentenbond.
Qua de kwestie van het moeten hebben van een smartfone zult u niet de enige zijn met dit probleempunt.

sira
door sira - Mar 10, 2022 om 10:08
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Anno 2022 mag dat, het gros van de Nederlanders heeft een smartphone. Voor € 70,- heeft u er eentje bij Bol, maar er zijn winkels te vinden die nog goedkoper te zijn. Misschien kunt u ook een smartphone van een familielid of kennis overnemen.

Kn
door Knorrepoes Mar 10, 2022 om 10:10
3 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat niet of ik een smartphone heb, maar of de bank het mag eisen. Mijn moeder van 89 bijvoorbeeld gaat dit dus echt niet doen/kunnen....

Donuts
door Donuts Mar 10, 2022 om 10:14
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nou, dan doe jij het toch voor je moeder van 89. Je zal wel meer doen voor een 89-jarige, denk ik zo.

sira
door sira Mar 10, 2022 om 10:16
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Als u wel een smartphone heeft, kunt u het voor haar doen.

Donuts
door Donuts - Mar 10, 2022 om 10:11
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Over welke bank heb je het? Je kunt er voor kiezen in het verleden te blijven hangen, maar dat heeft vanzelfsprekend consequenties.

Kn
door Knorrepoes Mar 10, 2022 om 10:14
3 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is niet van belang. Het gaat om het principe of een bank het mag of niet.

Donuts
door Donuts Mar 10, 2022 om 10:16
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie geen reden waarom het niet zou mogen. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er geen andere optie is. Vandaar mijn vraag over welke bank je het hebt.

panter22
door panter22 Mar 10, 2022 om 10:42
6599 Antwoorden / Vragen

Als het niet zo mogen, dan deden de banken het niet. Dus zet je moeder op de foto via de smartphone.

rj
door rjw Mar 10, 2022 om 10:42
3280 Antwoorden / 5 Vragen

@knorrepoes: de vraag is niet zo gek. Er zijn tegenwoordig immers meerdere banken die helemaal geen kantoren hebben.

Kn
door Knorrepoes Mar 10, 2022 om 11:38
3 Antwoorden / 5 Vragen

Dat het mag is duidelijk, maar mag het ook zonder alternatief, dat is eigenlijk de vraag.

Het is een generieke vraag, dus niet per se voor mij of een specififeke bank. Ik zie in de antwoorden dat de meeste banken wel een alternatief aanbieden, dus het kan wel.

panter22
door panter22 Mar 10, 2022 om 15:19
6599 Antwoorden / Vragen

Er is geen wet die bepaalt hoe de banken met de identificatie om moeten gaan. Dus elke bank, creditcard maatschappij heeft eigen regels.
Een alternatief aanbieden kost de bank geld. En die kosten worden doorberekend in de tarieven voor de klanten.
Dat gaat echt niet van de winst van de bank af.

Donuts
door Donuts Mar 10, 2022 om 16:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, bij de ene bank kan het wel, bij de andere niet. Als je bijv. bij KNAB een rekening opent, dat is een online bank en dus niet geschikt voor mensen die digitaal niet vaardig zijn.

acwkuipers
door acwkuipers - Mar 11, 2022 om 11:04
6 Antwoorden / 0 Vragen

Als je er niet uitkomt, kan de bank een gespecialiseerd bedrijf langssturen die de identificatie voor de bank uitvoert. Dit gebeurt op kosten van de bank.

Mikske10
door Mikske10 - Mar 11, 2022 om 11:23
10 Antwoorden / 2 Vragen

Vanuit menselijk oogpunt en gezien de leeftijd dan uw moeder, denk ik dat ze u een andere mogelijkheid moeten bieden. Er zijn veel ouderen die geen smartphone hebben. Daar zal een bank m.i. rekening mee moeten houden.

ka
door kaartendraak - Mar 11, 2022 om 11:34
184 Antwoorden / 2 Vragen

Welkom in 1984!! van George Orwell...........Leuker kunnen we het niet maken, alleen maar minder privacy en meer opgelegde regels en big brother is watching you. De opmaat naar het digitale paspoort wat nu eerst als CTB is ingebracht, straks DCC gaat heten voor Europa en dan langzaam steeds verder gebruikt gaat worden voor ALLES, van je reizen door Europa tot wat je aan CO2 uitstoot verbruikt, tot wat je online koopt,wat in je supermarktkarretje ligt enz. Wie weet zelfs hoe vaak je per dag naar de wc mag: oh, je hebt een keer teveel gepoept, nee, jij mag 2 dagen geen melk kopen...........NIKS is straks meer veilig van onze privacy, de bank weet straks zelfs wat voor pillen jij van de dokter krijgt voor welke kwaal. Willen we dat? IK niet, en voor dit soort dingen horen ze andere manieren van identificatie te vinden voor de ouderen, zeker voor de ouderen. Zij hebben niet allemaal nog jongere familie die ze kunnen helpen. Maar ook voor de jongere mensen die niet aan die smarttphone troep willen, of zelfs die mensen die aan de schuldhulpverlening zitten, die kunnen het ook niet betalen. Ik heb het ervoor over om een reis(je) naar een bankkantoor te maken als zij met dit gezeur komen, dat moet een mogelijkheid blijven.
En je rekening blokkeren omdat je op een andere manier wil identificeren?? Dat lijkt me tegen de wet, want volgens een rechterlijke uitspraak MOET men over een rekening kunnen beschikken, dat mag niet zomaar geblokkeert worden.

mo
door mof - Mar 11, 2022 om 11:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat mag niet. De bank moet een alternatief bieden. U bentniet verplicht over een smartphone te beschikken.

mo
door mof - Mar 11, 2022 om 11:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Daarentegen bent u wel verplicht over een bankrekening te beschikken.

Le
door LexvanRootselaar - Mar 11, 2022 om 15:04
7 Antwoorden / Vragen

Heeft u uw bank al gevraag om zo'n smartphone ? Veel banken (zoals ik weet Triodos, Rabo, ING en ABNAmro) geven klanten al een identifier of inlofgapparaatje, dus dit zou ook moeten kunnen als se van u eisen dat u die gebruikt. Succes.

panter22
door panter22 - Mar 11, 2022 om 16:13
6599 Antwoorden / Vragen

Financiële instelling doet verplicht cliëntenonderzoek

Voor financiële instellingen geldt de verplichting om in bepaalde gevallen een cliëntenonderzoek te doen. Bijvoorbeeld als u klant wordt van een bank of een verzekeraar. Daarom controleert de instelling uw identiteit en legt deze vast. Vaak maakt de bank of verzekeraar een kopie van uw paspoort of uw Europese identiteitskaart.

Instellingen kunnen de gegevens van uw identiteitsbewijs ook op een andere manier in hun bedrijfssysteem opslaan.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/moet-een-bank-een-kopie-van-mijn-paspoort-maken-en-bewaren#:~:text=Banken%20en%20financi%C3%ABle%20dienstverleners%20zijn,financieren%20van%20terrorisme%20(WWFT).

Neem een andere bank, waar je nog wel met een kopie van je id terecht kunt.

jani 11
door jani 11 - Mar 12, 2022 om 19:36
1 Antwoorden / Vragen

Jullie gaan er vanuit dat iedereen een smartphone-app kan  bedienen .
Voor mij is dat onmogelijk door  mijn handicap .
Nu ook alle kantoren verdwijnen  wordt verificatie moeilijk

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 12, 2022 om 19:48
2093 Antwoorden / Vragen

Maar als je zoiets simpels niet kan, hoe moet een bank er dan vanuit gaan dat je wel met een bankrekening om kunt gaan?

Ke
door Keesje39 - Mar 16, 2022 om 12:32
27 Antwoorden / Vragen

Bij een bank waar ik alleen een spaarrekening heb, moest ik mijn ID-kaart 'uploaden' en als digibeet had ik geen idee hoe dat moest. Na enig heen-en-weer-gemail is men akkoord gegaan met een scan ervan.